מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1162
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 566 פעמים
קיבל תודה: 382 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אוריאל » 29 יולי 2018, 17:12

גדולי ישראל בחריפותם, השמיעו מעת לעת דברי חידודים, דברי צחות, ושאר פרפראות המביאות את האדם לידי מלתא דבדיחותא, ופותחים לבו לתורה ולחכמה.
באשכול זה יקובצו אמרות שפר מגדולי ישראל שבמהלך הדורות, ככל אשר תשיג ידינו.


ראיתי פעם בספר שיצא עוד בזמנו של האור שמח, שמספר בו המחבר שהגיע פעם לרבה של דווינסק, והיה מונח שם ספר שהביא אותו יהודי שביקש לו הסכמה. הצביע האור שמח על הספר ואמר לו: ראה, הנה ספר שכתב יהודי, ובא לבקש הסכמה. איני יכול לתת הסכמה על ספר שכזה, כי יאמרו אם רבה של דווינסק נתן לו הסכמה, אות וסימן הוא שהוא מסכים לפסקי הלכה שבו, ורבים מהם אינם עולים אליבא דהלכתא.
הצביע היהודי הנ"ל, ושאל: אבל הנה מצורף לספר הסכמה שכתב רב פלוני, ומדוע איפה יהיה שונה הרב דדווינסק מהרב הנזכר?
חייך האור שמח והשיב: היודע אתה מה ההבדל ביני לבינו? שאנו מסכימים לדברי תורה, והם מסכימים לדברים בטלים...



[הסיפור הוא מזכרוני,וכמדומני שהפרטים בו קרובים למה שכתוב שם]

ערכים:


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מלמד להועיל » 30 יולי 2018, 01:34

שאלו לרבי אייזל חריף: 'ילמדנו רבנו, מה טעם סידר רבי במשנה "חרשׁ, שוטה וקטן", ולא סידר את השוטה בתחילה או בסוף?' השיב רבי אייזל: 'ללמדנו, שכל מקום שמצויים שניים, נכנס השוטה באמצע'...


שומע כעונה
הודעות: 107
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שומע כעונה » 31 יולי 2018, 08:45

מזכרוני: א' בא לרבי אייזל חריף לבקש ממנו הסכמה לספר בענייני קבלה, תוך כדי הדברים הגיע זמן תפילה וביקשו ר' אייזל לגשת לפני העמוד כשלאחמ"כ יתן לו הסכמה, אותו איש גמגם כדבעי בתפילתו, אחר התפילה בא לבקש את ההסכמה אך ר' אייזל ניסה להשתמט ממנו, משהתעקש הלה לקבל הסבר על סירובו של ר' אייזל, אמר לו "אם שגורה תפילתו בפיו יודע אני שהוא מקובל כו'", מתפלתך ראיתי שמקובל אינך...


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 245
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כרם » 31 יולי 2018, 09:33

רבי נתן אדלר מלונדון, מחבר ספר "נתינה לגר" על התרגום, הדפיס את ספרו באותיות רש"י, כספר המיועד ללומדים. והמכירות היו בהתאם.
אמר לו אחד מהסוחרים: אילו היה מדפיסו באותיות מרובעות, היו מתעניינים בו גם הגוים הבלשנים החוקרים את השפות השמיות, והשוק היה גדול יותר.
נענה ואמר: קראתיו נתינה לגר ולא מכירה לנכרי.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 690 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי סבא » 31 יולי 2018, 10:12

כרם כתב:רבי נתן אדלר מלונדון, מחבר ספר "נתינה לגר" על התרגום, הדפיס את ספרו באותיות רש"י, כספר המיועד ללומדים. והמכירות היו בהתאם.
אמר לו אחד מהסוחרים: אילו היה מדפיסו באותיות מרובעות, היו מתעניינים בו גם הגוים הבלשנים החוקרים את השפות השמיות, והשוק היה גדול יותר.
נענה ואמר: קראתיו נתינה לגר ולא מכירה לנכרי.
קדוש ישראל הגרנ"א השקיע במקום הנכון, אולי לא קנו את ספרו הגויים והבלשנים, אבל חיבורו מעטר היום את החומש הנפלא "מאור התורה", ומי לא מעיין מפעם לפעם בפירושו ודבריו הנפלאים. [לא עשיתי סקר, אבל אני משער שכשם שאני מעולם לא למדתי ספר זה, אבל עכשיו שהוא מודפס בחומש בהידור גדול, אי אפשר להימנע מלעיין בו לעיתים בין גברא לגברא, מסתמא כן עושים שאר אנשים].


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פרלמן משה » 31 יולי 2018, 14:16

אשתו של האור שמח היתה שמה חי'ה, לאחר נישואיו נשאל מנין יתפרנס, השיב: "מאן דיהיב חי'ה יהיב מזוני"...


אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך כולל » 31 יולי 2018, 15:56

מספרים שבאו להמגיד
מדובנא והגידו לו שאיש אחד מתחזה
בשמו ואומר את דרשותיו. השיב להם
המגיד, כל זמן שאומר את שלי בשמו לא
נורא, אוי ואבוי יהיה אם יאמר את חידושיו
שלו בשמי.


אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך כולל » 31 יולי 2018, 16:01

הרה"ק מראפשיץ זצוק"ל כשהלך בר"ה
לאמירת תשליך פגע בהרבי מלובלין זצוק"ל שחזר מתשליך, ושאלו הרבי אנא אתה הולך, והשיב שהולך להגביה מה
שהשליך הרבי,
שם משמואל, שמיני דף קס


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 690 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי סבא » 31 יולי 2018, 18:26

אברך כולל כתב:הרה"ק מראפשיץ זצוק"ל כשהלך בר"ה
לאמירת תשליך פגע בהרבי מלובלין זצוק"ל שחזר מתשליך, ושאלו הרבי אנא אתה הולך, והשיב שהולך להגביה מה
שהשליך הרבי,
שם משמואל, שמיני דף קס
לא נראה שאמר זאת בבדיחותא, אלא שבמשנת החסידות יש גם למנהג מציאות ממש, ואם עפ"י המנהג משליכים את החטאים [כמו שמנערים קצוות הבגדים וכדו'], א"כ שייך גם להרים אותם, והחוזה סבר שהעבירות של הרבי לפי דרגתו הם באמת מצוות.
אגב, ידוע שהמגיד מדובנא אמא פעם לגר"א שהיה רוצה את היצה"ר שלו [וזה למעשה אותו רעיון של החוזה עם הרופשיצער], ואמר לו הגר"א רחמנא יצילך מיצה"ר שלי!


ש.ש.
הודעות: 5
הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 00:24
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ש.ש. » 01 אוגוסט 2018, 01:00

סבא כתב:
אברך כולל כתב:הרה"ק מראפשיץ זצוק"ל כשהלך בר"ה
לאמירת תשליך פגע בהרבי מלובלין זצוק"ל שחזר מתשליך, ושאלו הרבי אנא אתה הולך, והשיב שהולך להגביה מה
שהשליך הרבי,
שם משמואל, שמיני דף קס
לא נראה שאמר זאת בבדיחותא, אלא שבמשנת החסידות יש גם למנהג מציאות ממש, ואם עפ"י המנהג משליכים את החטאים [כמו שמנערים קצוות הבגדים וכדו'], א"כ שייך גם להרים אותם, והחוזה סבר שהעבירות של הרבי לפי דרגתו הם באמת מצוות.
אגב, ידוע שהמגיד מדובנא אמא פעם לגר"א שהיה רוצה את היצה"ר שלו [וזה למעשה אותו רעיון של החוזה עם הרופשיצער], ואמר לו הגר"א רחמנא יצילך מיצה"ר שלי!
יש שאומרים בבדיחותא שפעם היה לחץ גדול ודחיפות בתשליך אצל הרבה מהחסידים. נענה השמש "לא לדחוף יש מספיק לכולם".


אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך כולל » 01 אוגוסט 2018, 15:25

כתוב שם במפורש שהתכוון ברצינות


אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברך כולל » 01 אוגוסט 2018, 16:01

