פרשת תולדות, והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צוארך

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
עורך תורני
הודעות: 14
הצטרף: 11 נובמבר 2018, 20:47
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תולדות, והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צוארך

שליחה על ידי עורך תורני » 14 נובמבר 2018, 16:08

רש"י מפרש "והיה כאשר תריד. לשון צער, כמו אריד בשיחי (תהלים נה, ג.), כלומר כשיעברו ישראל על התורה, ויהיה לך פתחון פה להצטער על הברכות שנטל, ופרקת עולו וגו':
לכאורה תמוה למה המצב של "כשיעברו ישראל על התורה" מכונה בשם "כאשר תריד", הלא הצער על נטילת הברכות קיים תמיד, ועכשיו רק יהיה לעשיו פתחון פה לטעון טענותיו. וצ"ב.
וי"ל בב' אופנים: א. לא מדובר כאן על צער וכאב לב בעלמא אלא על טענת צער, שעשיו בא וטוען טענה "ציערנו ולקחו לי את הברכות", וכל זמן שיעקב שומר על המצוות אין לעשיו זכות לטעון את טענת הצער.
ב. כל זמן שישראל שומרים על התורה ראוים הם לברכה מצד עצמם ולא מצד ברכת יצחק, רק כאשר יעברו על התרוה אז זוכים הם לריבוי טובה מחמת ברכת יצחק ועשיו מצטער על נטילתם <אלא שקצ"ב, כי עשיו הפסיד את הברכות בין כה וכה, וצערו קיים תמיד גם אם יעקב זכאי לברכה מצד עצמו>


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1249
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תולדות, והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צוארך

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 נובמבר 2018, 19:39

אולי י"ל שאם ישראל מקיימים את התורה יש שפע וברכה לעולם באופן שגם עשו מקבל את השפע הלזה (וכמו שמקריבים קרבנות בסוכות בשביל האומות) וממילא אינו מצטער על הברכות שנטל יעקב כיון שסו"ס יש לו שפע, ורק כשישראל אין מקיימים את התורה ואין שפע בעולם מצטער עשו שאילו היה מקבל את הברכות היה לו שפע גם לולי עם ישראל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים