עדינו העצני אמר:
אודה למי שיבאר לי כונת הרשב"ם.
רשב"ם מבאר את ההבדל בין משמעות המלה 'מֹרַת' (שבצירוף 'מֹרַת רוּחַ') למשמעות המלה 'מָרַּת' (שבצירוף 'מָרַּת נֶפֶשׁ'), כדלהלן:
מֹרַת
שרשה: מ.ר.ה. (כתבנית של ע.ש.ה.)
ענינה: מֶרִי (סירוב, התנגדות)
מהותה: פֹּעַל
צורת הנפרד: מֹרָה (כמו 'עֹשָׂה')
צורת הנסמך: מֹרַת (כמו 'עֹשַׂת')
הוי אומר: 'מֹרַת רוּחַ' – נוגדת רצון. ('וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה' – כל אחת מנשות עשו היתה בניגוד רצון ליצחק ולרבקה'.)
מָרַּת
שרשה: מ.ר.ר. (אלא שריש אחת מבולעת בחברתה, ולכן הריש דגושה)
ענינה: מרירות
מהותה: שם דבר
צורת הנפרד: מָרָּה (קרי: מָרְרָה, כמו 'חָכְמָה')
צורת הנסמך: מָרַּת (כמו 'חָכְמַת')
הוי אומר: 'מָרַּת נֶפֶשׁ' – מרירות נפש.