כוונה בתפילה


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 327
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כוונה בתפילה

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 אפריל 2019, 02:30

הביאו ראיות

האם עיקר הכוונה הנצרכת בתפילה היא בנושא או בכל מילה מילה
אסביר
האם יש צורך להבין מה זה חכמה /בינה /דעת --דיעה/בינה /השכל
או שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה

וכך הלאה האם צריך לכוון על ההבדל בין סלח לנו אבינו כי חטאנו מחל לנו מלכנו כי פשענו על ההבדל בין סליחה למחילה וכן בין חטא לפשע וכו


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי שמעיה » 10 אפריל 2019, 15:21

יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 02:30
שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה
?
מי מדבר שם על הבנת התורה?
לפי מיטב ידיעתי ברכת הדעת נועדה לבקש על דעת כפשוטה, בלא שום שייכות וקשר לתורה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 575
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי בנציון » 10 אפריל 2019, 16:31

יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 02:30
הביאו ראיות

האם עיקר הכוונה הנצרכת בתפילה היא בנושא או בכל מילה מילה
אסביר
האם יש צורך להבין מה זה חכמה /בינה /דעת --דיעה/בינה /השכל
או שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה

וכך הלאה האם צריך לכוון על ההבדל בין סלח לנו אבינו כי חטאנו מחל לנו מלכנו כי פשענו על ההבדל בין סליחה למחילה וכן בין חטא לפשע וכו
לכאורה אם צריך להבין כל מילה לא מצאנו ידינו ורגלינו, כגון מה זה תעקר ותשבר ותמגר ותכניע, מה זה מנוחת אהבה ונדבה מנוחת אמת ואמונה מנוחת שלום ושלוה וכו'.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 327
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 אפריל 2019, 21:20

שמעיה כתב:
10 אפריל 2019, 15:21
יעקב שלם כתב: ↑היום, 02:30
שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה
?
מי מדבר שם על הבנת התורה?
לפי מיטב ידיעתי ברכת הדעת נועדה לבקש על דעת כפשוטה, בלא שום שייכות וקשר לתורה.
מפורש ברש"י כמו שכתבתי
ע"ז ח. רש"י ד"ה מעין וז"ל אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 10 אפריל 2019, 21:24

בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 16:31
יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 02:30
הביאו ראיות

האם עיקר הכוונה הנצרכת בתפילה היא בנושא או בכל מילה מילה
אסביר
האם יש צורך להבין מה זה חכמה /בינה /דעת --דיעה/בינה /השכל
או שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה

וכך הלאה האם צריך לכוון על ההבדל בין סלח לנו אבינו כי חטאנו מחל לנו מלכנו כי פשענו על ההבדל בין סליחה למחילה וכן בין חטא לפשע וכו
לכאורה אם צריך להבין כל מילה לא מצאנו ידינו ורגלינו, כגון מה זה תעקר ותשבר ותמגר ותכניע, מה זה מנוחת אהבה ונדבה מנוחת אמת ואמונה מנוחת שלום ושלוה וכו'.
אין בתפילה שתקנוה אנשי כנה"ג ברוח קדשם, והועילו לכל הדורות הבאים כמבו' בנפש החיים,
"שום מילה מיותרת כמובן"
ואלא מאי,
צריך ללמוד את השמו"ע ממש כמו סוגי' עמוקה, ולדקדק בכל מילה ותיבה כמו שר' נחום [פרצוביץ] זצ"ל למד כל דיוק ברש"י...
והראשונים כאבודרהם, ר"י ב"ר יקר, רוקח ועוד ועוד מבארים כל מילה
ויש הרבה ספרים על זה, והרוצה להחכים יפתח אוצר החכמה...


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 575
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי בנציון » 10 אפריל 2019, 21:49

רוצה לדעת כתב:
10 אפריל 2019, 21:24
בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 16:31
יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 02:30
הביאו ראיות

האם עיקר הכוונה הנצרכת בתפילה היא בנושא או בכל מילה מילה
אסביר
האם יש צורך להבין מה זה חכמה /בינה /דעת --דיעה/בינה /השכל
או שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה

וכך הלאה האם צריך לכוון על ההבדל בין סלח לנו אבינו כי חטאנו מחל לנו מלכנו כי פשענו על ההבדל בין סליחה למחילה וכן בין חטא לפשע וכו
לכאורה אם צריך להבין כל מילה לא מצאנו ידינו ורגלינו, כגון מה זה תעקר ותשבר ותמגר ותכניע, מה זה מנוחת אהבה ונדבה מנוחת אמת ואמונה מנוחת שלום ושלוה וכו'.
אין בתפילה שתקנוה אנשי כנה"ג ברוח קדשם, והועילו לכל הדורות הבאים כמבו' בנפש החיים,
"שום מילה מיותרת כמובן"
ואלא מאי,
צריך ללמוד את השמו"ע ממש כמו סוגי' עמוקה, ולדקדק בכל מילה ותיבה כמו שר' נחום [פרצוביץ] זצ"ל למד כל דיוק ברש"י...
והראשונים כאבודרהם, ר"י ב"ר יקר, רוקח ועוד ועוד מבארים כל מילה
ויש הרבה ספרים על זה, והרוצה להחכים יפתח אוצר החכמה...
היכן ראית בדברי שכתבתי שיש מילה מיותרת חס ושלום?


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 10 אפריל 2019, 21:55

בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 21:49
רוצה לדעת כתב:
10 אפריל 2019, 21:24
בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 16:31
לכאורה אם צריך להבין כל מילה לא מצאנו ידינו ורגלינו, כגון מה זה תעקר ותשבר ותמגר ותכניע, מה זה מנוחת אהבה ונדבה מנוחת אמת ואמונה מנוחת שלום ושלוה וכו'.
אין בתפילה שתקנוה אנשי כנה"ג ברוח קדשם, והועילו לכל הדורות הבאים כמבו' בנפש החיים,
"שום מילה מיותרת כמובן"
ואלא מאי,
צריך ללמוד את השמו"ע ממש כמו סוגי' עמוקה, ולדקדק בכל מילה ותיבה כמו שר' נחום [פרצוביץ] זצ"ל למד כל דיוק ברש"י...
והראשונים כאבודרהם, ר"י ב"ר יקר, רוקח ועוד ועוד מבארים כל מילה
ויש הרבה ספרים על זה, והרוצה להחכים יפתח אוצר החכמה...
היכן ראית בדברי שכתבתי שיש מילה מיותרת חס ושלום?
לא באתי לומר שכבודו כתב כן, רק שכתבתי שמי שרוצה באמת לידע החילוק בין "תעקר" ל"תשבר" יפתח הספרים הנ"ל, וילמד בעיון גדול דבריהם, הרבה פעמים הם מביאים פסוקים כמקור לתפילה, ואזי כאשר פותחים הפסוק יחד עם המפרשים שם, הדברים מתבהרים כסוגי' ערוכה.
אם היה משמע כן מדברי, אני מתנצל, אין אפשרות כעת לתקן הנוסח, ושוב - מתנצל.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 575
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי בנציון » 10 אפריל 2019, 21:58

רוצה לדעת כתב:
10 אפריל 2019, 21:55
בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 21:49
רוצה לדעת כתב:
10 אפריל 2019, 21:24
אין בתפילה שתקנוה אנשי כנה"ג ברוח קדשם, והועילו לכל הדורות הבאים כמבו' בנפש החיים,
"שום מילה מיותרת כמובן"
ואלא מאי,
צריך ללמוד את השמו"ע ממש כמו סוגי' עמוקה, ולדקדק בכל מילה ותיבה כמו שר' נחום [פרצוביץ] זצ"ל למד כל דיוק ברש"י...
והראשונים כאבודרהם, ר"י ב"ר יקר, רוקח ועוד ועוד מבארים כל מילה
ויש הרבה ספרים על זה, והרוצה להחכים יפתח אוצר החכמה...
היכן ראית בדברי שכתבתי שיש מילה מיותרת חס ושלום?
לא באתי לומר שכבודו כתב כן, רק שכתבתי שמי שרוצה באמת לידע החילוק בין "תעקר" ל"תשבר" יפתח הספרים הנ"ל, וילמד בעיון גדול דבריהם, הרבה פעמים הם מביאים פסוקים כמקור לתפילה, ואזי כאשר פותחים הפסוק יחד עם המפרשים שם, הדברים מתבהרים כסוגי' ערוכה.
אם היה משמע כן מדברי, אני מתנצל, אין אפשרות כעת לתקן הנוסח, ושוב - מתנצל.
נכון שצריך ללמוד, אבל אני הבאתי ראיה שאין חיוב, מצד הלכות תפילה, להבין כל מילה, כי אם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו, משום שקשה מאד להבין באמת את כל המילים וחילוקי הלשונות.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 327
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 אפריל 2019, 22:09

בנציון כתב:
10 אפריל 2019, 21:58
נכון שצריך ללמוד, אבל אני הבאתי ראיה שאין חיוב, מצד הלכות תפילה, להבין כל מילה, כי אם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו, משום שקשה מאד להבין באמת את כל המילים וחילוקי הלשונות.
זכור לי שיש מחלוקת בפרשת זכור האם יש להבין כל מילה או את העניין בכללותו
איני זוכר הדעות
אך לכאורה זה קצת דומה לנידון שלנו


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי שמעיה » 11 אפריל 2019, 08:43

יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 21:20
שמעיה כתב:
10 אפריל 2019, 15:21
יעקב שלם כתב: ↑היום, 02:30
שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה
?
מי מדבר שם על הבנת התורה?
לפי מיטב ידיעתי ברכת הדעת נועדה לבקש על דעת כפשוטה, בלא שום שייכות וקשר לתורה.
מפורש ברש"י כמו שכתבתי
ע"ז ח. רש"י ד"ה מעין וז"ל אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת
כמובן שמי שמשכח תלמודו אמור להאריך בחונן הדעת, כי זכירת התורה קשורה לדעת. אך גם מי שאינו מבין איך להתקדם בתוכנה החדשה אותה הוא מפתח אמור להאריך בחונן הדעת.
סוף דבר, ברכת הדעת נתקנה על הדעת. כאשר בדעת משתמשים כמעט לכל אומנות, מהם גם הפנינה שבכתר - לימוד התורה.


אליהוא
הודעות: 57
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי אליהוא » 11 אפריל 2019, 21:44

בסידור וינגרטן יש שני פרקים בנושא: כדאי מאד לקרוא.

ולענין כמה ומתי צריך לכוון, ניתן ללמוד בזהירות מדיני כוונה של הסופרים, ששם נפסק שיש לכוון בתחלת כתיבת ס"ת,
ודי בכך לכל הספר. מכאן אולי אפשר להסיק שבכל תפלה די לכוון בתחלת האמירה. אך צריך עיון.
בעיניי זה נראה פשוט מדיי, אבל מי שלא כוון בכלל חוץ מתחלת התפלה, יתכן שייחשב לו מה שכיוון בתחלה.

ועוד לענין 'אין מילה מיותרת', זאת מחלוקת חכמי צרפת וחכמי אשכנז, כפי שכותב וינגרטן בהקדמה לסידורו, ויש שם שלושה פרקים בנושא. וראה במיוחד דברים חמורים שהביא שם, אף כי הביא גם החיד"א שמצדד בתיקונים נחוצים.


בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כוונה בתפילה

שליחה על ידי בר בי רב » 11 אפריל 2019, 21:50

יעקב שלם כתב:
10 אפריל 2019, 02:30
הביאו ראיות

האם עיקר הכוונה הנצרכת בתפילה היא בנושא או בכל מילה מילה
אסביר
האם יש צורך להבין מה זה חכמה /בינה /דעת --דיעה/בינה /השכל
או שהעיקרון הוא לכוון על זכיה בהבנת התורה

וכך הלאה האם צריך לכוון על ההבדל בין סלח לנו אבינו כי חטאנו מחל לנו מלכנו כי פשענו על ההבדל בין סליחה למחילה וכן בין חטא לפשע וכו
ז"ב שהמדבר לפני מלך צריך להבין כל מילה שמדבר, השאלה רק על מילה שקרובה למילה אחרת באיזה חילוק, ולנו לא ידוע מהו החילוק, האם בכה"ג אנו צריכים לברר את החילוק או לא.
ולחדד את השאלה, הרי אם היו אומרים רק חכמה או רק בינה או רק דעת, הוה סגי לכוון הפשט, והשאלה מתעוררת רק כשיש כמה לשונות קרובים שאנחנו יודעים הפשט של כל אחד מהם לצורך דיבור, אלא שאין יודעים את החילוק ביניהם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח