רמאות בצדקה

אלימלך

משתמש ותיק
יל"ע האם מותר להוציא מעשיר שאינו נותן צדקה להחזקת ת"ת בדרך רמאות כגון שיאמרו לו שאוספים לעניים עד שנכמרים רחמיו ונותן צדקה
האם זה נכלל בכופין על הצדקה
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
מאמר בנושא גיוס כספים כהלכה העוסק בשאלתך.
 

קבצים מצורפים

  • גיוס כספים כהלכה.pdf
    2.6 MB · צפיות: 25

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש"כ
אני מצרף גם תשובת דברי יציב שדן אף הוא בשאלה האם מותר לומר שאוסף לצורך הכנסת כלה כשבאמת אוסף לצורך החזקת תורה.
ותורף דבריו לענין כופין על הצדקה שכפיה ברמאות היא כמו ירידה לנכסיו שלא בפניו, וגם שיכת רק ע"פ שומת בי"ד, ורק במקום שכלל אינו נותן צדקה אולם אם נותן למשהו אחר אפ' שפחות חשוב לא שייך דין כפיה
 

קבצים מצורפים

  • דברי יציב.PDF
    187.4 KB · צפיות: 4

יעבץ

משתמש ותיק
ושאלה זו מעשית לגבי הקמפיינים הנפוצים היום המכונים 'מצ'ניג', אשר רק פתי יאמין שכל המוסדות והארגונים אכן מעמידים תורמים להכפלת התרומה. אך גם פתי אסור לרמותו, ויל"ע האם אדם שתורם מכיון שמאמין שתרומתו תוכפל אין בזה רמאות ג"כ.
 
זה לא חוקי להמציא הכפלה.
וזה פלילי לגמרי. ויש דרכים לבדוק.
לעצם השאלה באופן כללי כבר אמרו רבים וגדולים שהקמפיינים וגימיקים זה הדרך היחידה בימינו לקיים את הדין שכופין על המצוות*.
ואמנם לדידן הנידון שלך מוצדק כי הוא דן רק לגבי הפרטים ולא על כל אחד יש דין כפיה וצ"ע.


* ואגב: מי שזה נשמע לו מוזר ולא לגיטימי - יתכן שהוא "מאמין בשיתוף"
קצת בתורה קצת בפלורליזם. קצת בבורא ית' וקצת במורדים בו.
קצת בגמ' ובשו"ע - וקצת בחוק כבוד האדם וחירותו (בפרשנות של בג"ץ)
והקב"ה הוא לא ממש סמכות עליונה אלא רק למי שמעוניין...
 

יעבץ

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אל תדון לכף חובה בלי שיש לך מידע אחר. אחזוקי ברשיעי לא מחזקינן גם לא בחצי רמאות

אתה כבר דנת אותם לרשיעי, אני רק הסתפקתי...
נזהרתי וכתבתי שלא כולם מכפילים (ולא שכולם/רובם לא), כי זה נראה לי דבר שאפשר להסכים עליו.
מכ"מ כל אחד יאמין למה שירצה ואין עניין לדון בזה, וודאי לא בשמות המפורשים, הנידון רק אם מותר/אסור, ולו יהי שהשאלה היפוטטית.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
ושאלה זו מעשית לגבי הקמפיינים הנפוצים היום המכונים 'מצ'ניג', [highlight=yellow]אשר רק פתי יאמין שכל המוסדות והארגונים אכן מעמידים תורמים להכפלת התרומה.[/highlight] אך גם פתי אסור לרמותו, ויל"ע האם אדם שתורם מכיון שמאמין שתרומתו תוכפל אין בזה רמאות ג"כ.

הסתמכתי על מה שנכתב בהדגש
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מי הסמיך כל עושי הקמפאינים למיניהם לכוף על צדקה. גבאי צדקה שיש לו סמכות לכוף על צדקה זה מינוי ע"פ ב"ד או ע"פ ז' טובי העיר. וגם כלפיהם אמרו (ב"ב ח' ע"ב)
ופקדתי על כל לוחציו ואמר ר' יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב ואפי' על גבאי צדקה, כשהם כופין שלא בצדק. הדין כפייה על צדקה אינו היתר כללי לכל אחד לעשות כל תעלול העולה על ליבו להוציא כסף מכל מי שהוא יכול.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
מי הסמיך כל עושי הקמפאינים למיניהם לכוף על צדקה. גבאי צדקה שיש לו סמכות לכוף על צדקה זה מינוי ע"פ ב"ד או ע"פ ז' טובי העיר. וגם כלפיהם אמרו (ב"ב ח' ע"ב)
ופקדתי על כל לוחציו ואמר ר' יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב ואפי' על גבאי צדקה, כשהם כופין שלא בצדק. הדין כפייה על צדקה אינו היתר כללי לכל אחד לעשות כל תעלול העולה על ליבו להוציא כסף מכל מי שהוא יכול.

