כנסיית גדול"י קובעת?

פרלמן משה

משתמש ותיק
בדברים שהשמיע הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א בכינוס אגו"י אתמול, הוא חזר בשם הגרי"ז מבריסק שכשדנו גדול"י האם להסכים ל"וועדת פיל" אמר הגרי"ז מבריסק כי מה שיחליטו שם כך יתגשם.
למישהו יש פרטים על מקור הדברים ועל הסיפור עצמו?
(אגב, הרב זילבר בדרשתו הזכיר שהוא בעצמו חסיד סאטמאר, ועל חסידי סטמאר אסור להצביע, ובמילים אחרות אמר שהוא עצמו לא מצביע, ולא מובן האם לדרוש בעד ההצבעה כן מותר ע"פ שיטת סאטמאר?)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא הבנתי מה הקשר בין כותרת האשכול "כנסיית גדול"י קובעת" - לתוכנו של הסיפור.
אם הסיפור נכון, הגרי"ז ראה בעיני הבדולח שלו את המצב הפוליטי הבינלאומי, ובהתאם לכך חזה את התוצאות. אלא שלפי הידוע לי הגרי"ז בא לארץ אחרי שהתקימה וועדת פיל.
האם הרבנים בגולה נדרשו לענין?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
בדברים שהשמיע הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א בכינוס אגו"י אתמול, הוא חזר בשם הגרי"ז מבריסק שכשדנו גדול"י האם להסכים ל"וועדת פיל" אמר הגרי"ז מבריסק כי מה שיחליטו שם כך יתגשם.
למישהו יש פרטים על מקור הדברים ועל הסיפור עצמו?
(אגב, הרב זילבר בדרשתו הזכיר שהוא בעצמו חסיד סאטמאר, ועל חסידי סטמאר אסור להצביע, ובמילים אחרות אמר שהוא עצמו לא מצביע, ולא מובן האם לדרוש בעד ההצבעה כן מותר ע"פ שיטת סאטמאר?)

אז למה לא החליטו שהמדינה תתנהל עפ"י התורה וכך היה מתגשם?
 

כותר

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
(אגב, הרב זילבר בדרשתו הזכיר שהוא בעצמו חסיד סאטמאר, ועל חסידי סטמאר אסור להצביע, ובמילים אחרות אמר שהוא עצמו לא מצביע, ולא מובן האם לדרוש בעד ההצבעה כן מותר ע"פ שיטת סאטמאר?)
הרב זילבר חסיד סלונים, ולמד גם בסלבודקה, אין לו קשר לסאטמר,
כנראה שלא הבנת טוב את כוונתו.
 

כותר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
לא הבנתי מה הקשר בין כותרת האשכול "כנסיית גדול"י קובעת" - לתוכנו של הסיפור.
אם הסיפור נכון, הגרי"ז ראה בעיני הבדולח שלו את המצב הפוליטי הבינלאומי, ובהתאם לכך חזה את התוצאות. אלא שלפי הידוע לי הגרי"ז בא לארץ אחרי שהתקימה וועדת פיל.
האם הרבנים בגולה נדרשו לענין?

בוודאי שבאגודת ישראל בפולין וליטא, דנו בכל השאלות של הקמת המדינה.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
לא הבנתי מה הקשר בין כותרת האשכול "כנסיית גדול"י קובעת" - לתוכנו של הסיפור.
אם הסיפור נכון, הגרי"ז ראה בעיני הבדולח שלו את המצב הפוליטי הבינלאומי, ובהתאם לכך חזה את התוצאות. אלא שלפי הידוע לי הגרי"ז בא לארץ אחרי שהתקימה וועדת פיל.
האם הרבנים בגולה נדרשו לענין?
לא הבאתי בדיוק את הדברים, זאת היתה המשמעות, אם יש למישהו הקלטה נא להעלות קישור (הדרשה באידיש).
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
פרלמן משה אמר:
בדברים שהשמיע הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א בכינוס אגו"י אתמול, הוא חזר בשם הגרי"ז מבריסק שכשדנו גדול"י האם להסכים ל"וועדת פיל" אמר הגרי"ז מבריסק כי מה שיחליטו שם כך יתגשם.
למישהו יש פרטים על מקור הדברים ועל הסיפור עצמו?
(אגב, הרב זילבר בדרשתו הזכיר שהוא בעצמו חסיד סאטמאר, ועל חסידי סטמאר אסור להצביע, ובמילים אחרות אמר שהוא עצמו לא מצביע, ולא מובן האם לדרוש בעד ההצבעה כן מותר ע"פ שיטת סאטמאר?)
אז למה לא החליטו שהמדינה תתנהל עפ"י התורה וכך היה מתגשם?
אם הסיפור נכון, אזי ברור שכוונת 'הרב' היתה שאין מה לדון בזה בוועידת גדולי תורה, כי בלא"ה מה שיחליטו שם זה מה שיהיה.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?
 
A

Anonymous

Guest
פרלמן משה אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?
עכשיו גם מובן למה הוא נלחם כנגד היכל שלמה... שלא יחליטו כמוהם.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?
עכשיו גם מובן למה הוא נלחם כנגד היכל שלמה... שלא יחליטו כמוהם.
לא יתכן, הגמרא אומרת שם "קשר רשעים אינו מן המנין"!
הוא כותב בדיוק למה הוא לוחם בהם, הם רוצים לעקור את התורה לגזור לגזרים רח"ל.
 
A

Anonymous

Guest
פרלמן משה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?
עכשיו גם מובן למה הוא נלחם כנגד היכל שלמה... שלא יחליטו כמוהם.
לא יתכן, הגמרא אומרת שם "קשר רשעים אינו מן המנין"!
הוא כותב בדיוק למה הוא לוחם בהם, הם רוצים לעקור את התורה לגזור לגזרים רח"ל.
רשעים? נו באמת, בגלל שהם לא הולכים בהשקפתו הם כבר נהיים רשעים..
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?

בגמרא בסנהדרין מבואר, שחזקיה חשש דילמא ח"ו נטייה דעתיה דקב"ה בתר רובא למרות שאין זה דעת תורה, ועל כך נסובו דברי הרב.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
האחד בא לגור אמר:
פרלמן משה אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?

בגמרא בסנהדרין מבואר, שחזקיה חשש דילמא ח"ו נטייה דעתיה דקב"ה בתר רובא למרות שאין זה דעת תורה, ועל כך נסובו דברי הרב.

לכן אני לא מבין איך הרב זילבר הביא דברים אלו, אדרבא, הגרי"ז אמר שמהרוב אין הוכחה שזוהי דעת תורה!
 
A

Anonymous

Guest
פרלמן משה אמר:
האחד בא לגור אמר:
פרלמן משה אמר:
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?

בגמרא בסנהדרין מבואר, שחזקיה חשש דילמא ח"ו נטייה דעתיה דקב"ה בתר רובא למרות שאין זה דעת תורה, ועל כך נסובו דברי הרב.

לכן אני לא מבין איך הרב זילבר הביא דברים אלו, אדרבא, הגרי"ז אמר שמהרוב אין הוכחה שזוהי דעת תורה!
אבל אם הקב"ה הולך אחר הרוב? אז הרב זילבר לא ילך אחר הרוב?
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
אינני יודע מה בדיוק הרב זילבר אמר ובאיזה הקשר .

בכל אופן, מה שהיה המעשה(לפחות איך שמובא בעובדות והנהגות )שהיה שם נידון האם להסכים להקמת המדינה או לא , והרב היה לחוץ מאוד שהחלטה תתקבל שלא כפי דעת תורה וכשתמהו לפניו וכי שם תיקבע ההחלטה, הביא את הגמרא הזאת שמה שקובע בפועל זה ההחלטה שקיבלו רוב חכמי ישראל וכך הקב"ה עושה .
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
האחד בא לגור אמר:
בגמרא בסנהדרין מבואר, שחזקיה חשש דילמא ח"ו נטייה דעתיה דקב"ה בתר רובא למרות שאין זה דעת תורה, ועל כך נסובו דברי הרב.

לכן אני לא מבין איך הרב זילבר הביא דברים אלו, אדרבא, הגרי"ז אמר שמהרוב אין הוכחה שזוהי דעת תורה!
אבל אם הקב"ה הולך אחר הרוב? אז הרב זילבר לא ילך אחר הרוב?
משהו לא ברור, הגרי"ז לא הלך אחר הרוב והרב זילבר מצטט בשמו?
 
