ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 737
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי כלפי ליא » 23 ינואר 2017, 00:57

ב"מ קיט ע"א [סיום]:
אמר אפרים ספרא תלמידו של ריש לקיש משום ריש לקיש הלכה כרבי שמעון אמרוה קמיה דשבור מלכא אמר להו אפריון נמטייה לרבי שמעון.

רש"י: קמיה דשבור מלכא - לי נראה: שבור מלכא ממש, ומלך פרס היה, ובקי בדינים, ואמרוה להא דרבי שמעון דמתניתין קמיה, וקלסה, ואמר: אפריון נמטייה לרבי שמעון - יקבל חן מאתנו על דבר זה, ואית דאמרי שבור מלכא - שמואל, דבכמה דוכתי קרי ליה הכי, ואין מיושב בה, דמאי אמרוה, אי להא דרבי שמעון דמתניתין - אטו שמואל לא הוה ידע לה למתניתין, ואי להא דאפרים ספרא - אטו אי לא אמר ריש לקיש הלכה כרבי שמעון שמואל מי לא קים בדיני למיקלסיה לרבי שמעון עד דשמע משמיה דריש לקיש דהלכתא כוותיה?


תוספות: שבור מלכא - נראה לפרש כפי' הקונטרס דשבור מלכא היה בקי בהלכות כדאמרינן בסוף מסכת ע"ז (דף עו:) שנעץ הסכין עשר פעמים בקרקע קשה כשחתך האתרוג בסכין לרב יהודה.


וצ"ע. הרי אסור ללמד גויים תורה (חגיגה יג.).

ראיתי מובא שמהר"ץ חיות הוכיח מכאן שמותר ללמד גויים דינים, שגם הם נצטוו על הדינים. וצ"ב, שמתוספות מבואר שהיה בקי גם בדיני איסור והיתר, שנוהגים רק בישראל.

וצ"ע.


מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 280
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי מוטי » 23 ינואר 2017, 10:35

תפארת ישראל - יכין מסכת זבחים פרק יד

לו) ועבודה בכהנים. ודוקא ישראל אסורים להקריב אז, אבל עכו"ם מותרים להקריב אפילו בזה"ז לה' בכל מקום, ואסור לישראל לסייען ביד, אבל מותר להורות להן סדר הקרבה כדינו, [והקשה בני הרב הגאבדק"ק לאנדבערג שליט"א הרי אסור ללמד לעכו"ם תורה (כחגיגה כ"ג א'), נ"ל דאפ"ה לא גרע מנשים דג"כ אסור ללמדן תורה, ואפ"ה מצות דשייכי בהו מותר ללמדם, מלבד שי"ל שהוראת המעשה בלי טעם אינו מחשב לימוד, [ועמ"ש בס"ד בכורות פ"ד מ"ו]:


פותח הנושא
כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 737
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי כלפי ליא » 23 ינואר 2017, 16:50

תודה רבה


יש לעיין אם זה מספיק לכאן. כאן הרי הוא שיבח את הפסק, משמע שלא רק הוראת מעשה ידע, אלא גם הבין הטעם.

כך גם לגבי נעיצת סכין בקרקע, ודאי שהוא לא רק מסר הוראה יבשה בלא טעם, כי אז לא היו מקבלים זאת ממנו.

ועדיין קושיא במקומה עומדת


טוב וחסד
הודעות: 121
הצטרף: 08 יולי 2018, 13:41
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי טוב וחסד » 05 ספטמבר 2018, 12:31

פקפק בידיעת רבא, ראה נדה כ ע"ב,


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 ספטמבר 2018, 15:58

השפ"א שם כותב תו"ד -"ואפשר נמי דוקא תורה שבכתב ילפינן מתורה צוה, ולא שבע"פ".


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1396
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ב"מ קיט ע"א אפריון נמטיה לרבי שמעון

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 אוקטובר 2018, 22:32

כלפי ליא כתב:ב"מ קיט ע"א [סיום]:
אמר אפרים ספרא תלמידו של ריש לקיש משום ריש לקיש הלכה כרבי שמעון אמרוה קמיה דשבור מלכא אמר להו אפריון נמטייה לרבי שמעון.

רש"י: קמיה דשבור מלכא - לי נראה: שבור מלכא ממש, ומלך פרס היה, ובקי בדינים, ואמרוה להא דרבי שמעון דמתניתין קמיה, וקלסה, ואמר: אפריון נמטייה לרבי שמעון - יקבל חן מאתנו על דבר זה, ואית דאמרי שבור מלכא - שמואל, דבכמה דוכתי קרי ליה הכי, ואין מיושב בה, דמאי אמרוה, אי להא דרבי שמעון דמתניתין - אטו שמואל לא הוה ידע לה למתניתין, ואי להא דאפרים ספרא - אטו אי לא אמר ריש לקיש הלכה כרבי שמעון שמואל מי לא קים בדיני למיקלסיה לרבי שמעון עד דשמע משמיה דריש לקיש דהלכתא כוותיה?


תוספות: שבור מלכא - נראה לפרש כפי' הקונטרס דשבור מלכא היה בקי בהלכות כדאמרינן בסוף מסכת ע"ז (דף עו:) שנעץ הסכין עשר פעמים בקרקע קשה כשחתך האתרוג בסכין לרב יהודה.


וצ"ע. הרי אסור ללמד גויים תורה (חגיגה יג.).

ראיתי מובא שמהר"ץ חיות הוכיח מכאן שמותר ללמד גויים דינים, שגם הם נצטוו על הדינים. וצ"ב, שמתוספות מבואר שהיה בקי גם בדיני איסור והיתר, שנוהגים רק בישראל.

וצ"ע.
מנין לך מי אמר לפניו? ואולי אמרו גוי ששמע יהודי לומד זאת

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • חולין קיט
    על ידי שמואל דוד » 28 מרץ 2019, 01:00 » ב ש"ס ודף היומי
    2 תגובות
    64 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
    31 מרץ 2019, 08:00
  • פסחים קיט: - למה דוד המלך לא סרב לברך - בטענה של בת שבע?!
    על ידי טוב וחסד » 29 אפריל 2019, 09:54 » ב ש"ס ודף היומי
    9 תגובות
    133 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    29 אפריל 2019, 23:01
  • "לרבי פלוני דאמר"
    על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 19:18 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    31 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    08 דצמבר 2018, 19:18
  • מגילה ז. קם רבה ושחטיה לרבי זירא
    על ידי אוריאל » 26 פברואר 2019, 23:40 » ב פורים
    18 תגובות
    294 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    04 מרץ 2019, 20:27

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים