מה מגדיר בעל חי או צמח?

ראובן

משתמש ותיק
אלמוגים הם בעלי חיים או צמחים? מה דין מדוזות (יש גויים האוכלים אותם)? על סמך מה טוענים שהחיידקים הם בעל חי ומוכיחים שמה שלא נראה לא נאסר, אולי חיידק אינו בעל חי ותולעת אפילו שאינה נראית אסורה (ומאידך מנ"ל שתולעת שאינה נראית היא בעל חי).
 

דרומאי

משתמש ותיק
ראובן אמר:
אלמוגים הם בעלי חיים או צמחים? מה דין מדוזות (יש גויים האוכלים אותם)? על סמך מה טוענים שהחיידקים הם בעל חי ומוכיחים שמה שלא נראה לא נאסר, אולי חיידק אינו בעל חי ותולעת אפילו שאינה נראית אסורה (ומאידך מנ"ל שתולעת שאינה נראית היא בעל חי).
לא זאת ההוכחה, אלא סברא פשוטה היא שכל מה שאינו נראה בעינים אינו נאסר.
 

MacroShadow

משתמש חדש
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
בעל חי פרה ורבה מזכר ונקבה.
גם הצומח. יש מינים (כמשפחת הדלועים המורחבת) שיש פרחים זכרים ופרחים נקבות, יש מינים (סוגים מסויימים של אבוקדו, פאפיה ועוד) שיש עץ זכר ועץ נקבה, ויש מינים (מרבית הצמחים המוכרים לנו) שכל פרח הוא גם זכר וגם נקבה.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מה שאינו נראה אינו אסור. לא כי אינו חי אלא כי לא נתנה תורה למלאכי השרת.
אבל אי אפשר להוכיח את זה מחיידקים. אלא מסברא.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
כבר נזכר בהרבה ספרים שיש ממוצע בין דומם לצומח ובין צומח לחי, אלמוגים ממוצע בין דומם לצומח, אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
כבר נזכר בהרבה ספרים שיש ממוצע בין דומם לצומח ובין צומח לחי, אלמוגים ממוצע בין דומם לצומח, אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
אבל אלמוגים בימינו נחשבים לחי ולכן שאלתי.
אלמוגים של היום הם לכאורה אותם אלמוגים של הגמרא שרש"י בר"ה כג. מתרגם קוראל"ו. למעשה יש מהם הרבה מינים חלקם נוטים יותר לחי וחלקם לצומח. הרבה מהם מחוברים בקרקע הים אבל מזיזים את עליהם. ולא מוציאים פירות אלא צומחים על ידי ענפים שיוצאים מתוך הענפים הקיימים.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
ולדעת רבי יוסי (כלאיים פ"ח מ"ה) אדני השדה מטמא באהל כאדם, אם כן הוא קרוב למדבר יותר מקוף
 

איש

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
כבר נזכר בהרבה ספרים שיש ממוצע בין דומם לצומח ובין צומח לחי, אלמוגים ממוצע בין דומם לצומח, אדני השדה - בין צומח לחי, הקוף - בין החי למדבר
ומה הממוצע בין גוי ליהודי?
לדברי הכוזרי.
 

איש

משתמש ותיק
ראובן אמר:
בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
ראובן אמר:
בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.


שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
 

איש

משתמש ותיק
ראובן אמר:
איש אמר:
ראובן אמר:
בני ישמעאל (כך מישהו אמר לי בשם שפת אמת, לא בדקתי מקור)
לא עליהם נאמר "פרא אדם".. שזו דרגה פחותה משאר אומות.


שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
השפת אמת בניגוד לפשטות של המילה "פרא אדם" המורה שהם פחותים משאר האומות מבאר להיפך והדברים קצת תמוהים.
 

כותר

משתמש ותיק
איש אמר:
השפת אמת בניגוד לפשטות של המילה "פרא אדם" המורה שהם פחותים משאר האומות מבאר להיפך והדברים קצת תמוהים.
אחרי שמביא מאמר חז"ל שאומות עולם אין קרויים אדם כלל, וישמעאל יש בו שם אדם אלא שהוא פרא אדם, היכן אתה רואה שהוא פחות משאר אומות ?
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
הערה על הכותרת: בעל חיים ולא בעל חי.
לכאורה כך היה ראוי, אבל מצאתי (דרך גוגל) בכמה ממקורותינו "בעל חי" ולא "בעל חיים" אחד מהם הוא במלבי"ם על איוב:
"הפץ עברות אפך", ובכח האלהות שיש לך "תפיץ אפך להשפיל כל גאה אשר תראה", כל [highlight=yellow]בעל חי[/highlight] ואדם שנמצא בעולם שהוא חזק מחבירו ומתגאה עליו בכח, תשפיל שיהיו כולם רפויי כח:
 

יצחק

משתמש ותיק
אני כותב הגדרה כפי מה שתמיד הסברתי לעצמי (אבל לא בטוח שזו ההגדרה של הפילוסופים שפיתחו את כל הענין של מיון הנמצאים)
צומח גם הוא גוף חי אלא שהחיות שלו איננה תלויה במערכות של איברים שכל אחד מהם בעל תפקיד יחיד כמו אצל "בעלי חיים", אם ניקח ענף של אילן ונטמון אותו באדמה הוא יוצא שרשים, אם השרשים יצאו מחוץ לאדמה הם יצמיחו עץ, כלומר שכל חלק מהאילן יש לו את התפקוד של כל החלקים האחרים, לכן אפשר ע"י הברכה להכפיל את העץ ולהפוך אותו לשני עצים.
בעלי חיים א"א "להכפיל", כל חלק וחלק בגוף של הבע"ח הוא מוגדר לעצמו.
לסיכום: צומח הוא סוג של "חי" שכל חלק מחלקיו כולל את כל חלקיו ולכן אפשר לראות כל משהו ומשהו ממנו כאילו הוא יחידה עצמאית, משא"כ בעל חיים הוא "נקודה" אחת של חיים.
בין הקדמונים היו שסברו שכל דרגה היא תוספת על הדרגה שמתחתיה, כלומר בעל חיים כולל בתוכו את הנפש של הצומח + נפש בעל חיים, והם סברו שהכבד הוא האבר שבו משכן הנפש הצומחת. כידוע שהכבד הוא האבר היחיד בגוף שגם אם כורתים חלק ממנו הוא חוזר וגדל, כלומר הכבד מתנהג באמת כמו "צומח" לפי ההגדרה הנ"ל.

ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יצחק אמר:
ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
מקור הדברים שהובאו למעלה - ספר עץ חיים שער מב - דרושי אבי"ע, פרק א בשם חכמי הטבע.
 

יצחק

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
יצחק אמר:
ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
מקור הדברים שהובאו למעלה - ספר עץ חיים שער מב - דרושי אבי"ע, פרק א בשם חכמי הטבע.
זכור לי שגם המהר"ל כותב על משהו שהוא ממוצע אולי בין האדם לבע"ח, אינני זוכר היכן ועל מה, ובאמת זה צ"ב, מי שיודע הסבר שיזכה את הרבים.

מה שהזכירו כאן לעיל את "אדני השדה", בצפנת פענח מגדיר רבי יוסי סובר שאדני השדה הם גוף של אדם אבל "הגברא" הוא בהמה, לכן הם מטמאים באהל כאדם אפילו שאין שום צד שהם אדם, לפי זה לא מדובר כאן באיזה ממוצע אלא יש כאן "שני דינים". כעין זה נחלקו בנדה דף כג. התוס' רא"ש (ד"ה למימרא) והתוס' (בד"ה לאיתסורי) אם לפי רבי מאיר שסובר שאשה שילדה כמין בהמה היא טמאה לידה האם הכוונה שיש כאן גוף של אדם אפילו שזה לא "גברא" אדם עיי"ש.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ראוי לציין כי בספר עץ חיים שם הביא את הדברים בשם חכמי הטבע, ולא הביאם אלא בתורת דוגמא לנושא אחר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
יצחק אמר:
...אם ניקח ענף של אילן ונטמון אותו באדמה הוא יוצא שרשים, אם השרשים יצאו מחוץ לאדמה הם יצמיחו עץ, כלומר שכל חלק מהאילן יש לו את התפקוד של כל החלקים האחרים, לכן אפשר ע"י הברכה להכפיל את העץ ולהפוך אותו לשני עצים...
1. כוכב-ים שנחתך לשנים, שני החלקים שלו משלימים את עצמם, לשני כוכבים חדשים. לדעתך יצור שכזה הוא צומח או חי?
2.האם אין לדעתך שום מימד של תודעה, שמתווסף בבעל חיים על פני צומח (נפק"מ לצער בעלי חיים) ?
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
ברצוני להגיב גם למה שכתבו בהודעות הקודמות על מציאותו של "ממוצע" בין שני מינים. לכאורה עצם הדבר שנותנים הגדרה לצומח ולחי זה גופא גורם שלא יתכן בכלל שיהיה "ממוצע" בין החי והצומח, אם יש הגדרה אין ממוצע.
נראה לי שיש דתי דרכים ליישב את זה. או שבהגדרת דרגה אחת מעל השנייה היא על ידי תוספת של שני דברים לפחות ואם יש רק אחד מהם אז הוא ממוצע. למשל צורת אדם ודעת יחד מבדיל את האדם מהחייה ממילא קוף שיחש לו צורת אדם ואין לו דעת הוא ממוצע. או שההגדרה תכלול דבר ששייך בו פחות ויותר למשל הגדרת הדומם שאינו יכול לצמוח כלל והצומח יש לו נפש הצומחת ברמה מסויימת לפחות, ואם אינו בדרגה מספיקה הוא ממוצע. עיין גם בדרך ה' שכותב שהשדים ממוצעים בין רוחני וגשמי. ולדעתו הגדרת רוחני הוא דבר שאי אפשר להשיגו בחושי האדם, אבל שדים יכולים להיות נראים אלא שבכל אופן אין להם חומר המושג בחוש.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
מה שהעיר ר' @יצחק, אפש"ל, דרגות ביניים כן, יוצאי דופן כן.
השדים זה מימד אחר, של עולם הרוח, ואין לו קשר לדרגת הממוצעים בסדרה של הבריאה הגשמית. (כמובן ד' הרמח"ל גבי שדים, באים מעבר לתפיסה החושית)
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראובן אמר:
שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
חז"ל בכמה מקומות דרשו את הפסוק הנ"ל לגבי דינים שאינם נוהגים אצל עכו"מ כמו קבריהם וכדומה. לד' השפ"א במה בא לידי ביטוי בדין מה שהישמעאלי הוא ממוצע.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
יצחק אמר:
...אם ניקח ענף של אילן ונטמון אותו באדמה הוא יוצא שרשים, אם השרשים יצאו מחוץ לאדמה הם יצמיחו עץ, כלומר שכל חלק מהאילן יש לו את התפקוד של כל החלקים האחרים, לכן אפשר ע"י הברכה להכפיל את העץ ולהפוך אותו לשני עצים...
1. כוכב-ים שנחתך לשנים, שני החלקים שלו משלימים את עצמם, לשני כוכבים חדשים. לדעתך יצור שכזה הוא צומח או חי?
2.האם אין לדעתך שום מימד של תודעה, שמתווסף בבעל חיים על פני צומח (נפק"מ לצער בעלי חיים) ?
א. לא שני כוכבים חדשים, אלא יצירה מחדש של איבר קטוע.
ב. כל ההבדלים בין ה' דרגות הבריאה, לא תלויים בהכרח בתודעה, כמו למשל גוי יהודי, התודעה החושית-גשמית של שניהם שווה.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
ראובן אמר:
שפת אמת וירא תר"נ
ב"ה בפסוק וירא אליו ה'. כי אברהם אע"ה הי' עמוד העולם ועד שלא נימול הי' קיום כל העולם על ידו כדאיתא במשנה שקיבל עליו שכר כולן. ומן המילה ואילך הי' כל הנהגה שלו בדרך המיוחד לבני ישראל שהוא דרך התורה שלמעלה מהנהגת דרך הטבע לכן וירא אליו הוא בפרטות יותר שאין לאחר שייכות בו. ולכן הוליד ישמעאל קודם המילה ויתכן כי מצד ישמעאל יש התקרבות מכל האומות כשמתגיירין יכולין להיות עם אחד. וגם קודם הגירות ע"כ נמשך ע"י בנ"י קיום לכל האומות וצריך להיות ממוצע ביניהם. כענין דאיתא בספרים בד' בחי' דצח"ם. כי יש בין הדומם והצומח ענין ממוצע שכלול משניהם כמו כמהין ופטריות. וכמו כן בין הצומח לחי אבני השדה עוף ידוע שגדל כאילן. ובין חי למדבר קוף. ואנו נאמר כי אחר מדבר אדם שע"ז נאמר אדם אתם קרוין אדם ולא האומות. וישמעאל הוא הממוצע לכן נקרא פרא אדם. ולכן יד כל בו וידו בכל. כי על ידו יש התקשרות בין מדריגות מדבר למדריגת אדם כנ"ל:
חז"ל בכמה מקומות דרשו את הפסוק הנ"ל לגבי דינים שאינם נוהגים אצל עכו"מ כמו קבריהם וכדומה. לד' השפ"א במה בא לידי ביטוי בדין מה שהישמעאלי הוא ממוצע.
ובמה בא לידי ביטוי בדין שהקוף ממוצע בין אדם לחיה
 
חלק עליון תַחתִית