כרחם אב על בנים

אלכס

משתמש ותיק
ראה בדין בא במחתרת
שבן יכול להרוג את אביו אבל אב לא יהרוג את בנו
כלומר גם אב כזה שמגיע לגנוב מבנו לא יהרוג את בנו בשום מצב
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
באופן כללי מידת הרחמים מצוייה באב יותר מבאם, וכך מבארים שאודם שמראה על דין מגיע מהאמא והלובן שמראה על רחמים מגיע מהאבא, וכן מבארים ש"איש" מורכב מ"אש" ו"אש" זה מידת הדין ואצל האיש יש י' שמפרידה, כלומר שאצלו יש רחמים משא"כ אצל האשה ה"אש" מופיע ביחד ללא הפרדה שאצלה זה יותר דין מהאיש ולכן נשים רחמניות בישלו ילדיהם, ולכן כתוב "כרחם אב" ולא "כרחם אם", עד כאן הקדמה.
באשר לתשובה, הכוונה פשוטה, דכל אב אוהב לבנו וגם אם מתאכזר עליו פעמים מרחם עליו, ומדברים על השעה שמרחם, שאז הקב"ה ירחם עלינו כאב ולא כאם.
 

יצחק

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
וכי אין הורים שרודפים את ילדיהם?
נניח שיש אבות שרודפים את ילדיהם, אבל הרי ברור שכאשר אבא מרחם הוא עושה זאת בעוצמה רבה מחמת האבהות שלו, וזו כוונת הפסוק כרחם אב על בנים רחם ה' על יראיו, כלומר הרחמים הם נתון ידוע שבאים לתאר אותו, הרחמים שה' ריחם על יראיו כמו רחמי האב על הבן.
 

אלימלך

משתמש ותיק
יש להוסיף את דברי המדרש
כרחם אב על בנים. כאיזה אב, תני ר' חייא כרחמן שבאבות. ואיזה רחמן שבאבות, ר' עזריה בשם ר' אחא זה אבינו אברהם. [דבר זה גם מלמדנו גודל נסיונו של אברהם בעקידת יצחק]
 

יאיר

משתמש ותיק
האב רחמן יותר מהאם, שהאם מגוננת על בנה כי נכמרים רחמיה על עצמה משום שאינה מסוגלת לראותו סובל, משא"כ אביו שמייסרו כדי ליישרו לדרך הנכונה הוא הרחמן האמיתי, ודו"ק.
 

אוריאל

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
יש להוסיף את דברי המדרש
כרחם אב על בנים. כאיזה אב, תני ר' חייא כרחמן שבאבות. ואיזה רחמן שבאבות, ר' עזריה בשם ר' אחא זה אבינו אברהם. [דבר זה גם מלמדנו גודל נסיונו של אברהם בעקידת יצחק]

מדוע באמת אברהם אבינו מסמל את הרחמן שבאבות? מצאנו לו במקום מסויים שהיה רחמן באופן מיוחד, או שהוא מצד הסברא שיצחק הוא בנו יחידו ונולד לו בגיל מאה.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
אלימלך אמר:
יש להוסיף את דברי המדרש
כרחם אב על בנים. כאיזה אב, תני ר' חייא כרחמן שבאבות. ואיזה רחמן שבאבות, ר' עזריה בשם ר' אחא זה אבינו אברהם. [דבר זה גם מלמדנו גודל נסיונו של אברהם בעקידת יצחק]

מדוע באמת אברהם אבינו מסמל את הרחמן שבאבות? מצאנו לו במקום מסויים שהיה רחמן באופן מיוחד, או שהוא מצד הסברא שיצחק הוא בנו יחידו ונולד לו בגיל מאה.
במדרש כתוב שזה בגלל שאברהם אבינו ביקש מהקב"ה שלא יביא מבול על סדום.
אגב, בילקו"ש פ' וישלח עה"פ והוא עובר לפניהם, כ' כרחם אב על בנים כרחמן שבאבות ואיזה זה יעקב.
 

אוריאל

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
אגב, בילקו"ש פ' וישלח עה"פ והוא עובר לפניהם, כ' כרחם אב על בנים כרחמן שבאבות ואיזה זה יעקב.

מהגמרא בשבת פט: דאיתא שם שאמר הקב"ה אלך לי ליעקב דהוה ליה צער גדול בנים משמע לכאו' קצת כהילקו"ש, אולם יש לדחות כמובן.
 

יצחק

משתמש ותיק
איפה המדרש שאלימלך ציין, (את המדרש של יוסף יצחק בפרשת וישלח כן מצאתי)
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יצחק אמר:
איפה המדרש שאלימלך ציין, (את המדרש של יוסף יצחק בפרשת וישלח כן מצאתי)
פסקתא דרב כהנא פ' יט אות ג: כרחם אב על בנים רחם וג' כאיזה אב תני ר' חייא כרחמן שבאבות ואיזה רחמן שבאבות ר' עזריה בשם ר' אחא זה אבינו אברהם את מוצא קודם עד שלא הביא הקב"ה מבול על הסדומיים אמר אבינו אברהם לפני הקב"ה רבון העולמים נשבעתה שאין את מביא מבול לעולם וכו'
 

כרם

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
וכי אין הורים שרודפים את ילדיהם?

אין מביאין ראיה מן השוטים.
מטורפים, חולי נפש, רודפים את ילדיהם - ובהם אין אנו עסוקים.
 
חלק עליון תַחתִית