חנוכה, ופשטו ידם בממונם.

רוצה לדעת

משתמש ותיק
רמב"ם ריש הל' חנוכה הביא שפשטו ידם בממונם.
א. מה המקור.
ב. הלא עיקר מלחמת היוונים היתה על רוחניות להשכיחם תורתך וכו', ומה הענין שנטפלו לממון ישראל
 

tkhvu

משתמש ותיק
א. מבואר במדרשי חנוכה (כמדומה מגילת אנטיוכוס) שלקחו להם את הפרנסה על ידי שאמרו לכתוב על קרן השור שאין להם חלק ונחלה והיינו משום שהשור הוא עיקר הפרנסה ויהיו מוכרחים לכך, ואח"כ אמרו לכתוב על פתחי הבתים.
ב. כשרוצים להשפיע על הרוחניות, מפסיקים את התקציבים.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
tkhvu אמר:
ב. כשרוצים להשפיע על הרוחניות, מפסיקים את התקציבים.
צחוק חנוכה מוקדם....
פשטו ידם בממונם הכוונה בממון שכבר הי'ה לישראל.
ואגב, גם הנחת היסוד שכשרוצים להשפיע על הרוחניות מפסיקים את התקציבים, הוא בדיוק ההפך הגמור!!! כשרוצים להשפיע מחלקים תקציבים שמנים! וכמליצה אמר אויב אחלק לכולם שלל ועי"ז תמלאמו נפשי...
ואמנם במידה שכבר מתרגלים לזה אזי ההפסקה עלולה להשפיע על נעדרי בטחון, אבל לא לזה תחשב גזירה, ואכמ"ל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם ממונם של ישראל חשוב הוא אצל הקב"ה 'והשקית את העדה ואת בעירם'.
ולקחו מיסים וארנויונת גדולים מאוד. ואולי גם פשטו ממש בממונם. וע"ז כתב הרמב"ם שגם מחמת זה היצר להם לישראל מאוד.
 

tkhvu

משתמש ותיק
כמובן שמש"כ "תקציבים" היה בהומור. אבל ודאי יתכן שפגעו בממונם כדי לכפות עליהם דברים רוחניים ולאיים עליהם.
 

עם חכם ונבון

משתמש רגיל
רוצה לדעת אמר:
רמב"ם ריש הל' חנוכה הביא שפשטו ידם בממונם.
א. מה המקור.
ב. הלא עיקר מלחמת היוונים היתה על רוחניות להשכיחם תורתך וכו', ומה הענין שנטפלו לממון ישראל
נו באמת אקשיא אויף הגוי ,הרי גם בגזירת המן שהיה להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים נאמר ושללם לבוז, כי מה אפשר לעשות אצל גוי מדבר כסף ורק כסף וממילא אפילו לא צריך מקור כי הוא דבר פשוט וברור....
 
חלק עליון תַחתִית