מוסף מועדים ''ותערב לפניך''

בן אהרון

משתמש ותיק
משיהו יכול להעלות מ''מ בנוגע לחתימת הברכה ותחזינה עינינו אם יש לסיים ''שאותך לבדך ביראה נעבוד'' או ''המחזיר שכינתו לציון''?
 

הכהן

משתמש ותיק
זה אני לא יודע, אבל לכאורה הנוסח הנכון הוא 'וְתֶעֱרַב' ולא 'וְתֵעָרֵב'
 

יהודי של פעם

משתמש רגיל
נמצא ברש,י ברכות יא: ובראשונים מסכת תמיד שכך היו ותמים בברכת רצה בזמן שהבית קיים,
ולפי זה היום בזמן החורבן צריך לומר המחזיר שכיתו לציון
אמם המתבונן בוסח ברכת מעין שבע יראה שתיקנו לומר כנגד ברכת רצה 'לפניו נעבד ביראה ופחד'
וזה מילים שמקבילות לנוסח שבזמן הבית, ולא נמצא בנוסח שלנו,
ושמעתי מר' לייב מיצברג שתיקנו כן כיון ששבת הוא מעין העולם הבא ומקביל לזמן השלימות והתיקון
ואף שבברכת רצה לא חותמים כן אבל בנוסח שתיקו מיוחד לשבת תיקנו נוסח זה
ואולי גם בותערב שנתקן ליו"ט י"ל כן.
 

בנציון

משתמש ותיק
בן אהרון אמר:
משיהו יכול להעלות מ''מ בנוגע לחתימת הברכה ותחזינה עינינו אם יש לסיים ''שאותך לבדך ביראה נעבוד'' או ''המחזיר שכינתו לציון''?

מנהג אשכנז היה לחתום שאותך לבדך וכו', ע"פ מהרי"ל, ובפאת השולחן (סי' ב' סעיף י"ז) הביא בשם הגר"א שאין לשנות ממטבע שטבעו חכמים, וכן המנהג היום בקהילות המכונות ליטאים [זה מה שידוע לי אולי גם בעוד קהילות]. אמנם בדברי הפאה"ש מבואר שלדברי הגר"א אין אומרים כלל ותערב, דלא כהמנהג היום שחותמים המחזיר שכינתו כהגר"א, ומצד שני אומרים ותערב. וראה בסידור אזור אליהו.
 

חדא

משתמש ותיק
עוד אחד מהדוגמאות שאיזור אליהו חושבים שהם יותר חכמים מכולם
 

HaimL

משתמש ותיק
לא הבנתי את הסתירה. הקהל אומרים ותערב, שהיא תפילה לבניין בית המקדש, והש"ץ חותם במטבע שטבעו חכמים, שהוא המחזיר שכינתו לציון. ותברא, מי ששנה זו לא שנה זו.
 
חלק עליון תַחתִית