אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 20:47

בפסחים כב. נחלקו התנאים אם גיד הנשה אסור בהנאה [ונחלקו הראשונים איך פוסקים להלכה]
וקשה שהרי הבהמה כדי ללכת כראוי צריכה את גיד הנשה [כמו שרואים ביעקב אבינו שקיבל מכה בגיד הנשה ונעשה צולע]
ואם כן בכל השתמשות בבהמה הרי נהנה גם כן מגיד הנשה והרי אסור הוא בהנאה. וצריך עיון.
בזכרוני שהאחרונים עמדו על זה כבר. 

ערכים:


סופר
משתמש ותיק
הודעות: 485
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי סופר » 04 יוני 2019, 21:14

יש כלל גדול, שאם אינו נהנה מגוף האיסור אינו נקרא הנאה.
וזה לשון ספר איסור והיתר הארוך שער כא 'ואף ראבי"ה דאוסר בגיד בהנאה מודה מיהא שמותר למכור או ליתן לא"י הירך שלם או חציו עם הגיד שבו לפי שאינו נהנה מגוף האיסור שהיינו מגיד עצמו כי אינו מחזיק לו טובה וחן יותר ולא נמכר יותר ביוקר מחמת גיד הנשה שבו'.
ועי' שו"ע יו"ד סימן צד ס"ג, ש"ך סימן פז סק"כ,


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי אוריאל » 04 יוני 2019, 21:19

ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 21:32

סופר כתב:
04 יוני 2019, 21:14
יש כלל גדול, שאם אינו נהנה מגוף האיסור אינו נקרא הנאה.
וזה לשון ספר איסור והיתר הארוך שער כא 'ואף ראבי"ה דאוסר בגיד בהנאה מודה מיהא שמותר למכור או ליתן לא"י הירך שלם או חציו עם הגיד שבו לפי שאינו נהנה מגוף האיסור שהיינו מגיד עצמו כי אינו מחזיק לו טובה וחן יותר ולא נמכר יותר ביוקר מחמת גיד הנשה שבו'.
ועי' שו"ע יו"ד סימן צד ס"ג, ש"ך סימן פז סק"כ,
לא הבנתי את כוונתך, מה הכלל? ואיך זה מיישב?
 


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 04 יוני 2019, 21:33

אוריאל כתב:
04 יוני 2019, 21:19
ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.
בסוגיות בחולין מבואר שאיסור גיד חל מיד עם לידת הבהמה, ונפק"מ שם לגדרי אין איסור חל על איסור.
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 997
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יוני 2019, 21:40

זקן ויושב בישיבה כתב:
04 יוני 2019, 21:33
אוריאל כתב:
04 יוני 2019, 21:19
ראה באמרי בינה הל' טריפות סי' ו' שהוכיח מכ"ד שאיסור הנאה מגיד הנשה אינו אסור כשהוא מחובר בשאר איברים, וע"ש בעוד פרטי דינים בזה שי"ל לפ"ד בעוד אופנים.
בסוגיות בחולין מבואר שאיסור גיד חל מיד עם לידת הבהמה, ונפק"מ שם לגדרי אין איסור חל על איסור.

הוא מדבר על איסור הנאה שלא חל כאשר הוא מחובר עם שאר האיברים. ואכן צריך ביאור. אבל יש סברא שלא נחשב שנהנה "מהגיד" אלא מכל הבהמה והגיד בתוכה. מה שא"כ לגבי אכילה לא שייך שלא אוכל את הגיד גם אם אוכל משהו אחר עמה.
 


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי טעם ודעת » 05 יוני 2019, 01:14

דברי ר יהודה צדקו נכונה, כשהגיד מחוברת עם אברי הבהמה אין כאן הנאה מעצם הגיד עצמו אלא מכלל כל הבהמה והגיד בכלל, משא"ז האכילה, וזה ברור


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם גיד הנשה אסור בהנאה איך מותר להשתמש בבהמה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 יוני 2019, 09:20

טעם ודעת כתב:
05 יוני 2019, 01:14
דברי ר יהודה צדקו נכונה, כשהגיד מחוברת עם אברי הבהמה אין כאן הנאה מעצם הגיד עצמו אלא מכלל כל הבהמה והגיד בכלל, משא"ז האכילה, וזה ברור
מהיכ"ת לומר כן, [אני לא מוצא לעת עתה דוגמא כזו באיסור הנאה שרק מקצת מן הבהמה אסור בהנאה], אבל מן הסברא היה נראה דאף זה חשיב הנאה, אמנם ההשתמשות בבהמה באה על ידי כל הבהמה ולא על ידי הגיד לבדו, אבל הרי גם כן להיפוך לולא הגיד לא היה יכול להשתמש בבהמה כגון לחרישה וכיו"ב.
צריך ראיה לסברא זו.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים