היכן המקור? | אשכול מרכזי לבקשת מקורות

אלימלך

משתמש ותיק
אינני יודע מה הוא כתב ומה אתה מחפש אבל מיז' בחשון ירד הגשם לרבי אליעזר. רש"י בפרשת נח
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
ראיתי על זה כמה מקורות חשובים. לצערי אינני זוכר במדוייק היכן. אך בתורת היולדת הביא את חלקם בהערה.

יש שנהגו לפתוח כל חודש התשיעי. וכך משמע בכמה מקומות. ופעם קראתי שכך גם נהג הגרח קנייבסקי.
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.

כמדומה שהיום הרוב נוהגים פעם אחת או יותר אבל לא כל הזמן. גם כי צריך בשביל זה פרוטקציה אצל הגבאי.

שיהיה בשעה טובה ובנקל
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
חיד"א בספרו עבודת הקודש (מורה אצבע סימן ג אות צ) "מנהג העיר שמי שנכנסה אשתו בחודש ט' לעיבורה נזהר לעשות החודש ההוא מצות פתיחת ההיכל, והוא מנהג יפה ויש לו סמך על דרך האמת" וכ"כ בספר יוסף אומץ (סימן נז) שידוע שזה מסוגל חהקל צער הלידה (ע"ע בספר החיים להגר"ח פלאג'י סימן א אות ה, ובספר רפאל המלאך אות מ ערך מעוברת)
ומלשון החיד"א משמע שבכל החודש הט' יקיים הבעל מצות פתיחת הארון, אמנם הרבה אחרונים העתיקו שהסגולה היא לעשות כן לפחות פעם אחת בחודש התשיעי.
[באר הטהרה סימן יד פרק א אות כח]
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.
מה שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם אינו בעיה של צניעות אלא של עין הרע ולא שייך לכאן.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.
מה שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם אינו בעיה של צניעות אלא של עין הרע וזה רק לפני ג' חדשים ולא שייך לכאן.
ראה בקונטרס מהרב מרדכי גרוס. שכתב ע"ז.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.
מה שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם אינו בעיה של צניעות אלא של עין הרע וזה רק לפני ג' חדשים ולא שייך לכאן.

לידיעתך צניעות אין הכוונה דווקא לנושא צניעות של קדושה ופריצות.
אלא צניעות זה מושג של עדינות כמו צנוע במעשיו, שאין להבליט דברים מסויימים בפרסום.
וכן לענינינו של הדברים הקשורים להריון לידה וכו' וכו' זה נכלל בדברים של צניעות.
אין מן הראוי לדבר עליהם ברבים או אפי' לאנשים פרטיים ללא צורך, זה דבר של צנעה.
[דברי תקפים גם על נשים, שאין מן הראוי לדוש בין חברותיהן בנושא זה, אלא לצורך!]
ואכן גלל כן, נהגו הרבה מן החסידים [אין כוונתי לחסידות - קהילה, אלא לעובדי ה' וירא"ש]
לא לפרסם דבר זה,
ונושא זה כבר נידון באשכול על קניית עגלה לפני הלידה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אין שום קשר לצניעות והסיבה שיש נמנעים משום עין הרע כמו שהביא יוסף יצחק. צניעות כאן זו המצאה שאין לה מקור.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
וזה רק לפני ג' חדשים ולא שייך לכאן.
טעיתי, רק לאחר ג' חדשים, ולא שייך לכאן מסיבה אחרת, כי אין זה פירסום הריון כלל אם עושים עם קצת שכל, ואין עניין להקפיד עד כדי כך.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
ולעין הרע יש כן מקור?
עיין קב הישר פרק לב
וע"ע בהרבה מספרי האחרונים שדנו בעניין זה לעניין קוואטע"ר
ואציין שעוד לא ראיתי למי מאחרונים שאסר קוואטע"ר מטעם שאסור לפרסם ההריון, ואין להמציא הנהגות שלא ראינו אצל רבותינו ואבותינו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
יוסף יוסף אמר:
ולעין הרע יש כן מקור?
עיין קב הישר פרק לב
וע"ע בהרבה מספרי האחרונים שדנו בעניין זה לעניין קוואטע"ר
ואציין שעוד לא ראיתי למי מאחרונים שאסר קוואטע"ר מטעם שאסור לפרסם ההריון, ואין להמציא הנהגות שלא ראינו אצל רבותינו ואבותינו.
נפלא!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
יוסף יצחק אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.
מה שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם אינו בעיה של צניעות אלא של עין הרע וזה רק לפני ג' חדשים ולא שייך לכאן.
ראה בקונטרס מהרב מרדכי גרוס. שכתב ע"ז.
עד כה לא ראית מקום להביא את דבריו וכעת שהבאת מה הוא כתב בענין צניעות בנוגע להריון?
 

עורך תורני

משתמש רשום
ראובן אמר:
משפט מפורסם, "מקושיא לא מתים" מה משמעותו ומה מקורו?
מקורו מדברי הגמרא "יעקב אבינו לא מת", ומקשה הגמרא "וכי בחינם ספדו ספדניא וחנטו חנטיא וכו' ", ונשארת ב"קשיא", והוא לכאורה קושיא חמורה, והאיך ניתן לומר שלא מת, אלא שמ"קושיא" "לא מתים" ....
 

בבבלי עז

משתמש רגיל
אלימלך אמר:
ספר כד הקמח פורים
"במתניתא תנא בא גבריאל ועשה לה זנב, והוא יתרת בשר שנעשה בפניה לפי שעה בדרך הנס"
וכן הוא בפירוש המיוחס לרמב"ם על מגילת אסתר
 

נתנאל_ר

משתמש רגיל
אשמח לעזרת הציבור, נראה לי שהיה איזה מדרש לגבי שהאילן גודל זה רק בגלל שהזרע נרקב, ודווקא מכח הריקבון יכולה להיות צמיחה. זה מסתובב הרבה ברעיונות בשיחות וכו' אבל האם יש לזה מקור או מדרש בחז"ל?
 

אליהו52

משתמש ותיק
נתנאל_ר אמר:
אשמח לעזרת הציבור, נראה לי שהיה איזה מדרש לגבי שהאילן גודל זה רק בגלל שהזרע נרקב, ודווקא מכח הריקבון יכולה להיות צמיחה. זה מסתובב הרבה ברעיונות בשיחות וכו' אבל האם יש לזה מקור או מדרש בחז"ל?

אני מצאתי רק מספרי חסידות והלאה תניא אגרת הקדש פרק ח וכן על זה הדרך
 

מי זה

משתמש חדש
אליהו52 אמר:
נתנאל_ר אמר:
אשמח לעזרת הציבור, נראה לי שהיה איזה מדרש לגבי שהאילן גודל זה רק בגלל שהזרע נרקב, ודווקא מכח הריקבון יכולה להיות צמיחה. זה מסתובב הרבה ברעיונות בשיחות וכו' אבל האם יש לזה מקור או מדרש בחז"ל?
אני מצאתי רק מספרי חסידות והלאה תניא אגרת הקדש פרק ח וכן על זה הדרך
מצאתי מובא בשם ספר שערי גן עדן לר' יעקב קופל, דרך ב' אורח צדיקים, לא ראיתי בפנים.
 

ניסוך המים

משתמש רגיל
נתנאל_ר אמר:
אשמח לעזרת הציבור, נראה לי שהיה איזה מדרש לגבי שהאילן גודל זה רק בגלל שהזרע נרקב, ודווקא מכח הריקבון יכולה להיות צמיחה. זה מסתובב הרבה ברעיונות בשיחות וכו' אבל האם יש לזה מקור או מדרש בחז"ל?

מצאתי עניין זה במאמר החרות לרבי יהודה לייב הלוי אשלג
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
לענין האימרא כל האוכל דג ביום דג עיין שלחן לחם הפנים ח"ד עמוד ג' [לבעל מהר"י רקח] מקור הדברים עיי"ש.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@יוסף יצחק @נדיב לב @יוסף יוסף

הגר"מ גרוס שליט"א כותב בקונטרס הכל יודוך בעמ' מ"ג על עניין פתיחת ההיכל החודש תשיעי להריון וז"ל:

"אין צורך להרבות בזה וסגי בפעם אחת וגם הוי חסרון בצניעות שאחרים ידעו מד"ז"

צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@יוסף יצחק @נדיב לב @יוסף יוסף

הגר"מ גרוס שליט"א כותב בקונטרס הכל יודוך בעמ' מ"ג על עניין פתיחת ההיכל החודש תשיעי להריון וז"ל:

"אין צורך להרבות בזה וסגי בפעם אחת וגם הוי חסרון בצניעות שאחרים ידעו מד"ז"

צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

לא אמרתי מדילי. ציטטתי!
 
A

Anonymous

Guest
מבקש אמת אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@יוסף יצחק @נדיב לב @יוסף יוסף

הגר"מ גרוס שליט"א כותב בקונטרס הכל יודוך בעמ' מ"ג על עניין פתיחת ההיכל החודש תשיעי להריון וז"ל:

"אין צורך להרבות בזה וסגי בפעם אחת וגם הוי חסרון בצניעות שאחרים ידעו מד"ז"

צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...
 
A

Anonymous

Guest
יוסף יצחק אמר:
יוסף יוסף אמר:
ולעין הרע יש כן מקור?
עיין קב הישר פרק לב
וע"ע בהרבה מספרי האחרונים שדנו בעניין זה לעניין קוואטע"ר
ואציין שעוד לא ראיתי למי מאחרונים שאסר קוואטע"ר מטעם שאסור לפרסם ההריון, ואין להמציא הנהגות שלא ראינו אצל רבותינו ואבותינו.
לא זכיתי להבין למה לאסור קוואטער מטעם שאסור לפרסם? מה זה קשור לפרסום? אנא הסבר את דבריך.
 

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@יוסף יצחק @נדיב לב @יוסף יוסף

הגר"מ גרוס שליט"א כותב בקונטרס הכל יודוך בעמ' מ"ג על עניין פתיחת ההיכל החודש תשיעי להריון וז"ל:

"אין צורך להרבות בזה וסגי בפעם אחת וגם הוי חסרון בצניעות שאחרים ידעו מד"ז"

צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...
אין כאלה שזלזלו בזה, רק יש כאלה שלא אוחזים שזהו חסרון צניעות, ומדובר על ת"ח גדולים מאוד שנשותיהם היו נוהגות, ובפרט אמריקאים.
 
A

Anonymous

Guest
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...
אין כאלה שזלזלו בזה, רק יש כאלה שלא אוחזים שזהו חסרון צניעות, ומדובר על ת"ח גדולים מאוד שנשותיהם היו נוהגות, ובפרט אמריקאים.
מאיפה אתה יודע על מי אני מדבר? אני מדבר על כאלה שזלזלו בזה.
 
חלק עליון תַחתִית