פעם היה קורס אפי'ה בבי"ס לבנות של סטמר בוויליאמסבורג. הבנות אפו עוגות והמנהלים החליטו שצריך להצניע את העוגות לאיזה הזדמנות. ולא לאכלם לאלתר. כך עשו הניחו אותם במקרר ונעלו את החדר. אח"כ כמה בנות פרצו לחדר ואכלו מהעוגות. כשנודע הדבר למנהל החליט שהוא צריך להמלך עם הרבי הרה"ק מסטמר זצ"ל איזה עונש ליתן להן.
הסדר היה שבכל שבוע היה המנהל נכנס לרבי ומתייעץ אתו בכל עניני ביה"ס. אז החליט שבפעם הבא הוא גם את זה. וכך הוה כשנכנס להרבי וגמר להתייעץ ורצה לשאול את השאלה אבל כיון שראה שהרבי עסוק מאוד חשב שהוא לא יטריד את הרבי בכאלו זוטות והוא כבר יחליט לבד על העונש. ורצה לעמוד. אבל הרבי הבחין שרצה לשאו למשהו. אז אמר לו מה עוד רצית. ענה. שזה לא חשוב וחבח על הזמןשל הרבי. אבל הרבי התעקש אז הוכרח לספר לו. בת שחוט עלתה על פני הרבי כששמע את השאלה. והמנהל אמר ידעתי שרבי ישחק מהשאלה. אמר לו הרבי לא ממנך אני צוחק. אלא אתמול היה פה המשגיח של הישיבה וסיפר לי שהבחורים פרצו איזה חדר בישיבה. ודאגתי מאוד איך ימצאו בחורים אלו שידוכים אבל עכשיו שאתה מספר לי שיש גם אצל הבנות כאלו אז זה שימח אותי.
שמעתי מזקיני ששמע מהמנהל עצמו


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מבין ענין » 08 ינואר 2019, 18:51

פרלמן משה כתב:אשתו של האור שמח היתה שמה חי'ה, לאחר נישואיו נשאל מנין יתפרנס, השיב: "מאן דיהיב חי'ה יהיב מזוני"...
על החפץ מספרים שלאחר נישואיו הגם שכבר הוציא לאור את ספרו 'חפץ חיים' ושמיה"ל, והוכר בציבור, היה לומד תורה בעיר אחרת ואוכל 'ימים' אצל בע"ב דשם. אמרו לו "זה לא מתאים לכת"ר וכו'" א"ל הח"ח - מדוע לא? והרי פסוק מפורש הוא - "מי האיש החפץ חיים? אוהב 'ימים'!!"


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מבין ענין » 08 ינואר 2019, 19:00

אחד פנה לרוגוטשובר ואמר לו שיש לו תירוץ על איזה קושיה של הרב, והרב שמע את התירוץ שהיה דחוק מאד, והשיבו - תירוצך נסתר משו"ע מפורש!
שו"ע מפורש - תמה הלה, היכן כתוב דין זה בשו"ע? התשובה הדהימה עוד יותר - הרב שלח אותו לעיין בשו"ע במקום שלא קשור כלל - הלכות הנהגת אדם בבקר סימן ג סעיף ט.
מיהר הלה לפתוח ואז הבין מה רמז לו הרב, וז"ל השו"ע שם:
לא ישב במהרה ובחוזק ולא יאנוס לדחוק עצמו יותר מדאי, שלא ינתק שיני הכרכשתא...


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יצחק » 08 ינואר 2019, 21:29

אברך כולל כתב:הרה"ק מראפשיץ זצוק"ל כשהלך בר"ה
לאמירת תשליך פגע בהרבי מלובלין זצוק"ל שחזר מתשליך, ושאלו הרבי אנא אתה הולך, והשיב שהולך להגביה מה
שהשליך הרבי,
שם משמואל, שמיני דף קס
ואני שמעתי את הסיפור בסגנון אחר, שפעם אחת כאשר הרבי עשה "תשליך" נדחפו כל החסידים בשביל לזכות ב"עבירות" של הרבי, הגבאי שראה את הדוחק הולך וגדל קרא בקול גדול לחסידים
"לא לדחוף יש מספיק לכולם.."


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יצחק » 08 ינואר 2019, 21:35

אני רוצה לבאר כאן מילתא דבדיחותא שאמר התנא הקדוש רשב"ג
בגמ' ריש פרק הישן אמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי שהוא תלמיד חכמים ויודע שעבדים פטורים מן הסוכה (וברש"י: שיחת חולין בעלמא שהיה משתבח בעבדו לבדיחותא בעלמא)
עיי"ש בתוס' שהביאו מהירושלמי שבלא"ה תמוה וכי בגלל שעבדים פטורים הוא צריך להכנס תחת המטה?! וכי אסור לאשה להיות בסוכה?! הירושלמי מתרץ שהיה המקום דחוק לתלמידים וטבי לא רצה לתפוס מקום לאחרים לכן נכנס מתחת המטה כי גם הוא רצה לשמוע דברי תורה מרשב"ג
לפ"ז נראה שמה שאמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי וכו' הכוונה שלו היתה לומר בדיחה "בריסקאית" - אתם יודעים למה טבי נכנס תחת המיטה? משום שהוא פטור מן הסוכה! ודו"ק כי זה נכון.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1380
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי האחד בא לגור » 08 ינואר 2019, 21:43

