עדויות פ"ב מ"ה - המפיס מורסא בשבת - מל' ניפוץ?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 265
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עדויות פ"ב מ"ה - המפיס מורסא בשבת - מל' ניפוץ?

שליחה על ידי חגי פאהן » 22 נובמבר 2018, 21:54

שלום וברכה.
המשנה כותבת על 'המפיס מורסא בשבת', ומובא בשבת קז. הַמֵּפִיס מֻרְסָא בְּשַׁבָּת, אִם לַעֲשׂוֹת לָהּ פֶּה - חַיָּב, וְאִם לְהוֹצִיא מִמֶּנָּה לֶחָה - פָּטוּר. ופירש רש"י: המפיס - מבקע מורסא.

ולכא' לְהָפִיס הוא לשון פייס, כמו 'חדשים לקטורת בואו והפיסו', וזה גם קשור לפיוס, שהרי זו מטרת הפייס, לעשות שלום.

לכן חשבתי, אולי זה הַמַּפִּיס, ושרשו נ.פ.ס כמו נ.פ.ץ, ששתיהן ממוצא השיניים. ועניינו לשבור את המורסא. וזש"כ רש"י מפיס - מבקע.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדויות פ"ב מ"ה - המפיס מורסא בשבת - מל' ניפוץ?

שליחה על ידי יצחק » 23 נובמבר 2018, 09:02

נכון, אבל לא לגמרי במשמעות של ביקוע - פיצוץ אלא במשמעות של "ניעור" והפרדה (וצ"ל שרש"י לא ממש מתרגם אלא מפרש)
ע' בתרגום לשופטים ז, לח על המילים "ויזר את הזה וימץ טל מן הגזה" "ועצר ית גזתא ונפץ טלא מן גזתא" הסחיטה נקראת "עצירה" (בית מעצרתא הוא בית הבד) אבל הורקת הטל מן הגיזה נקראת ניפוץ, אותו הדבר יש בכמה מקומות לנער את הבגד מן הטל -"לנפץ". לפי דבריך עיקר הכוונה על הביקוע של העור שחופה את המוגלה, לפי דברי עיקר הכונה על סילוק המוגלה עצמה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים