פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי אברך כולל » 18 דצמבר 2018, 14:46

אגרא דכלה [מהדו ח].pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 18 דצמבר 2018, 15:00

שעת השקט כתב: אנחנו הורגלנו בכך שהברכות אצל האבות מלמדות על מהות עמוקה ולא רק איחולי כל טוב בעלמא
מושכלי הראשון היה להסכים עם כבודו, אך מצאתי אור החיים שכ' "פירוש בירך אותם כל כך ברכות עד גדר שאין ברכה למעלה ממנה עד שהכל אומרים בך ראוי לברך ישראל." עכ"ל.
וגם אתה תסכים שמשמע קצת כמו הרב @שמעיה.
אך מכאן ועד להזדהות עם מש"כ @w119204 בענין ה'ילדות המתוקה' עוד לא הגעתי. גם אני כמו @אברך קצת צרם לי שיעקב אבינו יבקש לברך את עם ישראל ב'ילדות מתוקה'.
זה נראה קצת כמו ניסיון רע ל'האניש' את האבות הקדושים. (מזכיר לי משום מה את מאמרו של הר' יואל בן נון שטען כי יוסף לא שלח להודיע ליעקב את כל אשר קרהו משום שחשדו שהיה שותף למזימה למוכרו. יעוי' באשכולי בענין שכ' כמה אופנים אחרים בענין)

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי אברך » 18 דצמבר 2018, 15:01

שמעיה כתב:
אברך כתב:
w119204 כתב:שמעתי מהרב אברהם שפירא זצ"ל שמברכים שלילדים תהיה ילדות מתוקה כמו שהיתה לאפרים ומנשה שגדלו בארמון של מלך
חסר ילדים שגדלו בארמון של מלך ?
ועוד, זה מה שאנו מברכים את ילדינו ? שתהיה להם ילדות מתוקה ? לא שיהיו צדיקים וימלאו מטרתם בעולמם ?
אכפת לך שלילדים שלך תהיה ילדות מתוקה?
ברור שאני מאד מאד רוצה שלילדים שלי תהיה ילדות מתוקה, אבל הרבה הרבה יותר מזה אני רוצה שיהיה להם טוב אמיתי, שיהיו צדיקים ואוהבי ויראי השי"ת, כי זה כל האדם.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 18 דצמבר 2018, 15:05

אברך כתב:ברור שאני מאד מאד רוצה שלילדים שלי תהיה ילדות מתוקה, אבל הרבה הרבה יותר מזה אני רוצה שיהיה להם טוב אמיתי, שיהיו צדיקים ואוהבי ויראי השי"ת, כי זה כל האדם.
אז אני מבין שאתה משום מה מניח שלא יכול להיות להם ילדות מתוקה ושיהיו צדיקים ואוהבי ויראי השי''ת.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 18 דצמבר 2018, 15:09

ים סוף כתב:
שעת השקט כתב: אנחנו הורגלנו בכך שהברכות אצל האבות מלמדות על מהות עמוקה ולא רק איחולי כל טוב בעלמא
מושכלי הראשון היה להסכים עם כבודו, אך מצאתי אור החיים שכ' "פירוש בירך אותם כל כך ברכות עד גדר שאין ברכה למעלה ממנה עד שהכל אומרים בך ראוי לברך ישראל." עכ"ל.
וגם אתה תסכים שמשמע קצת כמו הרב @שמעיה.
אך מכאן ועד להזדהות עם מש"כ @w119204 בענין ה'ילדות המתוקה' עוד לא הגעתי. גם אני כמו @אברך קצת צרם לי שיעקב אבינו יבקש לברך את עם ישראל ב'ילדות מתוקה'.
זה נראה קצת כמו ניסיון רע ל'האניש' את האבות הקדושים. (מזכיר לי משום מה את מאמרו של הר' יואל בן נון שטען כי יוסף לא שלח להודיע ליעקב את כל אשר קרהו משום שחשדו שהיה שותף למזימה למוכרו. יעוי' באשכולי בענין שכ' כמה אופנים אחרים בענין)
נכון.
והאנשת הקב''ה שבירך את ישראל אם בחקותיו יילכו בחיים מתוקים, היא גם משהו שלא תעלה על הדעת.
ולכן ברור שיש להוציא את כל פסוקי הברכות בתורה מפשוטם.
חבל גם שרש''י מאניש את יעקב ויוסף ומסביר את הפסוק
מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם.
כמתייחסים לחיים מתוקים.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי אברך » 18 דצמבר 2018, 15:09

שמעיה כתב:
אברך כתב:ברור שאני מאד מאד רוצה שלילדים שלי תהיה ילדות מתוקה, אבל הרבה הרבה יותר מזה אני רוצה שיהיה להם טוב אמיתי, שיהיו צדיקים ואוהבי ויראי השי"ת, כי זה כל האדם.
אז אני מבין שאתה משום מה מניח שלא יכול להיות להם ילדות מתוקה ושיהיו צדיקים ואוהבי ויראי השי''ת.
לא בדיוק הבנתי מאיפה הבנת את זה.
עכ"פ אם יש לנו אנשים צדיקים יותר וצדיקים פחות, ולאותם הצדיקים פחות, היתה ילדות מתוקה יותר, האם אברך את ילדיי שיהיו כהצדיקים יותר או כהצדיקים פחות?


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 18 דצמבר 2018, 15:10

תוכל לברך ככל אוות נפשך. שתהיה להם ילדות מתוקה כצדיקים פחות, ואהבת ויראת ה' כצדיקים יותר. מי קבע שה'ישימך' מתפרס על כל תחומי החיים?

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי אברך » 18 דצמבר 2018, 15:27

שמעיה כתב:תוכל לברך ככל אוות נפשך. שתהיה להם ילדות מתוקה כצדיקים פחות, ואהבת ויראת ה' כצדיקים יותר. מי קבע שה'ישימך' מתפרס על כל תחומי החיים?
ואיפה הברכה שתהיה להם אהבת ויראת ה' כצדיקים יותר?


w119204
הודעות: 5
הצטרף: 18 דצמבר 2018, 14:02
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי w119204 » 18 דצמבר 2018, 15:37

בפרשת השבוע יעקב מברך את בניו גם בברכות גשמיות וכבר הסביר הרמב"ם בהלכות תשובה שהבטחות התורה לברכות גשמיות הן כדי שנוכל לעבוד את הקב"ה


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 18 דצמבר 2018, 15:40

אברך כתב:
שמעיה כתב:תוכל לברך ככל אוות נפשך. שתהיה להם ילדות מתוקה כצדיקים פחות, ואהבת ויראת ה' כצדיקים יותר. מי קבע שה'ישימך' מתפרס על כל תחומי החיים?
ואיפה הברכה שתהיה להם אהבת ויראת ה' כצדיקים יותר?
בפיך.
הנחת הנחה מוקדמת לפיה כל ברכה הכתובה בתורה אמורה לכלול רוחניות, ואם לאו - סימן שהכוונה רק לרוחניות.
בברכתך את הילדים בנוסח המקובל, הגיוני להניח בהחלט שאתה מדבר רק על גשמיות, ולא קרה שום דבר.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 18 דצמבר 2018, 18:59

שמעיה כתב: והאנשת הקב''ה שבירך את ישראל אם בחקותיו יילכו בחיים מתוקים, היא גם משהו שלא תעלה על הדעת.
ולכן ברור שיש להוציא את כל פסוקי הברכות בתורה מפשוטם.
חבל גם שרש''י מאניש את יעקב ויוסף ומסביר את הפסוק
מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם.
כמתייחסים לחיים מתוקים.
אין לי הרבה מה להוסיף לדיון המרתק בעניין ילדותם המתוקה של ילדיו של @אברך. (אבל בכ"ז יסכימו הרבנים החשובים @שמעיה ו @w119204 שעדיפה אלפי מונים ילדות בביתו של 'אברך' בין יהודים, מאשר לגור בארמונו של יוסף בתוך זוהמת מצרים. וגם אם נתעקש שהמדובר הוא על ברכה גשמית בלבד בלא שום תוכן עמוק יותר עדיין הדברים מוזרים ותמוהים מאד כי אם לזו יקרא 'ילדות מתוקה' קשה לדמיין מה יעלה בגורלם של אלו שילדותם מלוחה רח"ל..)
אבל בכ"ז אעלה מקור אחד שמצאתי וד"ל..
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 18 דצמבר 2018, 22:52

אז על פי וורטים אתה מציע להכריע את הדיון ה'מרתק' בלשונך.
ולעצם העניין, לא אראה שום בעיה לאחל לבניי ילדות מתוקה כפי שיש לבני נשיא ארה''ב, כשכל כוונתי תהיה על התחום הגשמי בלבד. אני כמובן אוסיף שבתחום הרוחני ארצה שהם ישהו באווירת טוהר כביתו של המרן המועדף עלי. אין בכך כל סתירה.


w119204
הודעות: 5
הצטרף: 18 דצמבר 2018, 14:02
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי w119204 » 18 דצמבר 2018, 23:21

האבן עזרא בשמות פרק ב פסוק ג כותב על כך שמשה גדל בבית פרעה הרשע: "..ומחשבות השם עמקו ומי יוכל לעמוד בסודו ולא לבדו נתכנו עלילות. אולי סבב השם זה שיגדל משה בבית המלכות להיות נפשו על מדרגה העליונה בדרך הלימוד והרגילות ולא תהיה שפלה ורגילה להיות בבית עבדים. הלא תראה שהרג המצרי בעבור שהוא עשה חמס. .."


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 18 דצמבר 2018, 23:48

שמעיה כתב:אז על פי וורטים אתה מציע להכריע את הדיון ה'מרתק' בלשונך.
אני מתכוון לא להתערב בו יתר על המידה, כיון שהוא סוטה מהנושא שלשמו נתכנסנו כאן. (אשמח להגיב ב'קולות וברקים' באשכול שתפתח אתה בענין בקרוב..)
תכלס', לגופה של השאלה מדוע לא נברך גם את הבנים שיהיו כמו האבות הויכוח העקר בתוכן הברכה לא יקדם אותנו.

והנה יש לי לחקור בטעם מה שנתחלקו ברכות הבנים מברכת הבנות אם נאמר שהמנהג נקבע לברך הבנים ואילולי ברך יעקב את אפרים ומנשה היינו מברכים את בנינו שיהיו כאברהם יצחק ויעקב. וכיון שברך את אפרים ומנשה נקבע המנהג לברך הבנים על פי ברכתו. ולפי"ז אין הקו' אלימה כל כך, כיון שהבנות נקבעה ברכתם כפי הפשטות שיהיו כהאמהות הקדושות. וברכת הבנים נקבעה בעקבות ברכת יעקב.

או"ד עיקר המנהג לברך הוא בעקבות ברכת יעקב ולפי"ז צ"ב למה חי' בברכת הבנות שלא יבורכו להיות גם הם כאפרים וכמנשה?
ןאם נאמר שסיבת מה שבחר יעקב לייחד הברכות על שמם של אפרים ומנשה דוקא הוא משום הענין המקובל לומר (וכבר הוזכר לעיל ע"י @יהודי יקר) שהם חיו בין הגויים ולא הושפעו מהם וזו ברכתנו לבנים שיצעדו גם הם בעקבותינו ולא ידורדרו בהשפעת הסביבה. א"כ נוכל לומר שהדבר נכון גם על האמהות שגדלו גם הם בבתי רשעים. משא"כ האבות מלבד אברהם לא גדלו בבתים שכולם תורה וחסד. ואין הברכה מתאימה עליהם. לכן נוצרך להזדקק לדומתם של אפרים ומנשה. ודו"ק


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 19 דצמבר 2018, 07:44

ים סוף כתב: או"ד עיקר המנהג לברך הוא בעקבות ברכת יעקב ולפי"ז צ"ב למה חי' בברכת הבנות שלא יבורכו להיות גם הם כאפרים וכמנשה?
ןאם נאמר שסיבת מה שבחר יעקב לייחד הברכות על שמם של אפרים ומנשה דוקא הוא משום הענין המקובל לומר (וכבר הוזכר לעיל ע"י @יהודי יקר) שהם חיו בין הגויים ולא הושפעו מהם וזו ברכתנו לבנים שיצעדו גם הם בעקבותינו ולא ידורדרו בהשפעת הסביבה.
נו, באמת...
ים סוף כתב: א"כ נוכל לומר שהדבר נכון גם על האמהות שגדלו גם הם בבתי רשעים. משא"כ האבות מלבד אברהם לא גדלו בבתים שכולם תורה וחסד. ואין הברכה מתאימה עליהם. לכן נוצרך להזדקק לדומתם של אפרים ומנשה. ודו"ק
ומה עם אברהם? יש איזה גזירת הכתוב שצריכים ליותר מדמות אחת?


w119204
הודעות: 5
הצטרף: 18 דצמבר 2018, 14:02
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי w119204 » 19 דצמבר 2018, 20:51

ידוע שאברהם לא בירך את יצחק וכמו כן יצחק לא התכון לברך את יעקב ויעקב אומר שברכתו ליוסף גברה על הברכות שהוא קיבל מאבותיו - בראשית מט פס' כו. וענין ברכה הוא בכפילות ובתוספת מלשון הברכה ולכן כל האותיות של השורש ברך הן כפולות של שתים


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 19 דצמבר 2018, 20:56

שאלת החכם חצי תשובה היא..
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 20 דצמבר 2018, 00:29

אולי יסכים הרב @שמעיה שלפחות הגרח"ק סובר כדברי @האחד בא לגור שדברי רש"י ברור מללו..
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי שמעיה » 20 דצמבר 2018, 10:18

מסכים...


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי ים סוף » 22 דצמבר 2018, 19:44

ראיתי בשבת עלון שכ' בשם הגר"מ שטרנבוך שליט"א שכוונת הברכה היא על שמירת הברית, (וכעי"ז כבר כ' הרב @רוצה לדעת) ולכן הקדים אפרים למנשה שאפרים היה לומד עם יעקב, ומנשה היה בעניני המלכות עם יוסף. (מנשה הוא המליץ)
וידוע שהסגולה היותר בטוחה להינצל מפגם הברית הוא ע"י השקיעות בלימוד, ולכן מברכים את הילדים שיהיו כאפרים, ואם לא זכו לכה"פ שיהיו כמנשה.
ואולי זו כוונת הגר"ח במה שענה דקאי על זכרים. ולא שייך לברך בזה נקבות.


w119204
הודעות: 5
הצטרף: 18 דצמבר 2018, 14:02
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויחי - למה דוקא כאפרים וכמנשה???

שליחה על ידי w119204 » 23 דצמבר 2018, 05:53

שמעתי בשבת תשובה מהרב דוד מנשה שיעקב תחילה בירך אותם בברכה שתכנן מראש לברכם ואז כתוב שבירך אותם ביום ההוא בעוד ברכה שלא תכנן מראש אלא שראה שאפרים לא מתגאה על מנשה ומנשה לא מקנא באפרים, בניגוד להרבה אחים בספר בראשית, אז יעקב התפעל מכך ובירכם שכל ישראל יברכו את בניהם שיהיו כאפרים וכמנשה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים