'המן' - יהודי או גוי!? תחזיקו חזק!

לחזות בנועם

משתמש רגיל
עבד כנעני שאצל היהודי צריך לטבול לשם גירות וג"כ חייב למולו, אם ביום מן הימים האדון מפקיר את עבדו , נהיה הוא בן חורין ויהודי הוא.
המן, היה עבד מרדכי ובוודאי שמרדכי קיים את דיני עבד כנעני, וגם ששיחררו הפך הוא לבן חורין ויהודי הוא.
[glow=red]אז מה היה המן יהודי או גוי!?[/glow]
מה אתם אומרים!? הפלא ופלא.
 

השגחה פרטית

משתמש רגיל
המן שימש כבר אצל מרדכי?
לכא' סוכם בינהם שלאחר המלחמה יהיה עבדו ואין שום סיבה לומר שכבר ניטבל
ובנוסף מדוע קבעת שמרדכי שיחררו?
 

לחזות בנועם

משתמש רגיל
פותח הנושא
לא היה לו אוכל ומכר את עצמו לשם כך, ואיתא במגילה (טו,א) זה בא בפרוזבולי וזה בא בפרוזבוטי.
 

מנין

משתמש ותיק
אגב, המן היה יהודי [מארץ יהודה, ולא פרסי - מארץ פרס].
ראה בקובץ המצורף מהרב יהושע ענבל
 

קבצים מצורפים

  • יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית.pdf
    745.4 KB · צפיות: 150

אריך

משתמש ותיק
לחזות בנועם אמר:
עבד כנעני שאצל היהודי צריך לטבול לשם גירות וג"כ חייב למולו, אם ביום מן הימים האדון מפקיר את עבדו , נהיה הוא בן חורין ויהודי הוא.
המן, היה עבד מרדכי ובוודאי שמרדכי קיים את דיני עבד כנעני, וגם ששיחררו הפך הוא לבן חורין ויהודי הוא.
[glow=red]אז מה היה המן יהודי או גוי!?[/glow]
מה אתם אומרים!? הפלא ופלא.

אם הגוי לא הסכים למול ולטבול לשם עבדות, לא חל הדבר בעל כרחו, ראה יו"ד רסז ג-ה. והמן בודאי לא הסכים לכך, א"כ אמנם הוא קנוי למרדכי אבל לא נתחייב כלל במצוות.
 

לחזות בנועם

משתמש רגיל
פותח הנושא
לכא' כבודו צודק, אבל באמת מענין, שהרי כידוע הגמ' במגילה למדה ממה שכתוב 'רוב בניו' רוב - עולה לגימט' 208 וכי יעלה על הדעת שכולם באו מאישה אחת!?
 

לחזות בנועם

משתמש רגיל
פותח הנושא
ובאמת עולה בראשי כרגע קושיה, אמרו שמזרעו של המן היו שלמדו בבני ברק, ולכא' הגר הוא כתינוק חדש ואינו נמשך לזרע הגוי, ולמה ייחסו אותם להמן!?
 

כותר

משתמש ותיק
לא כתוב ששימש אותו בפועל כעבד, הוא רק מכר עצמו לעבד לצורך השעה כשהיה רעב.
מן הסתם מרדכי לא ניצל זאת לתוקפו לעבדות.
וא"כ הוא לא מל ולא טבל לשם עבדות.
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
לחזות בנועם אמר:
ובאמת עולה בראשי כרגע קושיה, אמרו שמזרעו של המן היו שלמדו בבני ברק, ולכא' הגר הוא כתינוק חדש ואינו נמשך לזרע הגוי, ולמה ייחסו אותם להמן!?
מי לחשך לדון שהגר אינו נמשך לזרע אבותיו?
בפרט מבני בניו של המן שהם אדומיים, ויש עליהם לאו דאורייתא של "לא תתעב אדומי" שלכאורה אין לו הפסק (כלומר: אם תמצא עכשיו את צאצאי בניו של המן, ויציעו לך שידוך איתם - יש לאו דאורייתא שלא להתרחק מהשידוך רק בגלל שהם אדומיים).
 

יודע ספר

משתמש ותיק
עיין קובץ מאמרים ואגרות ממרן הגה"ק רבנו אלחנן בונם ווסרמאן זיע"א שכתב 'והנה חז"ל מסרו לנו מפתח לכל סיפורי התורה 'מעשה אבות סימן לבנים (עי' רמבן ריש וישלח) וא"כ גם מעשה עמלק סימן לזרעו ונמצינו למדין מזה, כי העושין להכעיס הן מזרע עמלק. ושמעתי מהקדוש בעל החפץ חיים ז"ל אודות היעווסעקעס בזה"ל 'ביי מיר איז ברור אז זיי זיינען פון זרע עמלק' (ברור לי שהם מזרע עמלק).
וזה לשון הגר"א באבן שלמה פרק חבלי משיח ' הערב רב דבוקין מאד בישראל וישראל לומדין ממעשיהן ממ"ש ויתערבו בגויים וילמדו ממעשיהן (תהילים קו) והם העשירים עליזי גאווה וכו' וא"א להפריד הע"ר רק ע"H קושי הגלות. ה' מיני ע"ר יש בישראל וכו' ובעלי מחלוקת הם גרועים מכולם והם נקראים עמלקים, ואין בן דוד בא עד שימחו מן העולם וכו' עמלקים הם ראשי ישראל בגלות ועילהם נאמר 'היו צריה לראש וכל עזי פנים ורשעים שבדור הם מגלגול נשמתם על ערב רב ובני קין וכו' כו' וכו' וכו' ועי' רעיא מהימנא (נשא דף קכה דפוס ווילנא).
 

כותר

משתמש ותיק
לחזות בנועם אמר:
עבד כנעני שאצל היהודי צריך לטבול לשם גירות וג"כ חייב למולו, אם ביום מן הימים האדון מפקיר את עבדו , נהיה הוא בן חורין ויהודי הוא.
המן, היה עבד מרדכי ובוודאי שמרדכי קיים את דיני עבד כנעני, וגם ששיחררו הפך הוא לבן חורין ויהודי הוא.
[glow=red]אז מה היה המן יהודי או גוי!?[/glow]
מה אתם אומרים!? הפלא ופלא.
ודאי שמרדכי לא שיחררו,
שמבואר במסכת גיטין לח: ובעוד מקומות:
א"ר יהודה אמר שמואל, כל המשחרר עבדו עובר בעשה שנאמר "לעולם בהם תעבודו".
 

בני ברקי

משתמש רגיל
לחזות בנועם אמר:
עבד כנעני שאצל היהודי צריך לטבול לשם גירות וג"כ חייב למולו, אם ביום מן הימים האדון מפקיר את עבדו , נהיה הוא בן חורין ויהודי הוא.
המן, היה עבד מרדכי ובוודאי שמרדכי קיים את דיני עבד כנעני, וגם ששיחררו הפך הוא לבן חורין ויהודי הוא.
[glow=red]אז מה היה המן יהודי או גוי!?[/glow]
מה אתם אומרים!? הפלא ופלא.
כבר קדמך החיד"א שכתוב עפ"י יסוד הדברים הללו שמכיון שהיה עבד למרדכי היו לו דינים של יהודי,
ובזה מפרש הפסוק "כי הגיד להם אשר הוא יהודי", דהיינו, שהמן כעס על כך שמרדכי אמר על המן שהוא יהודי.
ודפח"ח ושפ"י.
 

בני ברקי

משתמש רגיל
דוד העיתונאי אמר:
לא כתוב ששימש אותו בפועל כעבד, הוא רק מכר עצמו לעבד לצורך השעה כשהיה רעב.
מן הסתם מרדכי לא ניצל זאת לתוקפו לעבדות.
וא"כ הוא לא מל ולא טבל לשם עבדות.
מנא לך הא??? אולי מרדכי כן השתמש בו כעבד אז בתקופת המלחמה???
 

בני ברקי

משתמש רגיל
לחזות בנועם אמר:
לכא' כבודו צודק, אבל באמת מענין, שהרי כידוע הגמ' במגילה למדה ממה שכתוב 'רוב בניו' רוב - עולה לגימט' 208 וכי יעלה על הדעת שכולם באו מאישה אחת!?
האם כתוב שהיו לו עוד נשים???
 

כותר

משתמש ותיק
בני ברקי אמר:
דוד העיתונאי אמר:
לא כתוב ששימש אותו בפועל כעבד, הוא רק מכר עצמו לעבד לצורך השעה כשהיה רעב.
מן הסתם מרדכי לא ניצל זאת לתוקפו לעבדות.
וא"כ הוא לא מל ולא טבל לשם עבדות.
מנא לך הא??? אולי מרדכי כן השתמש בו כעבד אז בתקופת המלחמה???
בשביל מה להגיד את זה ?
אם יש לך עניין בשטיקל תורה נוצץ, שיהיה "הפלא ופלא"
שאותו צורר היהודים שביקש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים היה בעצמו יהודי, עם כל הקושי העצום שיש ליישב זאת בהגיון, ואיך שמרדכי לא ניסה להשפיע על נשמתו היהודיה חלק אלוק ממעל לחזור בתשובה,
וסופו שהרגוהו,
ובכל שנה אנחנו שמחים על מפלתו.
בשביל מה כל הקושי הזה ?
כשאין לנו שום מקור שתקפו לעבדות
 

