מצוות אכילה בערב יום כיפור - זה גם בלילה ?

כותר

משתמש ותיק
האם מצוות אכילה בערב יום כיפור - זה גם בלילה ?
מצד הלימוד מ'תשעה לחודש' כל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב וכו', וכן מצד הטעם שהתורה דואגת שיהא כוח לצום בעשירי, אין סיבה לחלק בין הלילה ליום.
אז השאלה היא מדוע לא נוהגים לאכול סעודה גם בלילה ?
 

חקרן

משתמש חדש
http://kavhahalacha.co.il/index.php/halachahyomit/halacha-yomit-maagar-read/103-2016-09-13-20-47-51/2103-32016-07-10-19-14-83

מצוה לאכול בערב יום הכיפורים ולהרבות בסעודה, וכן דרשו חז"ל (ברכות ח: ור"ה ט.) ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב, וכי בתשעה לחודש מתענים והלא בעשירי מתענים, אלא לומר שכל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי, ועיקר מצות האכילה ושתיה היא ביום של ערב יום הכפורים ולא בלילה. כן איתא בטור (סי' תרד) ונפסק בשו"ע (שם) וכתבו האחרונים שהמצוה באכילה בערב יוה"כ היא רק ביום, ולא בליל ערב יום הכפורים, ועי' ביד אפרים (סי' תרד) שהביא ראיה לזה מהגמ' פ"ק דכתובות (ה.) גבי הא דקתני ולא יבעול במוצאי שבת, מ"ט? אמר ר' זירא גזירה שמא ישחוט בן עוף, (ופירש"י שמא ישכח שהוא שבת וישחט בן עוף לצורך מוצאי שבת), א"ל אביי אלא מעתה יום הכפורים שחל להיות בשני בשבת ידחה, גזרה שמא ישחט בן עוף, (ופירש"י שהרי צריכים להרבות בסעודה ביום ראשון בשבת שהוא ערב יוה"כ) ומשני התם אית ליה רווחא (לשחוט בלילה כי הסעודה אינה אלא למחר). ע"כ הגמ'. ומבואר שאין חיוב סעודה בליל ערב יום הכפורים וכן הביא הגאון מוילנא בביאור הגר"א (סוף סי' תרד) וז"ל "והעיקר שאין המצוה להרבות באכילה אלא ביום, וגמ' ערוכה היא בכתובות (ה.) עי' ברש"י שם". וכ"פ הגרע"י בחזו"ע (ימים נוראים עמ' רלא בהערות).
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
עי' במפרש נדרים סג: והנצי"ב בהעמק שאלה [כמדומני קסט או קסז] למד מדבריו דיש מצוה גם בלילה ועי' בספר שונה הלכות עם תורת המועדים [קולדצקי] סי' תר"ד ובמכתב ברכה מהגרח"ק בריש הספר. ועי' גם ברש"ש בנדרים שלפי הבנתו בדברי המפרש אין שום ראיה משם.
 

הכהן

משתמש ותיק
בשאלה אי חשיב מאורתא כיו"ט,ידוע שיש בזה סתירה במנהגינו, דמחד מקצרין בסליחות הנאמרות בלילה משום דהוי יו"ט, ומאידך אומרים תחנון במנחה שלפניו ואכמ"ל.
 
חלק עליון תַחתִית