כ' המנות הלוי [לר' שלמה אלקבץ זיע"א בעל ה"לכה דודי"] בהקדמה לפירושו על מגילת אסתר שהאבן שישב עליה משה בעת המלחמה בעמלק [סו"פ בשלח] היא אותו אבן שעליה שכב יעקב.
אשמח לידע אם ידוע למשהו מרבני בית המדרש מקור הדברים.
והביאור נראה כי הנה מלחמת עמלק באה כאשר היו ישראל במחלקות וכאשר ביאר בכלי יקר בסו"פ בשלח שרפידים הוא לשון פירוד [וכן ידוע לשון הגר"א באבן שלמה שבעלי מחלוקת הם מזרע עמלק].
והנה כאן האבן שעליה שכב יעקב מרמזת על ענין אחדות ישראל וכמו שמבו' במדרש שהיה זה י"ב אבנים כנגד י"ב שבטים שנתחברו להיות אבן אחת. [sub][במד"ר כאן (כ"ח, י"א) איתא: שי"ב אבנים נצטרפו לאבן אחת וז"ל: ויקח מאבני המקום ר' יהודה ור' נחמיה ורבנן ר' יהודה אמר שנים עשרה אבנים נטל כך גזר הקב"ה שהוא מעמיד שנים עשר שבטים אמר אברהם לא העמידן יצחק לא העמידן אני אם מתאחות הן שנים עשר אבנים זו לזו יודע אני שאני מעמיד י"ב שבטים כיון שנתאחו י"ב אבנים זו לזו ידע שהוא מעמיד י"ב שבט, עכ"ל. וכן אי' במדרש תנחומא כאן סי' ד': ויקח מאבני המקום, חשב בלבו זקני אברהם משתי נשים הוליד צדיק ורשע, יצחק צדיק וישמעאל רשע, ויצחק אבא מאשה אחת הוליד צדיק ורשע, אני שאטול ארבע נשים, כמה רשעים יהיו ממני, א"ל הקב"ה ח"ו כולך יפה רעיתי ומום אין בך, כיון שהשכים בבקר מצא את האבנים כולם אבן אחת, נתבשר שמטתו שלימה, שנאמר וישכם יעקב בבקר וגו', א"ל הקב"ה חייך כשם שהאבנים הללו נעשו כולן אחת, כך בניך כולם צדיקים, שנאמר כי עם אבני השדה בריתך וחית השדה השלמה לך, עיי''ש.][/sub]
לכן, כאשר נלחם משה בעמלק לקח האבן של יעקב המורה על "אחדות" שזהו האופן להלחם בעמלק, ודו"ק.
אשמח לידע אם ידוע למשהו מרבני בית המדרש מקור הדברים.
והביאור נראה כי הנה מלחמת עמלק באה כאשר היו ישראל במחלקות וכאשר ביאר בכלי יקר בסו"פ בשלח שרפידים הוא לשון פירוד [וכן ידוע לשון הגר"א באבן שלמה שבעלי מחלוקת הם מזרע עמלק].
והנה כאן האבן שעליה שכב יעקב מרמזת על ענין אחדות ישראל וכמו שמבו' במדרש שהיה זה י"ב אבנים כנגד י"ב שבטים שנתחברו להיות אבן אחת. [sub][במד"ר כאן (כ"ח, י"א) איתא: שי"ב אבנים נצטרפו לאבן אחת וז"ל: ויקח מאבני המקום ר' יהודה ור' נחמיה ורבנן ר' יהודה אמר שנים עשרה אבנים נטל כך גזר הקב"ה שהוא מעמיד שנים עשר שבטים אמר אברהם לא העמידן יצחק לא העמידן אני אם מתאחות הן שנים עשר אבנים זו לזו יודע אני שאני מעמיד י"ב שבטים כיון שנתאחו י"ב אבנים זו לזו ידע שהוא מעמיד י"ב שבט, עכ"ל. וכן אי' במדרש תנחומא כאן סי' ד': ויקח מאבני המקום, חשב בלבו זקני אברהם משתי נשים הוליד צדיק ורשע, יצחק צדיק וישמעאל רשע, ויצחק אבא מאשה אחת הוליד צדיק ורשע, אני שאטול ארבע נשים, כמה רשעים יהיו ממני, א"ל הקב"ה ח"ו כולך יפה רעיתי ומום אין בך, כיון שהשכים בבקר מצא את האבנים כולם אבן אחת, נתבשר שמטתו שלימה, שנאמר וישכם יעקב בבקר וגו', א"ל הקב"ה חייך כשם שהאבנים הללו נעשו כולן אחת, כך בניך כולם צדיקים, שנאמר כי עם אבני השדה בריתך וחית השדה השלמה לך, עיי''ש.][/sub]
לכן, כאשר נלחם משה בעמלק לקח האבן של יעקב המורה על "אחדות" שזהו האופן להלחם בעמלק, ודו"ק.