אברך
משתמש ותיק
לא זכיתי להבין היכן הרב רואה שהאבודרהם מיירי לגבי 'וקרא זה אל זה ואמר'?רפאל זהבי אמר:אל כבוד הרבנים החשובים די בכל אתר ואתר ובפרט באתר זה 'פורום לתורה'
ה' עליכם יחיו
מציאה גדולה מצאתי היום בענין זה שנדון כאן והוא הנענוע ב'וקרא זה אל זה ואמר' שבקדושה
וגם אנוכי העני עד ליום זה לא מצאתי מקור לענין הלזה עד שראיתי את דברי האבודרהם בקדושה (לא טרחתי לפותחו בפנים אלא ראיתיו באוצר הראשונים על התפילה - לופיאנסקי בקדושה של שבת) ושם הוא מצטט וכה הם דבריו :
כ' האבודרהם ונהגו לנענע עצמן בקדושה וסמך לדבר וינועו אמות הסיפים מקול הקורא, וכתיב ותשאני רוח ואשמע אחרי וגו' כלומר כשהייתי שומע קדושה כאלו הרוח היתה נושאה אותי'.
ונפלאים הדברים למאוד
ולגבי נענוע ב'קדוש קדוש קדוש' וכו' שבקדושה - הדבר הובא כבר בטור סי' קכה וברמ"א שם ס"ב וז"ל ויש לישא העינים למרום בשעה שאומרים קדושה, וכן מנענעים גופן ונושאין אותו מן הארץ (טור ושבולי לקט). ובמ"ב (סק"ח): ונושאין אותו וכו' - כי איתא בתנחומא פ' צו ובשתים יעופף מכאן תקנו לעוף על רגליו בשעה שאומר קדוש. וכתב המ"א ודלא כאותם שדולגים וקופצים אבל הא"ר ושארי אחרונים יישבו את המנהג ומנהג ישראל תורה היא ומ"מ במקום שאין המנהג כן פשיטא שאין לעשות כן כי יבואו להתלוצץ ויצא שכרו בהפסדו.
וע"ע במ"ב (סק"ז) דהשל"ה כתב שקבלה בידו שירים גופו ועקבו למעלה ב'ברוך' ו'ימלוך' כמו ב'קדוש', עכ"ל.