האחד בא לגור
משתמש ותיק
הנה נודע בשערים ,פלוגתא דמורינו הרב רבי העשיל והפר"ח ,בתשעה חתיכות בשר מותרות, שנמצאות יחד עם חתיכה אחת של איסור, וחציה פרשה וחציה נשארה במקום הקביעות,דדעת הרב רבי העשיל שא"א לחלק את הבשר וחייבת להיות הכרעה אחת לשניהם ,ודעת הפר"ח שהדין מתחלק ולגבי החצי הקבוע זה ספק ולגבי החצי שפרש יש היתר של רוב.
ויש להסתפק לדעת הפר"ח ,מה הדין לגבי ממ"נ , כגון אם מדובר על עשרה מצות, שתשעה נעשו לשמה ואחד שלא לשמה, ופרש חצי מאחד המצות ואכל כזית מהחצי של מקום הקביעות שדינו שצריך לאכול מספק עוד הפעם מצה ,האם יכול לאכול מהחצי שפרש כיון שיש בו הכרעת רוב ,או שכיון שבפועל הרי זה אותה מצה לא יכול לקיים בה את מצוותו, (ואם ת"ל שאינו יכול, עדיין יש להסתפק האם כשאין לו מצה אחרת יש ענין שיאכל לפחות את החצי שפרש ).
כיוצא בו יש להסתפק , לגבי איסור, כשיש לו תשע חתיכות של איסור ואחד של היתר ,ופרש חצי וחייב לאכול משום פיקוח נפש ,האם יש ענין לאכול מהקבוע שזה רק ספק ,או כיון שזה אותה החתיכה יכול לאכול גם מהחצי שפרש שיש בו הכרעת רוב לאיסור ,כיון שבכל מקרה יאכל את אותה החתיכה.
ויש להסתפק לדעת הפר"ח ,מה הדין לגבי ממ"נ , כגון אם מדובר על עשרה מצות, שתשעה נעשו לשמה ואחד שלא לשמה, ופרש חצי מאחד המצות ואכל כזית מהחצי של מקום הקביעות שדינו שצריך לאכול מספק עוד הפעם מצה ,האם יכול לאכול מהחצי שפרש כיון שיש בו הכרעת רוב ,או שכיון שבפועל הרי זה אותה מצה לא יכול לקיים בה את מצוותו, (ואם ת"ל שאינו יכול, עדיין יש להסתפק האם כשאין לו מצה אחרת יש ענין שיאכל לפחות את החצי שפרש ).
כיוצא בו יש להסתפק , לגבי איסור, כשיש לו תשע חתיכות של איסור ואחד של היתר ,ופרש חצי וחייב לאכול משום פיקוח נפש ,האם יש ענין לאכול מהקבוע שזה רק ספק ,או כיון שזה אותה החתיכה יכול לאכול גם מהחצי שפרש שיש בו הכרעת רוב לאיסור ,כיון שבכל מקרה יאכל את אותה החתיכה.