אחד שמוצא עצמו כמה דקות לפני השקיעה שלא הניח תפילין ולא התפלל מנחה.
יש לו אפשרות או להניח תפילין, או להתפלל מנחה בציבור [נניח שיכול להספיק אפילו מנחה ביחיד, אבל את הציבור יפסיד].
לכאורה מצד הסברא הפשוטה ודאי שיניח תפילין.
אולם התעוררתי, שהרי שיטת הרא"ש בברכות מז: גבי הא דר"א שחרר עבדו להשלימו לעשרה, דאעפ"י שעובר במצוה דאורייתא של לעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים עדיף, אף שהתפילה בעשרה אינה אלא מדרבנן.
ולפ"ז לכאורה יש פנים לראות בשאלתנו, שהתפילה בציבור היא "מצוה דרבים", וא"כ יש בכחה לדחות אפילו עשה דאורייתא של תפילין.
יש לו אפשרות או להניח תפילין, או להתפלל מנחה בציבור [נניח שיכול להספיק אפילו מנחה ביחיד, אבל את הציבור יפסיד].
לכאורה מצד הסברא הפשוטה ודאי שיניח תפילין.
אולם התעוררתי, שהרי שיטת הרא"ש בברכות מז: גבי הא דר"א שחרר עבדו להשלימו לעשרה, דאעפ"י שעובר במצוה דאורייתא של לעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים עדיף, אף שהתפילה בעשרה אינה אלא מדרבנן.
ולפ"ז לכאורה יש פנים לראות בשאלתנו, שהתפילה בציבור היא "מצוה דרבים", וא"כ יש בכחה לדחות אפילו עשה דאורייתא של תפילין.