תורה מונחת
משתמש ותיק
נא לא ליכנס להנושאים הרגישים עליהם יש אשכול מיוחד (בתורתו של רבי גדליה)
כאן לכתוב רק על אישיותו וגדלותו הנפלאה
כאן לכתוב רק על אישיותו וגדלותו הנפלאה
ור' גדליה זצ"ל היה אומר, רק על טעם וריח יש להתווכח, אבל בשאר הויכוחים רק אחד הצדדים צודק..כבר נפסקה הלכה
שעל טעם וריח אין להתווכח...
מסתמא ר' גדליה היה מפטיר על בקשה כזו הלואי אותי עזבו ותורתי שמרונא לא ליכנס להנושאים הרגישים עליהם יש אשכול מיוחד (בתורתו של רבי גדליה)
כאן לכתוב רק על אישיותו וגדלותו הנפלאה
חשוב מאוד להדגיש את זה לבחורים צעירים, ששייך להיותוהגיע לישיבה השקדן הנורא, הבחור, ארז הלבנון, ר' גדליה נדל זצ"ל. והיו בינינו גם שיחות חולין
ויחד עם זאת לשוחחהשקדן הנורא
שיחות חולין
זה טעות, והמדובר על ר' גדליה שניידר, בנו של ר"מ שניידר רבו של ר"נ ז"ל. [ועיקר הדיבור הוא על רבו ר"מ שניידר].הרב גדליה נדל זצ"ל
באשכול הזה לא תוכל לכתוב את כל דעותיו..דעותיו
בס"ד
אל כבוד מו"ר שליט"א
הנני לברכו בברכת מז"ט והרבה נחת מבנו חמודו הרב יוסף שמואל שליט"א
ושיעלה במעלות התורה והיראה מעלה מעלה, ויזכה לראות ממנו דור ישרים
מבורך, וכמו"כ נחת מכל בניו ובנותיו נחת כרצונו
כמו"כ הנני לברך את בנו החתן הגדול בתורה וי"ש ומצוין במידות שיעלה מעלה מעלה בדרך
שקבל מאביו ושכבר התחיל לילך בה ושהזיוג יעלה יפה ויה'ה במזל טוב ויגדל ?לתפארת
כמו"כ הנני לברך את המחותן הרב הגאון וכו' מוהר"ר יצחק וסרמן שליט"א שיזכה לראות
בו ובבתו נחת וכל טוב וכל התקוות שתולים בו שיהיה לגדול בישראל יתקימו
ועכשיו אספר כמה דברים אשר יגרמו לכם ולחתן שמחה
נתאספנו בערך כשני מנינים בביתו של רבינו שליט"א לשמוח בשמחה זו ובראש
השולחן ישב אביו של רבינו אשר היה מאד שמח ולידו דוד הכלה מר חצרוני וכל המסובים הרגישו ?
אשר שמחתכם היא שמחתם והם שותפים בשמחה זו ולכך עשינו סעודה בחלות ובדגים
וקומפט ויין להודות לבורא עולם וליתן שבחוהודאה מתוך שמחה וברכה ? מתוך שמחה
? השמחה באה לידי ביטוי בדברי הרב ספרינגר שליט"א ובדברי הרב ז' אידלמן שליט"א
אשר כלם צינו שבית זה הנו המודל והסמל ליגעת התורה אשר כלם מתחזקים
לאורו ואשר ר' זאב סיפר שפעם ראה סבלים נושאים פריז'דר מאוד גדול וטרחו עליו מאוד
והוא אמר לתלמידים אילו יגענו כך בתורה היינו גדולים וע"ז אמר רבינו זה משחק ילדים וחזר
ע"ז כמה פעמים זה משחק ילדים הייתי מתחלף מיד ביגעה וכמו"כ באה לידי ביטוי בדברי הרב
ספרינגר אשר רבינו הוא כשמיר חזק נגד אבני הזמן ללמוד תורה מתוך הדחק ולידע
שכן הוא דרכה של תורה ואחרת אי אפשר לזכות לכתרה של תורה ובית רבינו ? ומשמש לנו
דוגמא שאפשר "לחיות" כך וללמוד תורה ורק כך הוא דרכה של תורה והוא לנו כמגדול אור
לא לילך אחר הלוקסוס והמתורות וכיון שכן שמחת רבינו היא שמחתנו מצד שאנו תלמידים וטפלים
לו וא"כ מה שטוב לו טוב לנו עוד בא לידי ביטוי גודל השמחה שעכשיו נבנה בית עם יסודות
כאלו ובא לידי ביטוי שהחתן קבל מאביו את דרך ביגעת התורה וכמו"כ קבל ממנו את ההסתפקות
במועט ששני אלו הם היסוד לכתרה של תורה ושני אלו ישנם בחתן דנן וכמו"כ שהמחותן
הרה"ג ר' יצחק וסרמן אשר גם הוא קבל מרבינו את יסודות אלו ואשר ידוע שהנם נמצאים
גם בבתו הכלה המהוללה ואשר יש פה כל היסדות לבנות בית של גדולי ישראל וזוהי
שמחתנו אשר יבנה כאן בית שיזק את הדרכה של תורה ויהי לכלנו לחזוק ולכך
נתאספנו ליתן שבח והודי'ה לבורא עולם וברכה ותפלה שיקום הבית הגדול הזה ונזכה כלנו
לראות בגדלותו ותפארתו אכי"ר
מהראוי שאכתוב איזה גרגיר ד"ת אך הדבר קשה לי ואבקש סליחה והנני נאלץ לסיים
המכתב ולשלחו בדואר וכמו"כ באמצע כתיבת המכתב בא אלי אורח
כמו"כ הנני מוסר ד"ש לכל ידידנו הרבנים וינטרוב ויוסף רוט וכמו"כ להחתן המופלג ? יגל
תלמידכם
יהודה בויאר
ותיקי דיירי שיכון חזו"א עוד מספרים בערגה על מכירת הביצים שהיה בביתו....היה מתעסק בעצמו ביין ומיץ הענבים.
בעיני ראיתי איך הוא ממלא את הבקבוקים מיתוך מיכל ענק, בטכניקה ידנית עתיקה של צינור וחוק כלים שלובים [למי שראה את השיטה הזאת פעם].
טכניקה הקיימת מימות עולם.
למיטב זכרוני, אחיו הגלמוד שהתגורר בביתו התעסק בזה.ותיקי דיירי שיכון חזו"א עוד מספרים בערגה על מכירת הביצים שהיה בביתו....
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
אני גם יודע במי היה מדובר ....אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
ואני שמעתי שהוא פגש אותו בעת שהשליך את היין לאשפה, והיה לההוא אי נעימות רבה, ואז אמר לו שיעשה זאת בשמחה.אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
איני יודע למה צריך להמציא גירסאות, כאשר ידוע במי מדובר..אני גם יודע במי היה מדובר ....
גריינימן קנייבסקי או אולי ברטלר?[גם הגר"ח לא ישב]
ממתינים גם לזה בכליון עינים...צריך לכתוב בנפרד על דעותיו ועל דברים ששמעתי מ'כלי שני ושלישי'
כעי''ז ראיתי פעם (איני זוכר הפרטים כלל)אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
הגם שהיה מכונה ר' חצק'ל ברטלרגריינימן קנייבסקי או אולי ברטלר?
מסתבר דחלופי גברא שנו כאן, ולפי הידוע לי כל ציבור תלמידי החזו"א ועד רבים וטובים שהכירוהו כולם גם מי שלא אהב את דבריו, לא חשב אותו לאפיקורס ח"ו, וכמובן כולם שתו את יינו,כעי''ז ראיתי פעם (איני זוכר הפרטים כלל)
שפלוני חזונאישניק שאל אחד מבני הגרא''י ברטלר ז''ל תחת חופת בנו מה לעשות שהגיע ר' גדלי' ואיזה כיבוד יכולין ליתן לו
לאחר שהרהר קמעא אמר שיתן לו ברכה אבל.. תזהר שלא יגע ביין...
ושוב בלי אחריות כל דהו
יש כולם ויש ברטלר..מסתבר דחלופי גברא שנו כאן, ולפי הידוע לי כל ציבור תלמידי החזו"א ועד רבים וטובים שהכירוהו כולם גם מי שלא אהב את דבריו, לא חשב אותו לאפיקורס ח"ו, וכמובן כולם שתו את יינו,