היכן המקור? | אשכול מרכזי לבקשת מקורות

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...
אין כאלה שזלזלו בזה, רק יש כאלה שלא אוחזים שזהו חסרון צניעות, ומדובר על ת"ח גדולים מאוד שנשותיהם היו נוהגות, ובפרט אמריקאים.
מאיפה אתה יודע על מי אני מדבר? אני מדבר על כאלה שזלזלו בזה.
לא דקדקתי בלשונך כ"כ, הבנתי שאתה מציג את הדעה השניה, עמך הסליחה.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@יוסף יצחק @נדיב לב @יוסף יוסף

הגר"מ גרוס שליט"א כותב בקונטרס הכל יודוך בעמ' מ"ג על עניין פתיחת ההיכל החודש תשיעי להריון וז"ל:

"אין צורך להרבות בזה וסגי בפעם אחת וגם הוי חסרון בצניעות שאחרים ידעו מד"ז"

צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...

מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
 
A

Anonymous

Guest
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...

מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. והוא חי היטב במקומנו. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב בפרהסיא ובתוך ים של רכבים. [ויש לחלק בין זה להנהגת גמל..]
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.
עוד דבר שהרב ווזנער דיבר עליו מאוד חריף, זה על כך שנשים מדברות בטלפון ברחוב, זה שלא תבין במה הבעיה לא אומר שאין כאן בעיה של צניעות, אלא זה אומר שרגשותיך כבר קהו.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
צ"ע טובא, הרי כריסה בין שיניה ואתה אומר שיש להצניע שלא ידעו מזה? אתמהה.

יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...

מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.

כאן הנושא הוא על נשים הנוהגות באר"י
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...

מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב.
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

לא מסתבר שדבריו נאמרו גם לגבי אמריקה. שם אין זה חיסרון צניעות כיון שאין אף אשה שלא נוהגת [כמובן, זה אומר שבאופן כללי רמת הצניעות שם פחותה. אבל לזה אין הפיתרון להחמיר בתקנות כאלו, אלא לעלות לאר"י - מי שיכול]
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יש כאן הרגשה עדינה בצניעות, תתפלל שגם אתה תזכה לזה. זה מזכיר את מה שהרב וואזנער זצ"ל היה צועק שנשים הנוהגות ברכב הוא חסרון צניעות, יש כאלה שזלזלו בזה, צריך להיות בר הרגשה כדי להרגיש את זה. אני מקווה שהיכן שאתה מבקש הוצאה בחודש התשיעי, אז לא כל הבית כנסת יודע שכריסה בין שיניה...

מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב בפרהסיא ובתוך ים של רכבים. [ויש לחלק בין זה להנהגת גמל..]
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב.
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

לא מסתבר שדבריו נאמרו גם לגבי אמריקה. שם אין זה חיסרון צניעות כיון שאין אף אשה שלא נוהגת [כמובן, זה אומר שבאופן כללי רמת הצניעות שם פחותה. אבל לזה אין הפיתרון להחמיר בתקנות כאלו, אלא לעלות לאר"י - מי שיכול]

דבריך סותרים מרישא לסיפא. אם באמריקה אין זה חסרון צניעות כי כך מקובל, הרי שאין זה אומר כלל שרמת הצניעות פחותה.
זאת משום שמה שמגדיר צניעות (ברוב הדברים) הוא מה שמקובל לעשות. בזמן השלחן ערוך היה נהוג שנשים צובעות את ידיהם (או"ח קסא,ב) וממילא לא היה בזה שום בעיה של צניעות, ואילו היום בציבור החרדי אפילו אשה שצובעת צפרניה (עכ"פ בצבע בולט) יש בזה חסרון צניעות, כי זה לא מקובל. בזמן הגמרא והרמב"ם היה נהוג שאשה אינה יוצאת לרה"ר בלי רדיד ואם היתה יוצאת יש בזה חסרון צניעות, ואילו היום שמקובל לצאת בלי זה אין שום בעיה.

כל מי שמחליט שגדרי הצניעות נמדדים לפי רגשותיו האישיים, שכמובן נבנו על פי מה שהורגל במקום גידולו ובסביבתו (וגם לפי טבעו), הרי הוא לוקה ב"קטנות המוחין" וכדאי שישתדל להשתחרר ממגבלותיו מהרה.
 
A

Anonymous

Guest
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מעניין שרבקה ורחל אמנו שרכבו על גמלים לא הרגישו בזה חסרון צניעות...

הסיבה שהוא זצ"ל הרגיש שיש בזה חסרון צניעות היא משום שבמקומות בהם גדל וחי להיות נהג היה "חלות" של "הנהגה" וע"כ אם אשה תנהג יש בזה גבריות מסויימת, וכמו שבכל מקום אין זה מקובל שאשה נוהגת על משאית וזה נתפס (אפילו אצל הגויים) כדבר גברי. אבל אילו היה חי במקומות בהם לנהוג הוא דבר סתמי כמו הליכה, כדוגמת ארה"ב שאין בה תחבורה ציבורית ואין דרך להגיע ממקום למקום בלי לנהוג ברכב, לא היה מרגיש כן. (ובאמת סיפר לי יהודי חסידי הדר בלייקווד שיש לו חמשה מכרים חסידיים שהסבירו להגר"ש וואזנר זצ"ל את המציאות שם ואמר להם שאין בעיה) וכך אמר הגרי"ש אלישיב לשואלים אותו בענין זה - שהצניעות בזה תלויה במה שמקובל.
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב בפרהסיא ובתוך ים של רכבים. [ויש לחלק בין זה להנהגת גמל..]
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?
כבר כתבתי כי זה ענינים של הרגשות.
מי שמרגיש מרגיש, ואשרי חלקו. מי שלא מרגיש, שיתפלל על כך.
 

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב בפרהסיא ובתוך ים של רכבים. [ויש לחלק בין זה להנהגת גמל..]
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?
כבר כתבתי כי זה ענינים של הרגשות.
מי שמרגיש מרגיש, ואשרי חלקו. מי שלא מרגיש, שיתפלל על כך.
היו הרבה גדולים מאוד שלא הרגישו בזה ולא התפללו ע"ז, גם אם זה דעתך יש חושבים אחרת, ולא לכבול את כולם לדעותיך, יש שלא מרגישים כי אוחזים שאין בזה עצמו בעיה.
עוד דבר מישהו פעם אמר לי תתאר לך מציאות הפוכה שבכלל לכל משפחה יש רכב וכל המשפחה נוסעים יחדיו, וכן האשה נוהגת, ואין תחבורה ציבורית כלל, נשים לא באוטובוסים וכו', ופתאום מגיע איזה אחד שרוצה לעשות כסף עם דעות לא ישרות כ"כ, ומחליט לעשות תחבורה ציבורית, איזה צעקה היתה קמה אצל היראים ח"ו באוטובוס אחד גברים נשים יחד, איך ישלמו וכו' לא הרחבתי במשל שאין דרכי בניפוחים, עכ"פ הדבר ברור שתלוי איך התרגלת, ולדעתי יותר צניעות שאשה נוהגת באוטו מאשר נוסעת באוטובוס עירוני, וד"ל.
 
A

Anonymous

Guest
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?
כבר כתבתי כי זה ענינים של הרגשות.
מי שמרגיש מרגיש, ואשרי חלקו. מי שלא מרגיש, שיתפלל על כך.
היו הרבה גדולים מאוד שלא הרגישו בזה ולא התפללו ע"ז, גם אם זה דעתך יש חושבים אחרת, ולא לכבול את כולם לדעותיך, יש שלא מרגישים כי אוחזים שאי בזה בעיה.
עוד דבר מישהו פעם אמר לי תתאר לך מציאות הפוכה שבכלל לכל משפחה יש רכב וכל המשפחה נוסעים יחדיו, וכן האשה נוהגת, ואין תחבורה ציבורית כלל, נשים לא באוטובוסים וכו', ופתאום מגיע איזה אחד שרוצה לעשות כסף עם דעות לא ישרות כ"כ, ומחליט לעשות תחבורה ציבורית, איזה צעקה היתה קמה אצל היראים ח"ו באוטובוס אחד גברים נשים יחד, איך ישלמו וכו' לא הרחבתי במשל שאין דרכי בניפוחים, עכ"פ הדבר ברור שתלוי איך התרגלת, ולדעתי יותר צניעות שאשה נוהגת באוטו מאשר נוסעת באוטובוס עירוני, וד"ל.
נכון מאוד, זה שבאוטובוס אחד יש גברים ונשים זה בעייתי, תראה כמה בעיות נולדו מזה. פשיטא שהיה עדיף אוטובוס אחד לגברים ואוטובוס אחד לנשים.
וכידוע שבקלם היה שביל הליכה לגברים ושביל הליכה לנשים. יש הרבה יראי שמים שלא נוסעים באוטובוסים במקומות שהם מלאים אדם.
ודרך אגב, ישבתי פעם באוטובוס ולאשה [שומרת תורה ומצוות] שעלתה היה איזה תלונה על הנהג, ולעיני כל האוטבוס היא התדיינה איתו בקול גדול, וכדי ביזיון וקצף. אותה אישה למשל איבדה את ההרגשה העדינה של צניעות של כל כבודה בת מלך פנימה.
בנוגע לגדולים שלא הרגישו בזה, מי למשל? ומי אמר שהם לא התפללו על זה?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבקש אמת אמר:
מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?
כבר כתבתי כי זה ענינים של הרגשות.
מי שמרגיש מרגיש, ואשרי חלקו. מי שלא מרגיש, שיתפלל על כך.
היו הרבה גדולים מאוד שלא הרגישו בזה ולא התפללו ע"ז, גם אם זה דעתך יש חושבים אחרת, ולא לכבול את כולם לדעותיך, יש שלא מרגישים כי אוחזים שאין בזה עצמו בעיה.
עוד דבר מישהו פעם אמר לי תתאר לך מציאות הפוכה שבכלל לכל משפחה יש רכב וכל המשפחה נוסעים יחדיו, וכן האשה נוהגת, ואין תחבורה ציבורית כלל, נשים לא באוטובוסים וכו', ופתאום מגיע איזה אחד שרוצה לעשות כסף עם דעות לא ישרות כ"כ, ומחליט לעשות תחבורה ציבורית, איזה צעקה היתה קמה אצל היראים ח"ו באוטובוס אחד גברים נשים יחד, איך ישלמו וכו' לא הרחבתי במשל שאין דרכי בניפוחים, עכ"פ הדבר ברור שתלוי איך התרגלת, ולדעתי יותר צניעות שאשה נוהגת באוטו מאשר נוסעת באוטובוס עירוני, וד"ל.

אמת לאמיתה. באמת שמעתי דבר זה פעם מיהודי בן חו"ל שתמה על חוסר הצניעות בהידחסות באוטובוסים בתערובת, ואילו היו הנשים נוהגות ברכב פרטי כמו שמקובל בארה"ב היה הרבה יותר צנוע...
(והשבתי לו שבאמת הוא צודק, אלא שלהחזיק רכב פרטי עולה בארץ הרבה כסף ותחבורה ציבורית היא אופציה זולה בהרבה)
 

אסף

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
כל מי שמחליט שגדרי הצניעות נמדדים לפי רגשותיו האישיים, שכמובן נבנו על פי מה שהורגל במקום גידולו ובסביבתו (וגם לפי טבעו), הרי הוא לוקה ב"קטנות המוחין" וכדאי שישתדל להשתחרר ממגבלותיו מהרה.

ישנם גדרי צניעות שהתקבלו רק מפני שכך הרגלי הגויים בזמן הזה או מפני לבוש מסוים הוא ה"מודה" ולכן הוא יותר בולט וצעקני ולא בגלל גדרי צניעות של כיסוי.
ובכלל
הצניעות בלבוש היא ביטוי לצניעות הפנימית, ובוודאי שיש מקום לכל אחד לנהוג לפי דרגתו ומציאותו ושכונתו בדברים שלא נקבעה בהם הלכה.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אספר כאן סיפור ששמעתי מכלי ראשון,
א' שאל למרנא הגרי"ש אלישיב זיע"א שהיו לרעייתו ב' הצעות עבודה א. מוכרת בחנות ב. מורה מחנכת. איני יודע ברור מה הורה לו הגרי"ש "למעשה", [ואולי אברר,]
אבל בתוך הדברים שהשואל אמר ש"מוכרת בחנות זה חוסר צניעות", ענה לו הגרי"ש על אתר ו"שאשה אומרת "דייעות" ו"תעשי כך ותעשי כך" וכו' זה כן צניעות, ע"כ המעשה.
למדתי מזה שגדרי צניעות הם מסורים ל"גדולים באמת" שקדשו נפשם ודעתם זיכוך אחר זיכוך בעמל התורה, הם המה המרגישים מה זה צניעות ומה זה לא צניעות, ולא כל הרוצה ליטול את ה' יבא ויטול.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אסף אמר:
מבקש אמת אמר:
כל מי שמחליט שגדרי הצניעות נמדדים לפי רגשותיו האישיים, שכמובן נבנו על פי מה שהורגל במקום גידולו ובסביבתו (וגם לפי טבעו), הרי הוא לוקה ב"קטנות המוחין" וכדאי שישתדל להשתחרר ממגבלותיו מהרה.

ישנם גדרי צניעות שהתקבלו רק מפני שכך הרגלי הגויים בזמן הזה או מפני לבוש מסוים הוא ה"מודה" ולכן הוא יותר בולט וצעקני ולא בגלל גדרי צניעות של כיסוי.
ובכלל
הצניעות בלבוש היא ביטוי לצניעות הפנימית, ובוודאי שיש מקום לכל אחד לנהוג לפי דרגתו ומציאותו ושכונתו בדברים שלא נקבעה בהם הלכה.

אמת ויציב. כוונתי לא היתה שגדרי הצניעות אינם נמדדים לפי המקום והמצב, אלא אדרבה - בגלל שהם כן נמדדים לפי זה (ברוב הדברים) א"כ על כל אחד להבין שלא מדובר בדברים מוחלטים אלא יחסיים, וממילא אם במשפחה/קהילה//שכונה/עיר/מדינה אחרת נוהגים בצורה שונה אל לו לחשוב שיש במנהגם איזו פחיתות.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
אספר כאן סיפור ששמעתי מכלי ראשון,
א' שאל למרנא הגרי"ש אלישיב זיע"א שהיו לרעייתו ב' הצעות עבודה א. מוכרת בחנות ב. מורה מחנכת. איני יודע ברור מה הורה לו הגרי"ש "למעשה", [ואולי אברר,]
אבל בתוך הדברים שהשואל אמר ש"מוכרת בחנות זה חוסר צניעות", ענה לו הגרי"ש על אתר ו"שאשה אומרת "דייעות" ו"תעשי כך ותעשי כך" וכו' זה כן צניעות, ע"כ המעשה.
למדתי מזה שגדרי צניעות הם מסורים ל"גדולים באמת" שקדשו נפשם ודעתם זיכוך אחר זיכוך בעמל התורה, הם המה המרגישים מה זה צניעות ומה זה לא צניעות, ולא כל הרוצה ליטול את ה' יבא ויטול.

סיפור מעניין מאד. לפי זה נמצא שבמה שדבורה שפטה את ישראל היה חסרון מסויים בצניעות. וכנראה שזו עומק כוונת הגמ' במגילה יד,ב "לא יאה יהירותא לנשי" ומביאה כדוגמא את דבורה וחולדה שהיו נביאות (ומכח זה גם מנהיגות).

ואמנם צ"ע למה הקב"ה מינה אותן להיות נביאות, וכנראה שעל אף החסרון הדק בצניעות רצה הקב"ה שיהיה כן מאיזה טעם, ומ"מ יש בזה חסרון מסויים.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
למדתי מזה שגדרי צניעות הם מסורים ל"גדולים באמת" שקדשו נפשם ודעתם זיכוך אחר זיכוך בעמל התורה, הם המה המרגישים מה זה צניעות ומה זה לא צניעות, ולא כל הרוצה ליטול את ה' יבא ויטול.

וגם בין הגדולים באמת ישנם דעות שונות והרגשות שונות בענין.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב.
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

לא מסתבר שדבריו נאמרו גם לגבי אמריקה. שם אין זה חיסרון צניעות כיון שאין אף אשה שלא נוהגת [כמובן, זה אומר שבאופן כללי רמת הצניעות שם פחותה. אבל לזה אין הפיתרון להחמיר בתקנות כאלו, אלא לעלות לאר"י - מי שיכול]

דבריך סותרים מרישא לסיפא. אם באמריקה אין זה חסרון צניעות כי כך מקובל, הרי שאין זה אומר כלל שרמת הצניעות פחותה.
זאת משום שמה שמגדיר צניעות (ברוב הדברים) הוא מה שמקובל לעשות. בזמן השלחן ערוך היה נהוג שנשים צובעות את ידיהם (או"ח קסא,ב) וממילא לא היה בזה שום בעיה של צניעות, ואילו היום בציבור החרדי אפילו אשה שצובעת צפרניה (עכ"פ בצבע בולט) יש בזה חסרון צניעות, כי זה לא מקובל. בזמן הגמרא והרמב"ם היה נהוג שאשה אינה יוצאת לרה"ר בלי רדיד ואם היתה יוצאת יש בזה חסרון צניעות, ואילו היום שמקובל לצאת בלי זה אין שום בעיה.

כל מי שמחליט שגדרי הצניעות נמדדים לפי רגשותיו האישיים, שכמובן נבנו על פי מה שהורגל במקום גידולו ובסביבתו (וגם לפי טבעו), הרי הוא לוקה ב"קטנות המוחין" וכדאי שישתדל להשתחרר ממגבלותיו מהרה.

ישנם דברים שאינם שייכים דוקא לרגשות, אלא שבמציאות זה יותר "צניעות", ומי שלא מבין דבר כ"כ פשוט, אין מה לנסות לשכנעו
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
יוסף יצחק אמר:
יוסף יוסף אמר:
ולעין הרע יש כן מקור?
עיין קב הישר פרק לב
וע"ע בהרבה מספרי האחרונים שדנו בעניין זה לעניין קוואטע"ר
ואציין שעוד לא ראיתי למי מאחרונים שאסר קוואטע"ר מטעם שאסור לפרסם ההריון, ואין להמציא הנהגות שלא ראינו אצל רבותינו ואבותינו.
לא זכיתי להבין למה לאסור קוואטער מטעם שאסור לפרסם? מה זה קשור לפרסום? אנא הסבר את דבריך.
הנידון האם מותר לתת קוואטער לאישה בהריון, האם לחשוש מעין הרע.
 
A

Anonymous

Guest
יוסף יצחק אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יוסף יצחק אמר:
עיין קב הישר פרק לב
וע"ע בהרבה מספרי האחרונים שדנו בעניין זה לעניין קוואטע"ר
ואציין שעוד לא ראיתי למי מאחרונים שאסר קוואטע"ר מטעם שאסור לפרסם ההריון, ואין להמציא הנהגות שלא ראינו אצל רבותינו ואבותינו.
לא זכיתי להבין למה לאסור קוואטער מטעם שאסור לפרסם? מה זה קשור לפרסום? אנא הסבר את דבריך.
הנידון האם מותר לתת קוואטער לאישה בהריון, האם לחשוש מעין הרע.
מה יש בקוואטער? אולי שלא תצא לרחוב? וכי היא קוואטער בגלל שהיא מעוברת?
פה מדברים על מעשה שנעשה במיוחד משום כך.
 

אסף

משתמש ותיק
מסתבר שיש חשש לעין הרע במיוחד כאשר האדם מתבלט (שאז הוא עלול לעורר קנאה) ובשעה שאישה משתתפת במצוה להיות קוואטער כל העינים נשואות אליה וזה כל החשש.
 

שניאור

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
כרם אמר:
אוריאל אמר:
אני מחפש מקור למה ששגור בפי העולם שצמח קרן לושתי כאשר היא נקראה לאחשורוש.

בפורים אשתקד אמרו לי, כי ושתי היתה יתומה בתו של דריוש, ופשיטא שעשו לה קרן, כמנהג לכל היתומים...

אסתר תוכיח, שאף היא יתומה היתה מאב ומאם, ולא מצינו למאן דאמר דעבדו לה קרן...
לאסתר היה ערבים של מרדכי...
 
 
ברית מלח אמר:
מעניין לציין שה'ים של שלמה' בגיטין (פ"ד) כתב בענין כבוד יום עדיף וז"ל: ...ומיום עמדי על דעתי זאת גדרתי בעצמי [highlight=yellow]שלא לאכול דגים בליל שבת, שהוא דבר חשוב ומסוים[/highlight], ואוכל אני אותם בבקר, ואז אפילו יעשו בליל שבת כמה מעדנים לא יושוו לסעודת שחרית, שיש בה דגים. ובפרק כל כתבי סימן י"ז הארכתי בזה, עיין שם: יעוי"ש באורך

ומובא במ"א או בט"ז בהלכות קידוש
 

yosf

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
כרם אמר:
אוריאל אמר:
אני מחפש מקור למה ששגור בפי העולם שצמח קרן לושתי כאשר היא נקראה לאחשורוש.

בפורים אשתקד אמרו לי, כי ושתי היתה יתומה בתו של דריוש, ופשיטא שעשו לה קרן, כמנהג לכל היתומים...

אסתר תוכיח, שאף היא יתומה היתה מאב ומאם, ולא מצינו למאן דאמר דעבדו לה קרן...
אסתר אשת מרדכי ודאי נשמעה לקול מורים והייתה בקרן ערבים ולפיכך לא הזכירה הכתוב
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
קראתי משפט יפה בשם החתם סופר. אילו היה לי רבי כריבונו-של-עולם, הייתי אף אני משה רבנו. ואם תאמרו, מפני מה אין לי רבי כריבונו-של-עולם? משום שאין אני משה רבנו

אני מחפש את המקור
 

ינון

משתמש רגיל
מכירים את המדרש עם השני אחים שהיו גרים בהר הבית וכל אחד היה מביא לאחיו חיטים בלילה זה מפני שמשפחתו גדולה וזה מפני שאין לו בנים וכו'
שמעתי משמו של הגרח''ק שאין מדרש כזה. וזה חסידישע מעשה!
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ינון אמר:
מכירים את המדרש עם השני אחים שהיו גרים בהר הבית וכל אחד היה מביא לאחיו חיטים בלילה זה מפני שמשפחתו גדולה וזה מפני שאין לו בנים וכו'
שמעתי משמו של הגרח''ק שאין מדרש כזה. וזה חסידישע מעשה!
אולי מדרש מאוצר המדרשים תקרא כאן דעתו של רבי חיים קניבסקי שליט"א
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1817#p23077
 

איש בנימין

משתמש ותיק
ינון אמר:
מכירים את המדרש עם השני אחים שהיו גרים בהר הבית וכל אחד היה מביא לאחיו חיטים בלילה זה מפני שמשפחתו גדולה וזה מפני שאין לו בנים וכו'
שמעתי משמו של הגרח''ק שאין מדרש כזה. וזה חסידישע מעשה!

לא חסידישע ולא סנדלים.
המקור הוא מהקוראן!!!
 

ארצישראלי

משתמש ותיק
איש בנימין אמר:
ינון אמר:
מכירים את המדרש עם השני אחים שהיו גרים בהר הבית וכל אחד היה מביא לאחיו חיטים בלילה זה מפני שמשפחתו גדולה וזה מפני שאין לו בנים וכו'
שמעתי משמו של הגרח''ק שאין מדרש כזה. וזה חסידישע מעשה!

לא חסידישע ולא סנדלים.
המקור הוא מהקוראן!!!

עיין כאן https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=6247
 
חלק עליון תַחתִית