מלבד פרסומות וצלצולים של ארגון כזה או אחר אני לא מכיר ארגון שכופה
ואשריהם של ישראל שנתבעים ונותנים לא?
 

יעבץ

משתמש ותיק
הכוונה למה שהתבאר לעיל שיש המתירים לשקר ולהגזים בענייני צדקה, בהסתמך על כך שכופים על הצדקה, וממילא מה לי כפיה ממש מה לי כפיה על ידי תחבולה.
 

יעבץ

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
צודק.
שמעתי שטענה זו היא של הרב אלישיב זצ"ל
אם כבר...
אומרים שהרב אלישיב התיר לקופות להמציא סיפורים, וזה הסיפור הראשון שהמציאו...
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
מאמר בנושא גיוס כספים כהלכה העוסק בשאלתך.

יישר כח גדול על העלאת המאמר, הוא אכן הבהיר לי את הסוגיא היטב עם כל המקורות, אשריך שזיכיתני בבירור עמימותי בסוגיא זו.

עדיין יש לי קצת ספק בנידון שהעליתי באשכול אחר, בלומד תורה שאינו משקר כדי להוציא כסף מתורמים, אלא באמת מביא את עצמו למצב של עניות ודוחק כדי שיתרמו לו מדין עני ולא מדין לומד תורה. והספק בזה הוא דמחד גיסא הרי אינו משקר כלל וכל דבריו אמת לאמיתה, ומאידך גיסא אילו היו התורמים יודעים שמכניס את עצמו למצב כזה במודע לא היו נותנים כיון שאין רצונם לתמוך במי שאשם במצב אליו נקלע (ומה שזכאי לקבל צדקה מדין לומד תורה - הרי אין רצונם לתת לו מחמת זה). והנה אם מדובר במקרה חד פעמי הסברא נותנת שהתורמים מוכנים לתרום גם עבור מישהו שהתנהג בחוסר אחריות, דסו"ס עכשיו הוא בצרה. אבל אם עושה זאת באופן קבוע יש לעיין בדבר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
מי הסמיך כל עושי הקמפאינים למיניהם לכוף על צדקה. גבאי צדקה שיש לו סמכות לכוף על צדקה זה מינוי ע"פ ב"ד או ע"פ ז' טובי העיר. וגם כלפיהם אמרו (ב"ב ח' ע"ב)
ופקדתי על כל לוחציו ואמר ר' יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב ואפי' על גבאי צדקה, כשהם כופין שלא בצדק. הדין כפייה על צדקה אינו היתר כללי לכל אחד לעשות כל תעלול העולה על ליבו להוציא כסף מכל מי שהוא יכול.

מי החליט שכפיית "ניפוח" צריכה ז' טובי העיר ככפיה של ממש ואולי זה החילוק ומה שהערת שנאסר אף על גבאי צדקה לכפות שלא בצדק היינו ביחס למטרה עצמה שלא בצדק ומנצל את כוחו שניתן לו בדין מה שאין כן כאן שהמטרה עצמה לספק לאלפי אברכים את משכורתם לית מאן דפליג.. שזוהי מטרה נפלאה
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אחד התלמידים אמר:
מי הסמיך כל עושי הקמפאינים למיניהם לכוף על צדקה. גבאי צדקה שיש לו סמכות לכוף על צדקה זה מינוי ע"פ ב"ד או ע"פ ז' טובי העיר. וגם כלפיהם אמרו (ב"ב ח' ע"ב)
ופקדתי על כל לוחציו ואמר ר' יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב ואפי' על גבאי צדקה, כשהם כופין שלא בצדק. הדין כפייה על צדקה אינו היתר כללי לכל אחד לעשות כל תעלול העולה על ליבו להוציא כסף מכל מי שהוא יכול.

מי החליט שכפיית "ניפוח" צריכה ז' טובי העיר ככפיה של ממש ואולי זה החילוק ומה שהערת שנאסר אף על גבאי צדקה לכפות שלא בצדק היינו ביחס למטרה עצמה שלא בצדק ומנצל את כוחו שניתן לו בדין מה שאין כן כאן שהמטרה עצמה לספק לאלפי אברכים את משכורתם לית מאן דפליג.. שזוהי מטרה נפלאה

המימד הנוסף של הענין קבע בשם הרבנים שזה קיום הדין שכופין על המצוות, ומי שאינו מאמין בזה יתכן שהוא מאמין בשיתוף. וכלפי דבריו כתבתי שגם כופין על המצות אינו הפקר. ומי שכל אחד רשאי לכפות על המצות על דעת עצמו מכניס פלורליזם, קצת בסמכות התורה, וקצת במה שכל אחד לוקח לעצמו ע"פ הבנתו ודעתו בלבד.
ובפרט שגם הוא מודה שלא על כל אחד יש דין כפיה.
 

בנציון

משתמש ותיק
זכור לי שקראתי בספר תורה יבקשו מפיהו על תולדות חייו של רבי שמעון שקופ, שפעם כתבו על קופות הצדקה של הישיבה, [או שהיה זה פרוספקט ששלחו לתורמים. אינני זוכר כ"כ את הפרטים] שיש בישיבה שלש מאות בחורים, ובישיבה היו רק קרוב לשלש מאות בחורים, ואמר הגרש"ש להחליף את כל הקופות מכיון שיש כאן שקר.
 

נבשר

משתמש ותיק
בנציון אמר:
זכור לי שקראתי בספר תורה יבקשו מפיהו על תולדות חייו של רבי שמעון שקופ, שפעם כתבו על קופות הצדקה של הישיבה, [או שהיה זה פרוספקט ששלחו לתורמים. אינני זוכר כ"כ את הפרטים] שיש בישיבה שלש מאות בחורים, ובישיבה היו רק קרוב לשלש מאות בחורים, ואמר הגרש"ש להחליף את כל הקופות מכיון שיש כאן שקר.
וכן זכור לי סיפור על אחד מראשי ישיבת סלבודקא אולי ר' אייזיק איני זוכר, שהקפיד מאד על שקר בתרומות לישיבה, ששינו את הלוגו של הישיבה, כי הצורה של המבנה אינו נכון, ועוד מעין זה.
 

ברל

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
צודק.
שמעתי שטענה זו היא של הרב אלישיב זצ"ל

מאחד מניניו שמעתי שאמר על כל הגימיקים מקווה שאני מדייק בלשונו שכל עוד אתם לא מכניסים את היד לכיס ולוקחים זה בסדר
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
וידוע שישיבת לייקווד הדפיסו חומר לגייס כספים עבור בית המדרש חדש שהם תכננו לבנות, והיתה בו תמונת האדריכל של בהמ"ד. והגאון רב אהרן קוטלר לא הרשה להם להשתמש בו גם אחר שנדפס, משום שכדרכו של אדריכלים, נוסף אילן לתמונה שלא היה עתיד להיות שם באמת.
 

בנציון

משתמש ותיק
ברל אמר:
נדיב לב אמר:
צודק.
שמעתי שטענה זו היא של הרב אלישיב זצ"ל

מאחד מניניו שמעתי שאמר על כל הגימיקים מקווה שאני מדייק בלשונו שכל עוד אתם לא מכניסים את היד לכיס ולוקחים זה בסדר

יש הבדל כמובן בין גימיקים לשקרים.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
נבשר אמר:
וכן זכור לי סיפור על אחד מראשי ישיבת סלבודקא אולי ר' אייזיק איני זוכר, שהקפיד מאד על שקר בתרומות לישיבה, ששינו את הלוגו של הישיבה, כי הצורה של המבנה אינו נכון, ועוד מעין זה.

הי׳ זה חתנו מרן הגר"מ שולמן זצוק"ל כשהוסיפו אילנות לתמונה.
 

בנציון

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
נבשר אמר:
וכן זכור לי סיפור על אחד מראשי ישיבת סלבודקא אולי ר' אייזיק איני זוכר, שהקפיד מאד על שקר בתרומות לישיבה, ששינו את הלוגו של הישיבה, כי הצורה של המבנה אינו נכון, ועוד מעין זה.

הי׳ זה חתנו מרן הגר"מ שולמן זצוק"ל כשהוסיפו אילנות לתמונה.

@אחד התלמידים הביא את הסיפור על האילנות על ר' אהרון קוטלר.
ואולי באמת אצל שניהם זה היה.
 
חלק עליון תַחתִית