מתי התרחש המעשה התמוה ביותר על ריש לקיש - ואוכלי האדם??

טוב וחסד

משתמש רגיל
במסכת גיטין (דף מז, ע"א) מסופר מעשה פלאי ביותר! אודות אחד מגדול האמוראים ריש לקיש, שמכר את עצמו ל'לודאים' - אומה שאוכלים בני אדם. רש"י. ע"ש. תוספות שם ביארו שמעשה זה, צריך לומר שהתרחש בתחילת דרכו של ריש לקיש בעת שהיה ליסטים. אך לאחר שחזר בתשובה בודאי שלא יעלה על הדעת שהיה מזלזל בעצמו ומוכר עצמו לאוכלי אדם. כיצד הדברים אמורים להתיישב, עם דברי ר"ת שכתב, שריש לקיש עוד קודם שחזר בתשובה על ידי רבי יוחנן - כבר היה גברא רבה (עירובין סה ע"ב ד"ה ריש), אם אכן בגברא רבה עסקינן כיצד הגיע למצב זה?!
 

יהודה1

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
במסכת גיטין (דף מז, ע"א) מסופר מעשה פלאי ביותר! אודות אחד מגדול האמוראים ריש לקיש, שמכר את עצמו ל'לודאים' - אומה שאוכלים בני אדם. רש"י. ע"ש. תוספות שם ביארו שמעשה זה, צריך לומר שהתרחש בתחילת דרכו של ריש לקיש בעת שהיה ליסטים. אך לאחר שחזר בתשובה בודאי שלא יעלה על הדעת שהיה מזלזל בעצמו ומוכר עצמו לאוכלי אדם. כיצד הדברים אמורים להתיישב, עם דברי ר"ת שכתב, שריש לקיש עוד קודם שחזר בתשובה על ידי רבי יוחנן - כבר היה גברא רבה (עירובין סה ע"ב ד"ה ריש), אם אכן בגברא רבה עסקינן כיצד הגיע למצב זה?!
לודאי הם לודים ולא לודאים. ונראה לי שהם לודים בני מצרים בן חם.
תוספות לא כתבו שהוא היה גברא רבא כשנעשה ליסטים אלא לפני שנעשה ליסיטם קודם שחזר בתשובה. ואכן זה עדיין צ"ע איך נעשה ליסטים אחר שהיה אדם גדול. אבל על ליסטים לא שייך להקשות איך ימכור עצמו וכו'. על שאלת @יאיר מה הפירוש שמכר עצמו, ייתכן שהבטיחו לו שעד שיאכלוהו יפרנסו אותו. וכיון שהיה רעב העדיף חיי נפש. וכעין זה בהמן שמכר עצמו למרדכי. (כמובן להבדיל בין הקודש לחול ובין הטהור לטמא ורק מצאתי עניין של מכירה שאינו מקבל עליה ממון). למעשה היה אפשר לפרש את דברי הגמרא שעשה זאת כדי להציל נפשות מהם כי ידע שהם הורגים אנשים ואוכלים אותם והוא מכר להם את עצמו כדי להורגם.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
במסכת גיטין (דף מז, ע"א) מסופר מעשה פלאי ביותר! אודות אחד מגדול האמוראים ריש לקיש, שמכר את עצמו ל'לודאים' - אומה שאוכלים בני אדם. רש"י. ע"ש. תוספות שם ביארו שמעשה זה, צריך לומר שהתרחש בתחילת דרכו של ריש לקיש בעת שהיה ליסטים. אך לאחר שחזר בתשובה בודאי שלא יעלה על הדעת שהיה מזלזל בעצמו ומוכר עצמו לאוכלי אדם. כיצד הדברים אמורים להתיישב, עם דברי ר"ת שכתב, שריש לקיש עוד קודם שחזר בתשובה על ידי רבי יוחנן - כבר היה גברא רבה (עירובין סה ע"ב ד"ה ריש), אם אכן בגברא רבה עסקינן כיצד הגיע למצב זה?!
וגברא רבה שהוא ליסטים ניחא לך?
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
אגב, כתוב שם בהמשך הסיפור: "אמרה ליה ברתיה: לא בעית מידי למזגא עליה? אמר לה: בתי, כריסי כרי". ופי' רש"י: כריסי כרי - "בטני ושומן שבמעי הוא לי כר וכסת".

וראיתי מציינים בדומה לזה את הגמרא בזבחים ה' ע"א: "רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשי". ופי' רש"י: "הכי גרסי' רמי ריש לקיש על מעוהי - שוכב על בטנו פניו (על) +מסורת הש"ס: [למטה]+ כלפי קרקע".
 
חלק עליון תַחתִית