הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

החיפוש הניב 17 תוצאות

חזור

על ידי אליהוא
28 דצמבר 2017, 20:09
עבור לפורום
עבור לנושא

ואשרי כל חוכה לתשלומי כפל מאת כל סוכה

ואשרי כל חוכה לתשלומי כפל מאת כל סוכה שוכן בערפל. יש סידורים שהקיפו את התיבות: כל-סוכה, והתיבה 'כל' מנוקדת קמץ קטן. ואין זה נכון. ומה הפירוש? אשרי המחכה [על פי דניאל כמובן, ואגב: מי שאומר אשרי המאמין מצטט את הברית החדשה! היזהרו.] לתשלום כפול [על פי תשלומי הגנב!] עבור שמירת השבת מאת הקב"ה, שהוא רואה ...
על ידי אליהוא
22 ינואר 2018, 20:53
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: פסוק 'כי בא סוס פרעה' בסיום השירה

שורות השירה האחרונות נכתבו בשלוש דרכים שונות [וראה עוד בספר של יצחק פנקובר על כתר אר"ץ]: המצויה, שיטה ספרדית: בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים וישב ה' עליהם את מי הים ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים הפחות מצויה, שאני נוהג לכתוב, השיטה התימנית [על פי פסקי הלכה של כמה רבנים, כולל הרב נויבירט ז"ל, שהזמין מ...
על ידי אליהוא
22 ינואר 2018, 21:13
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: פסיקים בתפילה ובברכות

על פי בקשת רמתים צופים, הנה קטע [גרסה ישנה] של סידור 'ושננתם'.
גם קטע מתוך הדיונים יוצג בקרוב
על ידי אליהוא
22 ינואר 2018, 21:19
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: פסיקים בתפילה ובברכות

הנה קטעים מן הדיונים, שוב על פי בקשת ר"צ: א‘ והשב את העבודה לדביר ביתך, . . ואשי ישראל ותפִלתם באהבה תקבל ברצון ב‘ והשב את העבודה לדביר ביתך ואשי ישראל, . . ותפִלתם באהבה תקבל ברצון פירוש א‘: גם האִשים וגם התפילה שמתפללים באהבה יתקבלו ברצון. פירוש ב‘: גם העבודה וגם האִשים השֵב לדביר ביתך. לשיטה ב‘ ל...
על ידי אליהוא
17 פברואר 2018, 20:34
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: לעולם יהא אדם

א' אכן ההקדמה איננה מקורית, אלא המקור בגזרת שמד, שהיה אסור לקרוא ק"ש בציבור, ולכן תיקנו לקבל מלכות שמים [אינני אומר "עול", כי איננו בירושלמי וד"ל] לפחות בסתר. מאוחר יותר המציאו נוסחה "בסתר ובגלוי" וגם "בסתר כבגלוי" - כלומר שאדם יהיה תוכו כברו, ולא יחטא בחדרי חדרים. ב' לא הכל מברכים בשם. במלכות לא שמ...
על ידי אליהוא
15 יולי 2018, 17:27
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: קרא בתורה יששכר

בקובץ 'עיוני מקרא ופרשנות' כרך ד' יש מאמר של יצחק פנקובר, והוא דן ב'זכר' עמלק ובשתי מילים באסתר, ובסוף גם על יששכר [עמוד 117 - 122]. כללית ברור כי מקור הבעיה בבן נפתלי, שגרס י' חרוקה, ש' ראשונה ימנית שוואה, ש' שניה שמאלית קמוצה, וכ' קמוצה. כידוע בן אשר נצח כרגיל [בעצם זאת המסורת המקובלת באלף שנה האח...
על ידי אליהוא
07 אוגוסט 2018, 17:21
עבור לפורום
עבור לנושא

אוסף עזרים למתפלל

העליתי לאתר שלי אוסף קבצים עבור המתפלל שניתנים להורדה [חנם כמובן] והדפסה לכל המעונין: PDF. האוסף כולל: תפלות עמידה לר"ה ערוך כמו בסידור 'ושננתם', עם הקדמה קצרה והערות על הנוסח ועל הקריאה הנכונה. אנעים זמירות מוגדל לילד חזן. הלל ערוך עם הערות דקדוק וכו'. ברכת המזון מוגדל לכבדי ראיה [אשכנז]. חוברת עזר...
על ידי אליהוא
28 נובמבר 2018, 22:13
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: משה מוציא וכלב מכניס

שאלתי חברים והנה: א' ראו באוצר: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=45&t=40150 שימו לב שידידי הרב דוד יצחקי [האריס לשעבר] כתב בהוצאתו של לוח ארש. ב' ידידי יוסי עופר הביא אדם בן-נון: אדם בן נון כתב לי ביחס למסורת תימן: "לא מבטאים את האלף כמובן". [אני קויתי לקבל תשובה על מק"ג הכתר, אבל טרם הגיעה.]...
על ידי אליהוא
18 דצמבר 2018, 17:25
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: שאלתו של רש"י: מדוע אומרים "נחמתא" בקדיש?

בספר 'לשוננו רנה' הביא משה בר-אשר את הנושא: קודם נציין כי כתוב במרבית הסידורים 'נחֱמתא', ח' בחטף סגול ולא קמוצה. לכן חפש בר-אשר הבנה אחרת: ח' מתחלפת עם ע'. המסקנה שיתכן שמקור התיבה ב"נעימה", שמשמשת גם בתפלות אחרות. כל זה כמובן לא סותר במאומה את רש"י. הנה המאמר שלו: https://docs.google.com/viewer?a=v...
על ידי אליהוא
19 דצמבר 2018, 08:19
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: שאלתו של רש"י: מדוע אומרים "נחמתא" בקדיש?

אני מצרף את המאמר שהזכרתי לעיל.
על ידי אליהוא
11 אפריל 2019, 21:44
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: כוונה בתפילה

בסידור וינגרטן יש שני פרקים בנושא: כדאי מאד לקרוא. ולענין כמה ומתי צריך לכוון, ניתן ללמוד בזהירות מדיני כוונה של הסופרים, ששם נפסק שיש לכוון בתחלת כתיבת ס"ת, ודי בכך לכל הספר. מכאן אולי אפשר להסיק שבכל תפלה די לכוון בתחלת האמירה. אך צריך עיון. בעיניי זה נראה פשוט מדיי, אבל מי שלא כוון בכלל חוץ מתחלת...
על ידי אליהוא
06 אוקטובר 2019, 12:19
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: שירת הים - תרגום פסוק

אולי הפסוק שהשתרבב הוא דוקא 'כי בא סוס פרעה', כי בסיום השירה אנחנו מביאים פסוקי מלוכה. שתי דעות יש לשאלת איפה מסתיימת השירה: ה' ימלך או כי בא סוס. מי שסובר כי בא סוס צריך לסיים שם ול יוסיף פסוקי מלוכה ולא יכפיל ה' ימלך [כי הרי לא סיים עדיין] ומיד יאמר ישתבח. מי שסובר שהפסוק האחרון הוא ה' ימלך יכול ל...
על ידי אליהוא
23 נובמבר 2019, 21:06
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: מי צודק האשכנזים או התימנים?

נראה כי זהו הנוסח המקורי של אלקבץ, אך כפי שכתב יהודה ליבס, המחבר של נוסח קדום יותר היה תלמידו של אלקבץ. צריך לקרוא את ההוכחות כמובן במאמר של ליבס. אין לי הנוסח של מרדכי דאטו התלמיד.
לכידה.JPG
על ידי אליהוא
07 מרץ 2020, 22:11
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

ה'נכון' לפי טעמי המקרא הוא כ' רפויה. כדין כל בגדכפ"ת אחרי תנועה פתוחה.
אלא לפי המדרש, וראה מנחת ש"י באריכות, בגלל מיכה הוסיפו דגש.
יש מעט מאד מקומות שנוסף דגש בגלל חשש כלשהו: ראה גם על 'גאה גאה', 'ידמו כאבן' שוב, ראה מנחת ש"י.
ובספר של ייבין [כתר אר"ץ] הוא מביא עוד כמה מפוזרים בכל התנ"ך.
על ידי אליהוא
08 מרץ 2020, 15:24
עבור לפורום
עבור לנושא

מנהג טעות: לקיים או לבטל?

בתפילה לעתים מצאנו מנהגים שנוסדו בטעות: כמו "הקפדה" לקרוא בקמץ כאשר אחר-כך נודע שצריך להיות פתח [כמובן אחרי בדיקה בתנ"ך מתוקן]. יכול להיות גם שהקריאה משנה את פירוש המילה, ואז אולי חמור יותר. גם בקריאת התורה כמובן אותה בעיה קיימת. גם קריאת המגילה. ובשני המקרים [קריאה ותפילה]: האם לבטל את מנהג הטעות? ...
על ידי אליהוא
19 מאי 2020, 09:14
עבור לפורום
עבור לנושא

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

מטובה הוא נוסח א"י = מטוב א"י כמו בברכת מעין שלוש. וראה בספר 'הסידור בהשתלשלותה'.
על ידי אליהוא
03 אוגוסט 2020, 12:34
עבור לפורום
עבור לנושא

מאמר של הרב לויפר בנושא

אדיר וחזק – או אופנים וחיות בקדושה של תפילת שחרית של שבת אנו אומרים "אז בקול רעש גדול אדיר וחזק משמיעים קול" וזו נוסחא תמוהה מאוד כמו שיפורט. הראשון שידוע לי שעמד על כך הוא רבי אריה צבי פרומר הי"ד (אב"ד קוז'יגלוב וראש ישיבת חכמי לובלין) שכתב בספרו 'ארץ צבי' (חלק ב' ליקוטים - תשובה) : מאמר הרב לויפר...