פרשת משפטים | אלהים לא תקלל

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת משפטים | אלהים לא תקלל

שליחה על ידי אוריאל » 07 פברואר 2019, 12:03

אלהים לא תקלל. הרי זו אזהרה לברכת השם, ואזהרה לקללת דיין.

בגמרא בסנהדרין סו. למדו כן ממה שהיה צריך להכתב "אלהים לא תקל", ו"תקלל" שתי קללות במשמע, אחת לברכת השם ואחת לקללת דיין.

מדוע א"כ מקלל דיין לוקה או מברך את השם, הרי לכאו' זה לאו שבכללות שכולל ברכת השם וקללת דיין.

עוד צ"ב מה ידרשו ב"מקלל אביו ואמו", למה לא נאמר "מקל". ואולי גם שם בא לומר שתי קללות במשמע, אחת לאביו, ואחת לאמו, שלא צריך קללת שניהם כדי להתחייב. אולם בגמרא שם דף פה: מוכל לא כן, שדרשו שם ממקומות אחרים שאי"צ קללת שניהם אלא באחד מהם מתחייב.

ערכים:


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת משפטים | אלהים לא תקלל

שליחה על ידי האחד בא לגור » 07 פברואר 2019, 14:39

אוריאל כתב:אלהים לא תקלל. הרי זו אזהרה לברכת השם, ואזהרה לקללת דיין.

בגמרא בסנהדרין סו. למדו כן ממה שהיה צריך להכתב "אלהים לא תקל", ו"תקלל" שתי קללות במשמע, אחת לברכת השם ואחת לקללת דיין.

מדוע א"כ מקלל דיין לוקה או מברך את השם, הרי לכאו' זה לאו שבכללות שכולל ברכת השם וקללת דיין.

.
עיין רמב"ם סה"מ ל"ת ס' שעמד בשאלה זו וכן מהרש"א סנהדרין סו. ד"ה א"כ לכתוב (ותימה על המהרש"א שהביא כן בשם הרא"ם, ולא הזכיר שאלו דברי הרמב"ם)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח