קיבלתי שאלה מאחד הת"ח כאן, והנני לפרסמה לתועלת המעיינים:
רש"י כותב בשם מדרש רבה על הפסוק בפרק כה' פסוק ל' "ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדם האדם הזה כי עיף אנכי על כן קרא שמו אדום"
"מן האדם האדם" - עדשים אדומות ואותו היום מת אברהם שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה ואין זו שיבה טובה שהבטיחו הקב"ה לפיכך קצר הקב"ה ה' שנים משנותיו שיצחק חי ק"פ שנה וזה קע"ה שנה ובישל יעקב עדשים להברות..."
מה הקשר בין שנותיו של יצחק לכך שקוצרו ימיו של אברהם? ומדוע קוצרו רק בחמש שנים, אולי בעשר שנים?
ראיתי בפירוש עץ יוסף על מד"ר (בשם הש"ך על התורה) שכיון שבאותם דורות האב חי יותר מילדיו. ולכן אין סיבה אחרת שאברהם חי פחות מיצחק.
אך מנין לנו שזה רק הפרש של חמש שנים? כימיו של יצחק?
בפסוקים ז' ח' בפרק זה שוב מוזכר העניין של קיצור חייו של אברהם. אך לא הצלחתי להגיע להבנה ברורה.
ע"כ השאלה. נראה לי שאכן ההנחה היא שאברהם היה אמור לחיות לפחות כמו יצחק, ולכן מנין ה' שנים הוא המינימום שנחסר מחייו.
אם יש למישהו הסבר טוב יותר אפשר לכתוב, בתודה בשמי ובשם הת"ח ששלח השאלה.
רש"י כותב בשם מדרש רבה על הפסוק בפרק כה' פסוק ל' "ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדם האדם הזה כי עיף אנכי על כן קרא שמו אדום"
"מן האדם האדם" - עדשים אדומות ואותו היום מת אברהם שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה ואין זו שיבה טובה שהבטיחו הקב"ה לפיכך קצר הקב"ה ה' שנים משנותיו שיצחק חי ק"פ שנה וזה קע"ה שנה ובישל יעקב עדשים להברות..."
מה הקשר בין שנותיו של יצחק לכך שקוצרו ימיו של אברהם? ומדוע קוצרו רק בחמש שנים, אולי בעשר שנים?
ראיתי בפירוש עץ יוסף על מד"ר (בשם הש"ך על התורה) שכיון שבאותם דורות האב חי יותר מילדיו. ולכן אין סיבה אחרת שאברהם חי פחות מיצחק.
אך מנין לנו שזה רק הפרש של חמש שנים? כימיו של יצחק?
בפסוקים ז' ח' בפרק זה שוב מוזכר העניין של קיצור חייו של אברהם. אך לא הצלחתי להגיע להבנה ברורה.
ע"כ השאלה. נראה לי שאכן ההנחה היא שאברהם היה אמור לחיות לפחות כמו יצחק, ולכן מנין ה' שנים הוא המינימום שנחסר מחייו.
אם יש למישהו הסבר טוב יותר אפשר לכתוב, בתודה בשמי ובשם הת"ח ששלח השאלה.