חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

יהודה1

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
חידה 106: איך ייתכן אדם שנתן לחבירו חפץ מדעתו לא על מנת שייתן לו תמורה, ובכל זאת  הוא יכול לתבוע אותו בבי"ד שיחזיר לו, ולא את החפץ אלא את שוויו.
בט"ז יו"ד סימן קס"א ס"ק ד מבואר שאם אדם גבה בריבית חפץ ששווה פחות מסכום הריבית והוא קיבל את זה בתור פירעון. אז הלווה יכול לתבוע ממנו להחזיר לו את שווי החפץ, כי אומר לו אתה קיבלתו בסכום זה ועכשיו אתה חייב להחזיר את הריבית שלקחת,לכן יצטרך לשלם לו את כל הריבית שקיבל, ולא יוכל לפטור את עצמו בחפץ כי הוא שווה פחות.
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
בבקשה מכל חברי הפורום, להעלות כאן חידות תורניות, בהלכה ובאגדה, מכל מרחבי התוה"ק, לחדודא ולפלפולא.

החידה שלי: היכי תמצי שאדם יניח על פי ההלכה תפילין בשבת, להלכה דקי"ל כמ"ד שבת לאו זמן תפילין.
במתו אחיו מחמת מילה וא"כ לית ליה אות דמילה וכל מה שפטור בשבת בתפלין בגלל שיש אות שבת ואות מילה אבל במתו אחיו שאין לו אות יהיה צריך ללבוש תפלין
 

אוריאל

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
אוריאל אמר:
בבקשה מכל חברי הפורום, להעלות כאן חידות תורניות, בהלכה ובאגדה, מכל מרחבי התוה"ק, לחדודא ולפלפולא.

החידה שלי: היכי תמצי שאדם יניח על פי ההלכה תפילין בשבת, להלכה דקי"ל כמ"ד שבת לאו זמן תפילין.
במתו אחיו מחמת מילה וא"כ לית ליה אות דמילה וכל מה שפטור בשבת בתפלין בגלל שיש אות שבת ואות מילה אבל במתו אחיו שאין לו אות יהיה צריך ללבוש תפלין
יישר כח. וכבר הביא כן @אברךכאן.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
איך יתכן שדווקא בפסח הבא בטומאה, יש יותר בשר הראוי לאכילה, ומצווה לאכלו?
 

מחשבות

משתמש ותיק
בפסח הבא בטומאה נאכל בטומאת בשר הקל מטומאת הגוף
וממילא לא נפסל בטומאת ידים ובשאר טומאות.
 

סתם איש

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
כשלא באו עדים ועברו חודש אלול
ובחוה"מ סוכות באו עדים

נכון מאוד, שיטת הרמב"ם שאפשר לקדש למפרע את יום הל', אלא שלא עושים כן. כך זה פשטות דבריו וכ"נ המנ"ח, מיהו בעמק ברכה חולק.
ולפי"ז גם יכול להיות שלא יהיה יוהכ"פ אם יקדשו בי' תשרי ויהפך להיות י"א.
 

שמעיה

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
בפסח הבא בטומאה נאכל בטומאת בשר הקל מטומאת הגוף
וממילא לא נפסל בטומאת ידים ובשאר טומאות.

רעיון, אך לא לכך התכוונתי.
גמרא מפורשת!
 

שניאור

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
איך יתכן שדווקא בפסח הבא בטומאה, יש יותר בשר הראוי לאכילה, ומצווה לאכלו?
בכל פסח הבא בטומאה כיוון שאין בו איסור של שבירת עצם כמבואר בגמ' פסחים פד
(ולכאורה גם אוכלים יותר כי כשבא בטומאה לא מקירבים חגיגת י"ד)
 

אוריאל

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שני אנשים עושים אותו מעשה בדיוק לאחד נחשב עבירה ולשני מצוה
1. שנים אוכלים תרומה. אחד הוא כהן ומקיים בזה מצוה והשני הוא ישראל ועובר באיסור [וכה"ג ניתן לחשוב עוד הרבה, למשל שנים נושאים כפים, אחד הוא כהן והשני הוא זר].
2. שנים יושבים בסוכה ביום שמיני. האחד הוא בן חו"ל ומקיים בזה מצוה, והשני הוא ישראל ועובר באיסור.


 
 

שמעיה

משתמש ותיק
שניאור אמר:
שמעיה אמר:
איך יתכן שדווקא בפסח הבא בטומאה, יש יותר בשר הראוי לאכילה, ומצווה לאכלו?
בכל פסח הבא בטומאה כיוון שאין בו איסור של שבירת עצם כמבואר בגמ' פסחים פד
(ולכאורה גם אוכלים יותר כי כשבא בטומאה לא מקירבים חגיגת י"ד)
אתה מתכוון כנראה לאכילת המוח שבתוך העצמות. ואכן, לכך כיוונתי. יישר.
 
 

yosf

משתמש ותיק
יעויען בשו"ת תורה לשמה למרן הגרי"ח שנשאל שם שאלה זו ממש
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
סדר התפילות של עם ישראל יסדותו מאנשי כנסת הגדולה, מ"מ מי יודע יש תפילה מסויימת שנתחברה רק לפני כמה מאות שנה, ואפילו הכי התפשטה בכל תפוצות עם ישראל כמו תפילות אנשי הכנסה"ג, מי יודע?
 

מחשבות

משתמש ותיק
כל נדרי??
א"כ לא בכל תפוצות ישראל.
לכה דודי??
כנ"ל וגם שהוא פיוט ככל הפיוטים שהתחברו הרבה הרבה אחרי אנשי כנה"ג
 

דורדיא

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
כל נדרי??
א"כ לא בכל תפוצות ישראל.
לכה דודי??
כנ"ל וגם שהוא פיוט ככל הפיוטים שהתחברו הרבה הרבה אחרי אנשי כנה"ג

לבעל ה''מחשבות''
כשיהיה לך תשובה אז תגיד....
 

נבשר

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
סדר התפילות של עם ישראל יסדותו מאנשי כנסת הגדולה, מ"מ מי יודע יש תפילה מסויימת שנתחברה רק לפני כמה מאות שנה, ואפילו הכי התפשטה בכל תפוצות עם ישראל כמו תפילות אנשי הכנסה"ג, מי יודע?
לא יודע כמה שנים, עכ"פ שמא כוונתך להרחמן שאומרים בסוף ברכת המזון.
 
 
חלק עליון תַחתִית