האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 19 ינואר 2019, 20:29

ראשית חובה להבהיר שאין הנושא כאן למעשה כלל כי הלבנת פנים מאוד חמורה ואין לו חלק לעוה''ב!!!
וכשיגיע למעשה כל אחד ישאל את רבו

שנית אני נותן בכם אמון שזה לא יהפוך למשהו אישי ופוליטי
ואנו דנים רק בתקוה שלעולם לא יהיה למעשה כי לא יצטרכו.

ובכן
בהפטרת בשלח ''אורו מרוז כי לא באו לעזרת ה' בגבורים'' וכו' שלא עזרו לברק ודבורה במלחמת סיסרא

ורק להמחשה נדמיין שהחפץ חיים יכתוב בתוך המשנה ברורה ''הריני מבקש מכל הלומדים לקלל את יושבי העיירה מיר על שלא באו לסייע במאבק דת כלשהו בבריסק''


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 20 ינואר 2019, 23:51

השאלה היא כפולה
גם על גדרי איסור קללה
וגם האם באמת חיוב להסתבך למען אחרים - עד כדי שיש כזה עונש


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 21 ינואר 2019, 00:07

אני לא מבין מה אתה רוצה, זה הרי נאמר בנבואה ע''י דבורה ופשוט שחובה עליה לומר נבואתה ולא לכבוש נבואתה, אין לזה שום שייכות לאיסור קללה.
לא מדובר כאן על להסתבך למען אחרים, אלא למען הקב''ה, 'כי לא באו לעזרת ה''.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 21 ינואר 2019, 19:54

נבואה היא כמו תמיד בגדרי ההלכה
ורק אם מותר לקלל יש נבואה לקלל
(וע' תענית ט שאין שום חידוש בנביאים שאינו רמוז בספר התורה)

לגבי ההסתבכות עצמה היא היתה אכן לעזרת ה' - כי זה ממש רצון ה' שסיסרא לא יהרוג את בניו
וממילא ה''ה כל מאבק של קדושה הוא לעזרת ה'


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 833
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 21 ינואר 2019, 20:58

לא מבין מה הנידון? פשיטא ופשיטא שכל מאבק של קדושה אסור לעמוד מן הצד. וכל אחד חייב לעשות ככל יכלתו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 21 ינואר 2019, 21:00

בן של רב כתב:א. נבואה היא כמו תמיד בגדרי ההלכה
ורק אם מותר לקלל יש נבואה לקלל
(וע' תענית ט שאין שום חידוש בנביאים שאינו רמוז בספר התורה)

ב. לגבי ההסתבכות עצמה היא היתה אכן לעזרת ה' - כי זה ממש רצון ה' שסיסרא לא יהרוג את בניו
וממילא ה''ה כל מאבק של קדושה הוא לעזרת ה'
א. לא נכון. האיסור לקלל חברו לא שייך כשמקלל על פי ה' בנבואה. כמו שלא שייך איסור אכילת חזיר כשאוכל בנבואה, וחוץ מעבודה זרה כל האיסורים נדחים מפני נבואה. זה גמרות ופסוקים מפורשים.
ב. כך או כך סיסרא לא היה הורג את ישראל. אולם הקב''ה ציוה לברק ללכת למלחמה, ועל כן זה נקרא 'לעזרת ה''.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 22 ינואר 2019, 00:57

למה ברור לכבוד הרב שלא היה הורג
ואגב זו לא היתה נבואה של הוראת שעה אלא שירה שלאחר מעשה כמסר חד ובפרהסיא נגד הנייטרליות של מרוז
אשמח יותר כשיהיה משהו ברור ומפורש
למרות שגם סברות יקבלו יחס מכבד


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 01:05

בן של רב כתב:א. למה ברור לך שלא היה הורג
ב. ואגב זו לא היתה נבואה של הוראת שעה אלא שירה שלאחר מעשה כמסר חד ובפרהסיא נגד הנייטרליות של מרוז
אשמח יותר כשיהיה משהו ברור ומפורש
למרות שגם סברות יקבלו יחס מכבד
א. משום שכך רצה הקב''ה, הקב''ה אינו צריך את העזרה של ברק, כמו שאינו צריך את העזרה של 'מרוז', אלא ברק נצטוה מהקב''ה ע''י דבורה הנביאה 'לך ואספת את בני ישראל', ולכן זה נקרא עזרת ה'.
ב. שירה זו נאמרה בנבואה ואילו היתה דבורה כובשת נבואתה מחשש איסור קללה היתה חייבת מיתה כדין כובש נבואתו.
ראוי שתשתמש בכפתור 'צטט' כדי שאדע להתייחס, או לכה''פ תזכיר אותי עם @, כזה: @דרומאי.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 170 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי כלפי ליא » 22 ינואר 2019, 01:12

הרב שך אמר שהפסוק הזה שייך על אלו שלא מצביעים בבחירות


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 22 ינואר 2019, 02:42

דרומאי כתב:
בן של רב כתב:א. למה ברור לך שלא היה הורג
ב. ואגב זו לא היתה נבואה של הוראת שעה אלא שירה שלאחר מעשה כמסר חד ובפרהסיא נגד הנייטרליות של מרוז
אשמח יותר כשיהיה משהו ברור ומפורש
למרות שגם סברות יקבלו יחס מכבד
א. משום שכך רצה הקב''ה, הקב''ה אינו צריך את העזרה של ברק, כמו שאינו צריך את העזרה של 'מרוז', אלא ברק נצטוה מהקב''ה ע''י דבורה הנביאה 'לך ואספת את בני ישראל', ולכן זה נקרא עזרת ה'.
ב. שירה זו נאמרה בנבואה ואילו היתה דבורה כובשת נבואתה מחשש איסור קללה היתה חייבת מיתה כדין כובש נבואתו.
ראוי שתשתמש בכפתור 'צטט' כדי שאדע להתייחס, או לכה''פ תזכיר אותי עם @, כזה: @דרומאי.
אבל סיסרא כן בא לצער ולהציק
''והוא לחץ את בני ישראל''
הנבואה היתה להביא עשרת אלפים איש ולא נאמר מי הם.
העיקר למלא את היעדים...
החידוש שהשירה היתה נבואה הוא חייב מקור
כי חזקיהו נתבע שלא אמר שירה והרי פשיטא שלא היה כובש נבואתו
אלא רק אחר כך זה נכלל בכתבי הקודש על פי נבואה כמובן
וכמו כל המעשים שנעשו והדיבורים שדיברו צדיקים ורשעים וכו' שזה לא היה נבואה
ואח'כ יש נבואה לכתוב


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 22 ינואר 2019, 02:47

כלפי ליא כתב:הרב שך אמר שהפסוק הזה שייך על אלו שלא מצביעים בבחירות
והוא ודאי לא התכוין שרק בזה
אלא כל מי שיעמוד מן הצד בכל ענין של כבוד המקום או כבוד בניו
כי צורת יהודי זה להיות חלק מהכלל שכולם חלק אלוק ממעל
וזה מה שהמקובלים קוראים ''נשמת ישראל הכללית''
וכמובן שיש דרגות שונות
וכל תפילה בלשון רבים מיועדת גם לחיזוק ההתקדמות בזה


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי שמעיה » 22 ינואר 2019, 09:00

אין לי כוח לבדוק. אבל די ברור לי שחז''ל הביעו הסתייגות מקללה זו, וביארו שלכן הוצרכה לומר 'עורי עורי דברי שיר' כי סרה שכינה ממנה כאשר נכשלה בכך.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 379
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי תיובתא » 22 ינואר 2019, 09:14

שמעיה כתב:אין לי כוח לבדוק. אבל די ברור לי שחז''ל הביעו הסתייגות מקללה זו, וביארו שלכן הוצרכה לומר 'עורי עורי דברי שיר' כי סרה שכינה ממנה כאשר נכשלה בכך.
רש"י במקום:
"עורי עורי דבורה" - לשון שבח כפשוטו התגברי בשירתך ורבותינו אמרו (פסחים סו ב) מפני שנתהללה ואמרה עד שקמתי דבורה נסתלקה הימנה רוח הקודש
לא קשור לאורו מרוז.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 09:23