A

Anonymous

Guest
פרלמן משה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
לכן אני לא מבין איך הרב זילבר הביא דברים אלו, אדרבא, הגרי"ז אמר שמהרוב אין הוכחה שזוהי דעת תורה!
אבל אם הקב"ה הולך אחר הרוב? אז הרב זילבר לא ילך אחר הרוב?
משהו לא ברור, הגרי"ז לא הלך אחר הרוב והרב זילבר מצטט בשמו?
הגרי"ז לא הלך, אבל הקב"ה כן הולך, אז הרב זילבר גם הולך... מה נשאר לא ברור?
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
אבל אם הקב"ה הולך אחר הרוב? אז הרב זילבר לא ילך אחר הרוב?
משהו לא ברור, הגרי"ז לא הלך אחר הרוב והרב זילבר מצטט בשמו?
הגרי"ז לא הלך, אבל הקב"ה כן הולך, אז הרב זילבר גם הולך... מה נשאר לא ברור?
חוזר שוב, הרב זילבר ציטט את זה בשם הגרי"ז!
הוא יכל להביא גמרא בסנהדרין, אבל הוא בחר להביא את זה בשם הגרי"ז, ואם זה המקור שלו, "כלפי ליא"....
 
A

Anonymous

Guest
פרלמן משה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
משהו לא ברור, הגרי"ז לא הלך אחר הרוב והרב זילבר מצטט בשמו?
הגרי"ז לא הלך, אבל הקב"ה כן הולך, אז הרב זילבר גם הולך... מה נשאר לא ברור?
חוזר שוב, הרב זילבר ציטט את זה בשם הגרי"ז!
הוא יכל להביא גמרא בסנהדרין, אבל הוא בחר להביא את זה בשם הגרי"ז, ואם זה המקור שלו, "כלפי ליא"....
לא מבין, אז מה אתה רוצה, שהוא לא ילך אחרי הרוב?
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
הגרי"ז לא הלך, אבל הקב"ה כן הולך, אז הרב זילבר גם הולך... מה נשאר לא ברור?
חוזר שוב, הרב זילבר ציטט את זה בשם הגרי"ז!
הוא יכל להביא גמרא בסנהדרין, אבל הוא בחר להביא את זה בשם הגרי"ז, ואם זה המקור שלו, "כלפי ליא"....
לא מבין, אז מה אתה רוצה, שהוא לא ילך אחרי הרוב?
או אחרי הרוב או אחרי הרב... לא ביחד...
 
הגרי"ז הוכיח מהגמ' שה' הרגיע את חזקיה שלא יחשוש מדעת הרוב כי קשר דשבנא הוא לא קובע בשמים
אמר הגרי"ז הנה לנו מפורש - שרק קשר רשעים אינו מן המניין אבל קשר צדיקים כן.
וא"כ חזקיהו והגרי"ז שניהם חששו מדעת הרוב כי ה' ילך עמם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם אם הרוב לא צודקים (ולא משום שתורה לא בשמים היא) - כך להבנת הגרי"ז, וגם לא ישנה דעתו בשל כך. ויש לפלפל בדבריו, אבל סו"ס כך אמר.
משהו דומה יש מהחזו"א שאמר בענין הזרם הרביעי, זה מה שבקשנו מהקב"ה - זה מה שקבלנו. שמלכתחילה הוא סבר שראוי להתנתק מהם לגמרי בלקיחת תקציבים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
גם אם הרוב לא צודקים (ולא משום שתורה לא בשמים היא) - כך להבנת הגרי"ז, וגם לא ישנה דעתו בשל כך. ויש לפלפל בדבריו, אבל סו"ס כך אמר.
משהו דומה יש מהחזו"א שאמר בענין הזרם הרביעי, זה מה שבקשנו מהקב"ה - זה מה שקבלנו. שמלכתחילה הוא סבר שראוי להתנתק מהם לגמרי בלקיחת תקציבים.

במקרה מתוך חיפוש של משהו אחר הגעתי עכשיו להודעה זו.

לא להפסיק קבלת תקציבים, אדרבא החזו"א עצמו יזם הקמת רשת חינוך שתקררא "תתמ"ל" במימון (חלקי) מהממשלה, מכתביו בזה נדפסו בקוב"א. (הרעיון ונגנז (גם) עקב התנגדות הגרי"ז).

וכן החנהע"צ תוקצב חלקית ע"י הממשלה, ונתמך נלהבות ע"י החזו"א.

הזרם הרביעי היה משהו כמו "ממלכתי חרדי" דהאידנא, והחזו"א לא היה מרוצה, ועל זה אמר (לר"י סרנא ורא"י פינקל?) המשפט שאמרת.
 

אבי חי

משתמש ותיק
איני יודע את הפרטים ההיסטוריים המדויקים, אבל כמדו' ז"פ שד' החזו"א לענין לכתחי' היתה לא לקחת תקציבים למוסדות חינוך.
[וכ"ה בתשב"ר]

אלא שבמצב של אז, וכנראה גם של היום, ההכרח לא יגונה, ברוב המקרים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
איני יודע את הפרטים ההיסטוריים המדויקים, אבל כמדו' ז"פ שד' החזו"א לענין לכתחי' היתה לא לקחת תקציבים למוסדות חינוך.
[וכ"ה בתשב"ר]

אלא שבמצב של אז, וכנראה גם של היום, ההכרח לא יגונה, ברוב המקרים.

אני דייקתי את הסיפור הנ"ל. שהתייחס לבעייתיות של הזרם הרביעי, וזה היה דווקא לא מצד המימון אלא מצד חוסר העצמאות.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
בדברים שהשמיע הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א בכינוס אגו"י אתמול, הוא חזר בשם הגרי"ז מבריסק שכשדנו גדול"י האם להסכים ל"וועדת פיל" אמר הגרי"ז מבריסק כי מה שיחליטו שם כך יתגשם.
למישהו יש פרטים על מקור הדברים ועל הסיפור עצמו?
(אגב, הרב זילבר בדרשתו הזכיר שהוא בעצמו חסיד סאטמאר, ועל חסידי סטמאר אסור להצביע, ובמילים אחרות אמר שהוא עצמו לא מצביע, ולא מובן האם לדרוש בעד ההצבעה כן מותר ע"פ שיטת סאטמאר?)
שמעתי באוזני מר' חיים שלמה ליבוביץ בשם הגרי"ד: שאמרו לפני הגרי"ז מה אכפת לו כ"כ שמתאספים לדון בענין תכנית החלוקה (הגרי"ז רגז איך לוקחים אחריות על נושא של שפיכו"ד, ולא מצד ציונות) ואמר הגרי"ז: יש לכם טעות, בשמים הפסק שפוסקים כאן מתקבל.
ואולי אוסיף את ההקשר לדברי הגרח"ש: הוא סיפר סיפור מענין ששמע מהגרי"ד (שהובא פעם גם בשם הגראי"ל, ובבריסק יש מכירים ויש שאינם מכירם או עושים עצמם כאינם מכירים ואכמ"ל) שאשת הגר"ח באה בחלום לר' שמחה זליג ריגר המו"ץ דבריסק בטענה שיכניסו את שמה בהקדמה על הספר של רבינו חיים הלוי (מה שאכן עשו). 
ושאל ר' חיים שלמה מה אכפת לה אם כתוב או לא, אם יש לזכות אז יש ומאי נ"מ אם יכתבו, ואמר שאם יפסקו כאן שיש לה חלק ממילא גם בשמים תקבל שכר ע"ז. ולכן רצתה שיכתבו. 
פעם כשסיפר זאת ישבו עוד תלמידים של הגרי"ד חלק אמרו ששמעו ממנו וחלק לא הכירו, ואכמ"ל. 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
איני יודע את הפרטים ההיסטוריים המדויקים, אבל כמדו' ז"פ שד' החזו"א לענין לכתחי' היתה לא לקחת תקציבים למוסדות חינוך.
[וכ"ה בתשב"ר]

אלא שבמצב של אז, וכנראה גם של היום, ההכרח לא יגונה, ברוב המקרים.
לצערנו ולבושתנו כוונתך בראשי התיבות וכן היה
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
פרלמן משה אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
המקור שאני מכיר לזה הוא בעובדות והנהגות לבית בריסק.
שהגרי"ז אמר שבשמים מסכימים לדעת הרוב ע"פ הגמ' בסנהדרין על חזקיה ושבנא.
אבל הרב מבריסק אמר את זה שלילית?
עכשיו גם מובן למה הוא נלחם כנגד היכל שלמה... שלא יחליטו כמוהם.
בדיוק כדבריך מובא שם בפרק העוסק בהיכל שלמה. 
הוא אמר שזה ממש חמור כי אם יצליחו לגייס ת"ח נגיע למצב שלפי הרמב"ם (שניתן לחדש הסנהדרין) יצטרכו לילך אחריהם בכל ענין. 
וזאת בשעה שהם עצמם יהיו מוכפפים לשלטון הפקידים והממשלה וכו'.

והוסיף שהרי ברור שהפקידים והמפא"יניקים לא ממנים אותם ולא ישלמו להם בכדי שיוכלו לתקן בדת ולהחמיר... 
 
 
חלק עליון תַחתִית