ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

טוב וחסד

משתמש רגיל
דברי הגמרא: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך, שהרי יוחנן כהן גדול שמש בכהונה גדולה שמנים שנה ולבסוף נעשה צדוקי", למה הגמרא לא מזכירה גם את התנא רבו של ר"מ אחר כדוגמא?
 

יהודה1

משתמש ותיק
אולי כי היה רשע עוד קודם שהיגיע לגיל שמונים והיה ס"ד שאדם ייכול לסמוך על כך שאם שמונים שנה היה טוב שוב אין היצר יכול לו.
 

אוריאל

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
אולי כי היה רשע עוד קודם שהיגיע לגיל שמונים והיה ס"ד שאדם ייכול לסמוך על כך שאם שמונים שנה היה טוב שוב אין היצר יכול לו.
ויש להוסיף על זה מה שכתב התפארת ישראל בפ"ב מאבות מ"ד שיוחנן כ"ג היה יוצא מן הכלל שאמרו חז"ל כיון שיצאו רוב שנותיו של אדם ולא חטא שוב אינו חוטא, וכנ"ל שרצו להשמיע שאפילו בכגון דא שיצאו רוב שנותיו [שמונים שנה] עדיין אל יאמין בעצמו.
וגם יש לומר שלרבותא אמרו שאפי' יוחנן שהיה כהן גדול ונכנס לבית קדש הקדשים, ג"כ לא יכול להאמין בעצמו.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
כמדומה ש'אחר ' היה מאלה שנכנסו לפרדס לפנים התורה ברמז סוד ודרש ונפגע רק רבי עקיבא יצא שלם ,ממילא לא היה נראה שזה מאחר ואל תאמין בעצמך,ועוד שהיו ספרי המינים נושרים ממנו,ועוד שחז''ל סיפרו את הקורות את אבויה אביו ביום הברית של בנו עם החכמים ואולי רמזו בזה שלא היה כל מעשיו לשם התורה לשמה
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
דע מה שתשיב אמר:
כתוב על אחר שבצעירותו כבר שמע שירי עגבים וסיפרי מינות נשרו מחיקו
לא כתוב שירי עגבים.

חגיגה טו:
אחר מאי זמר יווני לא פסק מפומיה.
אכן. זמר יווני לאו היינו שירי עגבים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
??
היינו הך ואם משום חשק הזמר היוני הוא אביו מולידו

כבר המהרש"א נטה מפירוש רש"י
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
??
היינו הך ואם משום חשק הזמר היוני הוא אביו מולידו

כבר המהרש"א נטה מפירוש רש"י
!!
אביו של אלישע הוא אבויה ולא הזמר היוני.

לצערי אני לא יודע לאיזה רש''י ומהרש''א אתה מתכוון.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
כתבת שאביו מולידו של אלישע הוא הזמר היווני. וע''ז כתבתי שאבויה היה מגדולי ירושלים ולא זמר יווני ח''ו.
ועוד ציינת רש''י ומהרש''א שאיני יודע מקומם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
נדיב לב אמר:
כתבת שאביו מולידו של אלישע הוא הזמר היווני. וע''ז כתבתי שאבויה היה מגדולי ירושלים ולא זמר יווני ח''ו.
ועוד ציינת רש''י ומהרש''א שאיני יודע מקומם.
כתבתי שזמר יוני שגור בלשונו של אלישע כמבואר בחגיגה!
אביו מולידו זה תיאור של הזמר היוני שהוא אביו מולידו של שאר שירי העגבים..
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חח..
כתבתי שזמר יוני שגור בלשונו של אלישע כמבואר בחגיגה!
אביו מולידו זה תיאור של הזמר היוני שהוא אביו מולידו של שאר שירי העגבים..
איפה רש''י ומהרש''א שציינת?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
נדיב לב אמר:
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=40993#p40982
אתה מציין לכמה הודעות אחורה באשכול זה. אני שואל:
איפה רש''י ומהרש''א?!
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
דע מה שתשיב אמר:
כתוב על אחר שבצעירותו כבר שמע שירי עגבים וסיפרי מינות נשרו מחיקו
לא כתוב שירי עגבים.

חגיגה טו:
אחר מאי זמר יווני לא פסק מפומיה.
 

יהודה1

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
דע מה שתשיב אמר:
כתוב על אחר שבצעירותו כבר שמע שירי עגבים וסיפרי מינות נשרו מחיקו
לא כתוב שירי עגבים.

חגיגה טו:
אחר מאי זמר יווני לא פסק מפומיה.
רש"י כותב שם שהיה לו להניח בשביל חורבן הבית (לא שירי עגבים) מה המהרש"א אומר?
 

יהודה1

משתמש ותיק
ראיתי, והוא כותב שזמר יווני היה בו מינות. ולכן כתוב יווני ולא סתם זמר.
 
חלק עליון תַחתִית