השאלה לא מה המטרה. אלא גיל המטרה.יעקב שלם אמר:השאלה מה המטרה
אם המטרה היא "מחייב" זה מחייב עצום
אפשר ללמוד שבת כמה שנים ואם אין מבחן ש"סוגר" אז יודעים פחות
(רק אוסיף סיפור יש לי חבר חסיד סאטמר שנבחן ברבנות אבל הוא פחד לספר לאבא שלו..
אחרי שהוא נבחן ועבר בהצלחה הוא סיפר לאביו אגב אביו ת"ח
ואביו שיבח אותו מאוד בגלל הטענה הנ"ל שכל מה שמחייב זה מומלץ)
כמובן שמה שנכתב הוא נכון
זה שיש לאותו אחד תעודה מהרבנות זה לא אומר כלום
במיוחד שיש מכונים שמעבירים בכמה חדשים רק בשביל התעודה
מאן דהו אמר:לא האריך במילים רק אשאל מבחני הרבנות זה טוב או לא טוב?
ארצה לשמוע דעות מכל גווני הקשת. רק אסיים שדעתי היא וכפי ששמעתי מאנשים גדולים שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה. אני לעצמי לא הייתי סומך על מו"ץ שנבחן ברבנות אף לא בשאלה של מים ראשונים..
דורדיא אמר:מאן דהו אמר:לא האריך במילים רק אשאל מבחני הרבנות זה טוב או לא טוב?
ארצה לשמוע דעות מכל גווני הקשת. רק אסיים שדעתי היא וכפי ששמעתי מאנשים גדולים שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה. אני לעצמי לא הייתי סומך על מו"ץ שנבחן ברבנות אף לא בשאלה של מים ראשונים..
אאריך..
יעקב שלם אמר:השאלה מה המטרה
אם המטרה היא "מחייב" זה מחייב עצום
אפשר ללמוד שבת כמה שנים ואם אין מבחן ש"סוגר" אז יודעים פחות
(רק אוסיף סיפור יש לי חבר חסיד סאטמר שנבחן ברבנות אבל הוא פחד לספר לאבא שלו..
אחרי שהוא נבחן ועבר בהצלחה הוא סיפר לאביו אגב אביו ת"ח
ואביו שיבח אותו מאוד בגלל הטענה הנ"ל שכל מה שמחייב זה מומלץ)
כמובן שמה שנכתב הוא נכון
זה שיש לאותו אחד תעודה מהרבנות זה לא אומר כלום
במיוחד שיש מכונים שמעבירים בכמה חדשים רק בשביל התעודה
דורדיא אמר:ללמוד וללמד
אי אפשר להכליל. יש כאלה שזה הדבר הכי טוב עבורם. וגם "מהירות הבזק" זו לוקחת כמה שנים.מאן דהו אמר:השאלה לא מה המטרה. אלא גיל המטרה.יעקב שלם אמר:
בחור ישיבה שהתחתן ותיכף רץ ללמוד את השולחן ערוך ונושאי כליו במהירות הבזק. יש בזה בעיה!
זה לא דבר שנקבע ביום המבחן, אלא בכולל שבו אתה יושב ולומד, בחברותא שה' נתן לך, בשיטה של ראש הכולל, בך! מבחינת היקף החומר (למשל בהלכות שבת), אין כ"כ הבדל בין הסימנים שעליהם הבחינה ברבנות לבין בי"ד הרב וואזנר לדוגמה.מאן דהו אמר:שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה.
קשה לראות דבר חיובי במבחן שכל מהותו הוא ללמוד את החומר בהיקף ולא באיכות בעיקר בחור ישיבה שזה עתה יצא מספסלי הישיבה ועסק בלימודו בעיון רב ועתה נפנה לעולם אחר של בקיאות, עולם של חמור נושא ספריםחגי פאהן אמר:אי אפשר להכליל. יש כאלה שזה הדבר הכי טוב עבורם. וגם "מהירות הבזק" זו לוקחת כמה שנים.מאן דהו אמר:השאלה לא מה המטרה. אלא גיל המטרה.יעקב שלם אמר:
בחור ישיבה שהתחתן ותיכף רץ ללמוד את השולחן ערוך ונושאי כליו במהירות הבזק. יש בזה בעיה!
מלבד זאת, המדינה מכירה בזה כתואר ראשון לכמה עניינים. לדוגמה, אדם שעובר בהוראה, זה יכול להקפיץ לו את המשכורת. וכמובן אפשר לעבוד כרב שכונה וכד'.
