רבים תולים בדברי הרמב"ן סו"פ בא, שאין טבע בעולם כלל ואין חילוק כלל בין נס לטבע אלא שזה נס גלוי וזה נסתר, ואין מושג טבע ומנהגו של עולם.
אמנם המדקדק בלשונו רואה שאין זו כוונתו, ובדרשתו "תורת ה' תמימה" ביאר כוונתו יותר שאין הבדל בין קריעת ים סוף לבין זה שאדם האוכל חלב ימות וצדיק יזכה לאריכות ימים שכולם אינם עניין טבעי אלא זה נס נסתר וזה נס גלוי (וכ"כ בהקדמה לאיוב ופ' בחוקותי).
וא"כ אין מקור כלל לאמירה זו, ולהיפך הקב"ה ברא עולמו בצורה טבעית, ורצונו ית' שככל האפשר לא ישתנה הטבע כלל. ועיין שבת (פרק במה אשה) כמה מגונה אדם זה שנשתנה לו מעשי בראשית.
ואף בניסים שנעשו, הם נעשו ככל האפשר קרובים לצורה הטבעית לדוגמא קריעת ים סוף נעשתה על ידי רוח קדים ולא סתם הים נעמד (וכן בארבה כעי"ז), אלישע ברך את כד השמן של האלמנה וציווה שלא יזוז ממקומו ופירש רש"י כמעיין. ואע"פ שאין מעיין של שמן מ"מ זהו שינוי קטן יותר של היצירה האלוקית שאנו קורין 'טבע'.
אמנם המדקדק בלשונו רואה שאין זו כוונתו, ובדרשתו "תורת ה' תמימה" ביאר כוונתו יותר שאין הבדל בין קריעת ים סוף לבין זה שאדם האוכל חלב ימות וצדיק יזכה לאריכות ימים שכולם אינם עניין טבעי אלא זה נס נסתר וזה נס גלוי (וכ"כ בהקדמה לאיוב ופ' בחוקותי).
וא"כ אין מקור כלל לאמירה זו, ולהיפך הקב"ה ברא עולמו בצורה טבעית, ורצונו ית' שככל האפשר לא ישתנה הטבע כלל. ועיין שבת (פרק במה אשה) כמה מגונה אדם זה שנשתנה לו מעשי בראשית.
ואף בניסים שנעשו, הם נעשו ככל האפשר קרובים לצורה הטבעית לדוגמא קריעת ים סוף נעשתה על ידי רוח קדים ולא סתם הים נעמד (וכן בארבה כעי"ז), אלישע ברך את כד השמן של האלמנה וציווה שלא יזוז ממקומו ופירש רש"י כמעיין. ואע"פ שאין מעיין של שמן מ"מ זהו שינוי קטן יותר של היצירה האלוקית שאנו קורין 'טבע'.