את השאלה הבנתי. מה התשובה "מי שמשחק בנרות"שמעתי שואלים הרגיל בנר הוי ליה בנים ת''ח, ומה עם המדליק עצמו...
וענה ע''ז מי שענה,
וכי מי שמשחק בנרות יכול שיצא ממנו ת''ח, אתמהה.
את השאלה הבנתי. מה התשובה "מי שמשחק בנרות"שמעתי שואלים הרגיל בנר הוי ליה בנים ת''ח, ומה עם המדליק עצמו...
וענה ע''ז מי שענה,
וכי מי שמשחק בנרות יכול שיצא ממנו ת''ח, אתמהה.
לא בכל דבר צריך להכניס תריז...שמעתי שואלים הרגיל בנר הוי ליה בנים ת''ח, ומה עם המדליק עצמו...
וענה ע''ז מי שענה,
וכי מי שמשחק בנרות יכול שיצא ממנו ת''ח, אתמהה.
אצל המקובלים הספרדים שכל דבריהם עפ"י האר"י לא מצאנו מעלה מיוחדת לזאת חנוכהאולי כדאי קצת לעשות סדר בדברים:
א. מקור מעלת יום זה מופע כבר בדברי רבינו האר"י ז"ל שכל יום מימי החנוכה הוא כנגד מידה אחת מי"ג מידות, שהם אלו שהובילו את הנס הגדול, ואילו היום השמיני מעלתו גדולה מכולם, כי ביום התגלו כל החמשה מידות האחרונות מי"ג מידות. מכאן הגיעו החסידים והפשיטו/הרחיבו את הנושא, כך שאין זה בדיות או סיפורי חסידים, וכמו שהזכיר כאן הרב מוצאת שלום בשם המהר"ל.
ב. ידיעותיו של מרנא החזו"א בקבלה היו גדולות ורחבות, וכמו הרבה מגדולי ישראל, הוא עשה זאת בהצנע לכת, ומי שרוצה לקרוא ע"כ, אפשר לראות בהגדה של פסח 'החזון איש' להרב אשר ברגמן שליט"א,
ג. ומכאן ואילך, כל אחד יכול לעשות עם הסיפור הנ"ל כפי ראות עיניו.
סיפורי הוד לא הוכחשו (עי' הקדמת קובץ איגרות הנדפס ע"י משפחת גריינימן... מה שמצאו בכתב סתרים...), אלא שידעו להסתיר כדי לא לטשטש את הדמות ולא לעשות מעיקר טפל (בהרבה מקומות "אומרים" בהלצה "אותות ומפתים באדמת בני חם" וכיו"ב יש מקומות ש"חיים" את זה, כמובן בעירבון מוגבל... נביא נבדק ע"י מופת דייקא וכן יש בגמ' על רחב"ד וד"ל).כידוע הגר"י פוזן, וכן ר' גדליה נדל ועוד מגדולי תלמידי החזו"א, התנערו ממרבית הסיפורים אפופי ההוד עליו, והכחישום לגמרי, ומן הסתם גם מעשה זה,
וככלל, כל מעשה הוא בחזקת מפוברק, (מאז שרבו האינטרסנטים...) עד שיוכח אחרת.
אדיר!!!
מה הכוונה ? אבל כתבו בשם ר' גדליה שהכחיש.סיפורי הוד לא הוכחשו
ופשוט כי אדם הטוען שהחזו''א אחז נוראות מזאת חנוכה, גריע טפי מן "אנשים שלא הכירו את שיחו ושיגו של החזו''א" ואינו צריך אפילו הכחשה.סיפורי בדים והבלים האהודים על אנשים שלא הכירו את שיחו ושיגו של החזו"א, ונחשבים אצלם ל"אפופי הוד מסתורין" וכו' אכן הוכחשו.
