ספר חסידים לרבי משה ב"ר אלעזר הכהן, בן אחותו של הרא"ש: "בכל עת תזהר שיהיו לך בביתך בהמות או עופות לכל הפחות תרנגולת או אווז אחת, ותן לה לאכול בבוקר קודם שתאכל אתה לקיים מה שנאמר לבהמתך והדר ואכלת ושבעת".
מלשונו נראה חידוש גדול, שראוי לאדם לטרוח ולדאוג שתהיה ברשותו בהמה או עוף כדי שיוכל לקיים את הענין הזה של הקדמת מאכל הבהמה למאכלו.
הנה מצות ציצית אף היא אין חיוב ללבשה, ואדם יכול ללבוש בגד שאין בו ארבע כנפות, אבל ראוי לאדם ללבוש בגד ד' כנפות ולהתחייב בציצית ולקיים המצוה. לכאו' כפי זה זהו דברי הנ"ל, דאף שהחיוב להקדים מאכל הבהמה הוא רק אם יש לו בהמה, מכל מקום ראוי לו לאדם להתחייב בזה ולקיים הדין, ולכן ראוי לו שידאג שתהיה לו בהמה וכנ"ל.
ובמה שכמדומה לא שמענו לחידוש זה, צריך לומר דשאני מצות ציצית שהיא מצות ציצית ושקולה כנגד כל המצוות, משא"כ הדין להקדים מאכל הבהמה אינו מ"ע אלא חיוב בעלמא. וצריך לברר דבר זה, אם בחיובים שאמרו חז"ל, יש ענין לדאוג לבוא לידי החיוב ולקיים הדין, כהך דהכא.
אשמח למראי מקומות והוספות על הנ"ל.
מלשונו נראה חידוש גדול, שראוי לאדם לטרוח ולדאוג שתהיה ברשותו בהמה או עוף כדי שיוכל לקיים את הענין הזה של הקדמת מאכל הבהמה למאכלו.
הנה מצות ציצית אף היא אין חיוב ללבשה, ואדם יכול ללבוש בגד שאין בו ארבע כנפות, אבל ראוי לאדם ללבוש בגד ד' כנפות ולהתחייב בציצית ולקיים המצוה. לכאו' כפי זה זהו דברי הנ"ל, דאף שהחיוב להקדים מאכל הבהמה הוא רק אם יש לו בהמה, מכל מקום ראוי לו לאדם להתחייב בזה ולקיים הדין, ולכן ראוי לו שידאג שתהיה לו בהמה וכנ"ל.
ובמה שכמדומה לא שמענו לחידוש זה, צריך לומר דשאני מצות ציצית שהיא מצות ציצית ושקולה כנגד כל המצוות, משא"כ הדין להקדים מאכל הבהמה אינו מ"ע אלא חיוב בעלמא. וצריך לברר דבר זה, אם בחיובים שאמרו חז"ל, יש ענין לדאוג לבוא לידי החיוב ולקיים הדין, כהך דהכא.
אשמח למראי מקומות והוספות על הנ"ל.