פרשת וישב - ויגש - מדוע לא שלח יוסף להודיע ליעקב את כל אשר קרהו?

ים סוף

משתמש ותיק
ידועה הקו' מדוע לא שלח יוסף להודיע לאביו את כל אשר קרהו.

והנה הרמב"ן על הפסוק "ויזכור יוסף את החלומות אשר חלם להם" כ' "ועל כן לא רצה להגיד להם אני יוסף אחיכם, ולאמר מהרו ועלו אל אבי וישלח העגלות כאשר עשה עמהם בפעם השניה, כי היה אביו בא מיד בלא ספק. ואחרי שנתקיים החלום הראשון הגיד להם לקיים החלום השני. ולולי כן היה יוסף חוטא חטא גדול לצער את אביו ולהעמידו ימים רבים בשכול ואבל על שמעון ועליו, ואף אם היה רצונו לצער את אחיו קצת איך לא יחמול על שיבת אביו, אבל את הכל עשה יפה בעתו לקיים החלומות כי ידע שיתקיימו באמת."

אמנם הדברים צריכים תלמוד, וכי בשביל קיום החלום הותר לו ליוסף לעבור על חטא כזה וכלשון הרמב"ן עצמו "חוטא חטא גדול לצער את אביו ולהעמידו ימים רבים בשכול ואבל על שמעון ועליו, ואף אם היה רצונו לצער את אחיו קצת איך לא יחמול על שיבת אביו". ועוד וכי מה לו לדאוג על קיום החלום בכלל.

ועוד שכ' רש"י (והרמב"ן עצמו הביאו בתחילת דבריו) ד"ה "ואשר חלם להם עליהם, וידע שנתקיימו, שהרי השתחוו לו" ולפי"ז אין מקום לטעמו של הרמב"ן כי הרי נתקיימו כבר החלומות. ומה נענה לפי' רש"י.

ועמדו על זה המפרשים ותי' כמה אופנים אחרים:
ה'אור החיים' תירץ ב' תי':

א. "חש על נפשו שידעו אחיו בדבר ולצד בושתם וכלימתם מאביהם ימסרו עצמם עליו לאבדו מן העולם לבל תגיע להם בושת מאביהם וגם אפשר כי יקללם וימית כולם ומצד זה יבקשו לקעקעו מהעולם לזה חש על נפשו שידעו אחיו בדבר וימנע מבא בדמי נפשו."

ב."מוטב שיפיל אדם עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו וחש על כבוד האחים מלביישם לפני יעקב ויצחק וכל זרע יעקב וסבל שישאר אביו בצערו מלביישם."

הרש"ר הירש כ' שמטרתו היתה להשיב אהבת אחיו אליו ורק אחר שראו שאף שהיה אלא ידו לעשות בהם ככל העולה על רוחו. אם למרות זאת יעשה עמהם חסד ויגמול להם טובה תחת רעה, הרי יוכל לקוות שיירפאו מדמיונותיהם המוטעים. ורק כך יכול היה לקוות לחזור אל אביו ואחיו כבן וכאח.

ובפענח רזא כ' על הפסוק בפרשת ויגש 'הוציאו כל איש מעלי' מפני שגם הוא הי בבלל החרם ושבועה שלא לגלות שמכרוהו ובזה ג"כ מתיישב מה שלא שלח והודיע לאביו." עכ"ל.

ואילו ב'שפת אמת' כ' "ומה"ט לא קשה למה לא הודיע יוסף לאביו. וכמו שלא גילה יצחק ליעקב. אם כי גדלה רחמי האב על הבן יותר מבן על האב. רק כולם למדו מהבורא ית' כיון שהעלים הוא ית' ממנו ידעו שלטובתו הוא."

ושמעתי תירוצים נוספים ומחודשים אלא שלא מצאתי מקורם.
אע"כ בקשתי שטוחה בפני חברי בית מדרש מעט זה, באם יש בידם תי' נוסף המגובה במקור נאמן אודה לו מאד אם יועיל להודיעני דבר.
 
חלק עליון תַחתִית