שאלה - 262500אצל המקובלים הספרדים שכל דבריהם עפ"י האר"י לא מצאנו מעלה מיוחדת לזאת חנוכה
ר' גדליה זה נושא מורכב יותר כי זה תלוי בהבנת שיטתו בעצמו ביהדות. בוודאי לא בדיוק מה שקיבל מהחזו"א. הגר"י פוזן כמו כל שאר תלמידי החזו"א כהגרח"ג לא הכחישו את עצם מה שהיה סיפורים נעלים, אכן כדרכו של החזו"א גופיה לא עסקו בכך ולא ביררו עניינים אלו רק מה דאיקלע לידם. וכנ"ל. כמובן על כל אדם הנערץ גם בדורות הקודמים נפוצו לכל עבר סיפורים כ"א כפי תכונת נפשו... וכ"א נדמית לו כאומתו (החזו"א לדוגמא אף יצר הבנה כזאת אצל סובביו כשנדרש. ופוק חזי מכתבו הנורא לר"א ספקטור, שכוונת החזו"א ברורה וכתבו באופן שיבינהו הנ"ל לפי תכונתו ועניינו. ושמא טעיתי...מה הכוונה ? אבל כתבו בשם ר' גדליה שהכחיש.
הגר"י פוזן כלל לא ראה את החזו"א מימיו. ר' גדליה לא היתה לו (כמובן) שיטה מיוחדת ביהדות, אבל מ"מ את ההכחשה הביע עוד לפני שיצא בחידושיו. והוא לא היה היחיד בין תלמידי החזו"א שהכחיש.ר' גדליה זה נושא מורכב יותר כי זה תלוי בהבנת שיטתו בעצמו ביהדות. בוודאי לא בדיוק מה שקיבל מהחזו"א. הגר"י פוזן כמו כל שאר תלמידי החזו"א כהגרח"ג לא הכחישו את עצם מה שהיה סיפורים נעלים, אכן כדרכו של החזו"א גופיה לא עסקו בכך ולא ביררו עניינים אלו רק מה דאיקלע לידם. וכנ"ל. כמובן על כל אדם הנערץ גם בדורות הקודמים נפוצו לכל עבר סיפורים כ"א כפי תכונת נפשו... וכ"א נדמית לו כאומתו (החזו"א לדוגמא אף יצר הבנה כזאת אצל סובביו כשנדרש. ופוק חזי מכתבו הנורא לר"א ספקטור, שכוונת החזו"א ברורה וכתבו באופן שיבינהו הנ"ל לפי תכונתו ועניינו. ושמא טעיתי...
על ראש הגנב בוער הכובע...לא בכל דבר צריך להכניב תריז...
לא זלזלתי בשום צורה שהיא בעולם בהגה"צ ר"א בידרמן שליט"א אר הוא מאד מוערץ בעיני עד למאד מאד.
אך זה די ברור שמטבע הדברים הוא לא מדייק בסיפרים, ולכאו' גם לא מתיימר להיות "הדייקן של העיר"
כך שלהפוך כל מציאות כמעט ברורה, לזלזול במאן דהוא, היא לא נכונה לא הוגנת ובוודאי לא מכבדת
הגיע למרן זללה"ה עקב חידושיו, כך זכורני מנכדיו שאישרו דבר זה שהביאוהו לצורך כך והחזו"א סמך ידיו עליו בענין. (אמר לו בחיי חיותו שרוצה שיחבר כעין מ"ב אע"פ שיחלוק עליו מ"מ זה באמת לא ראיה. ר' גדלי' היה יותר סוג רמב"מיסט, גם אם בחוגי חזו"א מעדנים את זה, ישנם אחרים שהיו אצלו וגם תולים בו דיעותיהם מה שא"א לעשות לכ"א בצורה זו. משא"כ שאר החיידער של החזו"א וזה לא קשור רק למי שהיה אצל החזו"א בגוף. משפחת פוזן נאמנת לחזו"א בהחלטיות ואכמ"ל). ואם שגיתי יעמידני מר על טעותי וכבר חזרתי בי מטעותי.הגר"י פוזן כלל לא ראה את החזו"א מימיו. ר' גדליה לא היתה לו (כמובן) שיטה מיוחדת ביהדות, אבל מ"מ את ההכחשה הביע עוד לפני שיצא בחידושיו. והוא לא היה היחיד בין תלמידי החזו"א שהכחיש.
מי בכלל חושב דברים כאלו על מורנו הגר"ג ? בשנים שלאחר פטירת החזו"א הוא עמד בראש, והוא השפיע להמשיך בדרך לימודו של החזו"א.הגיע למרן זללה"ה עקב חידושיו, ....... ר' גדלי' היה יותר סוג רמב"מיסט,
עד עכשיו לא ראיתי מקור במקובלים לזהתסלחו לי אבל זה כמעט כמו הליצנות של הארגון .... שפרסמו השנה שזאת חנוכה הוא גמר הדין, והמקור שלהם: מרן שה"ת הגרח"ק בשם האריז"ל. ה"י! הרי זה כאילו רח"ק היה מגורי האר"י, ומעתיקי שמועותיו!
המקור הראשון ששם מצינו ענין זה בהדיא בשם כתבי האר"י הוא בבת עין.
רח"ק העיד על אביו הקה"י שהיה לומד בת עין (כמדומה שאמר בכל יום).
הרי מסתבר שקיבל את זה מאביו הקה"י.
עכ"פ זה לא משנה אם אכן סבר החזו"א מזה, הרי גם בחוגי המקובלים מצינו שאחזו מזה (גם בדורות לפני שהכירו ה'בת עין'), ובודאי שיש לזה מקורות מוסמכים. והגם שהיה החזו"א [מסתבר] בקי בתורת הקבלה עדיין לא היה זה "זיין שטארקייט"...
החזו"א באיזה מקום מציין לליקוטי הלכות.את זה ספק בעיני אם למד, כי מצאתי במק"א שמסתפק החזו"א ומכריע בנושא מסוים ואילו הח"ח בליקוטיו כתב אחרת.
אך את ליקוטי הלכות השני, יש כזו שמועה, מב' מח"ס ארחות רבינו.....
מכ"מ ידוע מה שאמר הגרח"ג שלא כל מה שנכתב בספר פאר הדור בטוח לא היה...סיפורי הוד לא הוכחשו (עי' הקדמת קובץ איגרות הנדפס ע"י משפחת גריינימן... מה שמצאו בכתב סתרים...), אלא שידעו להסתיר כדי לא לטשטש את הדמות ולא לעשות מעיקר טפל (בהרבה מקומות "אומרים" בהלצה "אותות ומפתים באדמת בני חם" וכיו"ב יש מקומות ש"חיים" את זה, כמובן בעירבון מוגבל... נביא נבדק ע"י מופת דייקא וכן יש בגמ' על רחב"ד וד"ל).
סיפורי בדים והבלים האהודים על אנשים שלא הכירו את שיחו ושיגו של החזו"א, ונחשבים אצלם ל"אפופי הוד מסתורין" וכו' אכן הוכחשו.
אכן כמו שנתבאר. יל"ע בספר טור ברקת על השו"ע למקובל בשם ר' חיים הכהן כמדו' שמזכיר בנוגע לחנוכה (לא זוכר אם לזאת חנוכה) בקשר ליוה"כ. ואינו תח"י. ומ"מ אי"ז סוגיא דשמעתתא גם אצל גדולי המקובלים הקדמונים (לא המאוחרים שכבר יכולים לינוק מתורת החסידות).עד עכשיו לא ראיתי מקור במקובלים לזה
נשמח לדעת
המקור הראשון ששם מצינו ענין זה בהדיא בשם כתבי האר"י הוא בבת עין.
עד עכשיו לא ראיתי מקור במקובלים לזה
נשמח לדעת
המקור הוא מספר טור ברקת שהיה מתלמידי האריז"ל אבל אשכנזי ולא מהתלמידים הספרדים הרגילים, ולכן אינו ידוע כל כך.אצל המקובלים הספרדים שכל דבריהם עפ"י האר"י לא מצאנו מעלה מיוחדת לזאת חנוכה
המקובלים הספרדים החשיבו רק את רבי חיים ויטל. ולא נהגו לפי שאר תלמידי האר"י ויכול להיות שזה הסיבה שלא התייחסו לזההמקור הוא מספר טור ברקת שהיה מתלמידי האריז"ל אבל אשכנזי ולא מהתלמידים הספרדים הרגילים, ולכן אינו ידוע כל כך.
שוב ראיתי שקדמוני הרב @דעה את ה' שבודאי יודע את ה ואת סודותיו יותר טוב ממני
אכן לזאת היתה כוונתי וע"כ כתבתי בהודעתי שכותב בהקשר לחנוכה ובמוסגר הדגשתי שאיני זוכר אם גם לזאת חנוכה. וייש"כ על הציטוט. גם אצל האשכנזים ספר זה לא היה במרכז כלל, אבל אכן נתנו משקל יותר לכל שמועה בשם האריז"ל.המקובלים הספרדים החשיבו רק את רבי חיים ויטל. ולא נהגו לפי שאר תלמידי האר"י ויכול להיות שזה הסיבה שלא התייחסו לזה
אשמח לדעת את המקור בספר טור ברקת (מה שכתב בסי' תקפא' אינו ראיה כי רק כתב שם שהארת ה' על עמו ישראל הוי מר"ה עד חנוכה שאז השפיע טובות על ישראל וכו' ולכן יש ענין לקום בחצות וכו' וכ"ז אינו קשור כלל לכוחו של זאת חנוכה)
אינו נכון, מהר"ח הכהן היה ת' מהרח"וטור ברקת שהיה מתלמידי האריז"ל אבל אשכנזי ולא מהתלמידים הספרדים הרגילים, ולכן אינו ידוע כל כך.
למרות האיחור שעבר שבוע מזאת חנוכה.האם יש כאן מישהו שחושב שהגה"צ ר' אלימלך בידרמן, מדייק בסיפורים ???
אני מאד מכבד ומעריך את הרב בידרמן, אבל לא חסר טעויות בסיפורים שהוא מספר, וכמדומה לי שהוא אפי' לא מתיימר לדייק, לא כל "ענין" בין אם הוא חסידי בין הוא קדום יותר, חייב להיות מקובל אצל כל החוגים!!! ואין צורך לחפש מתחת לפני הקרקע דברים שאין...., זאת חנוכה הוא יום גדול ואל תנסו לערבב את החזו"א לתוך זה,,
חסידים כלך לכם אצל הרה"ק האלוקי הבני יששכר ודעימיה, ותנצלו את יום זאת חנוכה, זה מקור מספיק גדול אשר לא צריך הסכמות ממאן דהוא, וליטאים לכו ללמוד ולנצל את הזמן או מה שאתם צריכים
אבל לא לערבב בין השיטות ולעשות סלט אחד גדול מהכל, כן יש גישות שונות ביהדות!!!!
הטענה כנגד זה שלאר"י היו תלמידים מאד גדולים ובכללם המרח"ו שהאר"י החשיבו לתלמידו המוסמך (וי"א היחיד). ואם הם לא עשו ענין מזאת חנוכה זה ראיה להיפך.אגב: ראה בספר [החדש] אמרות טהורות - סיפורי קודש, לכ"ק אדמו"ר מראחמיסטריווקא ארה"ב זצוק"ל, בסוף הערך של ה'בית עין' [י"ב כסלו], שהביא בשם חמיו הרה"ק מסקווירא זצוק"ל שאמר שאם בבת עין כתוב בשם כתבי האריז"ל אזי כך הוא! ע"ש.
ואע"פ שאינני 'מסמיך' לצדיקי קדמאי, כבר ידוע הרעיון, ואכתוב לשונו של כ"ק אדמו"ר מפשעווארסק שליט"א 'לא להבין מה שכתוב בכתבי האריז"ל צריכים להיות סתם א נער! אבל להבין מ"ש בין השורות איז גאר אן אנדערע לימוד', היינו כי יש להצדיקים השגה בזוהר וכתבים לדעת מה היה כוונתם באמת, ואולי לזה כין האדמו"ר מסקווירא זצוק"ל. ואכמ"ל.
הרה"ק מרוז'ין זי"ע אמר:הטענה כנגד זה שלאר"י היו תלמידים מאד גדולים ובכללם המרח"ו שהאר"י החשיבו לתלמידו המוסמך (וי"א היחיד). ואם הם לא עשו ענין מזאת חנוכה זה ראיה להיפך.
ולכן כל אחד ישאר על מנהגו
השאלה לא מי יותר גדול אלא מה דעת האר"י לגבי זאת חנוכההרה"ק מרוז'ין זי"ע אמר:
רבי [האריז"ל] רבי [הבעש"ט] אני לא יודע מי יותר גדול.
תלמיד [מהרח"ו] תלמיד [המגיד] אני יודע ולא אגיד.
תלמידים של התלמיד [תלמידי מהרח"ו] תלמידים של התלמיד [תלמידי המגיד] אני יודע ואגיד לכם: תלמידי המגיד היו יותר גדולים [ויש גורסים הרבה יותר גדולים] מתלמידי מהרח"ו.