אלמוגים הם בעלי חיים או צמחים? מה דין מדוזות (יש גויים האוכלים אותם)? על סמך מה טוענים שהחיידקים הם בעל חי ומוכיחים שמה שלא נראה לא נאסר, אולי חיידק אינו בעל חי ותולעת אפילו שאינה נראית אסורה (ומאידך מנ"ל שתולעת שאינה נראית היא בעל חי).
לא זאת ההוכחה, אלא סברא פשוטה היא שכל מה שאינו נראה בעינים אינו נאסר.ראובן אמר:אלמוגים הם בעלי חיים או צמחים? מה דין מדוזות (יש גויים האוכלים אותם)? על סמך מה טוענים שהחיידקים הם בעל חי ומוכיחים שמה שלא נראה לא נאסר, אולי חיידק אינו בעל חי ותולעת אפילו שאינה נראית אסורה (ומאידך מנ"ל שתולעת שאינה נראית היא בעל חי).
מותר לאכול כינה?דוד ריזל (העיתונאי) אמר:בעל חי פרה ורבה מזכר ונקבה.
גם הצומח. יש מינים (כמשפחת הדלועים המורחבת) שיש פרחים זכרים ופרחים נקבות, יש מינים (סוגים מסויימים של אבוקדו, פאפיה ועוד) שיש עץ זכר ועץ נקבה, ויש מינים (מרבית הצמחים המוכרים לנו) שכל פרח הוא גם זכר וגם נקבה.דוד ריזל (העיתונאי) אמר:בעל חי פרה ורבה מזכר ונקבה.
אבל אי אפשר להוכיח את זה מחיידקים. אלא מסברא.מכל מלמדי השכלתי אמר:מה שאינו נראה אינו אסור. לא כי אינו חי אלא כי לא נתנה תורה למלאכי השרת.
אבל אלמוגים בימינו נחשבים לחי ולכן שאלתי.אור זרוע אמר:כבר נזכר בהרבה ספרים שיש ממוצע בין דומם לצומח ובין צומח לחי, אלמוגים ממוצע בין דומם לצומח, אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
ולדעת רבי יוסי (כלאיים פ"ח מ"ה) אדני השדה מטמא באהל כאדם, אם כן הוא קרוב למדבר יותר מקוףאור זרוע אמר:אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
ומה הממוצע בין גוי ליהודי?אור זרוע אמר:כבר נזכר בהרבה ספרים שיש ממוצע בין דומם לצומח ובין צומח לחי, אלמוגים ממוצע בין דומם לצומח, אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.ראובן אמר:בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
איש אמר:לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.ראובן אמר:בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
השפת אמת בניגוד לפשטות של המילה "פרא אדם" המורה שהם פחותים משאר האומות מבאר להיפך והדברים קצת תמוהים.ראובן אמר:איש אמר:לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.ראובן אמר:בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
אחרי שמביא מאמר חז"ל שאומות עולם אין קרויים אדם כלל, וישמעאל יש בו שם אדם אלא שהוא פרא אדם, היכן אתה רואה שהוא פחות משאר אומות ?איש אמר:השפת אמת בניגוד לפשטות של המילה "פרא אדם" המורה שהם פחותים משאר האומות מבאר להיפך והדברים קצת תמוהים.
לכאורה כך היה ראוי, אבל מצאתי (דרך גוגל) בכמה ממקורותינו "בעל חי" ולא "בעל חיים" אחד מהם הוא במלבי"ם על איוב:הכהן אמר:הערה על הכותרת: בעל חיים ולא בעל חי.
"הפץ עברות אפך", ובכח האלהות שיש לך "תפיץ אפך להשפיל כל גאה אשר תראה", כל [highlight=yellow]בעל חי[/highlight] ואדם שנמצא בעולם שהוא חזק מחבירו ומתגאה עליו בכח, תשפיל שיהיו כולם רפויי כח:
מקור הדברים שהובאו למעלה - ספר עץ חיים שער מב - דרושי אבי"ע, פרק א בשם חכמי הטבע.יצחק אמר:ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
זכור לי שגם המהר"ל כותב על משהו שהוא ממוצע אולי בין האדם לבע"ח, אינני זוכר היכן ועל מה, ובאמת זה צ"ב, מי שיודע הסבר שיזכה את הרבים.אור זרוע אמר:מקור הדברים שהובאו למעלה - ספר עץ חיים שער מב - דרושי אבי"ע, פרק א בשם חכמי הטבע.יצחק אמר:ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
1. כוכב-ים שנחתך לשנים, שני החלקים שלו משלימים את עצמם, לשני כוכבים חדשים. לדעתך יצור שכזה הוא צומח או חי?יצחק אמר:...אם ניקח ענף של אילן ונטמון אותו באדמה הוא יוצא שרשים, אם השרשים יצאו מחוץ לאדמה הם יצמיחו עץ, כלומר שכל חלק מהאילן יש לו את התפקוד של כל החלקים האחרים, לכן אפשר ע"י הברכה להכפיל את העץ ולהפוך אותו לשני עצים...
נראה לי שיש דתי דרכים ליישב את זה. או שבהגדרת דרגה אחת מעל השנייה היא על ידי תוספת של שני דברים לפחות ואם יש רק אחד מהם אז הוא ממוצע. למשל צורת אדם ודעת יחד מבדיל את האדם מהחייה ממילא קוף שיחש לו צורת אדם ואין לו דעת הוא ממוצע. או שההגדרה תכלול דבר ששייך בו פחות ויותר למשל הגדרת הדומם שאינו יכול לצמוח כלל והצומח יש לו נפש הצומחת ברמה מסויימת לפחות, ואם אינו בדרגה מספיקה הוא ממוצע. עיין גם בדרך ה' שכותב שהשדים ממוצעים בין רוחני וגשמי. ולדעתו הגדרת רוחני הוא דבר שאי אפשר להשיגו בחושי האדם, אבל שדים יכולים להיות נראים אלא שבכל אופן אין להם חומר המושג בחוש.יצחק אמר:ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
חז"ל בכמה מקומות דרשו את הפסוק הנ"ל לגבי דינים שאינם נוהגים אצל עכו"מ כמו קבריהם וכדומה. לד' השפ"א במה בא לידי ביטוי בדין מה שהישמעאלי הוא ממוצע.ראובן אמר:שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
א. לא שני כוכבים חדשים, אלא יצירה מחדש של איבר קטוע.תיובתא אמר:1. כוכב-ים שנחתך לשנים, שני החלקים שלו משלימים את עצמם, לשני כוכבים חדשים. לדעתך יצור שכזה הוא צומח או חי?יצחק אמר:...אם ניקח ענף של אילן ונטמון אותו באדמה הוא יוצא שרשים, אם השרשים יצאו מחוץ לאדמה הם יצמיחו עץ, כלומר שכל חלק מהאילן יש לו את התפקוד של כל החלקים האחרים, לכן אפשר ע"י הברכה להכפיל את העץ ולהפוך אותו לשני עצים...
2.האם אין לדעתך שום מימד של תודעה, שמתווסף בבעל חיים על פני צומח (נפק"מ לצער בעלי חיים) ?
ובמה בא לידי ביטוי בדין שהקוף ממוצע בין אדם לחיההפקדתי שומרים אמר:חז"ל בכמה מקומות דרשו את הפסוק הנ"ל לגבי דינים שאינם נוהגים אצל עכו"מ כמו קבריהם וכדומה. לד' השפ"א במה בא לידי ביטוי בדין מה שהישמעאלי הוא ממוצע.ראובן אמר:שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל: