הגאון ר' גדליה נדל זצ''ל

הודעות חדשות בנושא זה נשלחות לאישור מנהל תחילה.
נא לא ליכנס להנושאים הרגישים עליהם יש אשכול מיוחד (בתורתו של רבי גדליה)
כאן לכתוב רק על אישיותו וגדלותו הנפלאה
מסתמא ר' גדליה היה מפטיר על בקשה כזו הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו
 

אריאל

משתמש ותיק
כתב הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל (ספר הזכרון לרב דב שורצמן עמ"ס סוכה):
"בשנת תש"ג, בהיותי לומד בישיבה הגדולה בפתח תקוה, כבחור מצעירי ביהמ"ד, והגיע לישיבה השקדן הנורא, הבחור, ארז הלבנון, ר' גדליה נדל זצ"ל. והיו בינינו גם שיחות חולין, וסיפר לי שעוד יש בדורנו בחור בעל דרגא, והוא צעיר, ולומד ש"ס בחזרות של עשרות פעמים, הוא דב שוורצמן מתל אביב, לומד בישיבת חברון, תורתו משמחתו ומלבשתו חן של ענוה ויראה, והפליג לספר מהנהגותיו הן בביהמ"ד והן בנסיעותיו".

ניתן ללמוד מכאן איך רי"א שיבח אותו, וגם ממה הוא התפעל כשפגש ת"ח נוסף
 

איש תלמודי

משתמש ותיק

אייזיק 0

משתמש ותיק
השבוע בביטאון העדה - דורות.
לע"ע אין תח"י את הכתבה.
1718897316365.png
 

יוסייוסי

משתמש ותיק
בינתיים אכתוב רק מה שראיתי בעצמי בעיני [בעיני ילד שלא תמיד הבין הכל].

ר' גדליה התנהג בפשטות מופלגת וסלד לחלוטין מגינוני כבוד.
לא ניתן היה לנהוג בו גינוני כבוד.
לא ישב ב'מזרח' [גם הגר"ח לא ישב]
לא היית יכול להאמין שאיש זה המתנהג בכזאת פשטות, הוא הוא ר' גדליה נדל.

פעם הרחיבו את הבית [כמדומני לאחר פטירת אחיו שהיה גר בביתו], אז הוא ונכדיו בנו במו ידיהם.
הגיע מערבל ביטון וכל בני המשפחה [לבשו מגפיים גדולות] נכנסו לבטון והתעסקו בגריפת הבטון ויישורו.

מרתק ומפעים היה לראות אותו מהלך הלוך ושוב [בדרך כלל בשבת] ברחוב רשב"ם [בלי כובע וחליפה] ידיו מאחורי גבו והא אחוז בשערפים.

ביתו היה עלוב בצורה קיצונית ולא שופץ עשרות שנים.

כשהוא היה מחתן את צאצאיו [איני יודע האם מדובר על בנו/ביתו או נכדיו].
היה סולד מחתונה המונית באולם והיה כותב מודעה בלדרמן בכתב יד היום תערך חתונת XXX בביתי.
הוא רצה שידידיו ומקורביו באמת ישמחו איתו ולא מצא טעם באנשים ש'יקפצו לומר מזל טוב'.

בני המשפחה היו נדחקים בסלון ביתו [לא הבנתי איך הם הצליחו להיכנס שם] ואחד מהמשפחה עם אורגן וכדומה היה שר וכולם היו שרים שעות יחד.
את החופה, לא ראיתי ואיני יודע איך היתה מתנהלת.
נראה לי שהיו עושים כך 'שבע ברכות' לכל נכד/נכדה.

לא נכנסתי פנימה [היה דחוק שלא היה שייך להכניס סיכה], רק ראיתי מבחוץ את הצפיפות והיה נראה מבחוץ שיש שם אוירה מיחדת במינה.
[אולי מישהו מבוגר ממני ידע יותר פרטים על נוסח השמחות שלו].

היה מחזיק בביתו הקטן את אחיו שהיה איש גלמוד וערירי, שנים רבות הוא התגורר בביתו.

היה מתעסק בעצמו ביין ומיץ הענבים.
בעיני ראיתי איך הוא ממלא את הבקבוקים מיתוך מיכל ענק, בטכניקה ידנית עתיקה של צינור וחוק כלים שלובים [למי שראה את השיטה הזאת פעם].
טכניקה הקיימת מימות עולם.

בעיני ילד לא ראיתי את השקפותיו ולא שמעתי את דעותיו.
גם בתור ילד הרגשתי דמות מופלאה והרגשתי שיש בו משהו אמיתי ומקורי.
==============================================================
צריך לכתוב בנפרד על דעותיו ועל דברים ששמעתי מ'כלי שני ושלישי'
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
זה מכתב שכתב ר' יהודה בויאר לרבו ר' גדליה שחיתן את בנו הגדול בחו"ל
והתלמידים התאספו בבני ברק בבית של ר' גדליה ושמחו את שמחת רבם
בס"ד
אל כבוד מו"ר שליט"א
הנני לברכו בברכת מז"ט והרבה נחת מבנו חמודו הרב יוסף שמואל שליט"א
ושיעלה במעלות התורה והיראה מעלה מעלה, ויזכה לראות ממנו דור ישרים
מבורך, וכמו"כ נחת מכל בניו ובנותיו נחת כרצונו
כמו"כ הנני לברך את בנו החתן הגדול בתורה וי"ש ומצוין במידות שיעלה מעלה מעלה בדרך
שקבל מאביו ושכבר התחיל לילך בה ושהזיוג יעלה יפה ויה'ה במזל טוב ויגדל ?לתפארת
כמו"כ הנני לברך את המחותן הרב הגאון וכו' מוהר"ר יצחק וסרמן שליט"א שיזכה לראות
בו ובבתו נחת וכל טוב וכל התקוות שתולים בו שיהיה לגדול בישראל יתקימו

ועכשיו אספר כמה דברים אשר יגרמו לכם ולחתן שמחה
נתאספנו בערך כשני מנינים בביתו של רבינו שליט"א לשמוח בשמחה זו ובראש
השולחן ישב אביו של רבינו אשר היה מאד שמח ולידו דוד הכלה מר חצרוני וכל המסובים הרגישו ?
אשר שמחתכם היא שמחתם והם שותפים בשמחה זו ולכך עשינו סעודה בחלות ובדגים
וקומפט ויין להודות לבורא עולם וליתן שבחוהודאה מתוך שמחה וברכה ? מתוך שמחה
? השמחה באה לידי ביטוי בדברי הרב ספרינגר שליט"א ובדברי הרב ז' אידלמן שליט"א
אשר כלם צינו שבית זה הנו המודל והסמל ליגעת התורה אשר כלם מתחזקים
לאורו ואשר ר' זאב סיפר שפעם ראה סבלים נושאים פריז'דר מאוד גדול וטרחו עליו מאוד
והוא אמר לתלמידים אילו יגענו כך בתורה היינו גדולים וע"ז אמר רבינו זה משחק ילדים וחזר
ע"ז כמה פעמים זה משחק ילדים הייתי מתחלף מיד ביגעה וכמו"כ באה לידי ביטוי בדברי הרב
ספרינגר אשר רבינו הוא כשמיר חזק נגד אבני הזמן ללמוד תורה מתוך הדחק ולידע
שכן הוא דרכה של תורה ואחרת אי אפשר לזכות לכתרה של תורה ובית רבינו ? ומשמש לנו
דוגמא שאפשר "לחיות" כך וללמוד תורה ורק כך הוא דרכה של תורה והוא לנו כמגדול אור
לא לילך אחר הלוקסוס והמתורות וכיון שכן שמחת רבינו היא שמחתנו מצד שאנו תלמידים וטפלים
לו וא"כ מה שטוב לו טוב לנו עוד בא לידי ביטוי גודל השמחה שעכשיו נבנה בית עם יסודות
כאלו ובא לידי ביטוי שהחתן קבל מאביו את דרך ביגעת התורה וכמו"כ קבל ממנו את ההסתפקות
במועט ששני אלו הם היסוד לכתרה של תורה ושני אלו ישנם בחתן דנן וכמו"כ שהמחותן
הרה"ג ר' יצחק וסרמן אשר גם הוא קבל מרבינו את יסודות אלו ואשר ידוע שהנם נמצאים
גם בבתו הכלה המהוללה ואשר יש פה כל היסדות לבנות בית של גדולי ישראל וזוהי
שמחתנו אשר יבנה כאן בית שיזק את הדרכה של תורה ויהי לכלנו לחזוק ולכך
נתאספנו ליתן שבח והודי'ה לבורא עולם וברכה ותפלה שיקום הבית הגדול הזה ונזכה כלנו
לראות בגדלותו ותפארתו אכי"ר
מהראוי שאכתוב איזה גרגיר ד"ת אך הדבר קשה לי ואבקש סליחה והנני נאלץ לסיים
המכתב ולשלחו בדואר וכמו"כ באמצע כתיבת המכתב בא אלי אורח
כמו"כ הנני מוסר ד"ש לכל ידידנו הרבנים וינטרוב ויוסף רוט וכמו"כ להחתן המופלג ? יגל
תלמידכם
יהודה בויאר
 
היה מתעסק בעצמו ביין ומיץ הענבים.
בעיני ראיתי איך הוא ממלא את הבקבוקים מיתוך מיכל ענק, בטכניקה ידנית עתיקה של צינור וחוק כלים שלובים [למי שראה את השיטה הזאת פעם].
טכניקה הקיימת מימות עולם.
ותיקי דיירי שיכון חזו"א עוד מספרים בערגה על מכירת הביצים שהיה בביתו....
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
 

