ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 414
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי מלמד להועיל » 28 אוקטובר 2018, 20:22

שאומרים בקריאת שמע, מישהו אמר לי שלפי השיטות שקריאת שמע דאורייתא זה רק הפסוק הראשון אז ברוך שם גם כן נכלל בזה
זה נכון?

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 116
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי amsgula.net » 28 אוקטובר 2018, 20:58

יש בזה מחלוקת גדולה בפוסקים [ש"ג, ב"ח, לבוש, מג"א], והביאור הלכה סי' סא, יג, האריך בדבר זה, ונראה שהכריע לעיקר הדין כהמקילים בזה.


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 414
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי מלמד להועיל » 28 אוקטובר 2018, 21:22

נראה לי ששם הנושא לענין הכוונה בדיעבד אבל אני מדבר אם יש חובה להגיד את "בשכמל"ו" מהתורה כמו פסוק ראשון


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 997
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי יהודה1 » 28 אוקטובר 2018, 21:26

לכאורה לא מהתורה. ובפסחים נו. יש שיטה שאנשי יריחו לא אמרו בשכמל"ו ולא מיחו בהם חכמים.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי אברך » 28 אוקטובר 2018, 23:44

איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 116
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי amsgula.net » 29 אוקטובר 2018, 00:06

עיין במ"מ הנ"ל, ובפוסקים יש ב' נידונים, לענין האמירה בדיעבד, ולענין הכונה בדיעבד.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי שאר לעמו » 29 אוקטובר 2018, 00:34

לכן הסתפקתי, כשהפמ"ג כותב לומר ד' פרשיות ק"ש עם התפילין, ומי שמניח גם ביד שניה כמו ספק איטר, ואומר ד' פרשיות, האם צריך לומר ברוך שם או שהוא כקורא בתורה ולא אומר בשכמל"ו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי דרומאי » 29 אוקטובר 2018, 00:48

אברך כתב:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.
וכמדומה ששמעתי שהגרי''ז הסתפק אם בשכמל''ו יוצא למפרע דדרשינן מוהיו.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2251
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי יהודי » 29 אוקטובר 2018, 01:37

הביאור הלכה הנזכר (בסי' סא סעיף יג) הכריע שבדיעבד אם לא אמר אינו חוזר ויוצא ידי חובתו, ובסי' סג (ס"ק יא-ב) פסק המ"ב שאם אמר ולא כיוון לא יד"ח ועליו לחזור. ולפום ריהטא הוא פלא.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי אברך » 29 אוקטובר 2018, 04:03

דרומאי כתב:
אברך כתב:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.
וכמדומה ששמעתי שהגרי''ז הסתפק אם בשכמל''ו יוצא למפרע דדרשינן מוהיו.
לא הבנתי. בשביל שתהיה מצוה דאורייתא, צריך שיהיה לה מקור בתורה, פסוק מפורש, או לפחות לימוד בא' מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן.
שים לב, אני לא מקשה על מי שירצה לומר דבשכמל"ו מעכב, אבל לא יתכן שזה דין דאורייתא, ובע"כ שהוא מדרבנן.

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 116
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי amsgula.net » 29 אוקטובר 2018, 08:22

יהודי כתב:הביאור הלכה הנזכר (בסי' סא סעיף יג) הכריע שבדיעבד אם לא אמר אינו חוזר ויוצא ידי חובתו, ובסי' סג (ס"ק יא-ב) פסק המ"ב שאם אמר ולא כיוון לא יד"ח ועליו לחזור. ולפום ריהטא הוא פלא.
עיין במאמר יראה טהורה מ"ש בזה.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי אוריאל » 29 אוקטובר 2018, 10:30

אברך כתב:
דרומאי כתב:
אברך כתב:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.
וכמדומה ששמעתי שהגרי''ז הסתפק אם בשכמל''ו יוצא למפרע דדרשינן מוהיו.
לא הבנתי. בשביל שתהיה מצוה דאורייתא, צריך שיהיה לה מקור בתורה, פסוק מפורש, או לפחות לימוד בא' מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן.
שים לב, אני לא מקשה על מי שירצה לומר דבשכמל"ו מעכב, אבל לא יתכן שזה דין דאורייתא, ובע"כ שהוא מדרבנן.
לכאורה הדברים נכונים. גם הביאור הלכה שם שמדבר על השיטות שהכוונה מעכבת, כותב בהדיא שזה תקנת חכמים. וכבר הביאו ראיות נכבדות לזה, כההיא דאנשי גליל בפסחים נו. שלא אמרו כלל בשכמל"ו, ומ"מ גם בלא זה מהיכי תיתי לחדש שיהיה דאורייתא, והיכן מצינו שיהא זה הלכה למשה מסיני, וכמו שכתב @אברך.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2251
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי יהודי » 29 אוקטובר 2018, 20:03

amsgula.net כתב:
יהודי כתב:הביאור הלכה הנזכר (בסי' סא סעיף יג) הכריע שבדיעבד אם לא אמר אינו חוזר ויוצא ידי חובתו, ובסי' סג (ס"ק יא-ב) פסק המ"ב שאם אמר ולא כיוון לא יד"ח ועליו לחזור. ולפום ריהטא הוא פלא.
עיין במאמר יראה טהורה מ"ש בזה.
מה זה מאמר יראה טהורה

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 116
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי amsgula.net » 29 אוקטובר 2018, 20:39

נמצא באוצר החכמה. ניתן לקרוא כאן את כולו (כניסה כאורח).
נ"ב בעיקר המאמר היה לי קצת להעיר עליו דברים הנוגעים לדינא, אבל מאחר שהמאמר הזה נכתב רק עבור אנשים מסויימים הסובלים מOCD [ולא נועד לציבור כמבואר בתוכו], ובשבילם המאמר כשר וראוי, ולכן הגרח"ק שליט"א הסכים למאמר ג"כ.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2251
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי יהודי » 29 אוקטובר 2018, 21:13

מחילה, המ"ב כתב שצריך לחזור אם לא כיון ב'ברוך שם', ובדבריכם כתבתם שכוונתו רק לענין לכתחילה.

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 116
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי amsgula.net » 29 אוקטובר 2018, 22:08

יש כאן סתירה בדברי המ"ב וכבר דברו מזה.


סיני ועוקר הרים
הודעות: 39
הצטרף: 02 נובמבר 2018, 09:33
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

שליחה על ידי סיני ועוקר הרים » 10 נובמבר 2018, 22:14

שאר לעמו כתב:לכן הסתפקתי, כשהפמ"ג כותב לומר ד' פרשיות ק"ש עם התפילין, ומי שמניח גם ביד שניה כמו ספק איטר, ואומר ד' פרשיות, האם צריך לומר ברוך שם או שהוא כקורא בתורה ולא אומר בשכמל"ו.
אכן מעניין, לכאו' הרעיון לומר הפרשיות הוא להוכיח שמקיים מה שעושה כעת בהנחת תפילין, ומה שכתוב - כתוב ותו לא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot], משיב כהלכה | 1 אורח