אני יודע שיש שיטענו שזה קשור לשאלת הידיעה והבחירה. אבל לענ"ד מה שידוע לי זה אינו קשור, אולי קשור לנושא דומה שעליו נאמר במופלא ממך.בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' (צבאות) צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו' מאי כי מת אתה ולא תחיה מת אתה בעולם הזה ולא תחיה לעולם הבא אמר ליה מאי כולי האי אמר ליה משום דלא עסקת בפריה ורביה א"ל משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו א"ל בהדי כבשי דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא לעביד אמר ליה השתא הב לי ברתך אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו א"ל כבר נגזרה עליך גזירה א"ל בן אמוץ כלה נבואתך וצא כך מקובלני מבית אבי אבא אפי' חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים
שאלתי היא מה רצה חזקיהו בזה שלא נשא אשה בגלל שראה ברוח הקודש שיצאו ממנו בנים שאינם מהוגנים. בשלמא אם היה רואה שלא יצאו בנים צדיקים, היה ניחא. אבל עכשיו שראה שייצאו בנים רשעים, הרי יודע שכך יהיה ואי אפשר לומר שחשב למנוע את זה על ידי שלא ישא אשה, שמ"מ וודאי יהיה כך.
כדי להבין את חזקיהו לכאורה צריך להניח הנח השאינה מתקבלת, והיא שידע שאם יהיו לו בנים הם אינם מהוגנים אבל לא ידע שיהיו לו בנים כלל. אבל זה לא מובן אם אנו מניחים שיש לכל אדם בחירה, אם כן לא ייתכן שנגזר על אדם או שטבע הדם שבניו יהיו רשעים. אלא ששייכת נבואה על העתיד וכיון שהם יבחרו ברע הם יהיו רשעים. אבל אם כן לא שייך ידיעה על תנאי שם יוולדו ייוולדו רשעים.
בניגוד לשאלת הידיעה והבחירה, כאן אין את התשובה שזו ידיעת ה' שאין לנו השגה בה, שהרי נודע לאדם. וגם לא את התשובה שהידיעה לא מכריחה כי תשובה זו לא מספיקה שהרי אם אין הכרח אין אפשרות תלדעת (זה באמת קשה על תשובה זו גם לשאלת הידיעה והבחירה) גם לא התשובה שידיעת העתיד אצל ה' הי כמו ידיעת העבר אצל בנ"א כי שוב אם כן לא שייך בה תנאי כשם שלא שייך שאני יודע שאם ירד גשם אתמול אז ראובן חטא.