הגעלת כלים חדשים


פותח הנושא
זאת נחמתי
הודעות: 57
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי זאת נחמתי » 14 אפריל 2019, 15:07

מנהג ישראל להגעיל כל כלי חדש שקונים, והסיבה בגלל שמפורסם שנוהגים למרוח את הסירים החדשים בשומן אסור .

שמועה שמעתי, שכיום כבר לא נהוג אצל יצרני הכלים לעשות כן.
אם יש למאן דהוא מידע בענין, אשמח אם יפרסם לתועלת הציבור .

ערכים:


אסף
הודעות: 185
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי אסף » 14 אפריל 2019, 15:19

מצורף גיליון העוסק בענין
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 980
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 14 אפריל 2019, 19:33

בספר שערי תורת הבית כתב בזה. וכתב שהמציאות משתנה בעניין וצריך לברר. אז התקשרתי אליו בטלפון ואמר לי שכיום א"צ. (לפני שנתיים בערך)


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 308
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 565 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 14 אפריל 2019, 19:52

היה על זה כמה אשכולות בעבר בפורום
אחד מהם כאן


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 116 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי יעקב שלם » 14 אפריל 2019, 20:03

זאת נחמתי כתב:
14 אפריל 2019, 15:07
מנהג ישראל להגעיל כל כלי חדש שקונים, והסיבה בגלל שמפורסם שנוהגים למרוח את הסירים החדשים בשומן אסור .
פחמע"ד
אם בעבר היו המון דוכנים להגעלת כלים במשך כל השנה
בימינו נדיר (וסליחה ממי שגר במאה שערים)
למרות שחנויות הכלים פעילות כל השנה אין ביקוש כ"כ להגעלה והסיבה כמו שהוזכר למעלה


פותח הנושא
זאת נחמתי
הודעות: 57
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי זאת נחמתי » 14 אפריל 2019, 20:57

יעקב שלם כתב:
14 אפריל 2019, 20:03
פחמע"ד
אם בעבר היו המון דוכנים להגעלת כלים במשך כל השנה
בימינו נדיר
כנראה לא הסתובבת באיזור ביהכנ"ס הגדול בבני ברק בימים לפני פסח, ולא ראית את ההמון הצובא על הדודים(ומדובר בכלים חדשים !)
גם במשך השנה יש בהרבה מקומות בשבת מברכים דודים להגעלה, ורבים מגעילים שם גם כלים חדשים .

כך שנראה לי שדווקא רוב רובו של הציבור נוהג להגעיל כלים חדשים, השאלה רק אם זה בזבוז כסף או שזה נצרך (רוב המגעילים לוקחים סכום נכבד והתורה חסה על ממונם של ישראל ...)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1306
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אפריל 2019, 21:32

לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 595
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 262 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי בנציון » 17 אפריל 2019, 23:30

מבקש אמת כתב:
14 אפריל 2019, 21:32
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2251
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי יהודי » 17 אפריל 2019, 23:34

לפי סברא זו אין כלל בליעות היום, וזאת לא שמענו, והגרש"ז לא הסכים להתיר מחמת סברא זו (אמנם י"א שצירפה בספיקות).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1306
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 23:35

בנציון כתב:
17 אפריל 2019, 23:30
מבקש אמת כתב:
14 אפריל 2019, 21:32
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.
ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)


פותח הנושא
זאת נחמתי
הודעות: 57
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי זאת נחמתי » 17 אפריל 2019, 23:40

מבקש אמת כתב:
14 אפריל 2019, 21:32
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
בלי להכנס לגופו של ענין, גם אם זה נכון שכמעט ואין בליעות, אבל עכ"פ לענין כלי חמץ בכל מקרה יהיה אסור להשתמש בפסח מכיון שבזמנו לא בטל ,
ואפילו אם יש בו אחד חלקי אלף אינו מתבטל .


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1306
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 23:45

זאת נחמתי כתב:
17 אפריל 2019, 23:40
מבקש אמת כתב:
14 אפריל 2019, 21:32
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
בלי להכנס לגופו של ענין, גם אם זה נכון שכמעט ואין בליעות, אבל עכ"פ לענין כלי חמץ בכל מקרה יהיה אסור להשתמש בפסח מכיון שבזמנו לא בטל ,
ואפילו אם יש בו אחד חלקי אלף אינו מתבטל .
טענה נכונה (יש להעיר שבבדיקות שערכו נתגלה שהבליעות הם אחד לכמה עשרות אלפים, וביותר מאלף י"א שמתבטל. אך מלבד העובדה שזה אינו מוסכם, כמו כן מסתבר שבכל כלי הבליעה והפליטה שונה, ולכן יש מקום רב לחוש שמא יש משהו אף שאין בו טעם, ולכן בפסח באמת יש לאסור). אמנם לענין בשר בחלב עדיין צ"ע, אך עכ"פ לגבי פסח מיושבת טענתי.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 595
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 262 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי בנציון » 17 אפריל 2019, 23:46

מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 23:35
בנציון כתב:
17 אפריל 2019, 23:30
מבקש אמת כתב:
14 אפריל 2019, 21:32
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.
ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)
אם אתה מסתמך על הסברא הזו אתה יכול לעשות היום מטבח משותף לחלבי ובשרי.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2251
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי יהודי » 18 אפריל 2019, 00:24

כתבתי זאת למעלה, והגרש"ז לא הסכים להקל למעשה מחמת סברא זו.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1306
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים חדשים

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 אפריל 2019, 00:31

בנציון כתב:
17 אפריל 2019, 23:46
מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 23:35
בנציון כתב:
17 אפריל 2019, 23:30

הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.
ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)
אם אתה מסתמך על הסברא הזו אתה יכול לעשות היום מטבח משותף לחלבי ובשרי.
אני לא מסתמך אלא שואל.

לכאורה גם אם נסתמך ע"ז מ"מ לא נעשה מטבח משותף בגלל שאריות בעין העלולים להתערב. השאלה היא במקרה שהיתה טעות והשתמשו בכלי בשרי לחלבי ולהיפך, דלכאורה א"צ להכשירם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים