על קדש נראה לי שיש חזו"א בתחילת גיטין שיש 5. והתוס' שם באמת כתבו שיש שני רקם וחגר. שהם קדש וברד.מכל מלמדי השכלתי אמר:יש כמה מקומות בשם קדש.
זכורני שבתורה מוזכרים 3. ולכה"פ 2.
א. האם נכון שקדש ושור הכתובים אצל אברהם, הם מדבר קדש ומדבר שור הנזכרים בענין המסעות וגבולות הארץ?שאר לעמו אמר:קדש ושור הנזכרות אצל אברהם, הם שתי מדבריות ולא שמות ערים. מדבר שור הוא מדבר החול המשתרע למן חולות חלוצה עד חוף סואץ - על דרום הים התיכון.
מדבר קדש הנקרא על שם העיר קדש/פטרה האדומית (או הפוך העיר ע"ש המדבר). ומשתרע עד אזור מדבר חלוצה.
בו שכנה 'קדש ברנע' שהוא מקום פרטי במדבר קדש,הנזכר כנקודת גבול ארץ ישראל בפרשת אלה מסעי.
האם יש זיהוי אחר ל"שרוחן" שנזכרת ביהושע?שאר לעמו אמר:'גרר' לפי הנראה, הוא התל העתיק המזוהה בטעות כיום כ'תל שרוחן', שעל נחל הבשור (גם שם הנחל שבמפות הינו בטעות!)
נמצאת 3.5 ק"מ ממזרח לישוב עין הבשור, שבעוטף עזה, על גדת הנחל.
נחל גרר ונחל הבשור הוחלפו אצל כמה חוקרים בעידן השלטון הבריטי, אף על מחאת חוקרים שומרי מצוות שזו טעות, וכך נקבע במפות מדינת ישראל הרשמיות משום מה. הזיהוי הנכון הוא; נחל גרר של היום הוא נחל הבשור, ונחל הבשור הוא נחל גרר.
התל הנקרא שרוחן היא היא העיר 'גרר'. כל הזיהויים האחרים מקורם בטעויות.
[גרדיקו (אחוזת גררטיקו) הנזכרת בירושלמי שביעית פ"ו משתרעת על פני שטח גדול, ושמה על שם העיר גרר].
*
קדש ושור הנזכרות אצל אברהם, הם שתי מדבריות ולא שמות ערים. מדבר שור הוא מדבר החול המשתרע למן חולות חלוצה עד חוף סואץ - על דרום הים התיכון.
מדבר קדש הנקרא על שם העיר קדש/פטרה האדומית (או הפוך העיר ע"ש המדבר). ומשתרע עד אזור מדבר חלוצה.
בו שכנה 'קדש ברנע' שהוא מקום פרטי במדבר קדש, הנזכר כנקודת גבול ארץ ישראל בפרשת אלה מסעי.
ישנה 'קדש נפתלי' הנקראת גם קדש לבד (שניהם בשירת דבורה).
'קדש' עיר מבצר בנפתלי (רב יוסף אמר שהם שני ערים, אחת מבצר, ואחת שאינה מבצר. מכות דף י.).
'קדש' עיר מבצר ביהודה, על גבול אדום (יהושע טו כג, אך איננה קדש ברנע - שכלל לא מחויב שהיתה עיר אלא רק מקום נושא שם שהיא גם נקודת גבול).
קדש שבדרום מתורגמות 'רקם'; הן קדש ברנע והן מדבר קדש והן קדש האדומית/פטרה (משום שהם באותו אזור ועל שמו הם נקראים רקם בזמן בית שני).
קדש שבפנתלי לא מתורגם 'רקם'.
ישנן שתי 'רקם' שאינן קדש. אחת בבנימין (יהושע יח כז)
ואחת בזמן חז"ל בריש גיטין 'רקם במזרח' (על הדרך הממלכתית הרומית ההולכת מרמת הגולן של היום, לכיוון בוסטרה שבמדינת ירדן), שם היה גבול עולי בבל מסתיים. אין לה שום זיהוי ידוע כיום. מקומה משוער לאזור 5 ק"מ צפונית מערבית ל'דרעא' (היא 'אדרעי') שבדרום מדינת סוריא.
*
יהודה.
מש"כ תוס' ריש גיטין מוקשה מאוד, ועמדו בזה האחרונים, בכמה מקומות. ולמעשה זה שיבוש בגירסת ברייתת התחומין, כי אין חגר במזרח, אלא אחת בלבד שהיא שור או ברד, המתחילות במדבר חלוצה ולמערב, כאמור.
לא חזר ספרים, אבל צריך לשקול במאזני פלס.אאא אמר:יישר כח גדול להרב @שאר לעמו!
מעניין לעניין באותו עניין:
מכיוון שהנני רוצה להרחיב ולהעמיק בענייני המקומות שבתורה,
אשמח מאוד להמלצותיך, באיזה מקורות אפשר ללמוד ולקבל ידע בנושאים אלו.
וכמו"כ מהיכן המפה דלעיל.
יישר כח עצום!
א. נחל גרר צריך להיות נחל בעל אפשרות לבארות מים כנזכר אצל אברהם ויצחק. ואינו מתאים לאופיו של הנחל המוצע כיום כנחל גרר, שהינו בעל אפיק מתחתר, צר ומצוקי, ללא מי תהום. לעמותו נחל 'הבשור כיום' הינו בעל אפיק רחב האוגר תחתיו מי שטפונות רבים הנאספים אצלו בימות החורף מהר חברון ועוד, ומתאים למרעה.יצחק אמר:א. מה ההוכחות על זיהוי הנחלים גרר ובשור
ב. האם פארק אשכול שעל נחל הבשור (מה שהיום נקרא נחל הבשור) הוא על שם האשכול שלקחו המרגלים?
תודה רבה על המידע, ועל המפה!שאר לעמו אמר:לא חסר ספרים, אבל צריך לשקול במאזני פלס.אאא אמר:יישר כח גדול להרב @שאר לעמו!
מעניין לעניין באותו עניין:
מכיוון שהנני רוצה להרחיב ולהעמיק בענייני המקומות שבתורה,
אשמח מאוד להמלצותיך, באיזה מקורות אפשר ללמוד ולקבל ידע בנושאים אלו.
וכמו"כ מהיכן המפה דלעיל.
יישר כח עצום!
ארץ ישראל ושכנותיה הורביץ יש באוצה"ח
וזה גבול הארץ בר דרומא, יש באוצה"ח
ארץ קדומים קפלן (בהיברו בוקס)
יש הרבה לא זוכר כעת...
המפה עצמית
ראה פה: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=3427#p41147אאא אמר:לגבי מדבר שור, מה ביאור הפסוק הזה (סוף פרשת חיי שרה):
וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה.
יש שם איזה כתובת מייל.שאר לעמו אמר:מי עשה את המפה הזו?