יוסייוסי

משתמש ותיק
ותיקי דיירי שיכון חזו"א עוד מספרים בערגה על מכירת הביצים שהיה בביתו....
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
למיטב זכרוני, אחיו הגלמוד שהתגורר בביתו התעסק בזה.
יתכן וזה היה לצורך תעסוקה.
===============
לפני כן הרבנית קנייבסקי בעצמה מכרה את הביצים בביתה.
פעם אחת הגיעה ילדה וקנתה תבנית ביצים מהרבנית ו... הפילה את התבנית מול בית משפחת קנייבסקי....
נתנה לה הרבנית במאור פנים תבנית חדשה ושילחה אותה לביתה.
והרבנית נשארה לנקות...
 

בבלי ירושלמי

משתמש ותיק
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
אני גם יודע במי היה מדובר ....
גם יש סיפור דומה על מישהו שבא אליו וביקש את הכסף חזרה - יין נסך
ר' גדליה אמר לו: לא איכפת לי לתת לך, אבל לשיטתך רק תדע שזה תופס את דמיו, ועדיין יהיה אסור לך בהנאה
 

אייזיק 0

משתמש ותיק
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
ואני שמעתי שהוא פגש אותו בעת שהשליך את היין לאשפה, והיה לההוא אי נעימות רבה, ואז אמר לו שיעשה זאת בשמחה.
 

הכתב והמכתב

משתמש רגיל
שמעתי מנכדו שפעם אחת הצביע על יהודי אחד ואמר שרק הוא יכול לקרוא לו "רב" בגלל "שהוא באמת שומע לי"...[איני זוכר את הלשון בדיוק אבל זכור לי שזה הכיוון].
 

תורה מונחת

משתמש ותיק
פותח הנושא

תורה מונחת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב מסופר שא' שכפה"נ חשש מדעותיו בא להחזיר לו את היין שקנה ממנו תוך כדי שהעמיד פנים קודרניות וכו', ראה ר"ג ונענה לעומתו ואמר הרי לשיטתך הנך מקיים מצוה ומדוע לא תעשנו בשמחה...
כעי''ז ראיתי פעם (איני זוכר הפרטים כלל)
שפלוני חזונאישניק שאל אחד מבני הגרא''י ברטלר ז''ל תחת חופת בנו מה לעשות שהגיע ר' גדלי' ואיזה כיבוד יכולין ליתן לו
לאחר שהרהר קמעא אמר שיתן לו ברכה אבל.. תזהר שלא יגע ביין...
ושוב בלי אחריות כל דהו
 

תמים דעות

משתמש ותיק
סליחה על הבורות בענין, אך לתומי חשבתי שבימי חייו הבריאים היה הגרג"נ מקובל בחוג תלמידי החזו"א ואף מחוצה לה, כך הבנתי מתוך המכתבים שהדפיסו כאשר י. שילת הו"ל את ספרו, ואולם מתוכן האשכול הזה מתגלה לי שאף בימיו הבריאים ואף בחוגו היו מרננים אחריו כמין ואפיקורס, האומנם? [ואם כן, אז מה כל החרדה שחרדו בקול קורא המצור"ף, למה לא אמרו עליו שהקדיח תבשילו ואינו משלנו, אינהו בדידהו ואנן בדידן?]

חחחב.JPG
 

מאור עינים

משתמש ותיק
כעי''ז ראיתי פעם (איני זוכר הפרטים כלל)
שפלוני חזונאישניק שאל אחד מבני הגרא''י ברטלר ז''ל תחת חופת בנו מה לעשות שהגיע ר' גדלי' ואיזה כיבוד יכולין ליתן לו
לאחר שהרהר קמעא אמר שיתן לו ברכה אבל.. תזהר שלא יגע ביין...
ושוב בלי אחריות כל דהו
מסתבר דחלופי גברא שנו כאן, ולפי הידוע לי כל ציבור תלמידי החזו"א ועד רבים וטובים שהכירוהו כולם גם מי שלא אהב את דבריו, לא חשב אותו לאפיקורס ח"ו, וכמובן כולם שתו את יינו,
 

תורה מונחת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסתבר דחלופי גברא שנו כאן, ולפי הידוע לי כל ציבור תלמידי החזו"א ועד רבים וטובים שהכירוהו כולם גם מי שלא אהב את דבריו, לא חשב אותו לאפיקורס ח"ו, וכמובן כולם שתו את יינו,
יש כולם ויש ברטלר..
כל מי שבא פעם במגע עם משפחה הזאת יודע עד כמה כל הדברים מסובכים שם בצורה יוצאת דופן
 
חלק עליון תַחתִית