לבן ראה את המקלות?

פרלמן משה

משתמש ותיק
כיצד לא עלה על דעת לבן לבדוק פשר דבר שכל הצאן יולדות לפתע רק עקודים?
עוד הוקשה לי מה שיעקב מעלים דבר המקלות מרחל ולאה ומספר להם ויצל אלקים וגו' שמזה נראה כאילו ארע נס מן השמים ללא השתדלות.
 

יאיר

משתמש ותיק
לענ"ד השאלה השניה שאלה מצויינת!

לגבי השאלה הראשונה, פשוט שלבן לא חשד בטכניקה שיעקב עושה והאמין שה' נותן ליעקב את המגיע לו.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
כיצד לא עלה על דעת לבן לבדוק פשר דבר שכל הצאן יולדות לפתע רק עקודים?
לפי מה שכתוב בפסוק יעקב שם את המקלות רק בתקופה מסוימת של עיבור הצאן, ובשעת הלידה כבר לא היו מקלות, וממילא לא יכל לבן לבדוק כלום.
 

יהודה1

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
כיצד לא עלה על דעת לבן לבדוק פשר דבר שכל הצאן יולדות לפתע רק עקודים?
עוד הוקשה לי מה שיעקב מעלים דבר המקלות מרחל ולאה ומספר להם ויצל אלקים וגו' שמזה נראה כאילו ארע נס מן השמים ללא השתדלות.
גם על ידי המקלות מסתמא לא היה אפשרות שכולם יילדו כך אלא רק מגדיל את הסיכוי. וגם לא יכול לקבוע אם ילדו עקודים ונקודים. יעקב אמר להם רק את מה שה' עשה עימו ניסים ולא הוצרך לומר את השתדלותו בעניין. מה שקצת קשה למה בכלל היה צריך יעקב למקלות, אם בלא"ה צריך נס. ויש לומר שמ"מ ראוי למעט הנס במה שאפשר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
כיצד לא עלה על דעת לבן לבדוק פשר דבר שכל הצאן יולדות לפתע רק עקודים?
עוד הוקשה לי מה שיעקב מעלים דבר המקלות מרחל ולאה ומספר להם ויצל אלקים וגו' שמזה נראה כאילו ארע נס מן השמים ללא השתדלות.
ראיתי שמעשה המקלות לא פעל מצד עצמו אלא מצד יחודים וכדומה
 

חיימקה

משתמש רגיל
עיין במלבי"ם

(ח - ט) "אם כה יאמר." שלבן היה ממתין תמיד עד שהגיע עת לידת הצאן, ואז החליף את משכרתו פעם לעקודים ופעם לנקודים, ואז הלא כבר היו הצאן כעצמים בבטן המלאה, וה' שנה את צבע הצאן כפי מה שבחר לבן בעת הלידה לתת בשכרו. ועז"א אם כה יאמר בלשון עתיד, אם עתיד לאמר עקודים יהיה שכרך ילדו כל הצאן עקודים, באופן שנראה בעליל "שהציל ה' את מקנה אביכם ויתן לי", כי טרם שגמר אומר ששכר יעקב עקודים היו העקודים ללבן, ואחר שגמר אומר שיהיו עקודים נהפך שיהיו ליעקב, לפ"ז אין לו להתרעם שעשיתי זאת בתחבולות, כי זה נעשה ע"י נס:

ולכאו' הפשט הוא שלבן בחר את את שכרו עפ"י מה שראה את המקלות וידע מה הצאן עתיד ללדת
 
חלק עליון תַחתִית