זוזו אמר:האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
זוזו אמר:אדרבה מזה שכתוב על ספרים שאין להניח על הקרקע ולא על שאר מצוות וכן מהראיה הנ"ל דלולב מוכח שמותר. הסברא היא שזילותא דספרים חמירא ולכן אין להניח על הקרקע משא"כ תשמישי מצוה לא הקפידה תורה כולי האי.
חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שהאיסור בנגררים החוטים הם משום שמא יקרע ולא משום ביזוי
הרגע ראיתי במ"ב שמביא את שתי הסיבותזוזו אמר:חלק א׳ ממעל אמר:כמדו׳ שהאיסור בנגררים החוטים הם משום שמא יקרע ולא משום ביזוי
אז חוטים עבים מאד שרי?
חושבני שזה כן מצד בזיון ואולי אפי' מפורש כן אבל לא עיינתי. העניין לכאו' שהרי את שאר בגדיו הוא לא נותן להגרר מצד לכלוך וכדו' א"כ אין להפחית לנהוג במצוה פחות מבגדיו
מאן דהו אמר:זוזו אמר:האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
ביזוי בפתיל ציצית שנגרר הוא משום *ביזוי והוא הדין להניח טלית על הרצפה. מה מקום לחלק?
במבי אמר:אפשר לומר חילוק ברור - במעשה ביזוי מצווה לא עצם המעשה אסור אלא מה שהוא מראה,
לדוגמא, אסור לשבת על תיבה של ספר תורה, אך אם יש אנסים שעלולים לגנבו ישנה הלכה מפורשת שמותר במקרה זה לשבת על תיבת הספר, והסיבה פשוטה שבמקרה זה, זה לא מראה על ביזוי
וא"כ כשהולכים ברחוב ויש על הרצפה סכך וישנה אפשרות לא לדרוך עליו, והאדם בכל זאת בחר לדרוך, זה מראה על ביזוי חמור מאד !
אך אם כל הרצפה מלאה ואין כל אפשרות אחרת, מה שכנראה קיים במי חטאת שנשפכו, במקרה זה מותר לדרוך עליהם.
ופעם הייתי בבית קברות עתיק שלהגיע לקבר היו חייבים לדרוך על קברים אחרים, מסתמא מותר כי זה לא מראה על ביזוי הקבר, אך אם יש מקום לעבור והאדם בוחר דווקא לעלות על קבר, זה מראה על ביזוי !
יהודה1 אמר:חוטים של ציצית מותר להשליך לאשפה, אבל לא לבזות. אולי גרירה זה נחשב ביזוי אבל הנחה אינה ביזוי.
מהמבקשים אמר:בערוך השולחן כתב לגבי תפילין שיזהר שמגלגל שלא יגעו בארץ ולכאו' שם רק מניח ולא גורר
הצג קובץ מצורף רצועות תפילין על הרצפה - אוצה''ח.pdf הצג קובץ מצורף באיסור רצועות תפילין על הריצפה.pdf הצג קובץ מצורף אוצר תשובות לשאלות המצויות.pdf הצג קובץ מצורף ציצית על הארץ - אוצה''ח.pdfאהרן פישר אמר:לדאבוני, אני רואה הרבה שאינם נזהרים כראוי ברצועות תפילין, האם יש פוסק שמקיל בזה?
ייש"כ!לבי במערב אמר:רצועות תפילין על הרצפה - אוצה''ח.pdfבאיסור רצועות תפילין על הריצפה.pdfאוצר תשובות לשאלות המצויות.pdfציצית על הארץ - אוצה''ח.pdfאהרן פישר אמר:לדאבוני, אני רואה הרבה שאינם נזהרים כראוי ברצועות תפילין, האם יש פוסק שמקיל בזה?
ויעו"ע:
רצועות תפילין הנוגעים בקרקע
קדושת רצועות התפילין
רצועות התפילין על הרצפה
אולי יש כאן למישהו הסבר לזה?ייש"כ!
מענין לענין, ראיתי, כמדו' על הרמ"א פריינד ענין השלכת השטריימל לארץ בערב ש"ק,
מישהו ראוהו פעם עושה את זה, והצניע הטעם הכמוס עמו
ממה שכותב הרמ"א גבי בן ציצית הכסת (בדרכי משה או"ח סו"ס י') נראה שכשאין חשש שהציצית תתלכלך או תיפסק אין איסור.האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
לאוקמי שכינתא מעפראאולי יש כאן למישהו הסבר לזה?
כי הרב במבי הביא את זה.אחרי שהועלה כבר האשכול, כמדוצני הלשון המוזכר בגמ' לגבי לולב שהיו מניחים אותו על הקרקע,
לא יודע למה לא הבאתי את זה לפני שנתיים
דווקא אני חשבתי מצוות שדרכן להיעשות על הרצפה.כותרת הנושא מטעה?
או שרק אני חשבתי שמדובר במצוות שאנו לא שמים לב ומפסידים,
כעין הביטוי " כסף על הריצפה "...?