יצחק כתב:אני רוצה לבאר כאן מילתא דבדיחותא שאמר התנא הקדוש רשב"ג
צ"ל רבן גמליאל.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מבין ענין » 08 ינואר 2019, 21:48

עוד הברקה מהרוגוטשובר -
פעם הגיע אליו א' עם עוד יהודי וביקש שהרב יתן לו ברכה. הרב סירב בטענה "אני לא אדמו"ר"... חשב הלה שהרב מתחמק מענווה, ואמר לו נו, כתוב "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך"! ומיד תפס שהוא בעצם מכנה לרב 'הדיוט' - והוא מיהר לחזור בו ולתקן - וקל וחומר הרב שהוא ת"ח עצום וצדיק!
ענה לו הרב בבת שחוק - במקום שאני אברך אותו עם קל וחומר, תברך אותו אתה בלי קל וחומר...


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1005
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 08 ינואר 2019, 22:03

מבין ענין שכחת לציין את התשובה ששיגר הרוגוטשובר לעם הארץ, המלאה במקורות שלא מן הענין. וכשעיין הנמען שם לב שבכל המקומות הופיע מילה אחת קטלנית..


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1005
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 08 ינואר 2019, 22:05

יצחק כתב:אני רוצה לבאר כאן מילתא דבדיחותא שאמר התנא הקדוש רשב"ג
בגמ' ריש פרק הישן אמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי שהוא תלמיד חכמים ויודע שעבדים פטורים מן הסוכה (וברש"י: שיחת חולין בעלמא שהיה משתבח בעבדו לבדיחותא בעלמא)
עיי"ש בתוס' שהביאו מהירושלמי שבלא"ה תמוה וכי בגלל שעבדים פטורים הוא צריך להכנס תחת המטה?! וכי אסור לאשה להיות בסוכה?! הירושלמי מתרץ שהיה המקום דחוק לתלמידים וטבי לא רצה לתפוס מקום לאחרים לכן נכנס מתחת המטה כי גם הוא רצה לשמוע דברי תורה מרשב"ג
לפ"ז נראה שמה שאמר רשב"ג ראיתם טבי עבדי וכו' הכוונה שלו היתה לומר בדיחה "בריסקאית" - אתם יודעים למה טבי נכנס תחת המיטה? משום שהוא פטור מן הסוכה! ודו"ק כי זה נכון.
מענין העונג יום טוב כמדומני תשובה מט אורח חיים [בשלהי שות או"ח] כותב תשובה ארוכה בנוגע לאישה בסוכה. ומה שיוצא מדבריו שאין היתר לאישה רווקה וכיוצא בזה לשהות בסוכה מפני קדושתה הנלמדת מעצי סוכה דף ט שם [כדאי לראות שם יותר ברור]


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1005
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 08 ינואר 2019, 22:09

מלתא דבדיחותא בהקשר לפרשת השבוע

מסופר על אחד האחרונים שבעיר כהונתו כרב היו כמה אנשים קלי דעת אוכלי טריפות ומחוצפים שהציקו לו. אמר עליהם, ידוע שלכלבים ניתנו אכילת הנבילות בשכר על שלא חרצו את לשונם עת צאת ישראל ממצרים, אבל ראו איזה פלא, הבעלי בתים שלי חורצים בלשונם, כי הם עזי פנים, אם כן מדוע אוכלים הם טריפות...?


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 245
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כרם » 08 ינואר 2019, 23:07

ובהקשר להקשר
הגרי"ח זוננפלד זצ"ל ביקש מאחד הרבנים לעזור לו במאבקיו על קדושת ירושלים, והפציר בו להטות כתף למשימה זו.
אותו רב ענה לו: די לי שאיני מפריע לך ולמה זה אטה כתף?
ענה לו הגריח"ז בשנינות: בשר בשדה טרפה לכלב תשליכון אותו, משום שכתוב ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו. החמור זכה מכל הבהמות הטמאות במצות פדיון פט"ח משום שביציאת מצרים הטעינו את ביזת מצרים על החמורים. הא לך - סיכם הגריח"ז - בשביל הטיית כתף מקבלים מצוה, בשביל לשתוק מקבלים נבילה.


