פרשת במדבר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
המקים
הודעות: 2
הצטרף: 29 מאי 2019, 21:49
נתן תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת במדבר

שליחה על ידי המקים » 29 מאי 2019, 22:42

איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

ערכים:


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 170 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי כלפי ליא » 29 מאי 2019, 22:45

מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 מאי 2019, 23:16

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

השאלה שנשאלה נכונה ומציקה ונשאלה ע"י קדמונים
(אם זה באמת כך זה נס וצריך להבין מה העניין בנס זה)

יש לי כמה מראי מקומות על עניין זה שרשמתי לעצמי בעבר

אברבנאל בא (יב כא) הגדול בולע את הקטן

רמבן ג מג שהיה נס

נימוקי הריד במדבר ?
ר אברהם בן הרמב"ם בשם אבי אביו בראשית מו כו

יש ראש בפסחים דף מ על עניין חמישים יום למרות שזה בעצם רק מט
משך חכמה במדבר ג טז

דן בזה הגרח"ק מובא בדרך שיחה
ובספר טעמא דקרא על במדבר

(בביאור קהתי עירובין א ה)


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 851
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודה1 » 31 מאי 2019, 11:22

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.
מי אומר שהתורה עיגלה. זה דוחק למה בפרשת פינחס דווקא שלושים.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי שמעיה » 31 מאי 2019, 11:38

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.

או, שהואיל ומצד הסוד יש עניין במספרים אלו, הרי יוצר האדם קבע שכך יהיה סכום הנפשות בכל שבט ושבט.
ובכך מיושבת תמיהת @יעקב שלם 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 702
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 31 מאי 2019, 12:12

שמעתי בשם החת"ס שמה שהתורה סיכמה בסוף את הסכום הכולל הוא להגיד שזה דווקא כך והא מספר מדוייק


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 541
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי הכהן » 31 מאי 2019, 14:34

עי' העמק דבר בחידושים מפתיעים בעניין


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי פרלמן משה » 01 יוני 2019, 22:59

@יעקב שלם
לא מצאתי את דברי הרמב"ן שציינת.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 365
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רמתים צופים » 02 יוני 2019, 13:31

המקים כתב:
29 מאי 2019, 22:42
איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

נימוקי הרי"ד (מובא ב"אמרי נועם" לבעלי התוספות, וב"פני דוד" לבעל החיד"א):
"פקדיהם למטה ראובן ששה וארבעים אלף וחמש מאות" - תימא: וכי אפשר שלא היה חסר אחד או שניים מן הכללים שאומר בכאן, או יותר?
ויש לומר: שאין הכתוב מקפיד בזה
, כדכתיב (ויקרא כ"ג, טז) 'תספרו חמשים יום' - ואינם אלא ארבעים ותשעה. וכן (דברים כ"ה, ג) 'ארבעים יכנו' ואינם אלא שלושים ותשעה".


כעין דבריו מצינו גם בפסקי הרא"ש בסוף מס' פסחים בנוגע לספירת העומר:
יש מקשין: כיוון שהפסוק אומר 'תספרו חמשים יום', למה אין אנו מונין אלא תשע וארבעים יום? ודוחקין לפרש הפסוק 'עד ממחרת השבת' - שהוא יום החמשים - 'תספרו'; או גם: 'חמשים יום' על 'והקרבתם' שאחריו הוא עולה, וכך הוא אומר: 'עד ממחרת השבת תספרו' - ולא עד בכלל - 'חמשים יום, והקרבתם מנחה חדשה לה'.
ולי נראה, שאין אנו צריכין לדחוקות הללו. כיוון שכתוב בו בפירוש (דברים ט"ז, ט) 'שבעה שבעת תספר לך' - אין לספור יותר משבעה שבועות. ומ'תספרו חמשים יום' - לא קשה דבר, שכן דרך המקרא, כשמגיע המניין לסכום עשירית פחות אחת - מונה אותו בחשבון עשירית, ואינו משגיח על חסרון האחד.


רוצה להחכים
הודעות: 3
הצטרף: 11 פברואר 2019, 15:45
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רוצה להחכים » 06 יוני 2019, 15:50

שמעתי מבארים (כמדומה בשם ר"י 'אור ישראל', הרב רוזן) שהיה ענין במספר עגול (ויש שפי' דהיינו כמו שרי מלכות דכבוד המלכות הוא טפי במספר עגול), ואי"ז נס שהיה כן, אלא הוא מענין דקוב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא. 


עניין
הודעות: 88
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי עניין » 12 יוני 2019, 23:10

שיעור מהרב רייזמאן בנושא.
ר' מנשה ישראל רייזמאן-מספר בני ישראל פ במדבר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ברדלס עיוני, הלמדן, זקן ויושב בישיבה, תלמיד חבר | 0 אורחים