ז"ל פנים יפות "ויגדל הילד וגו' ויהי לה לבן ותקרא שמו משה. הנה בכל מקום כתיב הטעם בתחלה כמו שמצינו בפ' ויצא, חוץ מראובן דכתיב ותקרא שמו ראובן ודרשו בזה חז"ל [ברכות ז ב] שאמרה ראו מה בין בני לבן חמי וכו', וגם כאן כתיב בתחלה ותקרא שמו משה משום דשם זה מיוחד לו מהש"י, וכבר נרמז בתורה שכבר אמרו [חולין קלט ב] מנין למשה מן התורה דכתיב [בראשית ו, ג] בשגם הוא בשר, וכמו שביארנו שם ויבואר הרמז בזה לקמן בפ' [ג, ד] וירא ה' כי סר לראות, אלא שהיא כוונה בשם זה לטעם אחר."
וכ"כ בקול אליהו "ותהר לאה ותלד בן ותקרא שמו ראובן כי אמרה כי ראה ה' בעניי וגו' (בראשית כט. לב). ואיתא בגמרא במסכת ברכות (דף ז') א"ר אלעזר אמרה לאה ראו מה בין בני לבן חמי דאלו בן חמי אע"ג דמדעתיה זבניה לבכירותיה כתיב ביה (בראשית כז. מא) וישטום עשו את יעקב, ואלו בני אע"ג דבע"כ שקיל יוסף לבכירותיה מיניה וכו' אפ"ה וישמע ראובן ויצילהו מידם (שם לז. כא) ע"כ ע"ש. והנה לכאורה הפליאה נשגבה הלא מפורש בקרא הטעם לקריאת שמו ראובן כי אמרה כי ראה ה' בעניי, א"כ למה לו לר"א לבקש טעם אחר, ולמה לא בקש טעם אחר גם על קריאת שמו של שמעון ועל כל השבטים, ועיין שם במהרש"א. אמנם יש לבאר כי חכמינו ז"ל הרגישו בכאן ענין אחד אשר יאמר כי הוא זה, דידוע כי חוקי הלשון כך המה כמבואר להמדקדקים אשר בסדור המשפטים המנהג להקדים הסבה שהיא בבחינת סבה וטעם אל המשפט המתאחר כמ"ש (בראשית כב. טז - יג) יען אשר עשית את הדבר הזה ולא חשכת וגו' כי ברך אברכך. והנה כאן בשמות כל השבטים הזכיר הכתוב תחלה את הסיבה ואח"כ את המסובב, היינו שנכתב תחלה הטעם והסבה ובעבור טעם זה נקרא שמו כן, כמ"ש (שם כט. לג - לה) שמע ה' כי שנואה אנכי ותקרא שמו שמעון, ותאמר עתה הפעם ילוה אישי אלי על כן קרא שמו לוי, הפעם אודה וגו' ע"כ קראה שמו יהודה, וכן בשמות כל השבטים נכתב תחלה הסיבה ואח"כ המסובב דוק ותשכח. וא"כ היה קשה לחז"ל מדוע בראובן נשתנה הסדר והכתוב הזכיר תחלה את שמו ראובן ואח"כ הסיבה, כמ"ש ותקרא שמו ראובן כי אמרה וגו' הלא דבר הוא, ע"כ הכרח לומר כי גם בלעדי הטעם כי ראה ה' בעניי היה מהראוי לקרוא את שמו ראובן, לכן יפה חקרו ודרשו חז"ל כן על ראובן ולא חקרו כן בכל השבטים, כי אצל ראובן מורים דברי הכתוב כי לא בעבור טעם הזה הנכתב קראה אותו ראובן כי אם הי' רק בעבור זה הטעם היה לו לכתוב תחלה הסבה ואח"כ המסובב. א"כ מוכרחים אנו לומר כי גם בלא זה הי' ראוי לה לקרוא אותו ראובן לכן חקרו על הטעם מה הוא ואמרו כי רמזה בזה ראו מה בין בני לבן חמי".