בן של רב כתב: אבל סיסרא כן בא לצער ולהציק
''והוא לחץ את בני ישראל''
הנבואה היתה להביא עשרת אלפים איש ולא נאמר מי הם.
העיקר למלא את היעדים...
החידוש שהשירה היתה נבואה הוא חייב מקור
כי חזקיהו נתבע שלא אמר שירה והרי פשיטא שלא היה כובש נבואתו
אלא רק אחר כך זה נכלל בכתבי הקודש על פי נבואה כמובן
וכמו כל המעשים שנעשו והדיבורים שדיברו צדיקים ורשעים וכו' שזה לא היה נבואה
ואח'כ יש נבואה לכתוב
חזקיה לא היה נביא. אבל מה שאמרו הנביאים בנבואה אמרו וזה פשוט, וכל הרוצה להפוך הפשוטות עליו להביא ראיה.
בענין מש''כ 'ואח''כ יש נבואה לכתוב' זה אינו. כי הרי הנביאים לא נכתבו בנבואה, ורק בתורה מצאנו 'הקב''ה אומר ומשה אומר וכותב', אבל בנביאים לא. ועוד, שהמעיין בסוגיא בב''ב יראה שחלק מהנביאים נכתבו על ידי מי שלא היה נביא כלל. ואף שנראה שנכתבו עכ''פ ברוה''ק מ''מ בנבואה לא נכתבו.
וידועין דברי ר' חיים מבריסק על החילוק בין נביאים לכתובים, שכתובים הם נבואה שניתנה ליכתב ולא ליאמר, ונביאים הם נבואה שניתנה ליאמר. ובאשכול אחר הובאו דברי הפחד יצחק ביישוב סתירות הר''ן בזה.
אך עכ''פ כל מעשי הנביאים ודבריהם הכתובים בקראי בנבואה נעשו ונאמרו.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 170 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי כלפי ליא » 22 ינואר 2019, 09:51

שמעיה כתב:אין לי כוח לבדוק. אבל די ברור לי שחז''ל הביעו הסתייגות מקללה זו, וביארו שלכן הוצרכה לומר 'עורי עורי דברי שיר' כי סרה שכינה ממנה כאשר נכשלה בכך.
ממש לא
חז"ל אמרו שנסתלקה ממנה שכינה אחרי שאמרה על עצמה "עד שקמתי דבורה". [שו"ר שכבר כתבו את זה]
זה מאוד מסוכן להגיד בדברים כאלו, שהם נבואה מהשמים, שחז"ל מביעים הסתייגות עליהם.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי שמעיה » 22 ינואר 2019, 12:05

אני ראיתי את זה במשך חכמה, השבוע.
ציטוט מויקיטקסט עם השגיאות, ואני מסכים שזה לא ממש כמו שאמרתי:
ותשר דבורה לא כתוב לד' כמו בשירת הים ובשירת דוד משום דכתיב אורו מרוז ושמתיה ברך בד' מאות שפורי ואין הקב"ה מיחד שמו על הקללה כמו שאמרו ז"ל, ועוד דנסתלקה ממנה שכינה באמצע השירה כמו שאמרו ריש פרק אילו דברים לכן לא כתוב השירה הזאת לד' ופשוט.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי חגי פאהן » 22 ינואר 2019, 13:46

כל ישראל יוצאים למלחמת חיים או מוות, והם לא באים - לכא' ממש "לא תעמוד על דם רעך". אז מה השאלה?

(פעם בטיול בכרמל המדריך הראה לנו חורבה בשיפולי ההר ששמה דומה למירוז, ואמר לנו שאם זהו הישוב מירוז, מובנת ההקפדה הגדולה, שכן הם היו סמוכים ממש לאזור הקרב ולא באו.)


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 14:07

חגי פאהן כתב:כל ישראל יוצאים למלחמת חיים או מוות, והם לא באים - לכא' ממש "לא תעמוד על דם רעך". אז מה השאלה?

(פעם בטיול בכרמל המדריך הראה לנו חורבה בשיפולי ההר ששמה דומה למירוז, ואמר לנו שאם זהו הישוב מירוז, מובנת ההקפדה הגדולה, שכן הם היו סמוכים ממש לאזור הקרב ולא באו.)
מי שעבר על 'לא תעמוד על דם רעך' מותר לקלל אותו?!


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי חגי פאהן » 22 ינואר 2019, 14:21

דרומאי כתב:
חגי פאהן כתב:כל ישראל יוצאים למלחמת חיים או מוות, והם לא באים - לכא' ממש "לא תעמוד על דם רעך". אז מה השאלה?