544

משתמש רגיל
דוד העיתונאי אמר:
בני ברקי אמר:
דוד העיתונאי אמר:
לא כתוב ששימש אותו בפועל כעבד, הוא רק מכר עצמו לעבד לצורך השעה כשהיה רעב.
מן הסתם מרדכי לא ניצל זאת לתוקפו לעבדות.
וא"כ הוא לא מל ולא טבל לשם עבדות.
מנא לך הא??? אולי מרדכי כן השתמש בו כעבד אז בתקופת המלחמה???
בשביל מה להגיד את זה ?
אם יש לך עניין בשטיקל תורה נוצץ, שיהיה "הפלא ופלא"
שאותו צורר היהודים שביקש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים היה בעצמו יהודי, עם כל הקושי העצום שיש ליישב זאת בהגיון, ואיך שמרדכי לא ניסה להשפיע על נשמתו היהודיה חלק אלוק ממעל לחזור בתשובה,
וסופו שהרגוהו,
ובכל שנה אנחנו שמחים על מפלתו.
בשביל מה כל הקושי הזה ?
כשאין לנו שום מקור שתקפו לעבדות

ראה ציטוט ממה שנאמר כאן קודם:

בני ברקי אמר:
לחזות בנועם אמר:
עבד כנעני שאצל היהודי צריך לטבול לשם גירות וג"כ חייב למולו, אם ביום מן הימים האדון מפקיר את עבדו , נהיה הוא בן חורין ויהודי הוא.
המן, היה עבד מרדכי ובוודאי שמרדכי קיים את דיני עבד כנעני, וגם ששיחררו הפך הוא לבן חורין ויהודי הוא.
[glow=red]אז מה היה המן יהודי או גוי!?[/glow]
מה אתם אומרים!? הפלא ופלא.
כבר קדמך החיד"א שכתוב עפ"י יסוד הדברים הללו שמכיון שהיה עבד למרדכי היו לו דינים של יהודי,
ובזה מפרש הפסוק "כי הגיד להם אשר הוא יהודי", דהיינו, שהמן כעס על כך שמרדכי אמר על המן שהוא יהודי.
ודפח"ח ושפ"י.

רק מעניין איפה החיד"א הזה נמצא
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
מענין לענין, סתם שאלה עמהארצית, לפי מה נקבע האדם אם היא עמלקי, לפי גזע האב או האם? את"ל שלפי האב, אזי יתכן אדם שהוא יהודי וגם עמלקי. וא"כ האם חל עליו החיוב לאבדו ולמחותו מעל פני האדמה? ובעצם גם בלא זה, האם עמלקי יכול להתגייר? אם כן, אז האם פקע ממנו דין עמלקי ושוב אינו בדין מחייה?
 

כותר

משתמש ותיק
שורת סיכום אנחנו מחפשים חיד"א או מקור אחר לכך.
בתקוה שזה דבר אמיתי ולא השערה בעלמא.
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
ובעצם גם בלא זה, האם עמלקי יכול להתגייר? אם כן, אז האם פקע ממנו דין עמלקי ושוב אינו בדין מחייה?
גר הוא כקטן שנולד.
וחידוש מצאתי בספר שיר מעון לבן הכתב סופר, שאפילו גר תושב הוי כקטן שנולד וז"ל בפרשת זכור- ועוי"ל כמו גר שנתגייר דהוה כקטן שנולד דמי ואין לו שום שייכות לאביו ולמשפחתו ומותר בבת אמו או אשת אביו מן התורה, ה"ה גר תושב ג"כ כקטן שנולד דמי ואין לו שום שייכות לזרע עמלק עכ"ל.
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
מענין לענין, סתם שאלה עמהארצית, לפי מה נקבע האדם אם היא עמלקי, לפי גזע האב או האם?
כתב המורה נבוכים ח"ג פרק נ', דכותב וז"ל: אמנם ספור משפחות בני שעיר ויחסם בפרט הוא מפני מצוה אחת, והוא שהשם יתעלה צוה למחות זכר עמלק לבד, ועמלק אמנם היה בן אליפז מן תמנע אחות לוטן, אך שאר בני עשו לא צוה להרגן וכו', ואלו לא התבארו היחסים ההם ופרטיהם היו כולם נהרגים בפשיעה, לכן באר הכתוב משפחותיהם ואמר שאלו שתראו אותם בשעיר ומלכות עמלק אינם כולם בני עמלק, [highlight=yellow]אבל הם בני פלוני ובני פלוני ונתיחסו לעמלק להיות אמם מעמלק[/highlight] וכו' עכ"ל
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
מענין לענין, סתם שאלה עמהארצית, לפי מה נקבע האדם אם היא עמלקי, לפי גזע האב או האם? את"ל שלפי האב, אזי יתכן אדם שהוא יהודי וגם עמלקי. וא"כ האם חל עליו החיוב לאבדו ולמחותו מעל פני האדמה?
כעת מצאתי בפירוש התפילות והברכות לר"י בר יקר עמ' נ"ו שכתב בזה"ל-
ודוקא אם הם גרי הצדק לאפוקי זרעו של עמלק דאמר במכילתא אמר ר' אליעזר נשבע הקב"ה בכסא הכבוד שלו שאם יבאו מכל האומות להתגייר שיקבלהו, ומביתו שלא יקבלהו דכתוב כי יד על כס י-ה, ו[highlight=yellow]אפשר לומר דוקא אם הוא מזרע עמלק מאב ואם[/highlight] עכ"ל.
ויש לדון אם הכוונה שאם הוא לא מזרע עמלק מאב ואם אינו נחשב לעמלקי, [ולפי"ז יתורץ מה שהערת שלא מסתבר שיהא על ישראל דין מחיה אם אימו מישראל ואביו מעמלק], או שהכוונה רק לגבי קבלת גרים בלבד [וצ"ע מדוע לעניין קבלת גרים יהיה בזה דין אחר]
מה דעת חו"ר הפורום?
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
דוד העיתונאי אמר:
שורת סיכום אנחנו מחפשים חיד"א או מקור אחר לכך.
בתקוה שזה דבר אמיתי ולא השערה בעלמא.

הוא חת''ס בתורת משה פרשת תצוה, עניני פורים.
 

סבא

משתמש ותיק
גם החיד"א כתב זאת בנחל אשכול [אסתר ג,ד] וז"ל שמעתי מחכם א' זלה"ה שפי' דרך צחות דכיון דהמן הי' עבד למרדכי אם היינו בא"י מלין וטובלין אותו לשם עבדות וחייב בכל המצות שהנשים חיבות וא"כ אפשר שמרדכי אמר להם שהוא עבדו ודין עבדי ישראל למול ולטבול ולקיים מצות שהנשים חייבות ואם היה המן בא"י וידינו תקיפא הי' יהודי וז"ש ויגידו להמן לראות היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא המן יהודי כדין העבדים עכ"ד.
 

סבא

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
דוד העיתונאי אמר:
שורת סיכום אנחנו מחפשים חיד"א או מקור אחר לכך.
בתקוה שזה דבר אמיתי ולא השערה בעלמא.

הוא חת''ס בתורת משה פרשת תצוה, עניני פורים.
לא מצאתי בחת"ס אלא בדברי נכדו בשיר מעון וז"ל ויגידו להמן לראות היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודי. כבר דקדק במנות הלוי אשר הוא יהודי מיותר מאי נפקא מיניה להם לראות היעמדו דבריו על אשר הוא יהודי, ואי קאי שרצה המן לברר אם מרדכי יהודי הוא, אז יגדל התימה דהא המן הי' עבדו של מרדכי והכיר בו מאז שהוא יהודי. וכו', והנה אמרו חכז"ל (מגילה ט"ו סע"א) כי המן הי' נמכר לעבד למרדכי בעד פת לחם זה בא בפרוזבולי וזה בא בפרוזבוטי, אמר רב פפא וקרו ליה עבדא דמיזדבן בטלמי, והראה בכל פעם שטר מכירה להמן, ויעוין במנות הלוי כל המעשה, וגם נוסחת שטר מכירה, [highlight=yellow]ולפי זה הי' המן עבד כנעני מהול שחייב במצות כאשה[/highlight], ואם כן גם המן יהודי נקרא כי שם יהודי הוא שם כללי כדאיתא במגילה י"ג ע"א, וזהו ויגידו להמן לראות היעמדו דברי מרדכי, פי' אם יש להם קיום ועמידה כי הגיד להם אשר הוא יהודי שהמן יהודי הוא, והוא קאי על המן, וזה וירא המן כי אין מרדכי כורע ומשתחוה לו אדרבה בכל פעם הראה לו תחת הכריעה שטר מכירה שהוא עבדו, לכן וימלא המן חמה.
 
חלק עליון תַחתִית