מה האיסור הכי חמור בתורה שמצוי מאוד בפורום והוא ממש מת מצוה?

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
מצוי בפורום, מצוי ביום יום, הוא לא ג' עברות, הוא מוזכר בלי סוף בתפילה.

בפרטים יהיו מן הסתם ויכוחים - אבל העיקרון הוא גמרא מפורשת ביומא ונפסק בשו"ע ללא שום חולק שבחלק מהמקרים יש להיהרג על זה.
 

במבי

משתמש ותיק
אולי מלבין פני חבירו, דאתיא מתמר שהסכימה להשרף ובלבד שלא להלבין פני יהודה.
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
התשובות יפות אבל לא זכיתי לחשוב עליהם.

אם כל כך קשה לעלות על זה - זה עוד הוכחה שה'מת מצוה' הוא עדיין מת.
ובעז"ה נזכה כאן יחד להקימו לתחיה = זכות עצומה!
 

אסף

משתמש ותיק
חילול ה'.
בנים של הקב"ה אמורים להתנהג בהתאם.
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אסף אמר:
חילול ה'.
בנים של הקב"ה אמורים להתנהג בהתאם.
אמת ויציב.
ואני התכונתי לחילול ה' המוזכר בגמ' ונפסק בשו"ע הלכות יום כפור שאסור לאדם לפרסם שחטא אפילו שהוא רוצה ביזיונות כדי להתכפר. כי הוא מבזה את ה'. ורק בעברה שבפרהסיא יש למחות באותה מעמד עצמו כי שם זה אדרבה מוסיף כבוד לה'.
וכלשון הגמ' - "חציף עלי מאן דמפרש חטאיה"
וזה מצוי במיוחד בבחירות שאפשר להיכשל בדברי גנאי על קבוצות בציבור שומרי התורה, ובכך לפרסם שיש חטאים בעולם.
(* הצדיקים שבינינו ישאלו מיד: תיפו"ל מצד לה"ר?
ובפרט שהרי זה בהכפלה של כל אחד מהציבור שעליו מדברים?
אבל באמת זו עברה גדולה יותר כי כבוד ה' הרבה יותר חמור מכבוד הבריות ואפילו מחיי הבריות כדלהלן)

והיכן מצינו שהכבוד של ה' חמור יותר מע"ז ג"ע ושפ"ד?
שפיכות דמים - זו גמ' מפורשת ביבמות עח: שדוד הרג את צאצאי שאול (באישור האורים ותומים ובהכוונת הארון ע"ש)
ולמה? כדי להראות לכל העולם שמלכות ישראל לא עושה פרוטקציות!
והגמ' שואלת איך עבר על 'לא יומתו בנים על אבות' ?
(כי זה על חטאו של הסבא - שאול המלך שפגע בפרנסת הגבעונים בגרמא!)
עונה הגמ' שמוטב שתיעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל ש"ש בפרהסיא.
ומה בסה"כ החילול ה'? שיאמרו ששומרי תורה הם לא בעלי מידות.
כי לא נזהרו מגרמא של נזק לגבעונים ושעושים פרוטקציה למשפחת שאול!

אנא תקנו אותי אם אני טועה. סו"ס זה הרבה יותר מ'סתם עוד חידוש'...
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפיכות דמים למדנו. גילוי עריות מנין?
גם זה מדוד המלך שהסכים לחטוא בבת שבע כדי שהקב"ה לא יהא כביכול מושפל שדוד כאילו נצחו.
כמבואר בגמ' סנהדרין קז שאמר דוד' גליא וידיעא קמך דאי בעיא לכפייה ליצרי הוה כייפנא אלא אמינא דלא לימרו עבדא דכייף למריה'. (נ"א: זכי למריה)

למדנו ג"ע ושפ"ד. עבודה זרה מנין שאינה חמורה כמו חילול השם?
גם כן מדוד וגם כן בגמ' הנ"ל.
'אמר רב יהודה אמר רב ביקש דוד לעבוד ע"ז שנאמר... והנה לקראתו חושי הארכי קרוע כתנתו ואדמה על ראשו.
אמר לו לדוד: יאמרו מלך שכמותך יעבוד ע"ז?
אמר לו: מלך שכמותי יהרגנו בנו? מוטב יעבוד ע"ז ואל יתחלל שם שמים בפרהסיא
(שיסתכלו לא יפה על ה' ח"ו שכאילו הוא לא דואג לאלו שנאמנים לו וכשדוד חוטא בע"ז לעיני כולם אז יאמרו שהוברר שאינו צדיק ולכן ה' העניש אותו)
(ע"ש שלבסוף לא עבד ע"ז כי השתכנע שיש לאנשים תירוץ אחר 'ללמד זכות' על הקב"ה).

בקיצור לפרסם שיש חוטאים בינינו (מהחוג השני כמובן...) זה חמור מע"ז
(מי שהביא את הגמ' של ע"ז מול חילול השם - הוא החזו"א)
 

אלימלך

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
שפיכות דמים - זו גמ' מפורשת ביבמות עח: שדוד הרג את צאצאי שאול (באישור האורים ותומים ובהכוונת הארון ע"ש)
ולמה? כדי להראות לכל העולם שמלכות ישראל לא עושה פרוטקציות!
והגמ' שואלת איך עבר על 'לא יומתו בנים על אבות' ?
(כי זה על חטאו של הסבא - שאול המלך שפגע בפרנסת הגבעונים בגרמא!)
עונה הגמ' שמוטב שתיעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל ש"ש בפרהסיא.
ומה בסה"כ החילול ה'? שיאמרו ששומרי תורה הם לא בעלי מידות.
לשון רש"י ז"ל
ואל יתחלל שם שמים - שיהיו האומות אומרים אין אומה זו ראויין לידבק בה שהרי פשטו ידיהם בגרים ליטול מזונותיהם ולא עשו בהן נקמה
מצורף החזו"א ושם הביא בעצמו ראיה לג' עבירות עיי"ש
 

קבצים מצורפים

  • פאר הדור.PDF
    262.4 KB · צפיות: 6

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
פרלמן משה אמר:
לכאו' לא שייך הלבנת פנים בפורום בלתי מוכר מי ומי

כאמור האיסור שדיברנו הוא חילול ה' בכל אנפין דיליה.
אבל לגבי מה שחידש @הרב פרלמן שאין הלבנת פנים כשלא יודעים מיהו - יל"ד שזה תלוי בכל ניק וניק לעצמו אם הוא מתבייש ומרגיש מושפל כשמלגלגים על חכמתו בפני רבים.
(והנה אצל הגויים היו הרבה התאבדויות ברשת כתוצאה מהשפלה לפני כולם ולכאורה יש משהו מעין זה גם בניק@).
 

אסף

משתמש ותיק
אולי כדאי לערוך ע"ז סקר - כמה ניקים מרגישים רגשי השפלה או פגיעה כשמבטלים את דבריהם או כשמתבטאים בזלזול כלפיהם..
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
פרלמן משה אמר:
לכאו' לא שייך הלבנת פנים בפורום בלתי מוכר מי ומי

כאמור האיסור שדיברנו הוא חילול ה' בכל אנפין דיליה.
אבל לגבי מה שחידש @הרב פרלמן שאין הלבנת פנים כשלא יודעים מיהו - יל"ד שזה תלוי בכל ניק וניק לעצמו אם הוא מתבייש ומרגיש מושפל כשמלגלגים על חכמתו בפני רבים.
(והנה אצל הגויים היו הרבה התאבדויות ברשת כתוצאה מהשפלה לפני כולם ולכאורה יש משהו מעין זה גם בניק@).
גם אם נניח שיש מסכנים הנפגעים מכל ניק שכתב עליהם מילה פוגענית, אין זה נכלל בגדר הלבנת פנים, כי הנפגע יודע שזהותו בלתי ידועה, ואין לו ממי להתבייש.
ולכאו' האיסור לפגוע בניק הוא משום אונאת דברים.
 

תנא היכא קאי

משתמש רגיל
ב"ה אף פעם אף אחד לא השפיל אותי בניק, אבל כשאני רואה אנשים מלגלגים על ניק אחר אני מזדעזע, (ואני מניח שאם ניו עושים לי את זה לא הייתי שמח בכלל).
 
חלק עליון תַחתִית