(פעם בטיול בכרמל המדריך הראה לנו חורבה בשיפולי ההר ששמה דומה למירוז, ואמר לנו שאם זהו הישוב מירוז, מובנת ההקפדה הגדולה, שכן הם היו סמוכים ממש לאזור הקרב ולא באו.)
מי שעבר על 'לא תעמוד על דם רעך' מותר לקלל אותו?!
התורה כבר קיללה אותו, "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת".


חכימא דיהודאי
הודעות: 128
הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי חכימא דיהודאי » 22 ינואר 2019, 14:51

חגי פאהן כתב:
דרומאי כתב:
חגי פאהן כתב:כל ישראל יוצאים למלחמת חיים או מוות, והם לא באים - לכא' ממש "לא תעמוד על דם רעך". אז מה השאלה?

(פעם בטיול בכרמל המדריך הראה לנו חורבה בשיפולי ההר ששמה דומה למירוז, ואמר לנו שאם זהו הישוב מירוז, מובנת ההקפדה הגדולה, שכן הם היו סמוכים ממש לאזור הקרב ולא באו.)
מי שעבר על 'לא תעמוד על דם רעך' מותר לקלל אותו?!
התורה כבר קיללה אותו, "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת".
איך זה מתיר לנו לקלל, בתורה גם כתוב מות יומת על כל מיני אנשים


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי שמעיה » 22 ינואר 2019, 15:34

חכימא דיהודאי כתב: איך זה מתיר לנו לקלל, בתורה גם כתוב מות יומת על כל מיני אנשים
חייב מיתה מותר לנו גם לקללו, ככל רשע אחר.
וככלל, השוואתך בין מי שכבר הוקל כבודו על ידי משה וכל ישראל, ולבין מי שסך הכל נתחייב מיתה - אינה נכונה.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 22 ינואר 2019, 15:46

דרומאי כתב:
בן של רב כתב: אבל סיסרא כן בא לצער ולהציק
''והוא לחץ את בני ישראל''
הנבואה היתה להביא עשרת אלפים איש ולא נאמר מי הם.
העיקר למלא את היעדים...
החידוש שהשירה היתה נבואה הוא חייב מקור
כי חזקיהו נתבע שלא אמר שירה והרי פשיטא שלא היה כובש נבואתו
אלא רק אחר כך זה נכלל בכתבי הקודש על פי נבואה כמובן
וכמו כל המעשים שנעשו והדיבורים שדיברו צדיקים ורשעים וכו' שזה לא היה נבואה
ואח'כ יש נבואה לכתוב
חזקיה לא היה נביא. אבל מה שאמרו הנביאים בנבואה אמרו וזה פשוט, וכל הרוצה להפוך הפשוטות עליו להביא ראיה.
בענין מש''כ 'ואח''כ יש נבואה לכתוב' זה אינו. כי הרי הנביאים לא נכתבו בנבואה, ורק בתורה מצאנו 'הקב''ה אומר ומשה אומר וכותב', אבל בנביאים לא. ועוד, שהמעיין בסוגיא בב''ב יראה שחלק מהנביאים נכתבו על ידי מי שלא היה נביא כלל. ואף שנראה שנכתבו עכ''פ ברוה''ק מ''מ בנבואה לא נכתבו.
וידועין דברי ר' חיים מבריסק על החילוק בין נביאים לכתובים, שכתובים הם נבואה שניתנה ליכתב ולא ליאמר, ונביאים הם נבואה שניתנה ליאמר. ובאשכול אחר הובאו דברי הפחד יצחק ביישוב סתירות הר''ן בזה.
אך עכ''פ כל מעשי הנביאים ודבריהם הכתובים בקראי בנבואה נעשו ונאמרו.
וגם מה שהמן אמר זה בנבואה?
פשוט מכל פשוט שהעובדות קרו בפועל בין אם בנבואה ובין אם לא

