מהי הדרך הראויה לקיים מצוות הדלקת נר לכבוד יו"ט שבמוצאי שבת?

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה
A

Anonymous

Guest
פוסקי זמננו עוררו דלכאורה כיון שיש אור בלאו הכי בבית, ואם כן יש לעורר מב' פנים.
א. איך יותר להדליק נר בליל יו"ט כיון שיש בזה מלאכת הבערה לכאורה שלא לצורך.
ב. קשה איך מברכים ומקיימים מצוות הדלקת נרות כיון שבלאו הכי יש אור. 
שאלות אלו קיימות דווקא ביו"ט שלאחר השבת שמדליקים ביו"ט עצמו, וכן ביו"ט שחל בערב שבת כשבא להדליק ביו"ט לכבוד שבת, אבל ביו"ט רגיל יכול להדליק מערב יו"ט. ובזה יש הרבה שנוהגים לכבות את החשמל ולהדליקים יחד עם הנרות באופן שהברכה חלה גם על הדלקת החשמל.
 

מחשבות

משתמש ותיק
אינני מבין השאלה אלא א"כ הקושיא רק לבני ספרד
בני אשכנז מברכים על תוספת אורה
ומצד מלאכה ביו"ט, מבואר בתרומת הדשן שהיו אוכלים ומדליקים ביום
ולא חוששים למלאכה כי הנר מוסיף אף באור יום
ולדבריו ברור ששרגא בטיהרא הכוונה שלא מועיל ככל תועלתו
אבל מועיל במשהו ודי בזה ליו"ט ולמצוות הדה"נ.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
אינני מבין השאלה אלא א"כ הקושיא רק לבני ספרד
בני אשכנז מברכים על תוספת אורה
ומצד מלאכה ביו"ט, מבואר בתרומת הדשן שהיו אוכלים ומדליקים ביום
ולא חוששים למלאכה כי הנר מוסיף אף באור יום
ולדבריו ברור ששרגא בטיהרא הכוונה שלא מועיל ככל תועלתו
אבל מועיל במשהו ודי בזה ליו"ט ולמצוות הדה"נ.
זה לא פשוט כלל 
בפועל כשיש תאורה חזקה מאוד כמו ששכיח בהרבה מקומות
אין תוספת נר מורגשת כלל 
ויתכן שכל מה שמברכים על תוספת אורה הוא כשהנאתו מורגשת 

וכן לענין יום טוב 
ברור שצריך הדלקה שיש ממנה הנאה 
והתרומת הדשן מיירי בסוף היום שהבית חשוך מעט 
או אף במשך היום שאם אין חלונות גדולים הבית חשוך 
אבל כשהאור שולט במלואו אין הנאתו נרגשת כלל 
נראה לאסור
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
גם תאורה חזקה אינה כתאורת יום
שעליה העיד התרומת הדשן
ותו לא מידי.
 
חלק עליון תַחתִית