עזרה דחופה: האם הכהן יכול לאכול מבשר הבכור טרם והוקטרו אמוריו?

ברית מלח

משתמש רגיל
אשמח לעזרה בענין זה מאחר ולא מצאתי ידי ורגלי.
כידוע בכור תם יש להקטיר את אמוריו ואע"פ שאין בו דין 'זריקה' מ"מ התחדש בו דין 'שפיכת שיריים'.
השאלה אם לא הקטירו עדיין את החלבים (עד השקיעה)
או שלא שפכו את הדם (כל הלילה)
האם הבשר מותר באכילה או"ד רק אחרי גמר העבודה?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
בפשטות יש מחלוקת אם בכור דמו בזריקה או בשפיכה, אבל גם לסובר שהוא בשפיכה, הרי זה כשאר הקרבנות שדינם בשפיכה (כמו הפסח והמעשר, לסוברים כן), אבל לא שיש לו דין מיוחד (כפי שמשמע בדבריך), אלא שיש 3 אופנים של זריקת דמים: זריקה, הזאה ושפיכה.
הדין שזריקת הדם מתירה את הבשר נלמד ממה שנאמר (דברים יב, כז): ודם זבחך ישפך, ואחר כך: והבשר תאכל (פסחים עז, ב). הרי שהוציאו הכתוב בלשון שפיכה, אם כן אף בכור בכלל.
בנוגע להקטר חלבים לכאורה אין סיבה שבכור תם יהיה שונה מכל הקרבנות, אלא שיש להעיר שיש שיטות שבשר השלמים נאכל לבעלים אחר זריקה, אף קודם הקטרת האימורים (העמק דבר במדבר ו, כ על פי ספרי ורמב"ם, וראה עוד צל"ח ביצה כ, ב לדיון בדבר), אולם לא ידוע לי אם הוא הדין בבכור.
כל זה לפום ריהטא ממה שמצאתי פה ושם, אולי תרחיב יותר בצדדי הספק לכאן ולכאן.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
נפלאתי מדברי אור זרוע שהשיב דבר דיבור על אופנו, שבכור דינו בשפיכה ולא שפיכת שירים אלא שפיכה היינו זריקתו, כמו"כ יפה השיב דאין סיבה לחלק בין בכור לשלמים, והצדק עמו, דהרי לאחר שחיטה מבואר בגמ' דמשלחן גבוה קא זכו.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
פותח הנושא
פרלמן משה אמר:
נפלאתי מדברי אור זרוע שהשיב דבר דיבור על אופנו, שבכור דינו בשפיכה ולא שפיכת שירים אלא שפיכה היינו זריקתו, כמו"כ יפה השיב דאין סיבה לחלק בין בכור לשלמים, והצדק עמו, דהרי לאחר שחיטה מבואר בגמ' דמשלחן גבוה קא זכו.
הנפק"מ אם מותר לשפוך בלילה
ועי' בהערה הבאה.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
בפשטות יש מחלוקת אם בכור דמו בזריקה או בשפיכה, אבל גם לסובר שהוא בשפיכה, הרי זה כשאר הקרבנות שדינם בשפיכה (כמו הפסח והמעשר, לסוברים כן), אבל לא שיש לו דין מיוחד (כפי שמשמע בדבריך), אלא שיש 3 אופנים של זריקת דמים: זריקה, הזאה ושפיכה.
הדין שזריקת הדם מתירה את הבשר נלמד ממה שנאמר (דברים יב, כז): ודם זבחך ישפך, ואחר כך: והבשר תאכל (פסחים עז, ב). הרי שהוציאו הכתוב בלשון שפיכה, אם כן אף בכור בכלל.
בנוגע להקטר חלבים לכאורה אין סיבה שבכור תם יהיה שונה מכל הקרבנות, אלא שיש להעיר שיש שיטות שבשר השלמים נאכל לבעלים אחר זריקה, אף קודם הקטרת האימורים (העמק דבר במדבר ו, כ על פי ספרי ורמב"ם, וראה עוד צל"ח ביצה כ, ב לדיון בדבר), אולם לא ידוע לי אם הוא הדין בבכור.
כל זה לפום ריהטא ממה שמצאתי פה ושם, אולי תרחיב יותר בצדדי הספק לכאן ולכאן.
להשיטות שדמו של בכור אינו נזרק אלא רק נשפף (מתנה אחת) נבוא לספק חדש.
האם ה'שפיכה' היא עבודה או"ד שהיא רק היכא תימצי ואינה מכשיר בקרבן ואם כן הבשר מותר אף קודם שפיכה, וכן מותר יהיה לשפוך את הדם כל הלילה כמו כל האימורים
או שבאמת קבעו חכמים את דין השפיכה כמו זריקה וממילא גם שאר דיניו כזריקה בעלמא
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ברית מלח אמר:
להשיטות שדמו של בכור אינו נזרק אלא רק נשפף (מתנה אחת) נבוא לספק חדש.
האם ה'שפיכה' היא עבודה או"ד שהיא רק היכא תימצי ואינה מכשיר בקרבן ואם כן הבשר מותר אף קודם שפיכה, וכן מותר יהיה לשפוך את הדם כל הלילה כמו כל האימורים
או שבאמת קבעו חכמים את דין השפיכה כמו זריקה וממילא גם שאר דיניו כזריקה בעלמא
מה המקור לספק זה?
בפשטות זריקה ושפיכה היינו הך לכל הדינים ממש, אלא אם כן יש לך מקור שממנו ניתן ללמוד אחרת.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
ברית מלח אמר:
להשיטות שדמו של בכור אינו נזרק אלא רק נשפף (מתנה אחת) נבוא לספק חדש.
האם ה'שפיכה' היא עבודה או"ד שהיא רק היכא תימצי ואינה מכשיר בקרבן ואם כן הבשר מותר אף קודם שפיכה, וכן מותר יהיה לשפוך את הדם כל הלילה כמו כל האימורים
או שבאמת קבעו חכמים את דין השפיכה כמו זריקה וממילא גם שאר דיניו כזריקה בעלמא
מה המקור לספק זה?
בפשטות זריקה ושפיכה היינו הך לכל הדינים ממש, אלא אם כן יש לך מקור שממנו ניתן ללמוד אחרת.
יש הלא את התוס המפורסם בזבחים נג ד"ה: העולה שמביא שתי שיטות עם השפיכה מעכבת ומוכח שיש חילוק מזריקה יעוי"ש היטב
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ברית מלח אמר:
יש הלא את התוס המפורסם בזבחים נג ד"ה: העולה שמביא שתי שיטות עם השפיכה מעכבת ומוכח שיש חילוק מזריקה יעוי"ש היטב
מדובר שם על שפיכת שיריים, ולא על מתן דמים של בכור מעשר ופסח שהם במתנה אחת בשפיכה, וכבר הזכירו לעיל שהם שני דברים שונים, ופשיטא שמתן דמים של בכור מעשר ופסח מעכבים. ובאמת לדעת התוספות זבחים (נא, א ד"ה תן לה יסוד) גם בכור ומעשר ופסח טעונים שפיכת שיריים, עיין שם. הרי מבואר שהם שני עניינים שונים. אמנם הראב"ד בפירושו למסכת תמיד ריש פרק ד כתב בשם רבינו אפרים שבכור מעשר ופסח הניתנין מתנה אחת, אין בהם דין שפיכת שיריים, וכנראה שכך גם דעת הרמב"ם שלא הזכיר דין שפיכת שיריים בקרבנות הניתנים במתנה אחת. מכל מקום גם הם מודים שאין להשוות בין שפיכת שיריים למתנה אחת של בכור מעשר ופסח.
 

כותר

משתמש ותיק
כשדנו בדברי האור זרוע, לקח לי זמן לקלוט שלא מדברים מהאור זרוע הראשון,
אלא מהאור זרוע ה'אחרון'...
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
בנוגע להקטר חלבים לכאורה אין סיבה שבכור תם יהיה שונה מכל הקרבנות, אלא שיש להעיר שיש שיטות שבשר השלמים נאכל לבעלים אחר זריקה, אף קודם הקטרת האימורים
אמנם הרי בחזה ושוק לכהנים לכו"ע מותרים רק אחר הקטרת אימורין, (פסחים נט:) ואכילת בכור תם הוקשה לחזה ושוק (בכורות כז:), (קי"ל דאין היקש למחצה).

אמנם היה מקום לדחות שזה שהכהנים אינם רשאין בחזה ושוק עד אחר ההקטרה אינו דין היתר אכילה אלא דין בעלות שאינם זוכים בזה קודם הקטרה, וא"כ בכור תם שהכהן זכה בו קודם שוב דינו  לשיטת הצל"ח הנ"ל שמותר באכילה קודם הקטרה.
אמנם בצל"ח הנ"ל רואים שסבר שהקטרת האימורים הוא מתיר לאכילה ולא משום בעלות  וצ"ע
 
חלק עליון תַחתִית