אדם שאכפת לו מאוד מהסכומים שנמכרות העליות בבית הכנסת, על אף שאינו גבאי כלל. ולכן, כאשר הוא יודע על בעל יכולת מהמתפללים שחפץ לקנות עליה, הוא מודיע מראש לגבאי שיעלה את מחיר העליה עד סכום מסוים. אותו אדם עושה זאת על מנת לשלם אם יקרה מקרה ובעל היכולת יחליט שלא להעלות. ננקוט במספרים כדי שיהיה יותר ברור.
ראובן הוא ה"אכפתי". שמעון הוא ה"בעל יכולת". ראובן אומר ללוי הגבאי שיעלה את מחיר ה"מפטיר" עד 500 ש"ח היות שהוא יודע שלשמעון יש עניין לרכוש את המפטיר באותה שבת, ויש לו את היכולת לשלם גם 600 ש"ח עבור העליה שלו. כמובן שראובן עושה כן על דעת שאם שמעון לא יעלה את המחיר ל-600, הרי הוא משלם על העליה. מובן גם שברוב ככל המקרים אותו "בעל יכולת" כן ירכוש את העליה ב-600 ש"ח, ועל כן ראובן מוכן לעשות זאת תמידין כסדרן.
בדרך כלל, עליית מפטיר לא נמכרת ביותר מ-250 ש"ח, כי זה רמת המושגים של שאר המתפללים בבית הכנסת.
השאלה היא, האם ראובן נוהג כראוי כשהוא גורם לבעלי היכולת לשלם יותר, או לא.
התשובה של כל הרבנים (בפניהם הצגתי את השאלה) היתה, שאם ראובן אכן משלם את הסכום במידה ובעל היכולת לא העלה את המחיר יותר - אין בכך כל פגם כלל. ועל אף שהוא אינו חפץ בעליה כלל, אלא רק להעלות את מחירה, מכל מקום כיון שהוא מוכן לשלם את הסכום במידה והוא לא יעלה - אין בכך כל פגם כלל.
עד כאן חלק א.
ומכאן לחלק ב.
ראשית, לענ"ד צריך להבין את מעמדו וזכויותיו של הגבאי. ברוב בתי הכנסיות שאני מכיר, הגבאי יכול לקבל החלטות כמעט באופן בלעדי לגבי התנהלות קופת בית הכנסת. לדוגמא, נניח שביו"ט מקובל באותו בית כנסת למכור את כל העליות ללא יוצא מן הכלל. באחד הימים טובים הגיע להתארח בבית הכנסת יהודי בעל יכולת שהגבאי רוצה להוקיר את נתינותיו עבור בית הכנסת ולתת לו עליה, אך הרי הנוהג בבית הכנסת שמוכרים את כל העליות ללא יוצא מן הכלל, ומשכך החליט הגבאי להעלות את מחיר אחת העליות עד שלא יהיו מתמודדים נוספים ולכבד את אותו יהודי בעליה הזאת. כמובן, שהכיבוד הזה הוא אינטרס מובהק של בית הכנסת, כיון שאותו בעל יכולת מעריך את הכבוד הזה, ובסבירות גבוהה יתן לביהכ"נ תרומות נוספות בעקבות זאת.
אך הגבאי דל אמצעים הוא ואין באפשרותו לשלם זאת מכיסו. ולכן, היות שכל ענינו הוא למען טובת בית הכנסת, הוא "משלם" את העליה מקופת בית הכנסת לקופת בית הכנסת. מהכיס הימני לכיס השמאלי. האם מותר לו לעשות כן? לענ"ד, בהנחה שמתפללי בית הכנסת אכן העניקו לו את הסמכות לקבל החלטות כגון דא [וכן החלטות בענין שאר הוצאות], אין בכך כל פגם ואף מעלה יש בכך. קופת בית הכנסת "מוותרת" על סכום מסוים [או "משלמת לעצמה"] בכדי להרוויח לקופה סכומים גדולים יותר. נקרא לזה כך: קופת בית הכנסת השקיעה 1,000 ש"ח ב"דינר זעיר" שנערך באופן פרטי-פומבי לגביר יחיד - ורכשה לו עליה, כדי שאותו גביר ימשיך לתרום לבית הכנסת.
מה יקרה אם תקוות הגבאי להמשך תרומות מאותו גביר - תיכזב, והגביר לא יתרום למרות הכבוד? האם נכפה על הגבאי לשלם מכיסו את מחיר העליה?
או נשאל זאת אחרת: האם בית כנסת שהשקיע 100,000 ש"ח בהפקת "דינר", ולמגינת לב הגבאים האירוע אפילו לא כיסה את עצמו, האם נחייבם לשלם את ההוצאות?
ומכאן לשאלת פותח האשכול:
כאשר הגבאי העלה את מחיר העליה ל-1,500 ש"ח, הוא עשה זאת מתוך מחשבה שהגביר המתמודד על העליה יעלה את המחיר ל-1,600 ש"ח. כלומר - מתוך כוונה להרוויח לבית הכנסת. האם הטעות שלו בהערכת הרצינות של הגביר, תחייבו לשלם על כך?