ומאידךלהאמין שכל מילה היתה נבואה לכתוב זה קריטי באמונה


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 17:03

בן של רב כתב:
דרומאי כתב:
בן של רב כתב: אבל סיסרא כן בא לצער ולהציק
''והוא לחץ את בני ישראל''
הנבואה היתה להביא עשרת אלפים איש ולא נאמר מי הם.
העיקר למלא את היעדים...
החידוש שהשירה היתה נבואה הוא חייב מקור
כי חזקיהו נתבע שלא אמר שירה והרי פשיטא שלא היה כובש נבואתו
אלא רק אחר כך זה נכלל בכתבי הקודש על פי נבואה כמובן
וכמו כל המעשים שנעשו והדיבורים שדיברו צדיקים ורשעים וכו' שזה לא היה נבואה
ואח'כ יש נבואה לכתוב
חזקיה לא היה נביא. אבל מה שאמרו הנביאים בנבואה אמרו וזה פשוט, וכל הרוצה להפוך הפשוטות עליו להביא ראיה.
בענין מש''כ 'ואח''כ יש נבואה לכתוב' זה אינו. כי הרי הנביאים לא נכתבו בנבואה, ורק בתורה מצאנו 'הקב''ה אומר ומשה אומר וכותב', אבל בנביאים לא. ועוד, שהמעיין בסוגיא בב''ב יראה שחלק מהנביאים נכתבו על ידי מי שלא היה נביא כלל. ואף שנראה שנכתבו עכ''פ ברוה''ק מ''מ בנבואה לא נכתבו.
וידועין דברי ר' חיים מבריסק על החילוק בין נביאים לכתובים, שכתובים הם נבואה שניתנה ליכתב ולא ליאמר, ונביאים הם נבואה שניתנה ליאמר. ובאשכול אחר הובאו דברי הפחד יצחק ביישוב סתירות הר''ן בזה.
אך עכ''פ כל מעשי הנביאים ודבריהם הכתובים בקראי בנבואה נעשו ונאמרו.
א. וגם מה שהמן אמר זה בנבואה?
ב. פשוט מכל פשוט שהעובדות קרו בפועל בין אם בנבואה ובין אם לא
ג. ומאידך להאמין שכל מילה היתה נבואה לכתוב זה קריטי באמונה
א. מה שהמן אמר לא נכתב בשום נביא. וגם אם כן, אני דברתי על מעשה הנביאים ודבריהם, לא על מעשה הרשעים שמסופרים בנביא.
ב. מישהו חלק על זה?!
ג. זה מופרך לגמרי לחשוב שהקב''ה אמר ליהושע לכתוב ויהי אחרי מות משה עבד ה' ויהי דבר ה' אל יהושע. אלא ודאי זה כתב מעצמו, וברוה''ק, וכבר מבואר כן בספר פחד יצחק.
על כל פנים לענין שירת דבורה מפורש בגמרא שנסתלקה ממנה שכינה ולכן אמרה עורי עורי דבורה, הרי שאמירת השירה היתה בנבואה. וכל המשנה מהפשטות בזה אינו אלא מן המתמיהין.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 22 ינואר 2019, 19:49

אשמח אם תצטט בדיוק מילה במילה מהפחד יצחק
כי מקובל שכתבי הקודש נכתבו בנבואה
זה עסק מסוכן!


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 20:40

בן של רב כתב:אשמח אם תצטט בדיוק מילה במילה מהפחד יצחק
כי מקובל שכתבי הקודש נכתבו בנבואה
זה עסק מסוכן!
אתה טוען שח''ו שירת דבורה לא נאמרה בנבואה, וכלפי אתה טוען שזה עסק מסוכן?! כמה לא חלי ולא מרגיש האי גברא!
עכשיו אשאל אותך שאלה: האם ספרי הכתובים נכתבו בנבואה? או ברוה''ק? הוי אומר ברוה''ק, שמדרגתה נמוכה מן הנבואה.
אני ס''ה טוען שכתיבת הנביאים היא גם ברוה''ק כמו הכתובים, ואין חילוק בין קדושת כתיבתם, וכדמוכח ממה שמותר למכור נביאים כדי לקנות כתובים וכן איפכא, וכן לענין להניחן זה ע''ג זה אין חילוק בקדושתן.
ומעלת הנביאים על הכתובים היא רק בנבואות עצמן, שנכלל בהם גם דברי הנביאים וגם מעשיהן, אבל בכתיבתם אין חילוק.
לצערי אין לפני ספר פחד יצחק שאוכל להעתיק את לשונו. אך לענ''ד הדברים כשלעצמם אינם מופרכים כלל ועיקר.
ועי' בתוס' בתענית בשם הירושלמי לענין הובקעה העיר שכ' דבאמת הובקעה בי''ז וטעו בחשבונות וסברו שבט' ולכן כתיב בט'. ואילו הי' בנבואה מה שייך טעות.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1367
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 22 ינואר 2019, 20:47

דרומאי כתב:
בן של רב כתב:אשמח אם תצטט בדיוק מילה במילה מהפחד יצחק
כי מקובל שכתבי הקודש נכתבו בנבואה
זה עסק מסוכן!
ועי' בתוס' בתענית בשם הירושלמי לענין הובקעה העיר שכ' דבאמת הובקעה בי''ז וטעו בחשבונות וסברו שבט' ולכן כתיב בט'. ואילו הי' בנבואה מה שייך טעות.
תוספות בר"ה,אבל הוא כותב שהכתוב לא רצה לשנות ממה שהיו העם סבורים,(וכן משמעות הירושלמי) ולא שהכתוב טעה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 20:52

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
בן של רב כתב:אשמח אם תצטט בדיוק מילה במילה מהפחד יצחק
כי מקובל שכתבי הקודש נכתבו בנבואה
זה עסק מסוכן!
ועי' בתוס' בתענית בשם הירושלמי לענין הובקעה העיר שכ' דבאמת הובקעה בי''ז וטעו בחשבונות וסברו שבט' ולכן כתיב בט'. ואילו הי' בנבואה מה שייך טעות.
תוספות בר"ה,אבל הוא כותב שהכתוב לא רצה לשנות ממה שהיו העם סבורים,(וכן משמעות הירושלמי) ולא שהכתוב טעה.
ודאי, גם כשכותבים ברוה''ק לא טועים. אך כתיבה בנבואה על פי ה' מה שייך להתחשב בטעות האנשים.
אכן התוס' בר''ה ושכחתי.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1367
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 22 ינואר 2019, 20:55

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: תוספות בר"ה,אבל הוא כותב שהכתוב לא רצה לשנות ממה שהיו העם סבורים,(וכן משמעות הירושלמי) ולא שהכתוב טעה.
ודאי, גם כשכותבים ברוה''ק לא טועים. אך כתיבה בנבואה על פי ה' מה שייך להתחשב בטעות האנשים.
אכן התוס' בר''ה ושכחתי.
למה לא, בירושלמי מדמה את זה למלך שבנו טעה ביום שקרה אסון, והמלך גם כן סופר ליום הזה משום טעות בנו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 21:24

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: תוספות בר"ה,אבל הוא כותב שהכתוב לא רצה לשנות ממה שהיו העם סבורים,(וכן משמעות הירושלמי) ולא שהכתוב טעה.
ודאי, גם כשכותבים ברוה''ק לא טועים. אך כתיבה בנבואה על פי ה' מה שייך להתחשב בטעות האנשים.
אכן התוס' בר''ה ושכחתי.
למה לא, בירושלמי מדמה את זה למלך שבנו טעה ביום שקרה אסון, והמלך גם כן סופר ליום הזה משום טעות בנו.
אני שומע, יתכן ואין כאן ראיה גמורה, רק שלפי מה שהבנתי יותר הי' לי נח דברי התוספות, שדוקא רוה''ק מתחיל מהנביא עצמו ולא נבואה.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם אכן קראנו בהפטרה שמותר לקלל ברבים מי שעומד מן הצד במאבק של קדושה

שליחה על ידי בן של רב » 23 ינואר 2019, 00:23

בוא ננסה לעשות סדר
המעשים שהיו הם תהליכים שלמים וארוכים
והשיח בנביאים כלל מאות אנשים חלקם רשעים
ולא היה שום סיבה לומר שדיברו והתוכחו והתקוטטו והכל הכל היה נבואה
רק דוגמא שכשברק אומר לדבורה ''אם תלכי עמי והלכתי'' וכו' האם הויכוח היה בין נבואתו לנבואתה?
וכן יעל שאומרת לסיסרא ''סורה אלי'' וכו' ועוד אלפים כהנה.

מאידך כשמשהו נכנס אחר כך לכתבי הקודש זה כבר ענין בפנ''ע ועל זה אנו דנים

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח