הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 מרץ 2019, 03:02

אולי ידוע למישהו מה היתה מסקנת הגר"ד לנדו?...

ערכים:


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1012
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהושע » 18 מרץ 2019, 09:11

נחפשה דרכינו כתב:
18 מרץ 2019, 02:58
המימד הנוסף של הענין כתב:
14 מרץ 2019, 20:42
שאר לעמו כתב:
14 מרץ 2019, 20:04
מעניין מה התחדש היום יותר מאתמול או שהדור נהיה עני.
עודנו מרן הגרח"ק לפנינו..
היה מכתב לאחרונה מרבי חיים לרבי דב "רצון יראיו יעשה".
והמבין יבין שיש סיכוי סביר שגם רבי חיים ישנה דעתו בגללו
ולא יראה בו כחולק על דברי החזו"א על התכלת (הראדז'יני).
וכאמור לא לגבי ודאי אלא גבי לקיים מספק או להסכים שיש טעם להחמיר.
ויצויין שכבר היום רבי חיים אומר במפורש שמי שיצא לו בסוגיא שזה התכלת - חייב ללבוש
(כי הוא לא רואה בזה שאלה השקפתית של שינוי ממסורת ולא כחוצפה כלפי הפוסקים ולא כמאבק בציונים... וד"ל)

גילוי נאות: אינני לובש תכלת...
לא יתכן שאומר שחייב, אלא יכול, או רצוי, שכן כל הפוסקים הכריעו שלא צריך, ולא יתכן שישתנה לפי כל אחד. וכן שמעתי מהגרמ"מ קארפ, והג"ר עמרם אופמן, שניהם ממטילי התכלת, שגם מי שיצא לו כן בתורת ודאי - אינו צריך מדינא להטיל תכלת
כל ת״ח שיצא לו משהו בסוגיא יכול לחלוק על גדולי הדור לחייב לחוש לסברתו לחומרא, ובפרט שידוע שגדולי הדור בכלל לא בררו את הסוגיא והרבה ת״ח גדולים בררו את הדבר היטב וסברו שכן חייבים, רק מה שאתה יכול לטעון הוא שמי שלא בירר את הדבר אינו חייב לברר.
הדברים של רבי חיים מוקלטים אתה יכול לראות ולשמוע בעצמך אם אתה לא מאמין.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 19 מרץ 2019, 02:37

אינני יודע מאין יצא לך כדבר מוחלט שכל אברך יכול לחלוק לחומרא על גדולי הדור, מקובל בכלל ישראל כבר דורות רבים שבנידונים חמורים שמתחדשים מכריעים גדולי הפוסקים, וזה נרמז בפסוק לא תסור וגו' וכתבו הראשונים שזה נוהג גם בזמנינו מדרבנן בחכמי כל דור. וכבר כתבתי לעיל מה ששמעתי משנים מחשובי מטילי התכלת, הגרמ"מ קארפ והגר"ע אופמן, שאף מי שיצא לו בוודאות גמורה שזוהי התכלת אינו צריך מדינא להטיל כיון שכך הכרעת הפוסקים. וכן כתב הג"ר עזריאל אויערבאך בהסכמה לקונטרס "תעלת וארגמן", שפשוט שבנושא חמור כזה רק גדולי הפוסקים יכולים להכריע ולא כל אחד.
והדבר אינו נפק"מ מי שבירר או לא בירר, אלא כיון שכך הכריעו הפוסקים כך ההלכה, ופשוט שביררו את כל הנצרך כדי להגיע להכרעה זו, ומה שלא ביררו כנראה סברו שאינו נצרך כדי להגיע להכרעה.
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נבשר » 19 מרץ 2019, 14:02

נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:37
אינני יודע מאין יצא לך כדבר מוחלט שכל אברך יכול לחלוק לחומרא על גדולי הדור, מקובל בכלל ישראל כבר דורות רבים שבנידונים חמורים שמתחדשים מכריעים גדולי הפוסקים, וזה נרמז בפסוק לא תסור וגו' וכתבו הראשונים שזה נוהג גם בזמנינו מדרבנן בחכמי כל דור. וכבר כתבתי לעיל מה ששמעתי משנים מחשובי מטילי התכלת, הגרמ"מ קארפ והגר"ע אופמן, שאף מי שיצא לו בוודאות גמורה שזוהי התכלת אינו צריך מדינא להטיל כיון שכך הכרעת הפוסקים. וכן כתב הג"ר עזריאל אויערבאך בהסכמה לקונטרס "תעלת וארגמן", שפשוט שבנושא חמור כזה רק גדולי הפוסקים יכולים להכריע ולא כל אחד.
והדבר אינו נפק"מ מי שבירר או לא בירר, אלא כיון שכך הכריעו הפוסקים כך ההלכה, ופשוט שביררו את כל הנצרך כדי להגיע להכרעה זו, ומה שלא ביררו כנראה סברו שאינו נצרך כדי להגיע להכרעה.
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.
מהו "מקובל בכלל ישראל דורות רבים", היכן מקובל וממתי, ואל תאמר מי שיש לו חלק בכלל ישראל, אלא להביא מקורות, ומי הם הראשונים שאמרו שיש לא תסור בזמנינו גם על דבר שאינו איסור, רק שבא להחמיר על עצמו, ומי הם "גדולי הפוסקים" שביררו והכריעו שאין זה התכלת. (שוב, ובלי שאנו הולכים לאורם)


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 19 מרץ 2019, 14:53

בקישור זה תוכלו לראות הסרטה של ר' חיים קנייבסקי אומר שמי שברור לו התכלת צריך ללבוש
https://www.techeiles.org/library_main/ ... kanievski/



יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1012
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהושע » 19 מרץ 2019, 20:00

נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:37
אינני יודע מאין יצא לך כדבר מוחלט שכל אברך יכול לחלוק לחומרא על גדולי הדור, מקובל בכלל ישראל כבר דורות רבים שבנידונים חמורים שמתחדשים מכריעים גדולי הפוסקים, וזה נרמז בפסוק לא תסור וגו' וכתבו הראשונים שזה נוהג גם בזמנינו מדרבנן בחכמי כל דור. וכבר כתבתי לעיל מה ששמעתי משנים מחשובי מטילי התכלת, הגרמ"מ קארפ והגר"ע אופמן, שאף מי שיצא לו בוודאות גמורה שזוהי התכלת אינו צריך מדינא להטיל כיון שכך הכרעת הפוסקים. וכן כתב הג"ר עזריאל אויערבאך בהסכמה לקונטרס "תעלת וארגמן", שפשוט שבנושא חמור כזה רק גדולי הפוסקים יכולים להכריע ולא כל אחד.
והדבר אינו נפק"מ מי שבירר או לא בירר, אלא כיון שכך הכריעו הפוסקים כך ההלכה, ופשוט שביררו את כל הנצרך כדי להגיע להכרעה זו, ומה שלא ביררו כנראה סברו שאינו נצרך כדי להגיע להכרעה.
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=52&t=34699


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי חכם באשי » 19 מרץ 2019, 20:04

יהודי של פעם כתב:
19 מרץ 2019, 14:53
בקישור זה תוכלו לראות הסרטה של ר' חיים קנייבסקי אומר שמי שברור לו התכלת צריך ללבוש
https://www.techeiles.org/library_main/ ... kanievski/
חסום לי, אולי מישהו יכול להעלותו לתועלת הכלל לגוגל דרייב.
אשמח לראות.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי חכם באשי » 19 מרץ 2019, 20:05

נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:37
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.
איני יודע דעת הגר"ש פישר שליט"א.
אבל דעת הגרמ"מ קארפ שליט"א, לידוע לי, שזו היא התכלת, והוא עצמו לובש תכלת.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 20 מרץ 2019, 00:01

'נגנז' זה על שום מה
בין אם ה'נגנז' הוא כפשוטו כדעת ה'נגד' ובין אם אינו כפשוטו כדעת ה'בעד'
כמדומה שהכל מודים למש"כ האריז"ל שלכה"פ אורו של התכלת נגנז ואינו ראוי בזמן הגלות
וכאן הבן שואל מדוע?
מה יש בתכלת שעל אף שאין חיובו תלוי בבניין הבית או קדושת הארץ אינו ראוי לזמן הגלות?
ובכלל מה מיוחד בצבע הזה שנצטוינו עליו להטיל בבגד וגם בבגדי כהונה ובמשכן
וכמובן שכל בר בי רב יודע לצטט את המאמר של תכלת דומה לים וכו' עד כסא הכבוד,
אבל זה גופא צריך ביאור המתיישב על הלב ומניח את הדעת,
איך הרקיע יזכיר לי את כסא הכבוד שלא ראיתי מעולם ומניין לי שהוא בצבע תכלת
אלא פשוט שהתכלת מצד עצמו מעורר לחשוב על כסא הכבוד ואין צבע ממש לכסא הכבוד
וצ"ב מה ענינו של תכלת לכבוד ולכסא הכבוד, ומדוע נקטו חז"ל שכסא הכבוד הוא בצבע תכלת
ואולי מאן דהוא יוכל לתת ביאור בזה וכאשר נזכה לסדר אותו כן נזכה לעשותו
ואולי קצת נבין את מה שאנו מדברים אם כן נגז או לא נגנז..


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 20 מרץ 2019, 01:01

תכלת = תכלית = מזכיר מעורר ומקדם את התכלית.
וכנראה בגלות לא רואים בחושך ועדיין אין משיכיר...
ולהיפך הכהנים בעבודתם לבשו תכלת. ובמשכן כיסו את הכלים החשובים בבגד תכלת.
וכידוע זה מה שגורם להקצנה משני הצדדים - הדעה הקדומה על האתחלתא.
ואגב: גם הלוחות היו מאבן ספיר = סנפרינון = תכלת.
ובאתי עה"ח ליל תענית אסתר לפני הקריאה בפסוק "ומרדכי יצא בלבוש תכלת"


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נבשר » 20 מרץ 2019, 01:07

המימד הנוסף של הענין כתב:
20 מרץ 2019, 01:01
תכלת = תכלית = מזכיר מעורר ומקדם את התכלית. וכנראה בגלות לא רואים בחושך ועדיין אין משיכיר... ולהיפך הכהנים במקום ההתגלות לבשו תכלת.
וכידוע זה מה שגורם להקצנה משני הצדדים - הדעה הקדומה על האתחלתא.
ואגב: גם הלוחות היו ספיר = סנפרינון = תכלית.
איך ענין התכלת נכנס לבירור ר' דב, אא"כ תאמר שעסוק הוא באמצע בדיקה יסודית על גניזתו של כסא הכבוד, (וכדרכך {באוירת הפורים} שאין הכסא שלם, וישר אנו מחוברים לעמלק), זהו נושא בפ"ע לדעתי, בקיצור זהו מימד נוסף של הענין, אבל לא נושא האשכול, אמנם אתה פותח האשכול, אבל בעינן פתיחה וסיום ברכה בחדא ענין, שאל"כ א"א לברך ע"ז.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 20 מרץ 2019, 01:10

נבשר כתב:
20 מרץ 2019, 01:07
המימד הנוסף של הענין כתב:
20 מרץ 2019, 01:01
תכלת = תכלית = מזכיר מעורר ומקדם את התכלית. וכנראה בגלות לא רואים בחושך ועדיין אין משיכיר... ולהיפך הכהנים במקום ההתגלות לבשו תכלת.
וכידוע זה מה שגורם להקצנה משני הצדדים - הדעה הקדומה על האתחלתא.
ואגב: גם הלוחות היו ספיר = סנפרינון = תכלית.
איך ענין התכלת נכנס לבירור ר' דב, אא"כ תאמר שעסוק הוא באמצע בדיקה יסודית על גניזתו של כסא הכבוד, (וכדרכך שאין הכסא שלם, וישר אנו מחוברים לעמלק), זהו נושא בפ"ע לדעתי, בקיצור זהו מימד נוסף של הענין, אבל לא נושא האשכול, אמנם אתה פותח האשכול, אבל בעינן פתיחה וסיום ברכה בחדא ענין, שאל"כ א"א לברך ע"ז.
רציתי להיות גם במימד פשוט יותר ולענות היום ל@יהודי של פעם ששאל מה הענין בתכלת...
ולגבי החיבור שלך לעמלק כביכול רח"ל
לא ידעתי מתי נולד והנני לבקש סליחה מכל אלו שהבינו ממני כך


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נבשר » 20 מרץ 2019, 01:14

המימד הנוסף של הענין כתב:
20 מרץ 2019, 01:10
נבשר כתב:
20 מרץ 2019, 01:07
המימד הנוסף של הענין כתב:
20 מרץ 2019, 01:01
תכלת = תכלית = מזכיר מעורר ומקדם את התכלית. וכנראה בגלות לא רואים בחושך ועדיין אין משיכיר... ולהיפך הכהנים במקום ההתגלות לבשו תכלת.
וכידוע זה מה שגורם להקצנה משני הצדדים - הדעה הקדומה על האתחלתא.
ואגב: גם הלוחות היו ספיר = סנפרינון = תכלית.
איך ענין התכלת נכנס לבירור ר' דב, אא"כ תאמר שעסוק הוא באמצע בדיקה יסודית על גניזתו של כסא הכבוד, (וכדרכך שאין הכסא שלם, וישר אנו מחוברים לעמלק), זהו נושא בפ"ע לדעתי, בקיצור זהו מימד נוסף של הענין, אבל לא נושא האשכול, אמנם אתה פותח האשכול, אבל בעינן פתיחה וסיום ברכה בחדא ענין, שאל"כ א"א לברך ע"ז.
רציתי להיות גם במימד פשוט יותר ולענות למי ששאל מה הענין בתכלת...
קיי"ל מקדימין לשואל כענין לשואל שלא כענין, ומיהו השואל כענין הלא הוא אתה פותח האשכול, אא"כ אתה הוא שואל השאלה היינו @יהודי של פעם, וא"כ הרי אתה מחוייב לענות קודם לענין התכלת, שחייך קודמין.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 02:32

נבשר כתב:
19 מרץ 2019, 14:02
נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:37
אינני יודע מאין יצא לך כדבר מוחלט שכל אברך יכול לחלוק לחומרא על גדולי הדור, מקובל בכלל ישראל כבר דורות רבים שבנידונים חמורים שמתחדשים מכריעים גדולי הפוסקים, וזה נרמז בפסוק לא תסור וגו' וכתבו הראשונים שזה נוהג גם בזמנינו מדרבנן בחכמי כל דור. וכבר כתבתי לעיל מה ששמעתי משנים מחשובי מטילי התכלת, הגרמ"מ קארפ והגר"ע אופמן, שאף מי שיצא לו בוודאות גמורה שזוהי התכלת אינו צריך מדינא להטיל כיון שכך הכרעת הפוסקים. וכן כתב הג"ר עזריאל אויערבאך בהסכמה לקונטרס "תעלת וארגמן", שפשוט שבנושא חמור כזה רק גדולי הפוסקים יכולים להכריע ולא כל אחד.
והדבר אינו נפק"מ מי שבירר או לא בירר, אלא כיון שכך הכריעו הפוסקים כך ההלכה, ופשוט שביררו את כל הנצרך כדי להגיע להכרעה זו, ומה שלא ביררו כנראה סברו שאינו נצרך כדי להגיע להכרעה.
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.
מהו "מקובל בכלל ישראל דורות רבים", היכן מקובל וממתי, ואל תאמר מי שיש לו חלק בכלל ישראל, אלא להביא מקורות, ומי הם הראשונים שאמרו שיש לא תסור בזמנינו גם על דבר שאינו איסור, רק שבא להחמיר על עצמו, ומי הם "גדולי הפוסקים" שביררו והכריעו שאין זה התכלת. (שוב, ובלי שאנו הולכים לאורם)
לא אמרתי שמי שמחמיר על עצמו ללבוש תכלת עובר על לאו ד"לא תסור", אלא שההכרעה בשאלה העקרונים האם מחוייבים ללבוש תכלת, מסורה לגדולי הפוסקים, וזה נרמז בדברי הראשונים שלא תסור נוהג בזמנינו מדרבנן בחכמי כל דור. ולכשתימצי לומר, בדברי הראשונים אלו המקור לכך שבשאלות חמורות מכריעים גדולי ישראל המשוללים כל נגיעה. כך מקובל בכלל ישראל מאז מתן תורה, ומאז שפסקה סמיכת הסנהדרין, בצורה של ימינו.
גדולי הפוסקים שהכריעו שאין צריך להטיל תכלת זו [לא "שאין זה התכלת"] הם הגרי"ש אלישיב, הגר"נ קרליץ, הגר"ש אויערבאך והגר"ד לנדו.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 02:36

חכם באשי כתב:
19 מרץ 2019, 20:05
נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:37
וחשוב לציין כי יש ת"ח שביררו את הנושא ויצא להם שלפי הראיות המציאות מסתבר יותר שלא זוהי התכלת של חז"ל. כגון הג"ר שלמה פישר, והגרמ"מ קארפ.
כידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך גם על הקלטות, ובעז"ה אברר את הדברים אצלו בעצמו.
איני יודע דעת הגר"ש פישר שליט"א.
אבל דעת הגרמ"מ קארפ שליט"א, לידוע לי, שזו היא התכלת, והוא עצמו לובש תכלת.
מאין זה ידוע לך? לי הוא אמר שלו יצא שבפשטות אין זו התכלת, רק בגלל שיש כזה צד מסויים [בלשונו "גם אם 5 אחוז שזו התכלת"] הוא מטיל בעצמו. והוסיף לי, שגם מי שיצא לו בוודאות שזוהי התכלת, אינו צריך מדינא להטיל. ושלבן שלו הוא הורה לא להטיל.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 20 מרץ 2019, 11:16

קטע משיעור של ר' משה שפירא בביאור הגמ' סהדרין יב שנוגע לתכלת ומהרש"א שם
ברש"י: דברים הנעשים בלוז - תכלת - בלוז עושין אותה, כדאמרינן בסוטה, היא לוז שצובעין בה תכלת.
הם יצאו בשלום שלא כדרך הטבע, רק בזכות הרחמים ובזכותם.
מה התכלת עושה פה? לשם מה מספרים לנו שבידם היה תכלת?
[כל מי שמצפה שהדברים יהיו מובנים לו עד הסוף, זה פשוט לא פונה אליו. אלו דברים שצריך לתפוס את נקודת העיקר שלהם ולהבין עד היכן הדברים נוטים.] כל הצבעים האחרים כולם, הם צבעים שעין נעצרת בהם. יש צבע אחד שהעין מסתכלת בלי גבול - זה התכלת.
כשמסתכלים על הרקיע ואין שום דבר שעוצר את הראיה – רואים תכלת .
לא רואים שום דבר – רק תכלת.
כל הצבעים כולם, הם ציור של דבר סופי. דבר מסוים. התכלת הוא הצבע של דבר לא מסוים. דבר בלי גבול.
בשבילנו זהו הצבע של האין סוף. אנו מסתכלים ולא רואים שום גבול שעוצר .
אנו רואים רק תכלת .
להבדיל מתכלת, כל יתר הצבעים זה לבן. אדום זה גם לבן. את בגד הציצית צריך לצבוע בתכלת, כשיש תכלת בישראל .
הבסיס של כל יתר הצבעים כולם, זה לבן. כל מי שיקח את כל הצבעים כולם וישים אותם על דבר שמסתובב במהירות שהעין לא קולטת - יראה לבן. כל הצבעים כולם הם על גבי לבן. אז כשיש לנו את ה'לא ראי זה כראי זה', אנו רואים כל צבע כמו שהוא, אבל כשאנו רואים רק את 'הצד השווה שבהם', לא רואים שום 'לא ראי זה כראי זה' לכן רואים רק את הלבן שהוא הצד השווה שבהם. זהו הצבע שעל גביו חלים כל הצבעים כולם. בחז"ל הביטוי 'שחור על גבי לבן'. זאת המציאות.
תכלת ולבן.
התכלת היא הצבע של ה'בלי גבול'. הלבן וכל תולדותיו זה המקום שבו העין נעצרת.
אותו זוג שבא מטבריא, הראשונים אומרים מה טבריא עושה פה. טבריא זו הגלות האחרונה שגלתה הסנהדרין וכיון שאת עיבור השנה עושים בבית דין, לכן אותו זוג בא מטבריא, כי את עיבור השנה הם מביאים אתם.
זה נפסק להלכה ברמב"ם שמאותה רקת הם גם עתידים לחזור.
המושב הראשון של הסנהדרין שיהיה אחרי שהקב"ה יעזור ותתחדש הסמיכה ויהיו סנהדרין בישראל - יהיה בטבריא. משם עתידים לחזור.

עוד משהו להבין.
אותו זוג שבא מרקת, מטבריא, ונשר תפס אותם והיה בידם תכלת, התכלת זה נקודת החיבור שלנו אל ה'בלי גבול .' איפה אנחנו מתחברים אל ה'בלי גבול ?'
כמו שהמהרש"א מבאר, המעבר משנים עשר - לשלושה עשר, המעבר הזה הוא סוד העיבור. המעבר ממבנה מורכב - למבנה שהוא אחד .


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2216
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי » 20 מרץ 2019, 11:37

כמה זמן לוקח לבדוק? אא"כ הכל היה חלק מהתעמולה לבלבל את הציבור שיש נורמטיבים הלובשים תכלת.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 12:46

מה הקשר, יכולים להיות נורמטיבים שלובשים תכלת, ומצד שני כדי להכריע האם חייבים ללבוש תכלת, יתכן שסברו שלא צריך להיכנס לכל הענין


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2216
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי » 20 מרץ 2019, 13:33

אי אפשר להכריע ללבוש תכלת בלי להיכנס לענין, כמו שבכל ענין אי אפשר להכריע כן.
זה שיכולים להיות נורמטיבים אינו משנה את המציאות.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 14:52

מה שכתבתי "להיכנס לכל הענין" הכונה לכל הראיות מהמציאות, ויתכן שסברו שאין טעם להיכנס לזה כי תמיד ראיות מהמציאות לא יהיו מוכחים ברמה של לחייב, או כדברי הגר"נ קרליץ שאין בכוחנו לחדש מצוות שלא קיבלנו במסורת. עכ"פ מה שברור שאחר שגדולי הפוסקים הכריעו שאין צריך להטיל תכלת זו - הרי שכך היא ההלכה, ומי שמפקפק בזה סובל ממחסור ב"אמונת התורה" כדברי החזו"א


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1453
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מרץ 2019, 15:50

רבותינו לא הכריעו.
הגרח"ק אמר להרב טבגר שאם לידידה זו התכלת הרי שהוא צריך ללובשה.
אבל ברור שהדבר נושק לענין שבין הלכה והשקפה (שאף היא שורשה הלכה).


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 15:53

כבר שמעתי שמועה זו, וכידוע בזמנינו אי אפשר לסמוך על שמועות ואי"ה אברר אצלו את הדברים, וכבר הבאתי לעיל מה שאמרו לי הגרמ"מ קארפ והגר"ע אופמן שגם מי שיצא לו בוודאות שזו התכלת אינו מחוייב מדינא להטילה.
ורבותינו שהכריעו כך הם הגרי"ש אלישיב, הגר"ש אויערבאך, הגר"נ קרליץ והגר"ד לנדו.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2216
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי » 20 מרץ 2019, 16:20

שאר לעמו כתב:
20 מרץ 2019, 15:50
רבותינו לא הכריעו.
הגרח"ק אמר להרב טבגר שאם לידידה זו התכלת הרי שהוא צריך ללובשה.
אבל ברור שהדבר נושק לענין שבין הלכה והשקפה (שאף היא שורשה הלכה).
כך ידוע שאמר לרב טבגר או שהרב טבגר כך טוען?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1453
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מרץ 2019, 22:05

נו נו. וברוח פורים אני חושב שהגריש"א ציווה ללכת עם התכלת הזו. יש לך ראיה כתובה הפוכה ?..
אבל להרב טבגר יש הקלטה. אולי הוא זייף אותה..
במחילה מכת"ר לא בהכי עסקינן.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 21 מרץ 2019, 09:25

יהודי כתב:
20 מרץ 2019, 16:20
שאר לעמו כתב:
20 מרץ 2019, 15:50
רבותינו לא הכריעו.
הגרח"ק אמר להרב טבגר שאם לידידה זו התכלת הרי שהוא צריך ללובשה.
אבל ברור שהדבר נושק לענין שבין הלכה והשקפה (שאף היא שורשה הלכה).
כך ידוע שאמר לרב טבגר או שהרב טבגר כך טוען?
ניתן לראות את ההסרטה באחד ההודעות למעלה


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2216
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי » 21 מרץ 2019, 10:43

שאר לעמו כתב:
20 מרץ 2019, 22:05
נו נו. וברוח פורים אני חושב שהגריש"א ציווה ללכת עם התכלת הזו. יש לך ראיה כתובה הפוכה ?..
אבל להרב טבגר יש הקלטה. אולי הוא זייף אותה..
במחילה מכת"ר לא בהכי עסקינן.
זה בדיוק שאלתי אם יש לו הקלטה או שאומר כן


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1453
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 מרץ 2019, 22:53

יש, לפי מה שדובר


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 21 מרץ 2019, 23:07

[/quote]
זה בדיוק שאלתי אם יש לו הקלטה או שאומר כן
[/quote]
ההסרטה נמצאת לפני כ24-5 הודעות
פתוח בנטפרי


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 22 מרץ 2019, 02:11

בהסרטה רואים את הגרח"ק מאחוריו, ולא רואים את שפתיו נעות, וא"כ הנאמנות היא כמו של הקלטה, שידוע שבזמנינו אי אפשר לסמוך על הקלטה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח