הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי תיובתא » 24 מרץ 2019, 19:33

לראשונה נתוודעתי שלכאורה אין בעיה הלכתית פשוטה, לאי הנחת תפילין ע"י נשים.
שאלותי היא:

א. האם אכן הדבר פשוט ומוסכם להיתר, ברמה ההלכתית (בתנאי ששומרים על גוף נקי, כובד ראש וכו')?

ב. מדוע לא נהגו בכך עכ"פ יראות השמים?


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 265
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי חגי פאהן » 24 מרץ 2019, 20:55

אחד הראשונים כתב שמיכל בת כושי הניחה ולא מחו בה חכמים, הכוונה דוקא בה משום שהיתה בת מלך, והיתה מצויה בנקיות (ואני מוסיף: אולי גם כי לא היה לה ילד), אך בנשי דידן כן צריך למחות. משא"כ בטלית שגם א"צ למחות.


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי תיובתא » 24 מרץ 2019, 21:05

אשמח לפרטים מיהו אותו ראשון, היכן כתוב, וכו'


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 24 מרץ 2019, 22:09

תיובתא כתב:
24 מרץ 2019, 19:33
לראשונה נתוודעתי שלכאורה אין בעיה הלכתית פשוטה, לאי הנחת תפילין ע"י נשים.

ז"ל הרמ"א או"ח לח ס"ג:
ואם נשים רוצות להחמיר על עצמן מוחין בידם
ומקורו בכלבו שהובא בדברי הב"י שם .
יש לציין עוד, שדעת הלבוש סימן יז סעיף ב שאשה הלובשת טלית היא בחשש לא יהיה כלי גבר על אישה, ולכאורה דעתו שם ובסימן לח שה"ה בתפילין .
וכן דעת תרגום המכונה יב"ע דברים כב ה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי במבי » 24 מרץ 2019, 23:41

ולכאורה גם אלו היו מניחות, עצם זה שמגדלות שיער כלילית לא מהווה הפסק?


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי תיובתא » 25 מרץ 2019, 09:20

במבי כתב:
24 מרץ 2019, 23:41
ולכאורה גם אלו היו מניחות, עצם זה שמגדלות שיער כלילית לא מהווה הפסק?
שתגלחנה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי במבי » 25 מרץ 2019, 13:54

תיובתא כתב:
25 מרץ 2019, 09:20
במבי כתב:
24 מרץ 2019, 23:41
ולכאורה גם אלו היו מניחות, עצם זה שמגדלות שיער כלילית לא מהווה הפסק?
שתגלחנה.
וכי מיכל בת כושי היתה צריכה לגלח?

ראיתי שמביאים שהיא היתה נפש מעלמא דדכורא, ולכן הניחה תפילין או דא"ל משום שחיתה עם פלטיאל בן ליש וכדי להנצל מעבירה היתה מתעטפת בטו"ת.

להרחבה ---
https://www.kolhalashon.com/pdf/0918-20 ... 090609.pdf

ובמקום אחר ראיתי שמובא עה"פ "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹקים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" דהיינו תפילין, ומובא שה' קילעא לחווה וא"כ מוכח שלא היתה מגולחת. אך כמובן אינו ע"פ פשוטו.


Practic
הודעות: 77
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי Practic » 25 מרץ 2019, 14:04

תיובתא כתב:
24 מרץ 2019, 19:33
לראשונה נתוודעתי שלכאורה אין בעיה הלכתית פשוטה, לאי הנחת תפילין ע"י נשים.
שאלותי היא:

א. האם אכן הדבר פשוט ומוסכם להיתר, ברמה ההלכתית (בתנאי ששומרים על גוף נקי, כובד ראש וכו')?

ב. מדוע לא נהגו בכך עכ"פ יראות השמים?
הנקודה היא כזו, מאחר שמדובר על מצות עשה שאינה מצווה עליה יש לשקול אותה במשקל החסידות: האם הדקדוק במצוה הזו לא בא על חשבון מצוות חשובות יותר שמחויבת בהם כגון לבשל ולטפל בילדים וכו'. וכן מאחר שכיום הנחת תפילין לנשים מורה על הזדהות עם התנועה הרפורמית שמתכוונת בכך לכפור בחז"ל ולקדם ערכי שוויון וכו' לכן כיום אין זה ראוי לנהוג במנהג החסידות הזה. לו יצוייר שלא יהיו רפורמים ואשה זו מקיימת כל מצוותיה בהידור ומרגישה צורך למען ה' גם להניח תפילין באופן שאין יוהרא מסתמא הרשות בידה כמבואר בראשונים.


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי ים סוף » 25 מרץ 2019, 14:23

ערוך השולחן:
סעיף ו

דכיון דתפילין צריך זהירות יתירה מגוף נקי כדאמרינן בשבת [מ"ט.] תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים ובירושלמי ברכות שם אמרו תמן אמרין כל שאינו כאלישע בעל כנפים אל יניח תפילין אך אנשים שמחויבים בהכרח שיזהרו בהם בשעת ק"ש ותפלה ולכן אין מניחין כל היום כמ"ש בסי' הקודם וא"כ נשים שפטורות למה יכניסו עצמן בחשש גדול כזה ואצלן בשעת ק"ש ותפלה כלאנשים כל היום לפיכך אין מניחין אותן להניח תפילין ואף על גב דתניא בעירובין [צ"ו.] דמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים אין למידין מזה דמסתמא ידעו שהיא צדקת גמורה וידעה להזהר וכן עבדים כה"ג [עמג"א סק"ג וב"י ולפמ"ש א"ש]:

ולפי"ד אין נפק"מ בין אנשים לנשים לגבי יכולת שמירת נקיות, אלא שהאיש המחוייב אין ברירה אלא להניח, אבל נשים שפטורות, "למה יכניסו עצמן בחשש גדול כזה".

אמנם משמעות לשון התוס' (עירובין צו.) משום דתפילין צריכין גוף נקי ונשים אין זריזות ליזהר לא משמע כן וצ"ע

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 980
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 מרץ 2019, 14:28

תיובתא כתב:
25 מרץ 2019, 09:20
במבי כתב:
24 מרץ 2019, 23:41
ולכאורה גם אלו היו מניחות, עצם זה שמגדלות שיער כלילית לא מהווה הפסק?
שתגלחנה.
הסכמת הפוסקים (ראיתי בכמה מקומות. עי' אור לציון ח"ב ועוד) ששיער לא חוצץ בתפילין והוכיחו משמשון ומאבשלום שגידלו שערם וכן מנזיר סתם. ודלא כמשמעות הפשוטה במשנה ברורה.


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה

שליחה על ידי תיובתא » 26 מרץ 2019, 12:41

במבי כתב:
24 מרץ 2019, 23:41
וכי מיכל בת כושי היתה צריכה לגלח?
אם ההלכה מחייבת אז התשובה היא כן.
במבי כתב:
25 מרץ 2019, 13:54
ראיתי שמביאים שהיא היתה נפש מעלמא דדכורא, ולכן הניחה תפילין או דא"ל משום שחיתה עם פלטיאל בן ליש וכדי להנצל מעבירה היתה מתעטפת בטו"ת.

להרחבה ---
https://www.kolhalashon.com/pdf/0918-20 ... 090609.pdf
ובמקום אחר ראיתי שמובא עה"פ "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹקים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" דהיינו תפילין, ומובא שה' קילעא לחווה וא"כ מוכח שלא היתה מגולחת. אך כמובן אינו ע"פ פשוטו.
בהדי כבשי דרחמנא למה לי?.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים