מצוות על הריצפה

זוזו

משתמש ותיק
האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
 
 

במבי

משתמש ותיק
לגבי לולב כתוב הפוך, שמנהג אנשי ירושלים ללכת לכל מקום ולולבם בידם חוץ ממתי שקראו בתורה שאז הניחו את הלולב על הרצפה וקראו בתורה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
זוזו אמר:
האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
 

ביזוי בפתיל ציצית שנגרר הוא משום *ביזוי והוא הדין להניח טלית על הרצפה. מה מקום לחלק?
 

זוזו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדרבה מזה שכתוב על ספרים שאין להניח על הקרקע ולא על שאר מצוות וכן מהראיה הנ"ל דלולב מוכח שמותר. הסברא היא שזילותא דספרים חמירא ולכן אין להניח על הקרקע משא"כ תשמישי מצוה לא הקפידה תורה כולי האי.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
זוזו אמר:
אדרבה מזה שכתוב על ספרים שאין להניח על הקרקע ולא על שאר מצוות וכן מהראיה הנ"ל דלולב מוכח שמותר. הסברא היא שזילותא דספרים חמירא ולכן אין להניח על הקרקע משא"כ תשמישי מצוה לא הקפידה תורה כולי האי.

במשנה ברורה הזכיר לגבי פתילות ציצית. מה ההבדל? וכי בגלל שנגרר יש ביזוי. הלא אם נגרר על השולחן אין בעיה ועל כרחך משום שמונח על הארץ.
לדעתי אולי ההבדל בין לולב ובין ציצית. ציצית מקיימים את המצוה על ידי שהאדם מתעטף בה ועל הרצפה יש בזה זלזול אבל לולב שסך הכל נוטל אותו ולא משמש את האדם ממש אלא אדם משמש בו זה אחרת
 

זוזו

משתמש ותיק
פותח הנושא
חלק א׳ ממעל אמר:
כמדו׳ שהאיסור בנגררים החוטים הם משום שמא יקרע ולא משום ביזוי

אז חוטים עבים מאד שרי?
חושבני שזה כן מצד בזיון ואולי אפי' מפורש כן אבל לא עיינתי. העניין לכאו' שהרי את שאר בגדיו הוא לא נותן להגרר מצד לכלוך וכדו' א"כ אין להפחית לנהוג במצוה פחות מבגדיו
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
זוזו אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
כמדו׳ שהאיסור בנגררים החוטים הם משום שמא יקרע ולא משום ביזוי

אז חוטים עבים מאד שרי?
חושבני שזה כן מצד בזיון ואולי אפי' מפורש כן אבל לא עיינתי. העניין לכאו' שהרי את שאר בגדיו הוא לא נותן להגרר מצד לכלוך וכדו' א"כ אין להפחית לנהוג במצוה פחות מבגדיו
הרגע ראיתי במ"ב שמביא את שתי הסיבות 
אבל גם אם בגלל בזיון יש לחלק בין להניח לבין לגרור דודאי הוי בזיון טפי
 
 

מלאכ

משתמש רגיל
בילקו"י חלק ציצית כתב שאם עומד או יושב אבל לא הולך שאז בהכרח שיגררו הציציות בריצפה שרי
 

יהודה1

משתמש ותיק
חוטים של ציצית מותר להשליך לאשפה, אבל לא לבזות. אולי גרירה זה נחשב ביזוי אבל הנחה אינה ביזוי.
 

במבי

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
זוזו אמר:
האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
 

ביזוי בפתיל ציצית שנגרר הוא משום *ביזוי והוא הדין להניח טלית על הרצפה. מה מקום לחלק?


אולי הנ״ל יתרץ זאת


במבי אמר:
אפשר לומר חילוק ברור - במעשה ביזוי מצווה לא עצם המעשה אסור אלא מה שהוא מראה, 
לדוגמא, אסור לשבת על תיבה של ספר תורה, אך אם יש אנסים שעלולים לגנבו ישנה הלכה מפורשת שמותר במקרה זה לשבת על תיבת הספר, והסיבה פשוטה שבמקרה זה, זה לא מראה על ביזוי
וא"כ כשהולכים ברחוב ויש על הרצפה סכך וישנה אפשרות לא לדרוך עליו, והאדם בכל זאת בחר לדרוך, זה מראה על ביזוי חמור מאד !
אך אם כל הרצפה מלאה ואין כל אפשרות אחרת, מה שכנראה קיים במי חטאת שנשפכו, במקרה זה מותר לדרוך עליהם.

ופעם הייתי בבית קברות עתיק שלהגיע לקבר היו חייבים לדרוך על קברים אחרים, מסתמא מותר כי זה לא מראה על ביזוי הקבר, אך אם יש מקום לעבור והאדם בוחר דווקא לעלות על קבר, זה מראה על ביזוי !
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
ציציותיו של הגרי"ש במקום מושבו היו על הריצפה
וזה היה טעמו שאין האיסור אלא בנגרר על הארץ שמתבזה
ולמעשה הרי כתוב לא לדרוך על הסכך וכדו' מבואר שעל הרצפה מותר לכתחילה
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
בערוך השולחן כתב לגבי תפילין שיזהר שמגלגל שלא יגעו בארץ ולכאו' שם רק מניח ולא גורר
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
חוטים של ציצית מותר להשליך לאשפה, אבל לא לבזות. אולי גרירה זה נחשב ביזוי אבל הנחה אינה ביזוי.


חוטים של ציצית מותר לזרוק משום דתשמישי מצווה נזרקים,
אבל זה רק אחרי שגמרו להשתמש בהם למצווה, שאז פוקע מהן שם של תשמישי מצווה, ומותר לעשות בהם תשמיש אחר, שאניו מצוותן וכן לזורקן ואין בזה משום ביזוי מצווה,
אבל כל זמן שזה עדיין עומד לשמש למצווה אסור להשתמש בם לתשמיש אחר מהמצווה משום ביזוי מצווה, וה"ה שאין לנוהג בהם בבזיון,
ולכן אין להוכיח מהא דתשמשי מצווה נזרקים, לענין לנוהג בבזיון בתשמישי מצווה בזמן שעדיין עומדים לשמש למצוותן,
החילוק שחילוק הרבנים בן נגרר על הארץ שאז זב דרך בזיון למונח על הארץ הוא חילוק מסתבר,
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
בערוך השולחן כתב לגבי תפילין שיזהר שמגלגל שלא יגעו בארץ ולכאו' שם רק מניח ולא גורר

רצועות תפילין הם תשמישי קדושה, [ולחלק מהראשונים הם גוף הקדושה ולא רק תשמיש קדושה]
ואינו דומה לציצת שהוא תשמישי מצווה,
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לדאבוני, אני רואה הרבה שאינם נזהרים כראוי ברצועות תפילין, האם יש פוסק שמקיל בזה?

גם אשמח לקבל עצות ע"ז, קשה עלי לגשת אליהם
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אהרן פישר אמר:
לדאבוני, אני רואה הרבה שאינם נזהרים כראוי ברצועות תפילין, האם יש פוסק שמקיל בזה?
רצועות תפילין על הרצפה - אוצה''ח.pdfבאיסור רצועות תפילין על הריצפה.pdfאוצר תשובות לשאלות המצויות.pdfציצית על הארץ - אוצה''ח.pdf

ויעו"ע:
רצועות תפילין הנוגעים בקרקע
קדושת רצועות התפילין
רצועות התפילין על הרצפה
ייש"כ!

מענין לענין, ראיתי, כמדו' על הרמ"א פריינד ענין השלכת השטריימל לארץ בערב ש"ק, 
מישהו ראוהו פעם עושה את זה, והצניע הטעם הכמוס עמו
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
האם יש מקור לאסור להניח מצוות על הקרקע למשל לולב או טלית (אם זה נגרר ודאי אסור אני שואל ללא נגרר)
ממה שכותב הרמ"א גבי בן ציצית הכסת (בדרכי משה או"ח סו"ס י') נראה שכשאין חשש שהציצית תתלכלך או תיפסק אין איסור.

ובאמת רק בספרי קודש וכד' מצינו איסור. ולא בתשמישי מצווה שאינם קדושים בפנ"ע
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אחרי שהועלה כבר האשכול, כמדוצני הלשון המוזכר בגמ' לגבי לולב שהיו מניחים אותו על הקרקע,
לא יודע למה לא הבאתי את זה לפני שנתיים
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
כותרת הנושא מטעה?
או שרק אני חשבתי שמדובר במצוות שאנו לא שמים לב ומפסידים,
כעין הביטוי " כסף על הריצפה "...?
 
חלק עליון תַחתִית