חוזר בתשובה
הודעות: 41
הצטרף: 02 ינואר 2019, 11:12
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חוזר בתשובה » 08 ינואר 2019, 23:47

אהבתי את הדברים שכתבתם.. :D


אביאלי
הודעות: 2
הצטרף: 09 ינואר 2019, 00:00
נתן תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אביאלי » 09 ינואר 2019, 00:14

חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי רוצה לדעת » 09 ינואר 2019, 00:19

שמעתי שא' הגיע למרן הגראי"ל זצ"ל ואמר לו שרוצה ברכה על בנו שיהא ת"ח ויר"ש וכו'
ומרן ברכו בחום,
לאחר שהלה כבר כמעט יצא מהחדר ביקש מרן לקרא לו,
ושאל: אתה כבר בסדר?!


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יוספזון » 09 ינואר 2019, 00:34

ראיתי פעם באיזה מקום (יתכן שהדברים אינם מדוייקים) שפעם יהודי מסויים שריננו אחריו שמתייחד עם נשים הוציא ספר להוכיח כביכול צדקת דרכו של הנוב"י זי"ע בענין אמירת 'לשם יחוד' ורצה להוכיח שגם על פי תורת הנסתר אין לומר 'לשם יחוד'. וזלזל שם באופן מחפיר בגדולי ישראל שסברו כן לומר 'לשם יחוד'. שלח את ספרו להגר"ש קלוגר לבקש הסכמה. השיב לו הגר"ש בזה"ל (לא מדוייק) "אין צורך שהספר יהיה 'נדפס' כי המחבר כבר 'נתפס'. ובזה שדן אם על פי 'נסתר' צריך לומר 'לשם יחוד' גם אין צורך, כי המחבר 'נסתר' לשם יחוד... ודפח"ח


תחכמוני
הודעות: 1
הצטרף: 01 אפריל 2019, 20:46
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי תחכמוני » 01 אפריל 2019, 20:51

מלמד להועיל כתב:
30 יולי 2018, 01:34
שאלו לרבי אייזל חריף: 'ילמדנו רבנו, מה טעם סידר רבי במשנה "חרשׁ, שוטה וקטן", ולא סידר את השוטה בתחילה או בסוף?' השיב רבי אייזל: 'ללמדנו, שכל מקום שמצויים שניים, נכנס השוטה באמצע'...
למביני אידיש
השאלה היא חזקה יותר הרי קטן ר"ת קליינער טויבער נער, אם כן למה נאמר כפל לשון, וע"כ מגיע התירוץ הנפלא שהשוטה חייב להיות באמצע ולפי הר"ת הזה הוא ישב בצד והרי אינו מסוגל


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 247
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי משה נפתלי » 01 אפריל 2019, 22:10

סבא כתב:
31 יולי 2018, 10:12
קדוש ישראל הגרנ"א השקיע במקום הנכון, אולי לא קנו את ספרו הגויים והבלשנים, אבל חיבורו מעטר היום את החומש הנפלא "מאור התורה", ומי לא מעיין מפעם לפעם בפירושו ודבריו הנפלאים.
מחבר הפירוש 'נתינה לגר' הוא הרב נתן מרקוס אדלר, יהודי מודרני, ד"ר לפילוסופיה, ששימש כרבה הראשי של בריטניה במחצית השניה של המאה התשע-עשרה.


ניסוך המים
הודעות: 28
הצטרף: 01 אפריל 2019, 18:15
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ניסוך המים » 01 אפריל 2019, 22:26

מעשה בשני יהודים שהגיעו לדין תורה אצל הרוגצ'ובי. באותה שעה היה הגאון שקוע בסוגיה חמורה בירושלמי, ושילחם מעל פניו בקוצר רוח. הלכו השניים משם, ובאו אל ר' מאיר שמחה, וסיפרו לו את הדברים כהווייתם.
אמר להם ר' מאיר שמחה בבדיחות הדעת "גמרא מפורשת היא במסכת בבא קמא דף ו: הגמ שואלת מדוע נאמר במשנה חב המזיק ולא חייב מתרצת הגמ משום דהאי תנא ירושלמי הוא דתנא לישנא קלילא הרי השליך מתיבת חייב שני יודין גם הרוגצ'ובי ירושלמי הוא (הירושלמי שגור כולו על פיו) לא יפלא שגם הוא שילח מעל פניו שני יודין (יהודים ביידיש)


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 247
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי משה נפתלי » 01 אפריל 2019, 22:31

אחת מהנזיפות השנונות של הגר"א קוטלר נ"ע לקריאת ביניים של תלמיד שלא היתה כענין:
דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ שִׁיקֶערֶער טֶערְק!
ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – נִיט דוּ וֵוייסְט וָואס דוּ רֶעדְסְט, אוּן נִיט אִיךְ וֵוייס וָואס דוּ רֶעדְסְט...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים