כולנו טמאי מתים

יעקב. ב

משתמש רגיל
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
א. מה המקור לכך
ב. מה הסיבה לכך
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
 

יוספזון

משתמש ותיק
יעקב. ב אמר:
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
א. מה המקור לכך
ב. מה הסיבה לכך
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
המקור והסיבה אחת היא: מציאות! פשוט אי אפשר להזהר מזה.
 

תיובתא

משתמש ותיק
שאלה בנושא: תינוק שנולד לאמא טמאת מת, נטמא מיד או שלא (במידה ולא נוגע בה להניק וכדו')?.
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
שאלה בנושא: תינוק שנולד לאמא טמאת מת, נטמא מיד או שלא (במידה ולא נוגע בה להניק וכדו')?.

משמע מהרמב"ם שלא. מפני שנגיעה שמטמאה היא רק נגיעה באיברים חיצוניים. הלכות טומאת מת פ"א הלכה ג'
טומאת מגע האמורה בכ''מ בין במת בין בשאר המטמאים הוא שנגע האדם בבשרו בטומאה עצמה. בין בידו בין ברגלו בין בשאר בשרו. ואפילו בלשונו ה''ז נטמא. וכן נראה לי נגע שאם בצפרניו או בשיניו נטמא כיון שהם מחוברים לגוף הרי הם כגוף. אבל אם תחב אדם טומאה בכוש והכניסה לתוך גרונו של אדם טהור ולא נגעה בלשונו. או שהכניסה לתוך מעי של אשה מלמטה ולא נגעה בבשרה לא נטמא הבולע משום מגע זה. שהרי לא נגעה בבשרו שנגיעת פנים אינה נגיעה:
 

בן של רב

משתמש ותיק
בחשבון פשוט: נכנסו לארץ 600.000 יהודים + נשים = 1.200.000
בואו נחמיר... שהם ילדו כל זוג - רק 4 ילדים = בדור הבא יש כבר שתי מליון וארבע מאות אלף גופות - לקבור באדמתנו הקטנטונת.
נחמיר גם שכזה דור לא גמר להיוולד עד שהזוג הגיעו לגיל 40
ונחשב עד החורבן הראשון בלבד (410 שנה) = 10 דורות (+)
כמה זה עשר כפול שתי מליון וארבע מאות = 24 מליון גופות!

מה שכחנו? את המתים שלפני הכניסה לארץ ושאחרי בית ראשון
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
בחשבון פשוט: נכנסו לארץ 600.000 יהודים + נשים = 1.200.000
בואו נחמיר... שהם ילדו כל זוג - רק 4 ילדים = בדור הבא יש כבר שתי מליון וארבע מאות אלף גופות - לקבור באדמתנו הקטנטונונת.
נחמיר גם שכזה דור לא גמר להיוולד עד שהזוג הגיעו לגיל 40
ונחשב עד החורבן הראשון בלבד (410 שנה) = 10 דורות (+)
כמה זה עשר כפול שתי מליון וארבע מאות = 24 מליון גופות!

מה שכחנו? את המתים שלפני הכניסה לארץ ושאחרי בית ראשון
באיכה רבה מבואר שבבית ראשון גרו בירושלים לבד מאות מליארדי אנשים.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
יעקב. ב אמר:
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
א. מה המקור לכך
ב. מה הסיבה לכך
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
א. כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת.
ב.כי אין פרה אדומה.
ג.אלי׳ הנביא או מלך המשיח יכולים להזות או שנפסוק את ה׳טריק׳ של העז המבואר במשנה.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
יעקב. ב אמר:
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
א. מה המקור לכך
ב. מה הסיבה לכך
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
א. כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת.
ב.כי אין פרה אדומה.
ג.אלי׳ הנביא או מלך המשיח יכולים להזות או שנפסוק את ה׳טריק׳ של העז המבואר במשנה.
א. כמדומני שהרב השואל התכוון לדעת על פי מה פסקו כך.
ב. זו לא תשובה לשאלה למה טמאים, זה הסבר למה לא נטהרים.
ג. איזו עז?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
יעקב. ב אמר:
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
א. מה המקור לכך
ב. מה הסיבה לכך
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
א. כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת.
ב.כי אין פרה אדומה.
ג.אלי׳ הנביא או מלך המשיח יכולים להזות או שנפסוק את ה׳טריק׳ של העז המבואר במשנה.
א. כמדומני שהרב השואל התכוון לדעת על פי מה פסקו כך.
ב. זו לא תשובה לשאלה למה טמאים, זה הסבר למה לא נטהרים.
ג. איזו עז?
א. על פי המציאות.
ב. זה ת׳ למה כולנו טמאי מתים.
ג. עי׳ פרה פרק ג׳ משנה ג׳, ולעיקר השאלה עי"ש בבועז אות ז׳.
 