זה לא דבר שנקבע ביום המבחן, אלא בכולל שבו אתה יושב ולומד, בחברותא שה' נתן לך, בשיטה של ראש הכולל, בך! מבחינת היקף החומר (למשל בהלכות שבת), אין כ"כ הבדל בין הסימנים שעליהם הבחינה ברבנות לבין בי"ד הרב וואזנר לדוגמה.מאן דהו אמר:שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה.
הנקודה היא להיות בקיא בהלכה למעשה. כתוב בספר "השקדן" שכששאלו את הרב אלישיב זצ"ל שאלה ראשונה בהלכה בגיל עשרים ומשהו לקח לו שלוש שעות להשיב, כי עד אז הוא כמעט לא למד אחרונים. אז מתברר שכל עיסוק בהלכה למעשה תגדיר כ"בית חרושת לשטחיות", אבל מה לעשות, לא באנו לפה בשביל הנאה אינטלקטואלית אלא כדי לעבוד את ה'. וברור שצריך להיות בקיא בגמרא על מנת לפסוק הלכה ישר, אבל לא לשכוח מה האמצעי ומה המטרה. אוהב ה' שערים המצויינים בהלכה - מכל משכנות יעקב. השולחן ערוך ונו"כ לא נועדו "להקיף במהירות חלקים גדולים", אלא לדעת מה יעשה ישראל, איך לא לעבור איסורי תורה ואיך לקיים את המצוות כמו שצריך.מאן דהו אמר:קשה לראות דבר חיובי במבחן שכל מהותו הוא ללמוד את החומר בהיקף ולא באיכות בעיקר בחור ישיבה שזה עתה יצא מספסלי הישיבה ועסק בלימודו בעיון רב ועתה נפנה לעולם אחר של בקיאות, עולם של חמור נושא ספריםחגי פאהן אמר:אי אפשר להכליל. יש כאלה שזה הדבר הכי טוב עבורם. וגם "מהירות הבזק" זו לוקחת כמה שנים.מאן דהו אמר:השאלה לא מה המטרה. אלא גיל המטרה.
בחור ישיבה שהתחתן ותיכף רץ ללמוד את השולחן ערוך ונושאי כליו במהירות הבזק. יש בזה בעיה!
מלבד זאת, המדינה מכירה בזה כתואר ראשון לכמה עניינים. לדוגמה, אדם שעובר בהוראה, זה יכול להקפיץ לו את המשכורת. וכמובן אפשר לעבוד כרב שכונה וכד'.
זה לא דבר שנקבע ביום המבחן, אלא בכולל שבו אתה יושב ולומד, בחברותא שה' נתן לך, בשיטה של ראש הכולל, בך! מבחינת היקף החומר (למשל בהלכות שבת), אין כ"כ הבדל בין הסימנים שעליהם הבחינה ברבנות לבין בי"ד הרב וואזנר לדוגמה.מאן דהו אמר:שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה.
אם יש בזה דבר חיובי זה אך ורק לאברך בגיל שלושים ומעלה אחר שמילא כרסו בהלכה בצורתה העיונית וקיבל דרך או אז אם חפץ להקיף במהירות חלקים גדולים יש בזה דבר קצת חיובי
כך שמעתי מתלמידי חכמים גדולים
יעקב שלם אמר:צריך לשים לב לא לשכוח שמרוב השיטה של עוילם הישיב'ס
עיקר מצוות לימוד תורה הוא ללמוד להלכה
וזה גם נוסח היהי רצון
והתלמוד בכמה מקומות נקרא הלכתא
מאן דהו אמר:אין בזה תועלת. וכך נמצא שהאדם לומד בשטחיות ומשאיר את עיונו בין ספסלי ישיבתו, וכך גם חוטא לאמת וגם מפסיד כעבור שנה שנתיים ממה שלמד.
צריך ללמוד הלכה אבל בעיון ובשום שכל. בלי להריץ בית יוסף על הסדר וחלק מנושאי הכלים וכל זה מבלי לעיין בגמרא ראשונים ורק לבסוף בית יוסף וכל השאר
חזרה למעלה
יעקב שלם אמר:מאן דהו אמר:אין בזה תועלת. וכך נמצא שהאדם לומד בשטחיות ומשאיר את עיונו בין ספסלי ישיבתו, וכך גם חוטא לאמת וגם מפסיד כעבור שנה שנתיים ממה שלמד.
צריך ללמוד הלכה אבל בעיון ובשום שכל. בלי להריץ בית יוסף על הסדר וחלק מנושאי הכלים וכל זה מבלי לעיין בגמרא ראשונים ורק לבסוף בית יוסף וכל השאר
חזרה למעלה
ננסה להשיב
דבריך בעיקרון נכונים
מה שכתבת שהלימוד בשטחיות אין בו תועלת !!
א. זה מאוד תלוי בסיגנון חשיבה של האדם
אם זה מרגיע אותך אתה יכול לומר שהוא לומד משנ"ב בעיון...
יש המון אנשים שלומדים בסגנון בקיאותי כמו דף ליום וכדו
וזה מה שמחיה אותם גם אם לסוס כמוך זה נראה חמורי
אלא שהם לא "נטמאים" בעוון של מבחני הרבנות...
ב. לפעמים האופציה היא לשבת בכוילל בגיל ארבעים ולקבץ' נשים נזיקין
וגם אם שלושה ימים לא תגיע לא נורא אוחזים באותה סוגיא ורק הפסדת את הדערער של היושב לצידך
יעקב שלם אמר:אני חושב שהבנו אחד את השני
העניין מבחינתי מוצה
צר לי על אברך ששאיפתו לשבת וללמוד הלכה בעיון כבתה. מסתבר שאלו מתי מעט אלא אם כן אתה דוברם של כל האברכים!?יעקב שלם אמר:דורדיא אמר:ללמוד וללמד
בימינו לאברך מצוי עומדת להיגמר השאיפה ללמד אאכ הוא בן של רב..
יעויין למשל בספר בעצתך תנחני בחלק החדש שהאריך בזה בצורה נפלאה
לשמור ולעשות
תשאל כל מי שנבחן על שבת למשל אם זה לא שינה לו את כל השמירת שבת
בחור כזה בבעיה קשה. הוא לא לומד הלכה, בטוח שכל לימוד שלא כמו הרב'ה שלו זה כלום ואפילו חולי (!), אין מבחנים בישיבתו (ומי יודע אם הוא באמת מה שחושבים שהוא, או רבע מזה). ודאי שכרוך נזק בלהוציא אותו מהמקום הלא-טוב הזה, אבל לפעמים ביטולה זהו קיומה. הרבה נפלו משום שהתחתנו והביאו ילדים, ובדרך הטבע כבר לא היו להם 14 שעות ביום ללמוד. ואז הרגישו שהלימוד שלהם עכשיו הוא שטחי, וזה לא מה שהיה, וזה לא שוה כלום, אז עזבו הכל. השיטה הזאת מסוכנת מאד ולמעשה היא לא נכונה, כי אדם שיש לו מעט שעות ללמוד ודאי שצריך לבכר את ההלכה, וחייב להסתפק ולאהוב את הלימוד ה"שטחי" שלו.מאן דהו אמר:אני מעריך את הדברים ועל כך נתתי לייק הגם שלדעתי אין בדברים תגובה של ממש לנקודה העיקרית שבגללה פתחתי את האשכול ואנסה לתמצת את הבעיה לבל יהיה מקום לפרשנויות אחרות
ישיבה בוחער שלמד סוגיות בעיון רב והתחנך שלימוד השטחיות הוא חולי שצריך לעקרו מן השורש וכעת תיכף אחר שמתחתן במקום שילמד הלכה בעיון כפי שהורגל בישיבה -שאמנם לא למדו הלכה אבל כן למדו ש"ס בעיון ולא עברו על כל הש"ס עם מבחנים - ועתה מובילים אותו ללמוד הלכה בצורה שטחית ביחס למה שהורגל. האם אין בזה נזק?
בלי קשר לאיפה נבחן, אין מו"צ בלי שימוש. זאת השאלה היחידה הרלוונטית, איפה עשה שימוש.מאן דהו אמר:לא האריך במילים רק אשאל מבחני הרבנות זה טוב או לא טוב?
ארצה לשמוע דעות מכל גווני הקשת. רק אסיים שדעתי היא וכפי ששמעתי מאנשים גדולים שמבחני הרבנות זה בית חרושת ומפעל לשטחיות ולהבנה רדודה. אני לעצמי לא הייתי סומך על מו"ץ שנבחן ברבנות אף לא בשאלה של מים ראשונים..
מאן דהו אמר:אני לעצמי לא הייתי סומך על מו"ץ שנבחן ברבנות אף לא בשאלה של מים ראשונים..
אלא שרק מי שנבחן ברבנות יודע אותם.. (סתם..)נחמן זוטא אמר:מאן דהו אמר:אני לעצמי לא הייתי סומך על מו"ץ שנבחן ברבנות אף לא בשאלה של מים ראשונים..
וכי הלכות מים ראשונים קלות בעיניך? הלא המה הלכות רבות וחמורות שיש בהם הרבה פרטי דינים.