בן של רב

משתמש ותיק
לגבי מש"כ כבודו "כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת".
יש לציין שאין איסור בעצם רק בחיל ולא בהר הבית
יש גזרה של הפוסקים אטו מקום החיל ולפנים ממנו ואטו בעל קרי שלא העריב שמשו וכן אטו זבין וזבות נדות ויולדות
ולאו דוקא בגלל שאנו עצמנו בחשש זבין
(מו"ר רבי משה שפירא טען שאין מקום לחשש זיבה וס"ל שלא צריך מסורת כדי לקרוא ולהבין מהמשנה את גדרי זב)
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
לגבי מש"כ כבודו "כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת".
יש לציין שאין איסור בעצם רק בחיל ולא בהר הבית
יש גזרה של הפוסקים אטו מקום החיל ולפנים ממנו ואטו בעל קרי שלא העריב שמשו וכן אטו זבין וזבות נדות ויולדות
ולאו דוקא בגלל שאנו עצמנו בחשש זבין
(מו"ר רבי משה שפירא טען שאין מקום לחשש זיבה וס"ל שלא צריך מסורת כדי לקרוא ולהבין מהמשנה את גדרי זב)
יש פוסקים שכ׳ משום שיבאו ליכנס ללפנים מהחיל וכולנו טמאי מתים.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
חגי פאהן אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
א. כל הפוסקים שכ׳ שאסור לעלות להר הבית משום כרת.
ב.כי אין פרה אדומה.
ג.אלי׳ הנביא או מלך המשיח יכולים להזות או שנפסוק את ה׳טריק׳ של העז המבואר במשנה.
א. כמדומני שהרב השואל התכוון לדעת על פי מה פסקו כך.
ב. זו לא תשובה לשאלה למה טמאים, זה הסבר למה לא נטהרים.
ג. איזו עז?
א. על פי המציאות.
ב. זה ת׳ למה כולנו טמאי מתים.
ג. עי׳ פרה פרק ג׳ משנה ג׳, ולעיקר השאלה עי"ש בבועז אות ז׳.
לגבי א ו-ב, אני מבין שכתבת את הדברים ברוח "משנכנס אדר מרבין בשמחה".
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
למה כולנו טמאי מתים.
אז ככה, הדין הוא שחרב הרי הוא כחלל, דהיינו כלי (וי"א רק מתכת) שנוגע במת או שנמצא באהל המת, מי שנוגע בו נהיה אב הטומאה, כלומר כל משקפיים שהיו פעם בחיים באהל המת או בבית קברות וכו' מטמאים את כל מי שנוגע בהם להיות אב הטומאה, כ"ז מבו' במשניות תחילת אהלות, ואידך זיל גמור.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה רבה לכל אלו שטרחו להסביר לי למה הפוסקים נוקטים שכולנו טמאי מת.
לצערי עדיין לא הבנתי.
אני טמא מת בגלל ש...
ההסבר היחיד שראיתי מכל ההתכתבות זה כי נגעתי במשקפיים של מי שהיה בבית קברות עם אותם המשקפיים, ולכן אני צריך הזאה באפר פרה שלישי ושביעי.
א. הפוסקים שכתבו זאת כתבו זאת לפני שהומצאו המשקפיים.
ב. האם אכן כל מי שנוגע במשקפיים של מי שהיה בבית קברות עם אותם המשקפיים טעון הזאה שלישי ושביעי באפר פרה?
ג. האם מי שלא נגע במשקפיים שכאלו אינו טמא מת?
שאלתי היא שישנם הרבה מאוד אנשים שלא נגעו במת ולא בכלי ברזל שנגע במת ומדוע נקטו הפסוקים שכולנו טמאי מת?
 

אאא

משתמש ותיק
מספיק שנולדת בבית חולים, ובדיוק באותו הזמן היה באחד הקומות נפטר רח"ל [די מצוי לצערינו].
הרי נטמאת באוהל.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אאא אמר:
מספיק שנולדת בבית חולים, ובדיוק באותו הזמן היה באחד הקומות נפטר רח"ל [די מצוי לצערינו].
הרי נטמאת באוהל.

תודה רבה, זו כנראה התשובה.
כעת לשאלה הנוספת כיצד ניטהר לעתיד לבוא מי יזה עלינו אפר פרה.
התשובה שניתנה היא אליהו הנביא או מלך המשיח. אליהו הנביא אני מבין.
לגבי מלך המשיח האם יש איזו שהיא ידיעה שמלך המשיח לא יוולד בבית חולים, או שדווקא כשהוא יוולד לא ימותו בבית חולים?
 

יצחק

משתמש ותיק
יעקב. ב אמר:
מקובל שכולנו טמאי מתים, אבקש את עזרת הציבור לדעת
ג. איך לעתיד לבוא ניטהר באפר פרה, מי יעסוק בפרה ויזה?
בר"מ בפיה"מ פרה פ"ג מ"ג מבואר שכל הענין שמבואר שם שעושים עם זכר של רחלים הוא בשביל שיוכלו להזות גם כאשר כולם טמאי מתים, א"כ הפתרון הוא משנה מפורשת.
(שו"ר שכתבו הודעות לפני על "טריק עם עז" וכנראה התכוונו למשנה הזו רק שהמשנה מדבר על זכר של רחלים כלומר על איל ולא על עז)

כולנו טמאי מתים לא רק בגלל שא"א להזהר ממתים אלא בעיקר בגלל שא"א להזהר מחרב ה"ה כחלל
 

יצחק

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
בן של רב אמר:
בחשבון פשוט: נכנסו לארץ 600.000 יהודים + נשים = 1.200.000
בואו נחמיר... שהם ילדו כל זוג - רק 4 ילדים = בדור הבא יש כבר שתי מליון וארבע מאות אלף גופות - לקבור באדמתנו הקטנטונונת.
נחמיר גם שכזה דור לא גמר להיוולד עד שהזוג הגיעו לגיל 40
ונחשב עד החורבן הראשון בלבד (410 שנה) = 10 דורות (+)
כמה זה עשר כפול שתי מליון וארבע מאות = 24 מליון גופות!

מה שכחנו? את המתים שלפני הכניסה לארץ ושאחרי בית ראשון
באיכה רבה מבואר שבבית ראשון גרו בירושלים לבד מאות מליארדי אנשים.
כל זה לא סיבה להחשיב את כולם טמאי מתים, בבית שני כבר היו קבורים באדמת הארץ מליוני מתים ובפרט בירושלים שכבר בתקופת בית שני כבר היו מאחוריה הרבה מאד מלחמות עם הרוגים בלי סוף, הדין הוא שמי שלא יודע שהוא טמא אינו טמא ולא צריכים לחשוש שמא אנחנו הולכים על מתים.
לדעתי הסיבה שכולנו טמאי מתים משום שלא נזהרים בלוויות בהליכה לקברים בבתי חולים, ומעל הכל "חרב הרי הוא כחלל" זה דבר שא"א להזהר ממנו בזמן הזה.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ר' @יעקב. ב
א. המקור הראשון הוא כמדומה הראב"ד הנ"ל ובבה"ג המובא במספר הסופר הנ"ל עמוד רמ"ו.
ב. עיין ארצות החיים ס"א בארץ יהודה סק"ז משום חרב כחלל, ובספר מספר הסופר ח"א סי' נ' (נמצא בהיברובוקס),
ומסתמא בספר המפתח ברמב"ם פרנקל פ"ב מנזירות הכ"א בדברי הראב"ד ציינו בזה.
ג. נכתב לעיל ממתני' פרה.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
פותח הנושא
מצאתי ב''משנה ברורה'' סימן תס''ב ס''ק כ' שכתב ''שרובן טמאי מתים''. מילים אלו מורות שייתכן שמסתובבים ביננו אנשים שאינם טמאי מת. ''רובן'' אבל לא כולם. היינו זה לא מחוייב המציאות שכל יהודי הוא טמא מת.
אולי כשיבוא אליהו הנביא הוא יאמר מי מהציבור אינו טמא מת, והוא יעסוק בפרה אדומה ויטהר את האחרים.
 

הבוחן

משתמש ותיק
השאלה היא אדם שרוצה שלא יהיה טמא מת מסיבות שונות יכול להיזהר על בנו שנולד שלא יהיה טמא מת?
לכאורה כן! ורק לגבי ראשון לטומאה לא שייך להיזהר, אכן?
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
בד''א 
בתחיית המתים, כל המתים בדימוס יהיו טמאי מת? (וסליחה על הבורות..)
 

בן אבנר

משתמש ותיק
בנושא חרב הרי הוא כחלל שכתבו כמה כותבים, הוא מחלו' ראשונים האם המנטמא ע"י חרב הרי הוא כחלל חייב הזאה, והאם מטמא באהל, כך שלהרבה ראשונים זו לא סיבה לומר שכולנו טמאי מתים, [אך אם זה כן מטמא כולנו אכן טמאים, ולא דווקא משום המשקפיים (לתשומת לב הרב @יעקב. ב ), אלא כל מקום שהיה בו מת יש בו מאות פריטי מתכת המטמאים, וכל אדם היה אי פעם בבנין שאי פעם היה בו מת, וכל הסכו"ם שיש שם מטמא באהל].
 

הכהן

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
בנושא חרב הרי הוא כחלל שכתבו כמה כותבים, הוא מחלו' ראשונים האם המנטמא ע"י חרב הרי הוא כחלל חייב הזאה, והאם מטמא באהל, כך שלהרבה ראשונים זו לא סיבה לומר שכולנו טמאי מתים, [אך אם זה כן מטמא כולנו אכן טמאים, ולא דווקא משום המשקפיים (לתשומת לב הרב @יעקב. ב ), אלא כל מקום שהיה בו מת יש בו מאות פריטי מתכת המטמאים, וכל אדם היה אי פעם בבנין שאי פעם היה בו מת, וכל הסכו"ם שיש שם מטמא באהל].
ובפרט להר"מ שכתב "וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר כֵּלִים. בֵּין כְּלֵי מַתָּכוֹת בֵּין כְּלֵי שֶׁטֶף וּבְגָדִים."
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
מי שנולד בבית חולים מעיני או לניאדו, שם יש הודעה מתי יש טומאת כהנים, כך שיתכן שלא נטמא.
יש גם כאלו שבוחרים ללדת בלידת בית.
טומאה לא ידועה לא מטמאית כדין טומאת התהום.
לגעת בטמא מת, מספיק טבילה, והערב שמש,
כך שכל החשש הוא 'חרב הרי הוא כחלל', ויש בזה מח' ראשונים גדולה, וי"א שרק בחיבורים מטמאה וכו
ורוב המבוגרים נטמאו לשבעה קרובים.
כפי הידוע להר הבית מותר לטמא מת ליכנס (פסוקים מפורשים, רש"י, משנה בכלים פ"א ועוד, גמרות, רמב"ם וראשונים, ואין חולק.
האיסור מדאוריתא בעזרה, ומדרבנן מהחיל.
סברת האוסרים לעלות להר הבית היא שמא לא יטבלו, וכן שמא יכנסו חלילה למקום העזרה, שהנכנס לשם בטומאה במזיד, חייב כרת, אך לטמא מת פשוט שמותר מצד הדין ליכנס להר הבית.
 
חלק עליון תַחתִית